Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Julia64

Julia64

18-10-2010 om 12:00

"huiswerkopdracht" in de vakantie, wie helpt ons uit de brand?

Zucht, zoon (groep 6) heeft een erg fijne opdracht meegekregen voor maandag direct na de vakantie:

"Kies een beroemd/invloedrijk persoon uit, waar je onderzoek naar gaat doen. Het kan een man of een vrouw zijn, van vroeger of nu, uit elk land en uit elke maatschappelijke rang of stand".

Oke, dit allemaal in het kader van een themaprogramma waar ze aan gaan werken na de vakantie.

Maarrrr nu komt het: "Je komt op 25 oktober 's middags geheel of gedeeltelijk verkleed als jouw persoon op school". Daarna volgt nog een riedel over het schrijven van 10 aanwijzingen, zodat kinderen kunnen raden wie jij bent en het lopen van een "beroemde mensen-modeshow.

Hoe verzinnen ze het?! We hebben werkelijk GEEN idee waar te beginnen. Ook reuzefijn dat je de hele herfstvakantie met zoiets wordt opgezadeld, maar goed. En ik weet zeker dat als ik nu niet begin met actie te ondernemen (door deze brandende hulpvraag op het forum te gooien b.v.), we op zondagavond nog steeds niets weten.. dus als iemand een suggestie heeft, zou ik heel blij zijn! (Zoon wilde al als Sinterklaas gaan. Nepbaard, mijter en klaar is Kees...

Alvast dank voor het meedenken,
grt
Julia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Haha

Briljante oplossing van je zoon, ik zou het gewoon doen! Is genoeg info over te vinden

Verder vind ik het wel lastig zo'n opdracht "even doen" in de vakantie. Je zal maar een reis hebben geboekt.....

Hier moet dochter ook aan de slag met d'r boekbespreking. Zucht......

Pippin

Pippin

18-10-2010 om 12:06

Sinterklaas

Zou ik doen. En dan even wat linkjes zoeken met de actualiteit (bijvoorbeeld die film) en zorgen dat je wat achtergrond informatie over de goedheiligman kunt oplepelen. Leuk!

Klaar!

Dat heeft je zoon prima bedacht. Hij wordt ook meteen herkend dus moeilijke vragen zal hij niet krijgen. Nu nog antwoord op obligate raadspelvragen: leef je nog, waar ben je geboren, waneer ben je geboren, kom je wel eens op tv, heb je een boek geschreven, ben je een man of vrouw, etc.
Groet,
Miriam Lavell (die denkt dat die zoon van jou er wel komt.

Hahaha!

Superidee van je zoon. Doen! (serieus)

Chippie

Chippie

18-10-2010 om 12:50

Leuk

Ik vind het wel een leuke huiswerkopdracht. Zeker als start van een thema. (Is het een kernconcept?) Sinterklaas vind ik een goeie, maar je kunt ook denken aan:
Geert Wilders (indien kind blonde manen heeft)
Paus (ongeveer hetzelfde als Sinterklaas)
Balkenende (scheidinkje kammen, brilletje op)
Bekende voetballer
Einstein
Napoleon (broek in sokken, jasje aan, hand achter jasje, hoedje van papier)
Mandela (hahaha, ik zie het voor me)
Columbus
Jesus

Heb je enig idee waar het thema over gaat? Beroemde personen zijn namelijk niet altijd invloedrijk. Heeft het thema misschien iets met 'macht' te maken?

Niet te moeilijk maken

Chippie, het is leuk om geinspireerd te raken door huiswerkopdrachten van kind, maar we hebben het hier over groep 6.
Alle karakters die je noemt zijn wat te hoog gegrepen voor dat niveau. Laat je niet op hol brengen door schoolopdrachten. Het is geen vo examen.
Groet,
Miriam Lavell

Chippie

Chippie

18-10-2010 om 13:06

Miriam

Onze zoon (grp 5) kent iedereen in dit rijtje. Okee, hij heeft een brede interesse. Sinterklaas is prima, maar ze vroeg om meer inspiratie (en moeders van klasgenoten lezen hier vast ook mee).

reina

reina

18-10-2010 om 14:12

Julia?

Even nieuwsgierig, hoe lang van tevoren kreeg hij die opdracht mee? Als het net voor de vakantie is vind ik het een rare opdracht, want als je het goed wilt doen kost het toch even tijd. Ik vind de oplossing van jouw zoon helemaal okee. ( Ik dacht ook nog even aan Adam, maar dat mag natuurlijk niet en ws vind je zoon het ook geen goed idee En als ie iets anders wilt zou ik inderdaad even bedenken hoe hij verkleed kan gaan en er dan iemand bijzoeken.... Michiel de Ruyter of zo.

'geheel of gedeeltelijk verkleed'

Nou, dan is het helemaal een eitje. Alleen een mijter knutselen, en klaar is kees! Of alleen een met goud omwikkelde bezemsteel als staf. Valt er toch nog iets te raden....

Ingrid

Julia64

Julia64

18-10-2010 om 22:29

Reactie

Hallo allemaal,

dank voor de reacties tot zover! Grappig dat er zoveel enthousiasme is voor het sinterklaas-idee. Zoon bedoelde het min of meer als grap, maar misschien moet-ie het gewoon maar doen. Uiteindelijk is het zijn opdracht en moet ik uitkijken dat ik het niet teveel ga "overnemen" natuurlijk. Alleen; hoe rijmen we dat met de opdracht "schrijf 10 aanwijzingen in het net op papier, zodat de kinderen kunnen raden wie jij bent" natuurlijk. Pfft, lastig.

Trouwens, op een ander forum waar ik deze vraag ook had gesteld kwam iemand met de suggestie "Picasso". Toen ik dit voorstelde aan zoon kwam hij weer met het idee om van Gogh te doen, "want die had ook de Nachtegaal gemaakt enzo" LOL! (Nouja, ook wel een leuk idee. Verband om oor, schilderskiel aan, en even een zonnebloem schilderen op een canvasje van de Xenos).

En Reina, zoon kwam 1 dag voor de vakantie met deze opdracht thuis. Zeker met het idee dat we dan in de herfstvakantie fijn iets te doen hebben. En dan moet hij ook nog oefenen met sommen "delen met rest", elke dag 10 minuten lezen en topo. Gelukkig gaan we deze vakantie niet weg, daar hebben we helemaal geen tijd voor...
Adam vind ik trouwens ook een leuke suggestie, maar zo gek krijg ik zoon vast niet..

@Chippie; het thema is "invloedrijke personen die de wereld veranderd hebben". In het blad wat zoon meehad stond "in dit thema richten wij onze aandacht met name op kunstzinnige vorming, geschiedenis, muziek en internationale taken". Ik maak daar niet zozeer op uit dat het met macht te maken heeft.

Nouja, ik ben al een stuk verder dan vanochtend, waarvoor dank!

Nasha 1st

Nasha 1st

18-10-2010 om 22:36

10 aanwijzingen

lijkt me toch niet zo heel moeilijk met Sint?

1. surprise!

2. slechts 1 maal per jaar!

3. heeft veel hulp

4. rode en witte kleding

enzenz....

Julia64

Julia64

18-10-2010 om 22:53

Nasha

Ja, dat is wel zo, maar het idee was dat men moet "raden wie je bent" en dat je daar dus die 10 aanwijzingen voor moet bedenken. Maar dat schiet wel zijn doel voorbij natuurlijk, met sinterklaas, want daar valt niks aan te raden.

Nasha 1st

Nasha 1st

18-10-2010 om 23:01

Moet hij

dan al verkleed binnenkomen? Of is dat de laatste aanwijzing?

Julia64

Julia64

18-10-2010 om 23:16

Tegelijk

Dit staat er letterlijk: "" je komt 25 oktober 's middags geheel of gedeeltelijk verkleed als jouw persoon op school". (Ook zoiets: "'s middags". Zoon blijft altijd over, en met hem ongeveer driekwart van de klas geloof ik. Maar dit terzijde).
"Je schrijft 10 aanwijzingen in het net op papier, zodat de kinderen kunnen raden wie jij bent".
Dan nog iets over een beroemde mensen modeshow, en tenslotte: ""Als je op school komt mag je tegen niemand zeggen wie je bent".
Zoals ik het begrijp vind alles dus min of meer tegelijkertijd plaats. Hmm, hoe meer ik erover nadenk, des te vager ik het ga vinden eigenlijk allemaal..

soepstengel

soepstengel

19-10-2010 om 12:31

En als je ..

je zoon nu een witte handschoen aan laat doen en zwarte schoenen
Dan kan ie ook michael jackson zijn......haha!
Of meot ie meer aan?

daarnaast de aanwijzingen;
turkije?
lekkers
zoet
hulp
aardig

Dan raden ze het niet meteen maar wel snel? dat lijkt me ook wel de bedoeling toch?

Michael jackson?

niet zo moeilijk om te verkleden, denk ik.

Eh...

Maar Michael Jackson is geen Bekende Nederlander. Sinterklaas strikt genomen ook niet, (Spanje volgens de kinderen, Turkije als je het even nazoekt), maar in de praktijk is hij wel een BN-er. In het buitenland bestaat ie niet of nauwelijks.
Groet,
Miriam Lavell

Miriam (ot)

Zou-ie een dubbel paspoort hebben?

En een werkvergunning? Nou ja, als-ie de Spaanse nationaliteit heeft valt-ie onder het vrije verkeer voor Unieburgers, maar als hij een Turk is heeft-ie een probleempje.

Groeten,

Temet

Dom blondje

Het zou me inderdaad niet verbazen als GW hierover een voor domme blondjes zo stereotyp 'oh jaaaa' moment beleeft.
En dan wordt de Sint per direct uitgezet. Geheel en al op celluloid vastgelegd onder regie van Dick Maas
Groet,
Miriam Lavell

Pelle

Misschien heb je gelijk. Ik weet eigenlijk niet wanneer je precies een werkvergunning nodig hebt. Maar een verblijfsvergunning heeft hij in sowieso wel nodig. Als-ie Turk is dus he, als Spanjaard is er in principe geen probleem.
En hoe het verblijfstechnisch zit mijn zijn werknemers kan je je ook afvragen...

Groeten,

Temet

Uit elk land miriam

"Kies een beroemd/invloedrijk persoon uit, waar je onderzoek naar gaat doen. Het kan een man of een vrouw zijn, van vroeger of nu, uit elk land en uit elke maatschappelijke rang of stand".

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.