Caitlynn
16-11-2011 om 11:58
Huiswerkperikelen
In het begin van het schooljaar ben ik gebeld door onderwijzeres van zoon (groep 8) dat zijn huiswerk meestal niet in orde is. Sindsdien zitten we er bovenop. Ik probeer hem te helpen met plannen, moeilijk huiswerk doen we samen, ik overhoor zijn toetsen die hij moet leren. Iedere dag bekijken we samen zijn agenda, zodat er niets wordt vergeten. Omdat ik niets meer gehoord heb van de juf, ging ik er van uit dat het goed ging. Hij haalt namelijk goede cijfers.
Ik voelde me behoorlijk voor schut staan vanmorgen en vooral in de maling genomen door mijn zoon, toen juf liet zien hoe "goed" hij zijn huiswerk maakt, niet dus. Het gaat om bladen waarvan ik niet eens wist dat het huiswerk is, meneer heeft het zo weten te versieren dat hij die achter heeft weten te houden en in zijn agenda is het niet duidelijk terug te vinden, omdat het huiswerk wekelijks terugkomt, wat ik dus niet wist. Hij maakt een paar opdrachten in de pauze op school en vindt het dan welletjes, huiswerk is onleesbaar, ziet er niet uit met vlekken en de meeste bladen zijn gekreukt. Vakken waar hij nut niet van inziet, maakt hij helemaal niet en doet hij alleen moeite voor als er een toets is.
Hij is behoorlijk pissig dat hij nu al het achterstallige werk van de afgelopen maanden moet maken, vanmiddag welteverstaan, want morgen moet het af zijn van zijn juf. Ik denk dat hij daar wel een flink uurtje zoet mee is. Hij gaf vanmorgen al aan, dat hij dat echt niet gaat doen, en ik weet nu al dat dat vanmiddag een groot drama gaat worden, compleet met typisch pubergedrag, waar mijn geduld weer ernstig op de proef zal worden gesteld.
Dit voorspelt niet veel goeds voor volgend jaar, want het huiswerk wat hij nu krijgt, is maar een fractie van het huiswerk wat hij volgend jaar op zijn bordje zal krijgen. Als hij nu al moeite heeft om een kwartier vrij te maken voor zijn huiswerk, vraag ik me af hoe hij volgend jaar een uur tot anderhalf uur vrij gaat maken. Iemand tips hoe ik dit aan kan pakken?

Vic
16-11-2011 om 12:04
Hoeveel huiswerk krijgt hij?
Krijgt je zoon nu elke dag huiswerk mee om te maken? Ik vind dat nogal wat in groep 8. Daarbij vind ik het ook niet jouw verantwoordelijkheid, dus je hoeft niet het gevoel te hebben dat je voor schut staat. Vertel je zoon maar dat hij morgen zelf aan de juf mag uitleggen waarom hij het niet heeft gemaakt. En je dan niet laten verleiden tot een drama. Ik zou mijn hulp aanbieden, en als hij drama wil maken doet hij dat maar lekker alleen op zijn eigen kamer.

Annet
16-11-2011 om 16:26
Ook verantwoordelijkheid als ouder
School heeft het eerst zelf proberen op te lossen, daarna probleem gemeld en ouder heeft geprobeerd het huiswerk te begeleiden. School meldt dat het nog niet goed gaat en geeft als straf het niet gemaakte huiswerk mee.
Aangezien huiswerk bedoeld is om thuis te doen, vind ik het logisch dat de straf ook voor thuis is. En dan zou ik als ouder mijn verantwoordelijkheid nemen om te zorgen dat kind het ook doet, drama of niet.
Het zou wat anders zijn als het om werk gaat dat op school gemaakt had moeten worden. In dat geval moet school het op school oplossen.

wil40
16-11-2011 om 23:05
Volgend jaar
Ik zou me nog niet zo druk maken over volgend jaar. Je zoon moet nu, in een uurtje, het achterstallige werk van de afgelopen maanden inhalen. Had hij de laatste tijd slechte cijfers? Waarschijnlijk niet.
Het niet maken van je huiswerk op de basisschool heeft niet veel gevolgen, behalve een boze juf en boze ouder.
Op het VO resulteert het in onvoldoendes. Hij gaat dat vast snel inzien.
Hoe is het afgelopen vanmiddag?

Caitlynn
17-11-2011 om 10:05
Drama
Zoals verwacht was gisterenmiddag een drama. Hij had zijn huiswerk "vergeten" mee te nemen van school, dus "dan kan ik het ook niet maken mam". Heel slim, maar dat had het gevolg dat de tv en spelcomputer uit gingen voor die middag. Hij trok alle registers open om toch achter de spelcomputer te mogen zitten. Dat heeft weliswaar niets met zijn huiswerk te maken, maar ik werd er evengoed doodmoe van.
Vanmorgen bleek dat juf aan andere juf niet had doorgegeven dat zoon huiswerk af moest hebben, dus toen hij aangaf dat hij het gisteren vergeten was, had ze geen idee waar hij het over had. En zo kwam hij er op school goed mee weg. Daarmee geven ze wat mij betreft de boodschap af dat het dus niet zo belangrijk is, als ze bij mij heeft aangegeven. Volgende week met de ouderavond zal ik dit aankaarten en vragen hoe we dit kunnen oplossen.
Hij krijgt volgens mij helemaal niet zoveel huiswerk, hooguit een kwartiertje per dag. Op zich vind ik dat niet overdreven veel voor groep 8.

An
17-11-2011 om 11:40
Na schooltijd op school maken?
Hoi,
Kun je met de juffen niet afspreken dat niet gemaakt/afgeraffeld huiswerk na schooltijd op school afgemaakt wordt? Makkelijk te regelen voor de juf en ik denk dat je zoon snel bakzeil haalt.
succes! An