Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elke van den Hout

Elke van den Hout

27-11-2017 om 16:56

Idee: jaar na vmbo-t en voor keuze mbo: M-jaar

Met toestemming van Ouders Online

‘Wat nou als vmbo’ers, die nog niet weten wat ze willen worden, een jaar langer mogen leren, groeien, experimenteren en uitzoeken wie ze zijn en wat ze willen?’

Mijn dochter doet dit jaar eindexamen vmbo-t. Ze is pas 15. ‘Bijna 16’, roept ze zelf altijd. Ik vind het nog steeds heel jong, zeker als je bedenkt dat ze dit jaar al een beroepsopleiding gaat kiezen. Wat weet je nou wat je wil worden als je 15 of 16 bent?

Ik dacht: wat nou als leerlingen, die nog niet weten wat ze willen, een jaar langer mogen leren, groeien, experimenteren en uitzoeken wie ze zijn en wat ze willen? En dan een weloverwogen keuze voor een vervolgopleiding maken.
Dus ik bedacht: M-jaar.

M-jaar is een jaar voor leerlingen ná de middelbare school, aansluitend op het eindexamen mavo/vmbo-tl en vóór het mbo. Een jaar boordevol ruimte om te experimenteren, doen, leren, kennismaken, persoonlijke ontwikkeling en kennis maken met beroepen. Vrijwillig en niet vrijblijvend, van én met de leerlingen.
Het jaar bestaat uit ongeveer 1/3 deel leren en 2/3 deel experimenteren, doen en ondervinden. De leerlingen gaan op onderzoek uit, ze kijken, proeven, ruiken en proberen. Ze krijgen ruimte en tijd. Er kan niks mislukken!

Leerlingen krijgen de kans om verder te leren en bijvoorbeeld een havo deelcertificaat te behalen voor een vak. Of een nieuw vak te leren, een vak dat ze hebben laten vallen. Kennis te maken met techniek: veel tekorten aan goede technische vakmensen. Het eindexamencijfer op te halen. In het M-jaar is ook ruimte voor kritisch denken en filosoferen, persoonlijke ontwikkeling en uiteraard voor loopbaanoriëntatie. Met veel snuffelstages, opdrachten uit het bedrijfsleven, beroepenmarkten, ondernemen en netwerkenvaardigheden.

Ik sta aan het begin van de ontwikkeling en realisatie van M-jaar en kan alle hulp gebruiken, daarom mijn vragen:
wat vinden jullie van het idee M-jaar, is het iets voor jouw vmbo’er, wat wil je nog toevoegen aan M-jaar?
En alle andere opmerkingen en ideeën zijn ook welkom!

Op de website: www.elkevandenhout.nl lees je meer over het idee M-jaar en de inhoud.

Alvast veel dank voor jullie reacties!

Groeten Elke van den Hout

ps Het is nadrukkelijk de bedoeling om M-jaar realiseren als extra optie na het eindexamen vmbo-t, en dus onderdeel te laten zijn van het reguliere onderwijs, een samenwerking van o.a. voortgezet onderwijs en mbo. Het M-jaar wordt geen particulier onderwijs, want ik wil dat het voor álle leerlingen toegankelijk is.
En een verdienmodel voor mezelf heb ik ook nog niet echt

[email protected]
www.elkevandenhout.nl


Li

Li

27-11-2017 om 17:00

Lijkt me heel goed!

ALs ik kijk naar de vriendinnen van mijn dochter, dan vind ik het echt veel te moeilijk voor ze om te kiezen, het zijn nog echt kinderen. En dan moet je kiezen wat je de rest van je leven gaat doen. Misschien ook wel iets voor HAVO/VWO, maar veel urgenter voor VMBO, omdat ze jonger zijn als ze van school komen.

Elke van den Hout

Elke van den Hout

27-11-2017 om 17:08

Startkwalificatie

Dank je Li, en als aanvulling op je opmerking voor havo/vwo: vmbo’ers hebben geen startkwalificatie als ze eindexamen hebben gedaan, dus zij moeten een vervolgopleiding kiezen. Dat kan de havo zijn, of (meestal) een beroepsopleiding.
Leerlingen die eindexamen havo/vwo hebben gedaan, hebben de startkwalificatie al, en kunnen makkelijker een tussenjaar doen als ze het nog niet weten. Bv een jaar werken en reizen, uitwisseling met het buitenland, etc. Zij hoeven niet meer naar school.

Triva

Triva

27-11-2017 om 17:17

maar

waarom vergeet je nu de basis/kaderleerlingen mee te nemen?

(het zou niets voor mijn zoon zijn, die is vandaag begonnen aan zijn stage en zou het liefst morgen nog aan een BBLopleiding beginnen maar als het niet verplicht is is het natuurlijk prima maar ik vind het wel erg veel praktijk/experimenteren om daarna nog weer aan een vervolgopleiding te beginnen, pas op dat ze het leren niet afleren)

Elke van den Hout

Elke van den Hout

27-11-2017 om 17:26

Basis en kader

Dank Triva en ik vergeet de basis en kaderleerlingen zeker niet hoor! Ik moet ergens beginnen, en heb gekozen voor tl. Bij succes volgt wat mij betreft meteen kader en basis. En misschien kan het wel allemaal tegelijk, ik heb dat nog niet zo scherp.

M-jaar is een keuze, vmbo’ers die het wel al weten kiezen voor gewoon voor hun vervolgopleiding. En dat ze het leren niet afleren is een aandachtspunt. Ik verwacht dat dat genoeg aan bod komt, bij de vakken die ze kiezen, en bij persoonlijke ontwikkeling, met oa filosoferen en kritisch denken. Ik zal daar scherp op zijn, samen met onderwijskundigen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-11-2017 om 18:27

Super idee

Precies wat je schrijft. Mijn dochter wil maar 1 ding en het is de vraag of dat gaat lukken. Alternatief is door naar de havo, maar ook dat is nog maar de vraag. Een M- jaar zou echt een waardevolle toevoeging zijn. Ze is inderdaad nog zo jong en moet nu voor jaren een keuze maken.

Juline

Juline

27-11-2017 om 18:37

Mening mbo-docent

Ik zou het een heel goed idee vinden als er een tussenjaar komt. Ik werk zelf bij een mbo-opleiding en zie best veel studenten in het eerste jaar afhaken, omdat het toch niet de juiste opleiding is die ze op hun 15e/16e hebben gekozen.
Ik heb er zelf ook wel eens over gedacht, in een iets andere vorm. Ik zou willen dat elke student tijdens zo’n tussenjaar kan kennismaken met de verschillende mbo-opleidingen. De basisvakken (Ned, Eng, Rek, burgerschap) volgen ze het hele jaar. Daaromheen doen ze elke maand een andere opleiding, of andere richting. Gezondheidszorg, welzijn, techniek, ict...

Juline

Elke van den Hout

Elke van den Hout

27-11-2017 om 18:57

Havo

Ginny Twijfelvuur, ik ken leerlingen die nu maar naar de havo gaan, omdat ze het niet weten. Dat moet je ook maar net aankunnen of willen.
In ieder geval dank voor je reactie!

Elke van den Hout

Elke van den Hout

27-11-2017 om 19:05

Mbo-docent

Ik heb het niet zo duidelijk in de tekst gezet (staat wel op de website), het is echter zeer de bedoeling om samen met het mbo het M-jaar vorm te geven. Daar hoort ook kennismaken met de verschillende opleidingen van het mbo bij, proeflessen, een verkorte en lichte module volgen, ed. Daarover wil ik ook graag in gesprek met een ROC, over de (on)mogelijkheden.
Als je het leuk vind om verder mee te denken, dan hou ik me aanbevolen!

Het is lastig om bij de directie/bestuur van een ROC aan tafel te komen, heb ik gemerkt. Contacten in het VO heb ik al, en zijn makkelijk te leggen. Ook heb ik al contact gehad met drie tweedekamerleden, bij eentje zelfs op de koffie geweest in Den Haag.

tussenjaar prima idee

Zeker een goed idee. Zie in omgeving hoe vmbo ers worstelen met vervolgkeuze.
15 / 16 is heel jong voor dit soort keuzes in sommige gevallen. Kortom een mooi initiatief.

Overigens klopt het niet dat vmbo ers geen uitwisseling in het buitenland kunnen doen. Dat kan absoluut wel, want bij een reguliere uitwisseling gaan ze gewoon naar school. Reizen e n werken mag idd niet

succes met de uitwerking

Tango

Tango

27-11-2017 om 22:06

Ja, goed idee!

Hier een dochter van 16 die nu voor de tweede keer de examenklas VMBO-t doet. Vorig jaar wist ze heel zeker welke vervolgopleiding ze wilde en inmiddels twijfelt ze weer. Zo zeker was ze dus nog niet van haar zaak. Ze zijn echt nog te jong om dan al te beslissen. Dochter gaat nu weer bij allerlei opleidingen kijken. De huidige school geeft haar daar gelukkig ook ruimte voor. Maar bij haar had het dus ook zomaar zo kunnen zijn dat ze in het eerste jaar MBO was afgehaakt omdat ze een verkeerde keuze had gemaakt.

Elke van den Hout

Elke van den Hout

27-11-2017 om 22:30

Uitwisseling

Ipacarai: je hebt gelijk, uitwisseling kan inderdaad. Die was ik nog niet tegengekomen. Wel erg prijzig: ruim 12.000 euro.

En Tango, wat fijn dat je dochter de ruimte krijgt om opleidingen te bekijken!

Het blijkt dat bijna 4 van de 10 mbo’ers de verkeerde keuze maakt:
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/bijna-vier-op-de-tien-mboers-hebben-spijt-van-studiekeuze

Dank voor jullie positieve reacties.

Arny

Arny

27-11-2017 om 23:33

prioriteit

Ik kan me sowieso voorstellen dat je je richt op de vmboT/mavo groep. Ook op school van zoon hebben die weinig tot geen praktijkuren waarin ze kunnen proeven van bepaalde beroepen. De basis en kader afdeling heeft wel allerlei richtingen waar de kinderen uit kunnen proberen wat hun ligt of niet: Elekro/metaal bouw/inrichting zorg/welzijn ict landbouw/groen. Groene vingers hebbende zoon, waarvan we altijd dachten dat hij wel iets met tuinen/hovenier oid zou gaan doen kwam er zo achter dat hem dat helemaal niet lag.
Ik ga er dus nu voor het gemak vanuit dat andere vmbo's zo ook ingericht zouden kunnen worden.

Lynn

Lynn

28-11-2017 om 08:38

Goed plan

Inderdaad, zoals je zelf al schreef, heel veel Mavo-leerlingen kiezen de verkeerde MBO-opleiding en dat kan je ze niet verwijten, ze zijn nog zo jong.

De ervaring leert dat ook bij Havo/VWO-leerlingen, toch al iets ouder, geldt dat er daar ook velen een verkeerde studiekeuze maken, en dat dat percentage omlaag gaat bij degenen die een tussenjaar nemen.

Ik denk dat jouw plan daarom door de overheid omarmd zou moeten worden, want verkeerde studiekeuzes kosten de overheid geld (bijv. in de vorm van 2 MBO-opleidingen), dus als een M-jaar die foute keuzes en dus kosten kan terugschroeven dan is dat alleen maar winst.

Overigens, los van dit argument dat vooral vanuit financieel perspectief van de overheid is geschreven, geldt dit argument ook voor ouders. En daarnaast, heel belangrijk, voorkom je denk ik heel veel frustratie en demotivatie bij de leerlingen. En dat lijkt mij het allerbelangrijkste.

Echt een goed plan dus!

misverstand over uitwisseling

@Elke

Even een misverstand uit de wereld helpen. Een uitwisseling hoeft echt geen 12000 euro te kosten. Voor een bestemming als de USA is dat misschien het geval, dat is een duur land. Maar een jaar naar Tsjechië kan met beurs al voor 2800 Euro (en daar tussenin is van alles mogelijk)
Ons buurmeisje gaat komend schooljaar op uitwisseling naar Thailand en is dankzij een beurs van de organisatie 4500 euro kwijt voor een schooljaar weg.

Zij doet dat overigens mede omdat ze de verkeerde MBO opleiding heeft gekozen, en nu, na het eerste jaar, rustig wil nadenken over de volgende stappen.

Triva

Triva

28-11-2017 om 11:19

ipacarai

' Ons buurmeisje gaat komend schooljaar op uitwisseling naar Thailand en is dankzij een beurs van de organisatie 4500 euro kwijt voor een schooljaar weg. '

Waarom zou een organisatie een meisje uit het rijke westen een beurs geven voor een jaar naar Thailand?

Elke van den Hout

Elke van den Hout

28-11-2017 om 11:20

Overheid

@Arny: ik ben zelf het meest bekend met tl, en daar is weinig ruimte voor loopbaanorientatie. Het verschilt ook wel per school, de school van mijn dochter doet er nog redelijk veel aan. Dat zijn allerlei testjes op de computer, en een week snuffelstage. Ook kwamen twee jongens van het mbo iets vertellen over hun opleiding.
Ik weet nu nog te weinig van basis en kader, en als blijkt dat daar ook behoefte is aan M-jaar, dan hoop ik het zeker uit te breiden.

@Lynn: ik zou graag willen dat de overheid M-jaar omarmt! Ik heb contact met tweedekamerleden, en ben bij Paul van Meenen D66 op de koffie geweest in Den Haag. Zij zijn allen positief over het voorstel, dus dat is al winst.

Het lastigste is de regelgeving: M-jaar kan niet ondergebracht worden bij een middelbare school, want een leerling mag niet nog een jaar worden ingeschreven na het behalen van het eindexamen, op hetzelfde niveau. Mbo’s hebben hun reguliere programma voor eerstejaars. Er moet een soort mengvorm komen, er mogelijkheden liggen met een constructie met het volwassenenonderwijs. Ook omdat ik de leerlingen wil gunnen deelcertificaten havo te halen voor bepaalde vakken.

@ipacarai: ik kwam de uitwisseling tegen van EF, en die was zo duur. Ik vind het heel goed als er wat betaalbaardere initiatieven komen voor vmbo’ers. Fijn dat je buurmeisje deze oplossing heeft gevonden.

Dank voor jullie reacties weer.

Triva

Triva

28-11-2017 om 11:27

Lynn

'Ik denk dat jouw plan daarom door de overheid omarmd zou moeten worden, want verkeerde studiekeuzes kosten de overheid geld (bijv. in de vorm van 2 MBO-opleidingen), dus als een M-jaar die foute keuzes en dus kosten kan terugschroeven dan is dat alleen maar winst.'

En nu nog een keertje rekenen De kans is klein dat een Mjaar voor de overheid goedkoper wordt. Kinderen die al weten wat ze willen en daar ook blijven doen geen Mjaar. Kinderen die het nog niet weten maar na 1 jaar wel zijn niet goedkoper met een Mjaar, eerder duurder omdat ze wellicht na 1 Mjaar ook nog een foute keuze kunnen maken.

Dat wil niet zeggen dat ik het geen goed plan vind maar jouw argument klopt niet.

Op basis/kader zitten ook heel veel kinderen die niet weten wat ze willen, zij moeten in groep 8 vaak al een keuze maken omdat vmbo b/k onderwijs verdeeld is over 10 groepen. Je mag blij zijn als jouw vmbo school er 4 aanbiedt. Daarna mag je nog wel naar bijna elke MBO opleiding, je hoeft niet in die richting te blijven, tenzij er een bepaald vak gevraagd wordt voor toelating. Veel kinderen kiezen gewoon voor de dichtsbijzijnde VMBOschool en die hoeft natuurlijk niet de profielen aan te bieden waar je wat mee kan en daarnaast: het geeft geen garantie in wel weten wat je wil worden.

Ik denk dat het zinvoller is om na te denken over de derde klas vmboT. Een school zal veel meer moeten aanbieden om de keuze te vergemakkelijken. Veel goedkoper ook voor de overheid. Twee uur per week extra om je hier mee bezig te houden. Reizende beroepenmarkten in elke grote gemeente bijv, snuffelstages bij beroepen, goede beroepentesten die een richting geven, niet specifiek een beroep.

Triva

Triva

28-11-2017 om 11:29

oja

derde klas vmboT had moeten zijn derde klas vmbo.

Triva - beurs

Een beurs is er ook in het rijke Nederland omdat niet alle mensen in het rijke westen ook rijke mensen zijn. Beurzen zijn niet voor landen maar voor individuen die anders niet in de gelegenheid zijn om op uitwisseling te gaan.
(Overigens zijn er ook via dezelfde organisatie in Thailand beurzen voor tieners die een uitwisseling aandurven)

En waarom je een highschooljaar in Thailand zou willen (of in Argentinië of in Italië) en juist niet in de USA wil ik best in een aparte draad uitleggen.
Denk allen niet dat Elke's draad daarvoor bedoeld is. Ik reageerde op haar opmerking dat een uitwisseling 12000 euro kost - en dat is zeker niet altijd waar.

Triva

Triva

28-11-2017 om 18:32

tja

Dan stel ik toch de vraag: waarom moet een niet-rijk iemand een jaar naar Thailand? Waarom is die uitwisseling zo nodig en waarom kan dan Tsjechië opeens niet meer?

Nee sorry, ik kan het hier niet mee eens zijn geloof ik.

Bo

Bo

28-11-2017 om 20:01

zinvol?

Ik twijfel of ik dit nuttig vind. Er zal ongetwijfeld een kleine groep zijn die hier baat bij heeft, maar kinderen die het echt niet weten kunnen altijd nog de '6 jarige Havo' doen. Dat biedt onze middelbare school aan. Lijkt me inhoudelijk zinvoller dan 2/3 van je tijd invullen met 'experimenteren'. Ik vind sowieso dat VMBO'ers die hun diploma hebben gehaald zonder drempels naar de Havo zouden moeten mogen. Het 'niet mogen' terwijl je wel je diploma hebt, is pas demotiverend.

Een jaar MBO doen en erachter komen dat je niet de juiste keuze hebt gemaakt, is niet per se een weggegooid jaar. Als het goed is doe je toch nuttige kennis en vaardigheden op. In welk opzicht zou dit M-jaar zinvoller zijn?

Lynn

Lynn

28-11-2017 om 21:11

Bo en Triva

Bo: "Een jaar MBO doen en erachter komen dat je niet de juiste keuze hebt gemaakt, is niet per se een weggegooid jaar. Als het goed is doe je toch nuttige kennis en vaardigheden op. In welk opzicht zou dit M-jaar zinvoller zijn?"

Omdat er ook leerlingen zijn die de ene richting MBO gaan doen, dat helemaal afmaken (want het gaat niet slecht ook al zijn ze niet echt enthousiast) en ze *daarna* nog een andere MBO opleiding gaan doen. Dat is dus duurder voor de overheid dan 1 M-jaar om je goed te orienteren en (meer kans op) in een keer de juiste keuze maken.

Triva: "En nu nog een keertje rekenen De kans is klein dat een Mjaar voor de overheid goedkoper wordt. Kinderen die al weten wat ze willen en daar ook blijven doen geen Mjaar. Kinderen die het nog niet weten maar na 1 jaar wel zijn niet goedkoper met een Mjaar, eerder duurder omdat ze wellicht na 1 Mjaar ook nog een foute keuze kunnen maken. "

Ik gaf al eerder aan: "De ervaring leert dat ook bij Havo/VWO-leerlingen, toch al iets ouder, geldt dat er daar ook velen een verkeerde studiekeuze maken, en dat dat percentage omlaag gaat bij degenen die een tussenjaar nemen.", waarbij het m.n. om dat laatste deel gaat: minder mensen die een foute keuze maken, en daar mogelijk ook nog eens wat langer in doormodderen dan 1 jaar. En voor MBO-leerlingen geldt daarbij bovenstaande: soms 2 Mbo-opleidingen na elkaar.

En Triva: een M-jaar is niet verplicht. Als VMBO-leerlingen het al weten kunnen ze meteen naar het MBO. Het gaat om degenen die het niet weten.

Lynn

Lynn

28-11-2017 om 21:12

Ipacarai

"En waarom je een highschooljaar in Thailand zou willen (of in Argentinië of in Italië) en juist niet in de USA wil ik best in een aparte draad uitleggen."

Zou je dat willen uitleggen in een apart draadje om deze niet te vervuilen?

Ik vind het wel interessant, dat soort uitwisselingen. NB Mij hoef je niet te overtuigen (heb zelf in het buitenland gestudeerd), maar altijd een leuk discussie-onderwerp.

Lynn

Lynn

28-11-2017 om 21:16

3 VMBO

Triva: "Ik denk dat het zinvoller is om na te denken over de derde klas vmboT. Een school zal veel meer moeten aanbieden om de keuze te vergemakkelijken. Veel goedkoper ook voor de overheid. Twee uur per week extra om je hier mee bezig te houden. Reizende beroepenmarkten in elke grote gemeente bijv, snuffelstages bij beroepen, goede beroepentesten die een richting geven, niet specifiek een beroep."

Op zich geen slecht plan om meer over MBO etc aan te bieden in 3 VMBO. Of moet dat al in 2 VMBO? Moet je niet al in de 2e voor 3 VMBO je profiel kiezen? (sorry, ik heb daar geen ervaring mee).

Maar, als ik eerlijk ben, hoe goed je het ook op het VMBO kunt doen, ik geloof dat het echte probleem is dat leerlingen gewoon vaak te jong zijn om goede keuzes te maken. Ze ontwikkelingen zich nog, veranderen nog van gedachten. Dus zelfs een goede voorlichting op het VMBO kan in mijn ogen niet tegen zo'n M-jaar op. Ben ook erg blij dat mijn kinderen op het VWO zitten, omdat ze dan veel ouder zijn als ze een keuze moeten maken voor de vervolgstudie.

Triva

Triva

28-11-2017 om 22:10

Lynn

Ik denk dat het percentage kinderen die nog niet weten wat ze moeten worden net zo groot is in vmbo4 als in vwo6.

Ik vind het Mjaar inderdaad vooral een probleem omdat het te vrijblijvend is, deze groep zet je een jaar stil in de ontwikkeling en je vraagt te weinig van ze. Ze zijn dan ook weer een jaar ouder en zijn dichter bij 18 (mogen ze stoppen met school) dus je loopt echt risico's. Ik bedoel dus ook dat je ze een jaar ondervraagt, te weinig les geeft, uit het ritme haalt en het is al een kwetsbare groep die wellicht wat minder graag leert.

Pas daar mee op, bekijk eerst of je het probleem (te weinig info over beroepen) niet op een andere manier kunt oplossen. VMBO3 is vroeg genoeg, zo veel fouten maken kunnen ze niet met hun vakkenpakket op dat niveau. Zit toch iets anders in elkaar dan VWO en ze weten vaak wel of ze er gaan komen met of zonder wiskunde en ze kiezen best breed.

Elke van den Hout

Elke van den Hout

28-11-2017 om 22:51

Niet vrijblijvend

Het is zeker niet de bedoeling dat M-jaar vrijblijvend is. Is dat de indruk die gewekt wordt op de website? Want dan moet ik dat zeker aanpassen. Op de website staat al: vrijwillig, niet vrijblijvend.

Leerlingen krijgen sowieso minimaal drie leervakken, en daarnaast gaan ze met opdrachten aan de slag. Die opdrachten liggen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, burgerschap, kritisch denken, filosoferen en uiteraard loopbaanorientatie. Ze krijgen te maken met het bedrijfsleven, met het ondernemerschap. Ze leren netwerken. En kijken en lopen mee op het mbo.
Ik vind zelf experimenteren niet vrijblijvend klinken. Experimenteren is een manier van leren, door uit te proberen. Ik verwacht dat ze juist heel veel leren. Een jaar stilstaan in hun ontwikkeling? Nee, dat is zeker niet de bedoeling. Het jaarprogramma wordt gemaakt samen met onderwijskundigen.

Ik herken trouwens niet dat leerlingen van vmbo-t kwetsbaar zijn. Jong, ja dat wel.

Vmbo’ers (tl) krijgen al lob, in de derde. Dat blijft vrij theoretisch. Eén keer een snuffelstage van een week. Dan weet je nog niks. Er wordt veel geld gestoken in het VO om loopbaanorientatie vorm te geven. Echter, het komt bovenop het reguliere programma en het blijft afstandelijk. Ze zijn ook gewoon nog erg jong. In de derde zijn ze 14/15 jaar.

Over de doorstroom naar de havo: er zijn ook leerlingen die dat niveau niet hebben, of niet nog twee jaar theoretisch bezig willen zijn. Of het niveau net wel/niet halen en dan de havo niet halen.

Met M-jaar wil ik ook de druk ervan af halen, de druk van het moeten kiezen op zo’n jinge leeftijd. En ik hoop te bereiken dat de verwachtingen en beelden die leerlingen hebben van bepaalde beroepen wat realistischer zijn. Ik ga nog in die cijfers duiken, wat ik wel al weet is dat vooral op de horeca opleidingen veel studenten afvallen.
Ik zou liever zien dat leerlingen M-jaar doen, en een positief en stimulerend jaar hebben, dan dat ze een verkeerde keuze maken voor een mbo opleiding. Dan heb je een jaar de verkeerde dingen geleerd.

Dank weer, ook voor de kritische noten!

Triva

Triva

28-11-2017 om 23:23

Ik vind experimenteren heel vrijblijvend klinken en in mijn ogen kan dat een heel vrij jaar worden waarna ze daarna weer heel hard aan de bak moeten. Dat kan voor deze jongeren nog wel eens vies tegenvallen.

Een snuffelstage zou niet een week op 1 plek moeten zijn maar een middag en dan steeds wisselen van plek maar dat is heel belastend voor het werkveld, dat snap ik ook. Daarom zouden de beroepenmarkten uitgebreider moeten zijn, waar je speeddates kunt hebben met mensen die een bepaald beroep uitvoeren, gewoon waar anderen ook mee kunnen luisteren en je 10 min lang kunt praten met zo iemand.

Teuntje

Teuntje

29-11-2017 om 08:02

Niet vrijblijvend

maar hoe realiseer je dat? Wat is de consequentie als leerlingen dat jaar heeeel vrijblijvend opvatten en alleen hun bed uitkomen wanneer ze denken dat die dag de moeite waard is? Op vmbo was dat duidelijk, zonder inspanning geen diploma en zonder diploma geen vervolgstap. Maar na een als vrijblijvend opgevat Mjaar? Dan ga je daarna alsnog met je vmbo diploma naar een mbo.

Elke van den Hout

Elke van den Hout

29-11-2017 om 11:42

Motivatie

@Teuntje: relevante vraag, en heb ik ook al over zitten nadenken, de motivatie.
Mijn overwegingen en gedachtes erover: moet er een soort diploma komen, of een bewijs, een ‘beloning’ of iets dergelijks?
Uiteindelijk heb ik dat toch losgelaten. Als de leerlingen havo deelcertificaten van bepaalde vakken kunnen halen, is dat winst. In het persoonlijke ontwikkeling en lob gedeelte krijgen de leerlingen opdrachten, waar afspraken bij horen. O.a. met derden: andere ondernemers, mensen uit het bedrijfsleven, mensen die zich inzetten voor de leerlingen, mbo opleidingen. Ik verwacht dat leerlingen de verantwoordelijkheid nemen om daar zorgvuldig mee om te gaan. Vooral ook omdat leerlingen gedeeltelijk zelf aangeven wat ze willen leren, wat ze willen uitzoeken. Bv een leerling wil eigen baas worden. Er bestaan trajecten waarin leerlingen dat kunnen uitproberen: wat komt er allemaal kijken bij eigen baas zijn, mag je dan alles zelf bepalen, etc.
De combinatie van M-jaar zelf graag willen doen, de kans om deelcertificaten te halen, de verantwoordelijkheid om afspraken met derden na te komen die met ‘werk en toekomst’ te maken hebben en gedeeltelijk zelf bepalen, daarvan verwacht ik dat dat genoeg motivatie oplevert.
En ze zijn natuurlijk ook altijd nog leerplichtig. Dus als leerlingen niet aan hun verplichtingen voldoen, komt de inspectie in actie.

De organisaties die ‘leren ondernemen’ trajecten aanbieden, en ook de beroepenmarkten, sollicitatietrainingen etc. vraag ik om mee te werken aan M-jaar. Zij hebben de ervaring, de school (of ik) hoeft dit niet zelf te organiseren of uit te vinden. Het cognitieve gedeelte wordt door de school verzorgd. Leermiddelen, lokalen en docenten zijn in principe voorhanden. Die samenwerking is cruciaal om M-jaar te laten slagen.

Triva

Triva

29-11-2017 om 13:12

deelcertificaten?

Dat zijn voor zover ik weet diploma's, hoe wil jij twee jaar havo in 1 jaar Mjaar proppen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.