Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hibiscus

Hibiscus

05-10-2011 om 15:55

Huiswerk op de basisschool

Naar aanleiding van een draadje in geloof ik basisschoolleeftijd over boekentassen heb ik een vraag.

Hier in de uk heb je een groot verschil in basisscholen. Je hebt de stateschools en de privescholen. Onze kinderen zitten op een gewone stateschool. Zoon, nu groep 8, kreeg vorig jaar en dit jaar twee keer per week rekenen huiswerk mee, 1 x per week schrijven en 1 keer per weer moet hij zijn 'reading record' bijwerken. Dat betekent dat hij moet schrijven over heet leesboek wat hij thuis aan het lezen is. Hij is met zijn huiswerk per keer ongeveer een half uur bezig. Dat valt op zich best mee, maar met zijn piano oefenen ( half uur per dag) en zijn zingen heeft hij toch al best wel weinig vrije lummeltijd.

Zijn vriendjes van de privescholen hebben enorm veel huiswerk. Zeker iedere dag een uur, in de meivakantie kunnen ze nooit weg omdat er dan een volle week 8 uur per dag geleerd moet worden voor de examens die direct na de vakantie beginnen en een week duren. De competitiedrang op de privescholen is werkelijk enorm hoog. Je moet namelijk ook nog ergens anders goed in zijn, sport of muziek oid en dat laten blijken dmv nog meer examens. De vriendjes van zoon zijn daarom naast hun huiswerk nog een uur per dag bezig met hun instrument. Het gaat om jongens van 10. Als je het niet doet, is de kans dat je op een goede middelbare school terecht komt, (ook een betaalde trouwens) erg klein. Die ouders betalen dus 15000 pond per jaar, om thuis nog een minimaal 2 uur bezig te zijn. 50 latijnse woordjes per week, 100 franse, het gehele scheikundige periodieke systeem, allemaal dingen die ik pas later op de middelbare school leerde.Ik moet wel zeggen dat ik begrepen heb dat hier in Zuid Londen het een stuk erger is dan in de rest van de uk.

Uit het berichtje in basisschool begrijp ik dat in Belgie ook veel huiswerk wordt gegeven, zoveel zelfs, dat er in totaal met eten en drinken 10 kilo in een rugzak van een 8 jarige zit.

In Nederland gebeurt dit voor zover ik weet weinig. Topo (een gekopieerd A4tje) misschien een paar sommen of wat spelling, een aardrijkskunde toets maar dat is het dan wel.

Ik vraag mij af wat de toegevoegde waarde is van zoveel huiswerk en zoveel extra vakken op de basisschool. De kinderen in zowel Engeland, Belgie en Nederland gaan toch uiteindelijk in ongeveer dezelfde percentages naar ongeveer dezelfde soort vervolgopleidingen naar de middelbare school (of niet). Ik heb niet het idee dat de gemiddelde Britse A level scholier nou zoveel superslimmer is of zoveel super meer weet dan de gemiddelde VWO scholier. En Oxbridge, wat natuurlijk het doel is van die streberige ouders hier, is voor een britse student bijna net zo onhaalbaar als voor een buitenlandse student. En tegen de tijd dat de kinderen aan universiteit toe zijn, zijn sommigen helemaal uitgeblust van jarenlang kei- en keihard werken. (en dan maar drinken ...)

Ook in Duitsland wordt geloof ik veel van ouders thuis verwacht, maar daar zijn de schooldagen ook korter. Ik weet niet hoe het in Frankrijk is.

Waarom is het in Nederland zo anders?

Ik ben het er helemaal mee eens hoor. Ik vind dat je basisschooltijd in principe een onbezorgde tijd moet zijn. Wij komen deze maand terug naar Nederland, en alhoewel ik hier genoten heb ben ik blij dat we onze zoon niet aan de rat race hoeven laten meedoen. Het wordt lastig voor hem om nu in groep 8 in te stromen en ik ben erg benieuwd hoe het gaat met de middelbare schoolkeuze. Hij heeft natuurlijk groep 7 gemist, dat is pech en we hebben nu extra huiswerk ( oh nee!) werkwoordsspelling, maar dat is nuttig, tenminste, dat vind ik. 50 latijnse woordjes leren op je 10e is toch gewoon niet nuttig, dat kan toch ook later? Of zie ik het verkeerd?

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken. Zou de basisschool in Nederland wel wat 'harder' mogen zijn? Zou dat een verschil maken voor de middelbare school?

Hibiscus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-10-2011 om 16:33

Huiswerk

Nou, zo verschrikkelijk veel huiswerk als op privescholen in de UK en in Belgie is ook zwaar overdreven maar van mij zou er op de basisschool in NL beslist veel meer huiswerk gegeven mogen worden en in ieder geval consequent en regelmatig.
Mijn zoon is net begonnen op het Gym en komt van een basisschool af waar principieel geen huiswerk werd opgegeven (Montessori). De overgang naar het VO was dus met name daarom heel groot en zwaar. Dat viel echt heel erg tegen. Het kwartje is gelukkig snel gevallen dus hij gaat nu braaf meteen uit school aan zijn huiswerk en hij krijgt extra begeleiding bij het opschrijven en plannen van huiswerk (hij heeft ADHD) maar het blijkt toch echt dat de kinderen die al gewend waren aan huiswerk, leren en plannen veel minder moeite hadden en hebben met dat huiswerk. Ook zij zitten gemiddeld een uur per dag aan hun huiswerk maar voor hun was het niet iets volstrekt nieuws.
Ik vind dat er op de basisschool veel meer aandacht moet worden besteed aan die overgang naar het VO en dat de kinderen beter voorbereid moeten worden. Dat laatste halfjaar na de CITO doen ze toch verder nauwelijks iets; laat ze dan een begin maken met die vakoverstijgende vaardigheden zodat het gebeuren op het VO hun niet zo rauw op hun dak komt vallen. En ook op het dak van de ouders. De afgelopen maand heb ik geen middag voor mezelf gehad omdat ik zoon moest helpen met agenda-beheer, plannen, huiswerk maken etc. Daar was ik al enigszins op voorbereid door verhalen van andere ouders maar dat het zo veel tijd en energie zou kosten viel me zwaar tegen.
Ook met huiswerk kan de basisschool nog leuk zijn. Maar de basisschool is niet bedoeld als jolige speeltuin; het is bedoeld om basiskennis op te doen en daar hoort mi wel degelijk ook huiswerk maken bij, leren leren, plannen etc.
Feitelijk ben ik best wel nijdig op "onze" basisschool. Ik had toen al aangegeven dat ik wilde dat zoon regelmatig huiswerk mee zou krijgen juist omdat hij zo'n moeite heeft met plannen en nooit ergens moeite voor hoefde te doen (hij is ook hb en heeft twee groepen overgeslagen) maar men vond dat tegen het principe in druisen. Wat een kul. Het is niet of-of, maar en-en. Een kind kan best spelen en leren. En hoe eerder het gewend is om daarin een balans te vinden hoe beter.

Hier wel hoor

Zoon 9 jaar, groep 6 heeft nu huiswerk liggen voor de volgende toetsen: aardrijkskunde, topo en biologie. En dat is echt veel. Zonder oefenen halen ze geen voldoende.

En dan heeft hij nog deelsommen meegekregen om te oefenen. En meestal krijgt hij ook nog spellingswoorden mee (pre teaching, hij is niet goed in spellen).

Ik vind het erg veel. En onze zoon vindt het helemaal niets. Hij wil spelen met zijn vrienden en 's avonds wil hij graag nog even tv kijken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

05-10-2011 om 20:23

Hier

Wel huiswerk op basisschool. Wordt opgebouwd van incidenteel, naar wekelijks en incidentele toets en werkstukken (groep 6), naar tweewekelijks maakwerk, wekelijks tot tweewekelijks toetsen en incidentele werkstukken (7) tot dagelijks in groep 8. In groep 6 beginnen ze met een agenda die dan nog redelijk relaxed wordt gebruikt, in 7 is het bij 3x vergeten tracteren aan de hele klas (bij voorkeur van eigen geld is gezegd op ouderavond).
Ook is gezegd dat huiswerk in principe niet meer dan een half uur per dag hoeft te kosten, werkstukken daargelaten. Maar dat laatste heb ik niet uit de eerste hand .
Ik ben blij met deze aanpak. Samen kijken we geregeld in de agenda en de vaste klussen worden op vaste tijden gedaan.
Weet nog niet hoe overstap naar VO zal gaan maar dit lijkt me prima voorbereiding.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

05-10-2011 om 21:40

Goed zo

Mijn dochter had in de bovenbouw twee keer per week huiswerk (taal en rekenen), en regelmatig topo, geschiedenis of biologie. Ik vond dat meer dan genoeg en eigenlijk vind ik de middelbare school vroeg genoeg om met huiswerk te beginnen. Van die (relatief kleine) hoeveelheden huiswerk op de basisschool leren kinderen niet plannen o.i.d., en het was ook niet zodanig veel stof dat het niet tijdens de lessen zou kunnen.
De overstap naar de brugklas is inderdaad groot, maar je 'moet' er toch een keer mee beginnen. Anders was de stap groot geweest op de basisschool.

*bella*

*bella*

06-10-2011 om 09:12

Te veel

Tuurlijk moet je een keertje beginnen met huiswerk. Wat mij betreft moeten bs kinderen nog heel veel ruimte hebben om te spelen, dat is iets dat je nu eenmaal niet uit kunt stellen. Daarbij hebben de meeste kinderen tig hobbies, (clubjes ed) en willen de meeste ouders vandaag de dag ook dat kinderen goed meehelpen thuis etc. Ik hoor iedereen 'druk druk druk' en volgens mij geldt dat voor veel kinderen ook. En daar zullen ze vast een hele hoop van opsteken, maar persoonlijk zie ik liever dat ze andere vaardigheden opsteken, die veel moeilijker gaan in die drukte.
Hier thuis is het best een gepuzzel. Onze, in principe huiswerkvrije school (wordt beweerd) geeft toch aardig wat vanaf gr 6. Het is allemaal best te combineren met de rest, clubjes etc, maar het geeft wel extra stress, want kind voelt de druk steeds van huiswerk dat nog wacht. Er moet een hoop gepland en geregeld worden hier, en wat mij betreft was deze periode rustiger geweest. Ik merk ook dat vriendjes vaker niet af kunnen spreken door dat soort taken thuis, van een hoop gelummel is tegenwoordig weinig sprake.

Tja

Ik heb me dat naar aanleiding van dat draadje in basischoolleeftijd ook afgevraagd.

Er wordt geklaagd dat kinderen tegenwoordig met te weinig kennis van de basisschool afkomen en dat er meer huiswerk zou moeten worden gegeven. Maar 'vroeger' kregen kinderen ook geen huiswerk mee en toen leerden ze al die dingen blijkbaar wel.

Ik geloof dus ook niet zo in huiswerk op de basisschool. Je hebt je hele leven lang nog huiswerk, wat mij betreft is het VO vroeg genoeg om er mee te beginnen.

Hibiscus, ik las trouwens laatst in de krant dat een groot percentage van de Engelse kinderen school verlaat zonder fatsoenlijk te kunnen lezen en schrijven. Dat er miljoenen in het onderwijs worden gepompt maar dat het resultaat belabberd is. Merk jij daar iets van?

Chris

Verschil

ik denk niet dat je België met UK moet vergelijken. Ik heb heel wat collega's in Engeland en daar gaat het in private schools toch echt anders aan toe dan in BE (gelukkig maar). Ik ken ook 1 meisje die nu 2e jaar aan Oxbrige studeerd en haar CV ziet eruit alsof ze vanaf haar geboorte alle vereiste activiteiten heeft gedaan.

Mijn kinderen moeten (met uitzondering van groep 7) ruim voldoende hebben aan hun uur studie om hun huiswerk te maken. Dochter is blijkbaar altijd toch al klaar als ik haar ga afhalen en zoon... dat is een wat ander verhaal, maar hij kan ook niet doorwerken.

Een beetje huiswerk kan geen kwaad. Mijn kinderen zijn niet anders gewoon en ze hebben nu beide toch begrepen dat ze het beter gewoon maken en daarna geen gezeur meer dan altijd strijd leveren. Het heeft zoon wel een paar jaar gekost en dochter, die leert en werkt nu eenmaal graag. Die geeft zichzelf extra huiswerk op.

Verder hebben ze beide voldoende tijd over voor naschoolse activiteiten (dochter besteed er 11 uur per week aan!) maar ik vind dat ze daarnaast maar weinig echte vrije tijd heeft. Dit is echter haar geheel eigen keuze, ze zou die 11 uur maar al te graag verder ophogen maar dat mag niet van mij.

Nog even over dat leren plannen: zoon zit nu in groep 7 en school legt dit jaar de nadruk op "beginnen met leren plannen". Dwz. dat zoon een maandelijks overzicht krijgt van toetsen, met wekelijks gemiddeld 6 toetsen. En geloof mij, dat begint toch al aardig met leren plannen want met alle buitenschoolse activiteiten moet ook rekening gehouden worden.

Hibiscus

Hibiscus

06-10-2011 om 10:46

Chris

Veel scholen in de uk zijn vreselijk slecht. Het is dan ook een drama om hier in de buurt bijvoorbeeld een huis te kopen. Er zijn hier 2 hele goede basisscholen, en dan een paar dramatisch slechte.

In Engeland worden alle scholen door de inspectie bezocht en die rapporten staan uitgebreid op internet. Er worden ook cijfers toegekend. Een 1 is het beste, outstanding, een 4 is slecht. Als je een school bent met alleen 1tjes, wil iedereen daar naartoe natuurlijk. Je kunt je niet bij een school aanmelden, je schrijft je in bij de gemeente en dan kom je op een grote lijst. De plaatsen worden door de gemeente verdeeld adhv postcode. De huizen die dicht bij een outstanding school liggen, schieten in waarde omhoog. En dan heb ik het niet over 10000 pond maar eerder over 100000 pond, zo niet meer.
En dus heb je de rijkere middenklasse die die school outstanding houdt, (ouders die erg betrokken zijn, geld hebben voor bijles etc) en de 'Poor' scholen blijven ook echt poor. De resultaten van dergelijke scholen zijn om te huilen.

Zoon zit nu in groep 8 hier, hij heeft eind vorig jaar zijn SAT's (cito) gedaan. Na amper een jaar heeft hij de gemiddelde engelse 10-jarige ruim ingehaald. Nou is hij een slimme jongen, maar het zegt denk ik veel meer over het gemiddelde niveau dan over hem.

Het andere uiterste is het kind op de priveschool, de scholen waar ik het in mijn eerste posting over had. Daar is de druk echt enorm. Ik heb vrienden die hun kinderen om 6 uur 's ochtends moeten wakker maken om het huiswerk af te krijgen. Kinderen die nooit (echt nooit) mogen afspreken omdat daar gewoon geen tijd voor is. Op zaterdagochtend mogen ze een uurtje kiezen welk scherm ze gaan bekijken. 1 uur per week!

Ik beschouw mezelf best als een pushy moeder. Ik eis veel van mijn kinderen en ze moeten van mij dan ook best veel. Een half uur huiswerk per dag en een half uur instrument oefenen voor een 10 jarige vind ik niet te veel. Maar hij gaat vanmiddag weer lekker 2 uur zeilen.

Als ik terug denk aan mijn eigen basisschooltijd hadden wij volgens mij bijna nooit huiswerk. Ik kan het me iig niet herinneren. Maar ik kan me ook niet herinneren dat we veel tijd kwijt waren aan dingen als een sponsorloop, of een playbackshow, of een middagje spelletjes circuit etc etc. Volgens mij waren we gewoon alle uren op school hard aan het werk, met bijvoorbeeld werkwoords spelling Of dat nou zo leuk was weet ik niet, ik vond het ook niet vervelend, het was nou eenmaal niet anders.

Hibiscus

Allemachtig hibiscus

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Wat een enorme tegenstelling zeg. Zo creëer je toch ook een sterk gepolariseerde samenleving? Ik weet wel dat het klassenverschil in Engeland altijd al een stuk groter en aanweziger is geweest dan in Nederland, maar het wordt er zo bepaald niet egalitairder van.

Gewoon kansloos zijn aan het ene eind van het spectrum en gesmoord worden in de knop met verplichtingen aan het andere uiteinde. Is er bijvoorbeeld ook geen politieke wil om iets aan dit selectiebeleid voor scholen te veranderen? Wat vinden ouders hier in het algemeen van?

Chris

kaatje43

kaatje43

06-10-2011 om 20:35

Nee hoor

Ik heb al eerder in een draadje gezegd dat ik de mate van huiswerk zoals jij beschrijft voor de Nederlandse kinderen prima vind. Af en toe topo, wat woordjes, een werkstuk en dat is het dan.
Lekker laten spelen. Op het VO kunnen ze hun "schade" nog genoeg inhalen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.