Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Voor nu even anoniem

Voor nu even anoniem

05-11-2009 om 14:08

Iemand ervaring met doubleren in groep acht?

Wij zitten er over te denken of het wat zou zijn om onze zoon in groep acht te laten doubleren. Sommigen zeggen dat dat verstandig is als je je twijfels hebt of over je kind wel aan de middelbare school toe is (emotioneel en de rest ook). Ik hoor het echter niet vaak (nooit), een kind dat groep acht overdoet.

Aangezien wij na volgende week de rapportgesprekken gaan hebben met de leerkracht, ben ik benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft.

Groet,

Voor nu even anoniem

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Speurneus

Speurneus

05-11-2009 om 14:15

Externe hulp

Ik ben altijd voorstander van het zoeken van externe hulp, heb weinig vertrouwen in de kennis en kunde van de Nederlandse onderwijzer en daarmee in het nut van doubleren. Lees ook even het draadje verder naar boven van Danni: hoe ver mag je gaan in het eisen...
Draad begint nav HB kind, maar gaat verder over het algemene gebrek aan capaciteiten om iets voor kinderen te betekenen die afwijken van het gemiddelde. Dat wat betreft het cognitieve aspect.
En wat is er emotioneel niet aantoe zijn? Op een middelbare school zitten zoveel verschillende soorten kinderen en de een is al volop aan het puberen en de ander niet. En anderen rollen heel rustig door die puberteit heen, merk je niks van. Ook zijn er kinderen die HB zijn en al met 10 of 11 naar de middelbare school gaan, dan kan hij daar aansluiting bij vinden.

Voor nu even anoniem

Voor nu even anoniem

05-11-2009 om 17:45

Goed

Ik zal als ik tijd heb die draad boven even lezen, goeie tip (het beginonderwerp over HB was niet zo interessant voor mij, vandaar dat ik niet verder ben gaan lezen).

En externe hulp hebben we, daarnaast doen we zelf ook wel veel aan huiswerkbegeleiding. Alleen heeft hij nog niet veel huiswerk, ook niet echt extra werk.

Bedankt alvast,
ik hoop op meer reacties,

Voor nu even anoniem

Ik heb het vorig jaar gedaan

Ja, ik heb vorig jaar een kind laten doubleren in groep 8 (nu heb ik hem weer). We doen het eigenlijk nooit (als we het doen, dan in groep 7). Maar het was op dringend verzoek van ouders die het kind jong vonden in alles, op veel vakgebieden was hij matig terwijl hij sneller doorgestroomd was (was destijds wel een goede beslissing denken we nog steeds). Ouders en wij waren het eens. We hadden ook het idee dat hij veel zou hebben aan een jaar over. Nu is zijn niveau behoorlijk hoger, hij heeft echt veel gehad alleen al aan deze eerste maanden, bepaalde vakken zijn nu veel beter zodat hij meer bagage heeft voor de middelbare school. Ook zit hij wat beter in zijn vel.
Wij zijn er positief over, maar ik zou liever een eventuele doublure in groep 7 doen.

Voor nu even anoniem

Voor nu even anoniem

05-11-2009 om 19:15

Geerke

Zoals jij 't beschrijft, zo beleef ik het ook een beetje.
Hier gaat het over een oktoberleerling (jong dus, erg jong) en vanaf groep vier ging hij elk jaar zo'n beetje net over, wel zeiden ze toen elk jaar dat hij nog wel érg jong was (tja...).
In de kleuterklas opperden wij om hem langer te laten kleuteren, maar toen vonden ze écht dat hij toe was aan groep drie. En dat was hij toen ook, denk ik. In groep vier ging het echter steeds slechter. Aan het eind van groep zeven is ook nog dyslectie vastgesteld, dus zijn achteruitgang in spelling is daarmee enigszins te verklaren.

Ook is zijn zelfbeeld niet echt hoog en tot nu toe wilde hij ook zelf beslist niet een jaar overdoen, vanwege zijn vriendjes mede, maar ook omdat hij dat een beetje een soort afgang vond ofzo (zo kwam het op ons over). Dit jaar zegt hij voor het eerst als we het voorstellen (stél dat je ..) tja, wat moet moet. Dat is dus al heel anders dan andere jaren. Daarbij gaan zijn vriendjes nu ook naar diverse scholen, waaieren dus ook uit.

Ik hoop op nog meer reacties, ben ook erg benieuwd naar wat de leerkracht vindt.

Groet,
Voor nu even anoniem

Terug naar groep 7 ook een optie?

Helemaal geen ervaring, maar ik gooi toch maar een andere optie in de discussie: gedurende het schooljaar terug naar groep 7.

[Als je besluit tot een jaar langer basisschool.] Wennen aan aan een nieuwe groep zal sowieso moeten gebeuren. En als de huidige groep 8 bezig gaat met eindcito / open dagen / musical kan daardoor de aansluiting kwijtraken.

Aan de andere kant kan de musical ook een manier zijn om afscheid te nemen van de oude groep.

Groep 8 en groep 7

De jongen waar ik het over had, zat in een combigroep 7-8. We hebben hem toen meteen in zijn zwakke vakken mee laten doen met groep 7 (dus in die zin een stapje terug) voor een betere, stevigere basis voor groep 8. Hij wilde wel graag meedoen met kamp en de musical, dat vonden we goed, dat was inderdaad een soort afscheid van zijn groep. Hij heeft zowel de NIO en de drempeltoets van groep 8 meegedaan, als óók de entreetoets (voor de tweede keer dus eigenlijk) van groep 7. Dit om goed te kunnen zien hoe hij scoort ten opzichte van een "gewone" groep 7 leerling.
Nu hij in groep 8 zit, volgt hij van geschiedenis en aardrijkskunde alleen nog maar de toetsen. Vergt meteen een stuk zelfstandigheid van hem, hij moet het wel leren. De lessen zouden echt alleen maar herhaling zijn. Hij houdt hierdoor tijd over, die we gebruiken voor de vakken waar hij extra mee kan oefenen. Dit gaat op alle fronten zo goed.
Als het kind uit deze draad in een combi 7-8 zit, zou ik het absoluut op deze manier doen!!
Zit hij niet in een combigroep weet ik niet of ik hem zou terugzetten naar groep 7, dat is qua vriendjes misschien een hele stap. Aan de andere kant kan het veel winst opleveren als hij na de kerst bijvoorbeeld in groep 7 instapt.
Bij een doublure, op welke manier dan ook, moet je echter altijd héél goed kijken op welke vakgebieden een kind gewoon dóórkan. Mijn leerling is een kei in rekenen en is daar dan ook geen enkele stap in teruggegaan. Hij is nu héél ver in groep 8 stof. En we hebben daarna ook nog zat verrijkingsstof voor hem. Waar een kind eigenlijk geen herhaling behoeft, ook gewoon niet doen. Dubbel doen voor niks, dat is echt zonde van iedereen zijn tijd.
(de toetsen van geschiedenis en aardrijkskunde laten we hem wel doen, lijkt ook dubbel, maar dat is toch om de vinger aan de pols te houden dat de stof een beetje blijft hangen).
Succes!!
Groetjes Geerke

Verduidelijking

Ter verduidelijking: "meteen"in mijn eerste zin duidt op oktober groep 8, toen we samen besloten tot doubleren.

Roos

Roos

05-11-2009 om 21:54

Ervaring

Onze dochter is tijdens de basisschool veel ziek geweest en had daardoor een achterstand opgebouwd. Ondanks de achterstand is ze wel steeds naar de volgende groep gegaan. In groep 8 ging het met haar gezondheid niet best. Samen met school is toen besloten groep 8 over te doen met als extra een persoonlijk leerarrangement op de middelbare school van de keuze van onze dochter.
Op de middelbare school volgde ze de lessen Engels, Wiskunde, Nederlands en gym.
Het was wel zwaar, ze moest een dubbele agenda bijhouden en ging steeds heen en weer tussen beide scholen.
Op de basisschool werkte ze haar achterstand weg en op de middelbare school kon ze proeven aan het middelbare schoolleven en de vakken daar.
Voor onze dochter is het ideaal geweest. Het jaar daarop kwam ze met een stevige basis op de middelbare school.

Ik kan me ook heel goed vinden in de constructie van Roos! Het zal vast niet bij elk kind werken, maar het is wellicht te overwegen.

Tirza G.

Tirza G.

05-11-2009 om 23:14

Ook wel eens gehoord

Van een kind wat gr 8 over ging doen, maar dan op een ándere school. Zodat hij kon "wennen" aan het concept nieuwe klas/kinderen/situaties/omgeving, terwijl hij geen extreme inspanning hoefde te leveren voor de lesstof.

Tirza

Annoke

Annoke

06-11-2009 om 14:47

Dochter collega

Een dochter van mijn collega doet nu groep 8 over. Het kind had leerproblemen gehad en liep daardoor wat achter (wel gemiddelde intelligentie). Ook was ze erg jong in haar gedrag.

De school vond het erg moeilijk om een advies te geven voor de middelbare school ("eigenlijk is ze er nog niet aan toe"), de ouders vonden de schoolkeuze ook erg moeizaam, en toen kind op een gegeven moment in tranen vroeg of ze nog een jaartje in groep 8 mocht blijven was de beslissing in één dag genomen.

Kind draait nu goed, ouders en school hebben er ook een goed gevoel over. En kind is vol ethousiasme over de middelbare school.

elsje78

elsje78

06-11-2009 om 17:39

Tjee speurneus

Dat is nogal een uitspraak, over de Nederlandse leerkracht. Je zal wel slechte ervaringen hebben, maar dat wil niet zeggen dat alle leerkrachten slecht zijn. Ik heb ook nare ervaringen met ouders gehad (bedreigingen bijvoorbeeld) maar dat wil niet zeggen dat "de Nederlandse ouder" zo is...

Elske

Speurneus

Speurneus

06-11-2009 om 20:14

Elske

Nou dan heb je het draadje hierboven nog niet gelezen als je al van deze uitspraak schrikt.

Half groep 8

Bij dochter kwam na de kerst een jongetje uit groep 8 in groep 7. Ook omdat hij zo 'jong' was en ik geloof ook omdat het geen grote uitblinker was en de basis nog te zwak was. Hij werd ook nog enigzins in de vorige klas ' gepest', niet écht spectaculair, maar hij liep een beetje 'achter', wilde nog spelen en niet al een beetje puberen.En viel doordat hij dus een enigzins andere ontwikkeling had daardoor een beetje buiten de klas. In groep 7 bloeide hij helemaal op. En zit nu met jongste dus in groep 8 en is stukken verder qua ontwikkeling.
Ik weet niet, ik kan me best voorstellen dat je zo'n jongen die eigenlijk nog het liefste met knex speelt en sociaal ook nog 's niet zo sterk is het ook niet gemakkelijk had gehad op het voortgezet onderwijs. Hij kwam in groep 7 zelfs met dochter spelen hier. (zie je je dat al voor je in de 1ste? de hele klas zou 'm uitlachen...) En ze speelden buiten op de trampoline met de barbies in de auto's...
ahum.
groeten albana

Voor nu even anoniem

Voor nu even anoniem

09-11-2009 om 10:05

Fijn dat er zoveel reacties zijn

Wij hebben deze week het oudergesprek en hebben alle berichten van hier doorgelezen en nemen die ter informatie mee. We zijn zeer benieuwd wat de leerkracht gaat zeggen, we zullen eerst de leerkracht laten praten en dan zelf met onze optie komen.

Heel erg bedankt voor zover!

Voor nu even anoniem

Tussenjaar

Vorig jaar stonden we voor ongeveer dezelfde vraag met de dochter. Ze was te jong, nog te onzelfstandig, te lief en teveel gaten in haar kennis. We hebben toen (min of meer per ongeluk en toevallig) eengeweldige school gevonden waar ze nu een tussenjaar kan doen: Beekdallyceum in Arnhem afdelng Jan Ligthart. Dat is een combinatie van basisschool en middelbare school, met veel ruimte voor het opvijzelen van achterstanden, veel aandacht voor voorbereiding op d zelfstandigheid van het leren (dus planning maken etc.). Dochter zit er sinds september op en ik ben helemaal enthousiast. Precies wat er nodig ze nodig heeft. Goed onderwijs, goede communicatie met ouders en met de kinderen (een proefwerkrooster met alle informatie erop over wat je moet leren, plus een planner die gecontroleerd moet worden ingevuld etc. Plus mogelijkheden voor sova-trainingen, faalangstreductie etc (kwam mijn dochter niet voor in aanmerking, hoe enthousiast ze zichzelf ook aanmeldde). En dat dan allemaal voor zover het kind het nodig heeft.

Het klinkt ideaal, maar eerlijk gezegd, ik vind het ook echt geweldig en ik zou wensen dat elk kind dat het nodig heeft zo'n kans zou krijgen.

Op internet is er wel wat over te vinden. Ik wet neit of er meer van deze scholen zijn. Voor mijn pleegdochter hadden we indertijd ook een tussenjaar, maar dat was drie keer niks (geschiedenisles: de longest day in vijf afleveringen), mijn zus heeft voor een van haar kinderen ook een tussenjaar gehad, maar dat vond ze ook teleurstellend. Ik vind de school van mijn dochter geweldig.

Tsjor

Vera*

Vera*

11-11-2009 om 17:31

Tsjor ot

Je wordt geroepen in zorgenkinderen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.