Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ideeën gezocht voor 'oudervak'

Beste mensen,

Op de school van mijn kinderen is er jaarlijks het keuzevak. Drie woensdagen geven ouders aan kleine groepjes leerlingen een leuk 'vak'. Bijvoorbeeld: koud koken, anders tv-kijken, tijdschriftje maken, stadswandeling, foto's/filmpjes maken, silhouet knippen, verhaal schrijven etc.

Ik wil wel meedoen, maar ik kan niks. (knipoog) Ben geen knutselaar, heb weinig overwicht op een groepje kinderen (bovenbouwers) en wil ook niet de zoveelste zijn die een salade in elkaar knutselt.

Kortom: ik zoek een leuke activiteit die me niet teveel voorbereiding kost, die boeiend is (voor ca. 2 uur) en die leuk is voor 9-12 jarigen.

Iemand suggesties?

Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ely

Ely

03-10-2011 om 23:19

Geschiedenis?

Moeilijk hoor, geen idee waar jij je prettig bij voelt. Maar is het misschien leuk om een stukje te doen over hoe 'wij ouders' zijn opgegroeid. De grootste verschillen tussen toen en nu? En misschien de opa's en oma's erbij? Ik weet dat ik als kind snakte naar meer concrete geschiedenis en dit is misschien een geinige invalshoek?

Ik ga nog even verder dingen voor iets dat wat creatiever is

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Spelletje?

B.v. een curcus dammen, schaken, speel je pesten/hartenjagen/jokeren/klaverjassen of rummicub. Er zijn vast kinderen die het kunnen, maar zeker niet allemaal....Vooral oude kaartspelletjes kennen maar weinig kinderen van nu (tenminste dat merk ik hier om me heen..)
groeten albana

Marit

Marit

04-10-2011 om 09:07

Internet

Iets met internet? Kansen en risico's Hyves/fb/msn? Googlen maar en je hebt zo lesstof. Of iets met taal? Engels?
Succes,
Marit

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Coco

Coco

04-10-2011 om 09:34

Lol marit

Ik weet niet hoe computervaardig Marique is, maar als ik een les over internet zou moeten geven aan een stel bovenbouwers zou ik de rollen omdraaien en zeggen: "Gaan jullie míj nou maar eens een vertellen wat ik allemaal met internet kan doen." Ik denk dat ik dan nog een hoop kan leren.....

Tijgeroog

Tijgeroog

04-10-2011 om 09:52

Ehbo

Ik heb op de basisschool bij de keuzevakken wel eens EHBO gedaan, dat was erg leuk.
Of anders iets met muziek, dans, sport?

@marit en coco: geen slecht idee

Da's geen slecht idee hoor. Je laat hen een 'les' maken. Zo leren ze zelf het best; geeft ze ego-boost en anderen steken er ook wat van op.

Kan idd over internetveiligheid zijn (maar on principe dus over alles). Mss kunnen zij hun 'les', of handleiding delen met de onderbouw of bv. met senioren die computerles krijgen.

Groet, Linda

ps je moet denk ik wel zelf al een duidelijk omlijnd plan hebben, waar het naar toe moet; kan je ze een beetje sturen

Waterraketten bouwen....

met lege petflessen, kurk, oude fietsventielen en een stukje PVC buis. Reuze spectaculair, hartstikke leuk. Heb het een paar keer op school (en op kinderfeestjes) gedaan met 10-12 jarigen. Dikke lol! En nog leerzaam ook!

linkje:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterraket

(er zijn er veel meer, met kleine variaties, maar grofweg komt het allemaal op hetzelfde neer. En hoog dat ze gaan joh!! Wel 20 meter of meer! wel een leuk veldje in de buurt van school opzoeken met wat ruimte!

Fiorucci

Fiorucci

04-10-2011 om 11:55

Koken

Wat vaak vergeten wordt; bovenbouwens blijven dol op koekjes bakken of andere vormen van koken! Pizza maken?

Inge M

Inge M

04-10-2011 om 22:39

In opvolging van reactie marit en coco

Het vak kan ook zijn: een les maken in veilig internette voor groep 5/6 En die geef je dan aan groep 7/8
Lijkt me erg leuk en heel nuttig voor zowel makers als krijgers.
Jij begeleidt dan wat ze presenteren, hoe betrouwbaar hun info is, of er voldoende voorbeelden bij zijn, etc.
Je kijkt Mijnkindonline.nl goed door en je weet voldoende.

Etiquette en tafelmanieren

Gewoon iets heel anders. Dingen als hoe dek je een tafel, hoe eet je in een restaurant, en dat allemaal gezellig samen oefenen.

Of de een of andere gekke taal, simpele cursus en met z'n allen leren tot tien tellen en goedemorgen zeggen.

Scheikundige dingetjes

Zoiets simpeligs als rodekoolsap gebruiken als zuur/base-indicator en dan heel veel dagelijkse dingetjes gaan testen of het zuur of basisch is. Zo zijn er nog wel een paar scheikundedingetjes die heel simpel zijn en hartstikke leuk.

Circuitjes

En met batterijen, koperdraad en lampjes en fietsbellen leuke circuitjes in elkaar knutselen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.