Tippylee
07-03-2011 om 21:44
Iemand een kind in technasium op havo niveau?
Graag zou ik ervaringen willen hebben over het niveau. Is het zwaar voor iemand die nét havo-advies heeft? Of is het goed te doen?
Ons kind is een gemiddelde leerling, had een voorlopige cito-score van 538 en een eindscore van 544. Nu zegt die score natuurlijk niet alles. Maar in theorie zou hij het aan moeten kunnen, maar in de praktijk??? Het is geen leerling die alles snel oppikt, na 2 of 3 keer uitleg snap hij het meestal wel.
Wij staan voor de keuze om hem , óf mavo-havo brugklas te laten doen, óf havo-technasium. Nu heb ik me laten vertellen dat havo-technasium eigenlijk een beetje havo-vwo niveau is. Als dit zo is, dan vervalt die optie omdat vwo te hoog is voor hem.
Wie kan me iets meer vertellen?
Tippylee
Kobalt
10-03-2011 om 08:21
Hier
Havo = nio 105-113 Havo/vwo = Nio 108-116
Hij zit dus ook bij de Nio op de bovengrens van de Havo, dat klopt met de cito toets. Ik zou dat Havo-technasium gewoon doen. Als het moeilijker is dan 'gewoon' Havo, zou dat geen problemen moeten geven, want hij kan (wat de cijfertjes betreft) ruim havo doen.
Wat zegt de vo-school eigenlijk?
Nikus
10-03-2011 om 08:26
Klopt wat kobalt zegt
Ik zou voor Havo + technasium kiezen. Dan zit je safe.
Terpi
10-03-2011 om 10:55
Haha, slecht gelezen
Ik had helemaal niet door dat de keuze Havo Technasium ook bestond. Ik dacht dat er alleen optie HAVO/VWO is met Technasium (zoals op de locale middelbare school hiero). Het lijkt mij dan duidelijk ja, Havo Technasium zou ik doen als ik in de schoenen van Tippylee en kind stond.
Pelle, je vraagt welke vakken er hier vervallen bij Technasium maar er vervalt niets. Alle reguliere vakken + technasium is wat mijn zoon krijgt. Andere leerlingen van de HAVO/VWO brugklas krijgen alle vakken plus het zogenaamde stroming. Dat laatste betekent dat ze 1 periode lang extra sport krijgen, 1 periode techniek en 1 periode cultuur. Dit zodat leerlingen kunnen onderzoeken welke extra richting ze eventueel willen. Weet je vantevoren al dat je Technasium wil dan kun je alle periodes tijdens 'stroming' alleen techniek krijgen.
Tippylee
10-03-2011 om 12:46
Zoon wil geen technasium meer
hij wil graag havo/vwo doen.
Nu we de uitslag van de niotoets hebben, wil ik eigenlijk ook dat hij die kant op gaat. Voor de cito heeft hij geoefend, maar voor de nio niet, hij had nog nooit dat soort vragen gehad, en dan toch zo'n resultaat halen!!
Wat me wel dwars zit, is dat school hoogstwaarschijnlijk bij hun eerste advies blijven, hoe sterk sta je dan als ouders?
Tippylee
Elisa Gemani
10-03-2011 om 14:05
Schooladvies
Uit alle testen blijkt dus dat je zoon instroom Havo/Vwo prima zou aankunnen. Motivatie is goed, werkniveau en werkhouding. Als ik jou was zou ik echt met school gaan praten en vragen waarom ze als schooladvies zoveel lager geven? Het is idd zo dat veel scholen geneigd zijn om "voorzichig" te adviseren maar dit advies kan ik zo niet plaatsen. Ik zou er als ouder geen genoegen mee nemen ook al zou je zoon bijv. wel aangenomen worden op de school van zijn keuze nav de CITO en de NIO.
Marjoleine64
11-03-2011 om 19:47
Hier een technasium-zoon
en volgend jaar nog een erbij... Wel allebei echte VWO-ers, dus een heel goed antwoord opde vraag zal ik niet kunnen geven. Ik heb ook niet het hele draadje gelezen, is wel erg lang en ik kom hier niet zo vaak...
Op onze school zijn de technasium brugklassen gemengd HAVO-VWO. Afhankelijk van de scores ga je na de brugklas naar technasium op VWO of Havo niveau, en als technasium toch niet bevalt dan kan je gewoon Havo, Atheneum of Gymnasium kiezen. Ook vanuit een gewone Havo-VWO brugklas kan in de 2e nog technasium gekozen worden. Alle mogelijkheden dus. Er is best veel huiswerk, maar onze zoon is ook behoorlijk serieus en maakt vooral van werkstukken en boekverslagen veel werk. Leerwerk is hij zo mee klaar, ik heb wel van anderen (nu 2-Havo) gehoord dat die het wel zwaar vonden in de brugklas.
Net als veel andere schrijvers zou ik denk ik bij een krap havo-advies toch voor technasium kiezen, dan is in ieder geval de motivatie van het kind beter omdat hij iets doet wat hij graag wil. Ze hebben geloof ik 1 uurtje extra per week (vgl met gewone havo/VWO brugklassen), en doen wat minder wiskunde en nederlands omdat ze technisch tekenen en spreekbeurten al bij de 3 uur per week O&O doen. Veel succes met de schoolkeuze!
marjoleine
Tippylee
12-03-2011 om 11:49
Nog een vraagje over havo/vwo
het niveau van lesgeven zal ertussen in liggen en er zal een 2 cijferige lijst gehanteerd worden, maar is het voor een havo leerling echt heel moeilijk op bij te benen op zo'n niveau?
Ja, het ligt natuurlijk ook aan je kind, maar heeft iemand er ervaring mee met haar of zijn kind(eren) die havo/vwo hebben gedaan en een havo advies hadden?
Tippylee
Tippylee
12-03-2011 om 11:54
Aanvulling het streek ede
om deze school zou het gaan, ben dus erg geinteresseerd op welk niveau ze lesgeven in de havo/vwo brugklas.
thanks
Tippylee
Sancy
12-03-2011 om 16:59
Ik heb geen idee
Ik weet alleen hoe het in mijn eigen situatie was (1981 of zo). Ik kreeg bij cito een perfecte score, en kon dus overal heen. De basisschool gaf echter een havo-vwo advies met een voorkeur voor de havo, omdat ik nooit de inzet getoond had die de school voor vwo of vwo+ nodig achtte.
Mijn ouders gaven mij hierin de vrije keuze. Als jongste van 7 kinderen waarvan bij de oudste 6 wel 4 vwo deden, wilde ik per se vwo. Dat is het ook geworden, maar ik bleef in de tweede wel zitten. Omdat mijn cijferlijst zelfs niet voldoende was om over te stappen naar 3 havo, bleef ik op het vwo. Dat heeft voor mij niet slecht uitgepakt, want ik was altijd en overal de jongste. Nu kwam ik eindelijk onder leeftijdsgenoten en kreeg ik zelfs vriendinnen die jonger waren dan ik. Dat deed me goed, en het is ook in die periode geweest dat ik eindelijk een beetje leerde 'leren' want dat had ik al die jaren niet gedaan. Dat was het gebrek aan inzet dat de basisschool aanvoerde als argument.
Over het niveau kan ik helaas niets zinnigs zeggen. Het ging bij mij vooral om karakter.
Tak
12-03-2011 om 19:52
Tippylee
"het niveau van lesgeven zal ertussen in liggen en er zal een 2 cijferige lijst gehanteerd worden, maar is het voor een havo leerling echt heel moeilijk op bij te benen op zo'n niveau"
In dochters klas genoeg kinderen met havo advies. De meesten gingen uiteindelijk, na een 2 jarige brugklas havo/vwo, naar het Havo. Minderheid naar het Vwo. Op deze school is ook geen lossen havo klas, alle havo vwo kinderen gaan naar de havo/vwo brugklas of naar vwo+, indien gewenst.
Nikus
13-03-2011 om 10:00
Havo/vwo
Het is per school verschillend merk ik.
Onze zoon is van school gewisseld. De oude school hanteerde 2 cijferlijsten. De huidige school geeft op VWO niveau les en becijfert ook op VWO niveau. Er wordt maar 1 cijfer gegegev. De grens voor VWO 3 is dan het cijfergemiddelde van een 7.
Coco
13-03-2011 om 11:26
Nikus
"De huidige school geeft op VWO niveau les en becijfert ook op VWO niveau. Er wordt maar 1 cijfer gegegev. De grens voor VWO 3 is dan het cijfergemiddelde van een 7."
Als de school op VWO niveau zou becijferen zou de grens niet een cijfergemiddelde van een 7 zijn. Dan zou je met allemaal zessen zonder meer naar 3 VWO gaan. Op een categoraal gymnasium kan je zelfs met twee vijven nog overgaan (als je wat compensatie hebt). Het is toch vreemd dat als je op VWO niveau allemaal voldoendes haalt je toch naar de Havo moet?
ijsvogeltje
13-03-2011 om 12:42
Inderdaad
"Als de school op VWO niveau zou becijferen zou de grens niet een cijfergemiddelde van een 7 zijn"
Lijkt mij ook. Volgens mij worden dus havo-cijfers gegeven, en mogen alleen de kinderen met de hoogste cijfers naar het VWO. In een echte VWO (of gym) brugklas, hoeven de kinderen echt geen 7 te hebben om naar de tweede te gaan. Op cat. gym. van mijn oudste zoon, ben je met 3 of 4 5'en op je rapport een bespreekgeval. Met 2 5'en (of een 4) ga je gewoon over, ook al zou je verder alleen maar 6'en hebben.
Nikus
13-03-2011 om 12:54
Ijvogeltje
Op zijn vorige school telde het hoogste cijfer. Hier is 7 het gemiddelde om naar VWO/gym 3 te gaan. Sterker nog, mijn zoon doet een verzwaring van het vwo programma, het zo alom geroemde vwo plus. Latijn en filosofie zijn extra plus argumentatie. . Dus dan wordt er niet op havo niveau lesgegeven of ik heb het erg verkeerd begrepen in het gesprek met de school. Het zou toch gek zijn als een VWO leerling uit een dakpanklas overstapt naar VWO 3 en op havo niveau onderwijs heeft genoten. Dan is de aansluiting toch niet passend?
MvrKoekepeer
13-03-2011 om 13:51
Nikus
Dat is hier wel. De ene school heeft alleen havo/vwo en geeft op een tussenniveau les, in de tweede splitsen ze naar havo en vwo.
De andere school heeft havo/vwo en vwo. Bij die havo/vwo wordt lesgegeven op het laagste niveau. Na een of twee jaar havo/vwo kan je opstromen naar de vwo-klas. In de derde zitten ze allemaal in havo of vwo.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet snap waarom ze het hier niet gewoon havo noemen, vooral omdat slechts enkele kinderen opstromen naar vwo.
Coco
13-03-2011 om 14:16
Nikus
"Dus dan wordt er niet op havo niveau lesgegeven of ik heb het erg verkeerd begrepen in het gesprek met de school."
Het ging niet om het niveau van het lesgeven maar om het niveau van het becijferen. Als er op Havo-niveau wordt becijferd, haal je sneller een voldoende dan op VWO-niveau. Dientengevolge is een voldoende dus wel "voldoende" voor een Havist, maar niet voor een VWO-er. Die laatste moet dus een hoge voldoende halen (in het geval waar jij het over hebt dus "ruim voldoende", want dat is waar een 7 voor staat).
an mien
13-03-2011 om 15:14
Havo/vwo
Hier twee jaar havo/VWO brugklas, er word lesgegeven op VWO niveau en getoetst op VWO niveau, ze krijgen voor elke toets 2 cijfers een havo cijfer en een VWO cijfer. Na 2 jaar kijken ze of je over gaat op VWO niveau dan ga je over naar 3 VWO, zo niet naar 3 Havo. Ongeveer 60 procent gaat VWO doen.
An mien
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.
Tippylee
13-03-2011 om 16:59
Zijn er mensen uit ede eo op het forum?
en hebben jullie dan een kind op Het Streek zitten?
Ik wil graag weten of Het Streek een beetje soepel is. Ben erg bang dat het schooladvies mavo/havo blijft, terwijl kind een goede eindcito heeft gemaakt en daarnaast ook een nio-toets buiten school om heeft gemaakt met een havo/vwo advies.
Ik denk dat ze het door het emotionele aspect van ons kind blijven vasthouden aan het lage advies. Het is geen kind die snel van zich afbijt, en laat niet zo snel zijn gevoelens zien etc...daarentegen is hij wel heel sociaal naar anderen en absoluut geen meeloper.
Ik moet het gesprek natuurlijk afwachten, maar wil graag vast weten hoe het verder moet als we er niet uitkomen. Moeten wij dan zelf het kind aanmelden ( nu doet basisschool het)
Tippylee
Nikus
13-03-2011 om 19:28
Pelle
Hier wordt niet getoetst op havo niveau maar de VWo leerlingen worden getoetst op VWO niveau. Ze krijgen extra vragen over de VWO stof Dus ik lees prima, ik weet waar ik het over heb en refereer aan 2 ervaringen. Het is dus per school verschillen.
Nikus
13-03-2011 om 19:31
Coco
Dat verklaart niet de extra VWO stof in de toetsen die zoonen zijn mede vwo-ers moet maken. Dus jouw redenatie klopt ook niet helemaal.
Coco
13-03-2011 om 20:16
Nikus
Als het waar is wat jij zegt is het een bijzonder vreemde school, die scholieren die op VWO-niveau voldoendes halen naar de Havo stuurt.
Ik kan het trouwens niet helemaal volgen. Er is dus kennelijk al een onderscheid gemaakt tussen VWO-ers en Havisten, want ze krijgen een andere toets. Dan is het dus niet een VWO/Havo brugklas, want daar krijgen beiden dezelfde stof en toetsen. Vervolgens moeten die VWO-ers, die al extra stof krijgen voor hun toets, ook nog eens gemiddeld een 7 of hoger halen om door te mogen gaan op het VWO. Hoe zit het dan met de "Havisten". Aangezien het om een gemengde brugklas gaat, moeten die toch de kans krijgen om over te gaan naar het VWO. Maar als ze niet dezelfde toetsen krijgen, hoe wordt dat dan beoordeeld. Ze kunnen allemaal negens halen, maar omdat ze makkelijkere toetsen hebben gehad kun je die negens dus niet vergelijken met de cijfers van de "VWO-ers".
Eerlijk gezegd kan ik er geen touw meer aan vastknopen.
Nikus
14-03-2011 om 09:00
Coco
Ik reageer even niet inhoudelijk omdat mijn hoofd vol zit met andere belangrijkere zaken. Ik spreek vandaag de mentor van zoon, zal het wel even navragen.
Jet
14-03-2011 om 11:36
Uit ede en nagenoeg zelfde situatie
Hoi,
wij zitten nagenoeg in dezelfde situatie, ik heb alleen op het draadje hierboven gereageerd. Zoon, altijd A gescoord op rekenen en versneld op rekenen, taal hoofdzakelijk B, enkele A en C. Krijgt tot onze verbazing een Mavo advies met uitloop Havo van leerkracht ( die nu weg is). Wij zijn nu bezig aan leerkracht 5 en 6, eindelijk goede leerkrachten.
Wij waren het hier totaal niet mee eens, dus de Cito zou erg belangrijk worden. Gelukkig scoorde zoon 543 hierop. Zoon wil naar het Pallas en zij hechten veel waarde aan het basisschool advies. Pallas gebeld en volgens hun zou zoon met deze score voor de Havo/Vwo brugklas in aanmerking komen, tenzij de basisschool zwaarwegende motoeven voor de Mavo zou hebben. Met de frequente wisseling van leerkrachten wordt het advies niet al te serieus genomen hoop ik. Het onderwijskundig rapport hebben we zelf en overal staat positieve ontwikkeling, huiswerk OK en versneld op rekenen. Sluit naar ons idee niet aan bij Mavo.
Over streek, er wordt ook in de brugklas H/VWo op havo niveau lesgegeven. En op het MArnix kijken ze evt strakker naar de Cito score.
Groetjes
Nikus
14-03-2011 om 15:20
Weer coco
Ik heb de mentor gesproken maar heb verzuimd na te vragen hoe het met het niveau en de becijfering zit. Zodra ik haar weer spreek zal ik het alsnog vragen (als ik eraan denk)