Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
ayla

ayla

11-12-2011 om 08:35

Huiswerk, planning moet beter

dochter krijgt 3 huiswerktaken per week, 1 van de gewone klas (is echter wel pluswerk dus pittig), 1 van de plusklas, meestal ook wel pittig en 1 keer oefenwerk van spaans. spaans en pluswerk moet op maandag af zijn, het gewone werk op dinsdag. Verder zit ze nu in de tafeltjestoetsperiode (iedere donderdag) en wil ik eigenlijk 3 keer per week of zo even met haar de tafeltjes van die week oefenen, 5 of 10 minuten ofzo.
omdat het allemaal moeilijk is is ze er ook niet binnen 5 minuten mee klaar, met iedere taak zit ze toch zeker een uur. Daarnaast is ze ontzettend snel afgeleid, ik moet er dus echt naast blijven zitten om haar bij haar werk te houden.

Probleem is dat dochter thuis in de uitstand gaat qua schoolwerk, wil er niet meer aandenken, niet meer over hebben.
Vaak als ze uit school komt is ze op en zeker ene uur niet voor rede vatbaar, dan aan huiswerk beginnen is geen doen.
daarnaast heeft ze op maandagavond sporten, dinsdagavond heeft jongste sporten, woensdag afspreken, vrijdag muziek en scouting en zondag paardrijden. Wat ik nu merk dat het altijd tot zaterdag en zondag blijft liggen en dat ik dan moet mopperen op haar waar ik geen zin in heb.
ik heb al een weekplanning ophangen zodat ze zelf haar huiswerk kan inplannen maar het gebeurt gewoon niet.

ik heb er ook al eens aan gedacht om haar gewoon eens een paar weken op de blaren te laten zitten maar dat vind ik ook weer zielig.

het komt er eigenlijk op neer dat we allemaal vrij verstrooid zijn, allemaal vrij druk en dat we het allemaal voor ons uit schuiven al dan niet onbewust en dat het op de laatste dag telkens ruzie is om huiswerk te maken.
ik wil dit anders maar weet niet goed hoe

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

11-12-2011 om 08:50

Wanneer leert ze het beste?

Sommige mensen leren beter 's avonds, andere beter 's ochtends. Handig om dat even uit te vinden en daar je planning op te baseren. Het is zonde van de tijd en energie om het te doen wanneer het grootste gedeelte toch niet blijft hangen.

Hier hebben we de gewoonte nu om na het avondeten even 10 minuutjes te lezen (man doet iets aan tafel met 3 jarige en ik lees met de 5 jarige).

Maar als ik zo naar jouw planning kijk, zou ik kijken of het 's ochtends in te plannen is.

Wat je wil is dat het een gewoonte wordt, en niet elke keer een discussiepunt.

Lynna

Lynna

11-12-2011 om 09:14

Stoppen met huiswerk maken

Hallo Ayla,

Zoals ik begrijp heeft je dochter al een flink druk rooster. Is de school erg vermoeiend voor haar omdat ze het er niet naar haar zin heeft. En dan moet ze ook nog eens zo'n berg huiswerk maken? Het lijkt mij dat ze dan alleen maar nog meer tegenzin in al het leren krijgt.

Ik begrijp wel dat je wilt dat ze leert om ergens moeite voor te doen. Maar ik denk dat ze op school al genoeg moeite moet doen.

Laat haar lekker ontspannen, bied het huiswerk aan en laat het daarbij als ze niet wil.

Mijn zeer hoogbegaafde dochter las het liefst Donald Duckjes waarbij ze weg kon dromen Die had na school echt geeeeeeeeen zin meer om iets te doen, school was echt erg genoeg. Ik weet natuurlijk niet of het bij jouw dochter ook zo is, maar ik zou haar als ik jou was niet volstoppen met allerlei leerwerk na school.

Fiorucci

Fiorucci

11-12-2011 om 09:25

Klopt

Hier ook, ze zijn echt moe na een dag school, en willen even niks en zeker geen huiswerk. Ik vind dat het een behoorlijk drukke week is voor een grietje van die leeftijd, ze is 8,toch?

Veel

Wat veel: vier verschillende actviteiten na school en drie uur huiswerk. En dat voor een kind van 7 jaar.
Ik zou schrappen in de activiteiten en schrappen in het huiswerk. Eerst het gewone huiswerk maar en dat verdelen in vier keer vijftien minuten, waarvoor jij de planning maakt.
Als dat goed gaat zou je kunnen kijken of er ook wat pluswerk gedaan kan worden, een deel daarvan dan. Dat Spaans zou ik niet doen.

5 minuten

Wij doen iedere dag 5 minuten aan huiswerk dingen. Voor onze groep 4 zoon zijn dat de tafels. Hij is nu met de laatste bezig. Voor onze zoon in groep 6 is dat geschiedenis, topo, spelling, biologie of natuurkunde. Ik leg uit, stel oefen vragen of hij leest zelf iets. En na 5 minuten is het klaar. Morgen weer een dag.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

T&T

T&T

11-12-2011 om 10:58

Geen huiswerk

Ik maak helemaal geen huiswerk met mijn kinderen! na school gaan ze spelen, en ze hebben muziekles (daar moet ook voor geoefend worden) maar het schoolwerk is dan echt even een gesloten boek.
Maar ja, die van mij zijn dan ook niet hoogbegaafd of zo, dat zijn gewoon van die gemiddelde "sufferdjes" dus die mogen lekker spelen ))
groetjes, Tess

ayla

ayla

11-12-2011 om 11:26

Huiswerk

ieder kind krijgt op deze school huiswerk vanaf groep 3, dochter is daar dus geen uitzondering op. Ik vind dat ze dat ook gewoon moet maken, de rest ook zij dus ook.
school verbind vanaf groep 5 of 6 volgens mij ook consequenties aan het niet maken van huiswerk. Het probleem is alleen wanneer. de sport op maandag zijn de majorettes ivm carnavalseizoen, dat is dus tijdelijk.
Spaans is geen vol uur oefenen, meestal een minuut of tien woordjes doornemen, net als de rest van de spaansklas moet ook zij die spaanswoordjes doornemen.
Om het direct na het eten te doen 's avonds is ene goede, ze is een avondkind dus 's avonds vrij fit

Vic

Vic

11-12-2011 om 12:46

Jeetje

In alle landen is het natuurlijk vrij normaal dat jonge kinderen (veel) huiswerk krijgen, maar ik vind het een hele opgave voor zo'n meisje. Mijn kinderen zouden daar echt niet op zitten wachten en zelfs mijn brugklasser besteedt niet elke dag een uur aan haar huiswerk.
Een oplossing weet ik zo snel niet. Hebben jullie al een gezinsplanbord? Die zie ik de laatste tijd bij veel gezinnen in de keuken hangen en dat lijkt me best handig. Per persoon en per dag en tijdstip de activiteiten die gedaan moeten worden.

cqcq

cqcq

11-12-2011 om 12:54

Met school praten

Het is natuurlijk van belang dat ze geen uitzonderingspositie heeft t.o.v. haar klasgenoten, dus het lijkt met heel goed dat ze het reguliere leer- en maakwerk dat anderen ook als huiswerk krijgen ook doet. Huiswerk voor Spaans en de plusklas zou je met school over moeten hebben. Dat kan toch ook prima op school? Dan hoef je daar ook minder tijd te vullen met verrijking.

Blijft nog de tafels, die probeer ik hier altijd tussendoor te oefenen (bijvoorbeeld in de auto/ op de fiets op weg naar school, terwijl ik haren borstel, als ze ergens moeten wachten etc.).

Maylise

Maylise

11-12-2011 om 13:24

Hier

Hier ook redelijk veel huiswerk. Wat we proberen is om elke dag een kwartier aan huiswerk te besteden. Meestal voor het eten, als dat echt niet lukt na het eten. Weekend vrij, woensdag iets langer (omdat ze dan meer tijd hebben)

Ik heb het idee dat als het een dagelijkse gewoonte is dat het dan makkelijker gaat. Je hoeft het niet meer speciaal in te plannen en je blijft er niet tegen aan hikken. Ook wordt het veel minder een discussie punt.Het is dan routine. Vaker kort is bovendien beter te overzien dan 1 of 2 keren lang.

In jullie geval zou ik ook elke dag na het eten een kwartier/20 minuten doen & weekend echt vrij. Of misschien weekend juist wel en doordeweeks een of twee dagen niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-12-2011 om 13:45

Plannen

Ik zou een gezinsplanner ophangen met daarop alle activiteiten van alle gezinsleden.
Voor je dochter apart ook nog nog een weekplanner voor het huiswerk met daarop vaste dagen en tijden voor het huiswerk; bijvoorbeeld na het eten en in het weekend met daarbij minstens een dag "vrij". En zoveel mogelijk huiswerk op school maken als dat mogelijk is. Jij moet die planning en het huiswerk gewoon blijven controleren.
Daarnaast zou ik toch ook schrappen in al die activiteiten; muziek, sport, paardrijden en scouting? Dat vind ik echt teveel. Mijn zoon moest een paar jaar geleden kiezen tussen voetbal of judo. Twee verschillende activiteiten per week lijkt mij meer dan genoeg. Zeker nu hij op de middelbare school zit zou hij er echt niet meer bij kunnen hebben.

Irene

Irene

11-12-2011 om 14:30

Te veel

Hier in groep 5 elke week spelling (woordjes overschrijven), om de week 10 redactiesommen en af en toe als er een toets is leren voor geschiedenis of aardrijkskunde. Huiswerk voor pluswerk is er alleen als het werk niet af is en dat komt bijna nooit voor. Ik vind het huiswerk wat je opnoemt dan ook veel te veel. Ik zou met school bespreken dat er voor de plusklas en Spaans geen huiswerk mee naar huis wordt gegeven maar dat ze dit op school doet. Idem voor het oefenen van de tafels. Blijft over dezelfde hoeveelheid als haar klasgenoten krijgen en dat lijkt me dan ook redelijk.
Hier wordt zo dus maar 1x per week huiswerk gemaakt (meestal is zoon binnen 10 minuten klaar) en dat doet hij dan meestal op een vast moment in de week.

Primavera

Primavera

11-12-2011 om 16:06

Kijk even in het draadje boven over planagenda's

Hallo Ayla,
Om de algemene verstrooidheid in jullie gezin aan te pakken moet je misschien maar eens inspiratie op doen in het draadje wat ik boven gestart heb over speciale planagenda's. Het helpt hier echt voor de huiswerkdiscipline.
Je dochter is in Nederland natuurlijk een beetje een vreemde eend in de bijt, omdat de meeste kinderen van haar leeftijd nog zo goed als geen huiswerk hebben. In het buitenland is dat gebruikelijker. Toch merk ik dat ze ook hier uitkijken met op hoeveel clubjes ze de kinderen er dan nog bij doen. Ik zou toch kijken of je 1 of 2 dagen in de week kan plannen waarop ze helemaal niets hoeft.
Blijf verder ook flexiebel. Je dochter heeft zoveel te doen omdat ze uitdaging nodig had. Het kan zijn dat naarmate ze groter wordt de behoeftes veranderen en ze misschien juist minder stimulans nodig heeft en meer 'verveeltijd'. Het leven moet wel leuk blijven voor haar en voor jou als ouder ligt de taak om voorzichtig te laveren tussen aan iedere gril toegeven of juist zelf te inflexiebel zijn, omdat je niet van een eerder bedacht werkplan wil afstappen.
Groeten Primavera

Annet

Annet

11-12-2011 om 19:57

Hier huiswerk in het weekend

Zoon van 9 zit in een Leoklas, groep 6/7.
Hij krijgt inderdaad elke week huiswerk. De hoeveelheid varieert nogal.
Mogelijkheden zijn:
- topografie
- Engels
- Spaans
- Werkstuk/boekbespreking/spreekbeurt
- Spelling

Hij doet het huiswerk altijd in het weekend. Op zaterdagmorgen kijken we hoeveel hij heeft en plannen we het in.
De kunst is eerder kind aan het werk te krijgen dan dat het echt zoveel is. (m.u.v. werkstuk en dergelijke dingen).
Laatst was het huiswerk voor Spaans echt idioot veel en dat heeft hij niet hoeven doen van mij. Woordjes leren (meestal voor Engels) doet hij wel.

Ik zou het gewone huiswerk inplannen dat elk kind in die groep moet doen. Bij ons werkt het goed als zoon zelf aangeeft wanneer het gedaan gaat worden. En dan houden we hem echt hieraan.
Het werk van de plusklas hoort volgens mij op school thuis. Dat is deel van het extra werk dat ingepland wordt.

Drastisch minder

Wat een vreselijk programma voor een 7/8 jarig kind. Huiswerk maken van pluswerk kost haar minimaal een uur per taak omdat het moeilijk is? Je dochter krijgt extra uitdaging en pluswerk omdat het reguliere werk te simpel is en ze zich verveelt. Blijkbaar hield ze op school dus tijd over. Dan is er daar toch ruimte om dat pluswerk te maken? Dus geen huiswerk van het pluswerk. Wat niet af is is dan maar niet af.
Wel het reguliere huiswerk en de tafeltjes oefenen. Op maandag gaat ze sporten,vrijdag muziek en scouting en zondag paardrijden. Vindt ze dat allemaal wel erg leuk om te doen? Ik vind het veel, maar als je dochter het bij al die activiteiten erg naar haar zin heeft en het lichamelijk allemaal prima aan kan zou ik dat wel zo laten.
Naar welke school wil jij je dochter eigenlijk graag hebben na de basisschool? Het niveau? Ik bedoel, ze is versneld, dus Gymnasium wordt het in ieder geval. Ik zou op het Gym eens verder kijken of ze zich nog steeds verveeld en zelf vraagt om een cursus Spaans.
Je schrijft vaak dat dochter zelf vraagt om meer, meer en nog meer. Je schrijft nu heel duidelijk:"Probleem is dat dochter thuis in de uitstand gaat qua schoolwerk, wil er niet meer aandenken, niet meer over hebben."
Misschien kan je die wens van je kind respecteren?
Je opening bestaat uit de volgende zin: "Huiswerk, planning met beter." Welnee, jij moet stoppen met schoolwerk plannen.
Je dochter doet het prima, dat Gymnasium komt er echt wel, maak je geen zorgen.

ayla

ayla

11-12-2011 om 20:49

Ze doet niet meer

dan andere kinderen in groep 5, oke niet alle kinderen zitten in de plusklas maar er zijn meer kinderen die zowel plusklas als spaans als gewoon huiswerk hebben, ze is geen uitzondering daarop.

De plusklas heeft een klasseopdracht en een huiswerkopdracht, vaak moet ze die ook thuis doen omdat het bijvoorbeeld filosofieopdrachten zijn die ze samen met familie moet maken.

Ik had het over een uur per taak (uitgezonderd spaans) maar dat wordt mede veroorzaakt door het feit dat ze heel traag werkt en snel afgeleid is. even de kat aaien tussendoor, dan weer potlood slijpen, dan weer ondersteboven hangen. dan zit je snel een uur.
Ik heb deze week een weekplanning bij de hema gekocht en opgehangen, ieder gezindslid zijn eigen rij en ze had zelf haar huiswerk ingepland, alleen toen het zover was was het meteen: strakssss, niet nuuuu, ik moet nog even.... maar het ritme moet er misschien nog een paar weken inroesten.
Ik ben het alleen zo zat, die discussie iedere keer.

ayla

ayla

11-12-2011 om 20:57

Oh ja

op verzoek is ze gestopt met paardrijden, haar vriendinnetje was al gestopt en ze had er weinig lol meer in. dat scheelt ook wel weer denk ik.

Wil40, de kinderen hebben in de plusklas zelf een regel besloten, diegene die drie keer zijn huiswerk niet af heeft moet het schoolplein vegen. dit omdat de kinderen er onderling van baalden dat als iemand zijn huiswerk niet af had de rest er nadeel van had. Ze heeft die afspraak mede ondertekent en moet zich er dus ook aan houden.
Een optie zou inderdaad wel zijn om haar huiswerk op school te laten maken.

De spaans les is een faciliteit die de school biedt onder schooltijd, ze vind het heerlijk, is dol op de juf een gaat er graag naar toe. Het huiswerk is tot nu toe niet superveel, af en toe woordjes leren, of teksten doorlezen.

ik kan dochter haar wens om school achter zich te laten echt heel goed begrijpen, alleen ik kan het niet zomaar voor haar regelen dat ze helemaal geen huiswerk moet maken. Ik denk dat andere kinderen ook veel liever spelen maar die moeten het ook gewoon doen

ayla

ayla

11-12-2011 om 21:02

Een nog een ohja

over het algemeen heeft ze geen hekel aan het huiswerk dat ze krijgt, voor de plusklas zijn het vaak puzzelachtige opdrachten, of filosofieopdrachten of kangoeroe achtige zaken. Het gewone huiswerk bestaat tegenwoordig meestal uit plustaak werkbladen. als ze eenmaal zit en ik help haar dan amuseren we ons wel ermee. dat ze snel afgeleid is kan ik ook wel mee leven. het aan het werk krijgen is vooral het probleem

Tango

Tango

11-12-2011 om 21:04

Veel

Ik vind het echt erg veel hoor, wat ze krijgt. Nu krijgen ze hier pas in groep 6 huiswerk, dus daar zal het ook wel aan liggen. Daarvoor alleen tafels oefenen, in groep 4 en 5.
Hier krijgt Tangodochter, groep 7, elke week rekenen of taal en soms Engels of topo erbij. Rekenen en taal moet op dinsdag af, Engels en top op vrijdag overhoring. Dat is dus beter verdeeld dan bij jullie. Eerst moest ik ook helpen plannen, nu doet ze het redelijk zelf. Maar goed, zij is dan ook 10 en geen 7. Erbij zitten helpt bij haar juist niet. Dan gaat ze ook allerlei andere dingen doen. Ze maakt huiswerk nu in haar eigen kamer, gaat veel beter.
Meteen huiswerk maken na school werkt hier ook niet. Eerst even een half uurtje wat anders en dan aan de slag is vaak beter. Maar ook hier wordt in het weekend veel gedaan. Behalve als er Engels of top is, dan moet er toch elke dag zeker een kwartier aan besteed worden.
Ik zou dat Spaans laten zitten als het kan. Alleen op school Spaans leren is toch ook prima. Dan gaat het maar wat langzamer.
En verder toch ook eens naar de clubjes kijken. 4 clubjes is erg veel naast ook nog afspreken met vriendinnen. Hier mogen ze 2 dingen doen per kind. Vinden ze ook meer dan genoeg.

ayla

ayla

11-12-2011 om 21:12

En de plek?

man en ik hebben altijden discussie over de plek waar het huiswerk moet worden gemaakt.

Man vind dat ze haar huiswerk op haar kamer moet maken, ik zie dat niet gebeuren, te veel andere boeken, penny's etc. Dan is ze na een uur nog met niets begonnen volgens mij.
Nu doet ze haar huiswerk onder maken aan de bar in de keuken, terwijl man en/of ik om haar heen te draaien om de nodige morele ondersteuning te geven en af een toe een waarschuwende por als ze te veel met onze kat aan het knuffelen is die automatisch achter haar gaat zitten omdat hij haar ziet als 1 groot buffet.

wat zou nou het beste werken, toch haar kamer maar dan met 1 van ons erbij om ervoor te zorgen dat ook datgene doet wat ze moet doen of haar naar boven sturen en dan zeggen dat je over een half uur komt kijken wat ze aan het doen is. Maar dan zie ik het gewoon zo gebeuren dat ze boven komt, haar half uitgelezen boek van de avond ziet liggen, meteen haar huiswerk vergeet, haar boek pakt en dan totaal van de wereld is.

ik denk dat de plek wel cruciaal is in het een beetje opschieten met huiswerk

Meike

Meike

11-12-2011 om 21:16

Snap het niet helemaal

Ik snap je geloof ik niet helemaal. Als het zo moeilijk voor haar is, dat ze er een uur over moet doen en als ze echt nog maar zo jong is als ik uit de andere reacties lees: waarom moet ze dan dat pluswerk doen? Als school haar (erg) goed afgaat, dan snap ik dat ze op school extra werk krijgt maar dan zou je toch verwachten dat ze dat thuis ook met gemak kan? In ieder geval vind ik wat jij schetst wel wat veel verwacht van zo'n jong kind. Ik ben het met P eens dat de activiteiten buiten school me prima lijken maar zoveel huiswerk daarbij maakt het wel een heel vol programma. Waarom laat je dat huiswerk niet lekker zitten? Ze krijgt nog genoeg huiswerk de komende jaren....

billie

billie

11-12-2011 om 21:29

Jeetje

Luister eens naar jezelf. De kinderen in de plusklas hebben zelf maatregelen getroffen om elkaar aan het werk te helpen. Wat is je probleem? Dat je dochter iid het schoolplein moet vegen? Volgens mij veegt je dochter al, de vloer met je aan. Leuk spelletje; mama aan het werk houden.

Annet

Annet

11-12-2011 om 21:36

Hier gewoon beneden

Inderdaad in het zicht van de ouders zodat begeleiding makkelijk toe te passen is.
Wat hier geholpen heeft is een kookwekker erbij zetten. Hoe lang duurt het? Heb je effectief gewerkt? Hoe snel had het gekund? Hoelang heb je er eerst over gezeurd? in die tijd had het al af kunnen zijn.....

Ayla

Je schrijft: "Ze doet niet meer dan andere kinderen in groep 5, oke niet alle kinderen zitten in de plusklas maar er zijn meer kinderen die zowel plusklas als spaans als gewoon huiswerk hebben, ze is geen uitzondering daarop".

Maar dat zijn jou kinderen niet. Lees nu eens wat je schrijft. Jou kind wil het niet, heeft geen zin meer na schooltijd, ze vindt het moeilijk. Later trek je het weer gauw recht: "Het valt allemaal wel mee, ik zoek gewoon een oplossing om haar aan het werk te krijgen, ze vindt spaans leuk, ze heeft afspraken gemaakt met andere pluskinderen enz. enz."

Ayla, ja er zijn ook andere kinderen die net zo veel moeten als jou kind en zelfs nog meer, maar je hoeft alleen de belangen van je eigen kind te beschermen, Andere kinderen zijn niet jou kind. Het heeft mij nog nooit een bal geïnteresseerd wat andere kinderen wel kunnen, moeten en wel willen.
Ayla, jou dochter wil het niet,pluswerk na schooltijd, aan de tafeltjes heeft ze al een hekel dus alleen dat is al genoeg om te oefenen, klaar toch? Stop met vergelijken met andere kinderen, kijk alleen naar je eigen kind.

Echt waar annet?

Een kookwekker erbij? "Heb je effectief gewerkt? Hoe snel had het gekund? Hoe lang heb je er eerst over gezeurd ,in die tijd had het af kunnen zijn?"
School en huiswerk lijken wel strafkamp als ik dat zo lees.

Allemaal prima hoor, bij een beginnend puber misschien, maar ook bij een 7/8 jarige?
Jeetje, toen zat mijn kind in groep 3/4,hij had geen eens huiswerk.Althans, geen echte "taken" die af moesten.

Hmmmm

Toch even een vraag. Ayla dochter loopt overal in voor. Ze gaat waarschijnlijk nog een jaar versnellen. Pluswerk is niet zo interessant want het is toch te simpel en ayla dochter is veel verder in haar ontwikkeling dan de andere plusklas kinderen. Volgens mij vat ik het zo aardig samen.

Waarom dan nog huiswerk? Heeft ze dat nodig? Of heeft ze huiswerk omdat iedereen huiswerk heeft? En huiswerk voor een plusklas? Dat dacht ik toch niet. Ik zou dat mijn zoon echt niet thuis laten doen. als ayla dochter het echt zo goed op school doet dan zou ik dat huiswerk mooi laten zitten.

En het is trouwens haar huiswerk en haar probleem. Gewoon niet pushen, zeuren en helpen. Ze is een slimme tante als het toch nodig is dan verzint ze zelf wel iets. Je hoeft haar niet altijd overal mee te helpen. Zoals wij altijd tegen onze kinderen zeggen: acties hebben consequenties. Zo kwam onze 7 jarige er vanzelf achter dat hij echt te kort oefende met zijn viool. Hij kreeg commentaar van zijn viooldocent en had moeite met de groepslessen. En nu? Hij oefent iedere dag alle stukken die hij moet oefenen. Ik hoef nog maar zelden iets te zeggen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maylise

Maylise

11-12-2011 om 23:33

Woonkamer

De jongste kinderen maken hier het huiswerk ook in de woonkamer met een volwassene ernaast om toezicht te houden, ze te helpen, aan te moedigen; dingen uit te leggen en bij de les te houden. Op de basisschool hoeven ze dat van mij nog niet helemaal zelfstandig te doen.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

11-12-2011 om 23:56

Drie dingen die hier werkten

Onze kinderen moesten vanaf het begin huiswerk maken. Toen het meer werd dan 5 minuten per dag hielpen bij ons drie dingen
1. routine. Als duidelijk is wanneer het werk gemaakt moet worden is niet steeds die discussie en strijd nodig. Wij gaan de discussie gewoon niet meer aan, er is een tijd voor huiswerk en als het niet gebeurt heeft kind een probleem.
2. Zoveel mogelijk huiswerk maken op zaterdag. Elke zaterdag besteedden we een half uur aan het huiswerk (is nu hij wat ouder is het een uur), en daarna de leuke dingen doen. Dat hielp echt, omdat zoon uitgeslapen was en het op een hele dag gezien maar een kleine moeite was. Dit in tegenstelling tot na school nog moeten werken.
3. (door zoon zelf bedacht). Als het concentreren moeilijk gaat een kookwekker op twee minuten zetten. Als hij wegdroomt geeft de wekker een signaal dat hij weer aan het werk moet. Als hij geconcentreerd bezig was, prima. Hij zette steeds de wekker weer aan als die afging. Deze methode zorgde ervoor dat wij hem niet de hele tijd terug hoefden te roepen (was niet goed voor de sfeer). Hij heeft ernstige concentratieproblemen maar voelde dat hij op deze manier zelf verantwoordelijkheid kon nemen om aan het werk te blijven.
Het moet echt haar eigen verantwoordelijkheid worden. Dat betekent niet dat je niet moet willen helpen of aanmoedigen, maar je moet voorkomen dat het huiswerk gemaakt wordt omdat jij het zo hard wilt.
Onze zoon kan overigens echt niet boven werken, misschien in de toekomst (hij is nu 11). Voorlopig doet hij het huiswerk aan de tafel in de woonkamer, vaak terwijl een van ons kookt.

ayla

ayla

12-12-2011 om 07:51

Nog maar eens uitleg

alle kinderen in de plusklas krijgen huiswerk, niet alleen ayladochter,ALLLE kinderen. Dan tegen ayladochter zeggen dat zij het niet hoeft te maken omdat het maar pluswerk is zou niet eerlijk zijn.
Daarbij ben ik ook niet tegen het principe van huiswerk, waarom zou ik.
Als een andere ouder deze vraag zou hebben gesteld zouden er gewone antwoorden zijn gekomen.

ze doet er geen uur over omdat het zo moeilijk is maar omdat ze snel afgeleid is, ze zal moeten leren zich te concentreren.
Als ze echt zou doorwerken zou ze het denk ik in de helft van de tijd kunnen.

zover de discussie over wel of niet huiswerk, die er eigenlijk niet is want daar vroeg ik ook niet naar.

Voor de rest, dank voor de reacties met betrekking tot de organisatie, hier kan ik wel iets mee

Annet

Annet

12-12-2011 om 08:17

Valt wel mee wil

De tijd bijhouden was hier maar 2 of 3 keer nodig. Of van tevoren afspreken hoe lang er gewerkt wordt (bijvoorbeeld 5 minuten) en dan kijken hoeveel er af is. Het is best leuk om te kijken hoeveel je kunt doen in 5 minuten.
Werkjes voor thuis gingen hier vanaf groep 4 mee naar huis, bijvoorbeeld een tafelblad, woordpakket spelling.

Overigens geldt dit verhaal ook voor taken thuis, zoals tafel dekken of afwasmachine uitruimen. Het zeuren hierover duurt soms langer dan het taakje zelf.

Dochter van Ayla zit in groep 5 en heeft dus ook de verplichtingen van die groep. Het maakt dan niet uit dat ze jonger is.
Het huiswerk van de plusklas vind ik een lastige. Het zou bij mij afhangen van de noodzaak in de klas, oftewel: gaat de klas ermee verder en is het daarom nodig dat het gemaakt wordt. Het maken van dit huiswerk zou ik dan op school laten doen omdat zij toch een eigen takenpakket heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.