Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
GertB

GertB

10-12-2013 om 10:09

iemand ervaring met hoogbegaafden onderwijs Rijswijks Lyceum?

Voor zoon van 9 (groep 8) zijn wij op zoek naar een vo school. Aangezien hij erg jong is en ik het liefst wil dat hij bij leeftijdsgenootjes in de klas komt, als dit mogelijk is. Hij zit nu in groep 8 bij jongens die al 13, veel zittenblijvers, zijn en al een vriendinnetje hebben. Op zich niet erg maar het is zo'n andere wereld. Helaas hebben we zoon niet af kunnen remmen in zijn ontwikkeling. Het heeft dus voor en nadelen dat hij versneld is. Nu begrijp ik dat er op het Rijswijkse lyceum jonge leerlingen zitten op de hb afdeling. Dit zou natuurlijk ideaal zijn voor mijn zoon. Ze werken met een i padd in de klas. Ze gebruiken bijna geen boeken en de meeste kinderen hebben geen schriften. Uitzondering als het kind liever schrijft. Ik hoor wel verhalen over gamen tijdens de les. Lijkt me een lastige want hoe hou je dit in de gaten. Ik zie dus voor en nadelen. Vraag me af of dit werken met een i padd geschikt is voor zoon aangezien hij erg graag gamed en ik degene ben die hem moet stoppen anders gaat hij gewoon door. Hoe moet dat nu op school als hij stiekem kan gamen tijdens de les? Wie kan mij meer vertellen over het Rijswijks Lyceum. Positieve en negatieve ervaringen zijn welkom. Veiligheid op school en hoe zit het met pesten etc etc. Ook het gebruik van een i padd inplaats van boeken en schriften. Voor en nadelen. Alvast bedankt! Ook ervaringen met andere vo scholen, met hb kennis, zijn welkom!

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 11:26

hmm

Als er nu 13 jarigen in zijn klas zitten zijn die twee keer blijven zitten en dat is er ook nog eens meer dan 1? Heel apart. De oudste hier in groep 8 is van de zomer 12 geworden!

GertB

GertB

10-12-2013 om 11:58

niet zo apart.....

Met lang kleuteren en ook nog een keertje blijven zitten ben je al gauw 13 in groep 8. Zo gek is dit niet, althans bij zoon op school. Het is een groep waarbij meer dan de helft 12 a 13 jaar oud zijn. Dat de school in een achterstandwijk staat met veel mensen die de Nederlandse taal niet beheersen speelt natuurlijk ook mee.

Dalarna

Dalarna

10-12-2013 om 12:46

ja Gert

Dat is tegenwoordig dus wél apart, ik vind dat heel slecht van een school om een kind twee keer te laten zitten, ongeacht de achtergrond van het kind. In mijn beleving doe je iets fout als je een kind niet van groep 1-8 in max 8,5/9 jaar kan laten doorstromen. Waarom heb je juist voor deze school gekozen?

ik zou

niet kiezen voor een school met ipads als je kind al, zeg maar, 'beeldschermgevoelig' is. Ik ken de genoemde school trouwens niet, en weet daar dus verder niets vanaf. Wel zitten wij in een vergelijkbare situatie. Ook een 9 jarige zoon in groep 8. Wij gaan waarschijnlijk kiezen voor een categoriaal gymnasium. Daar zitten wellicht niet heel veel leeftijdgenoten (maar vast wel een paar) maar wel ontwikkelingsgelijken. En dat lijkt mij het belangrijkst.

GertB

GertB

10-12-2013 om 13:03

we hebben voor deze school gekozen.....

We woonden toen zelf in de wijk waar de school staat. Ik heb altijd van andere ouders gehoord dat het een prima school is. Ik vond en vind nog steeds dat de school een fijne school is waar een goede sfeer hangt en ze hebben altijd goed aangevoeld wat zoon nodig had en heeft. Ook toen het slecht met zoon ging, hebben we samen gekeken hoe we hem konden helpen. Aangezien ik en ook mijn vrouw niet hoogbegaafd zijn hebben we zoon nooit op die manier bekeken. Snapten veel van zijn gedrag niet. Totdat school daar zelf mee kwam dat ze dachten dat zoon zijn "naar school willen" te maken had met een hoge intelligentie en verveling op school. Dus gewoon een prima school die zijn best doet. Natuurlijk kan het altijd beter. Als de school in een wijk zou staan met veel rijke ouders dan zagen de resultaten er heel anders uit. Dit maakt het niet perse beter.

Yura

Yura

10-12-2013 om 13:05

Zelfstandig Gymnasium

Ik kende deze school niet, dus even op de site gekeken. Omdat ze een citoscore van 545 vragen wat nou ook weer niet zo bijzonder is, vraag ik me af of hij niet beter naar een categoriaal gymnasium kan. Ik zag dat het onderdeel is van een grotere scholengemeenschap en dat ze in de pauzes wel gewoon door elkaar lopen. Dat lijkt me voor een kind van 9 nogal beangstigend. Ik ken kinderen die een halfjaar niet geluncht hebben in de brugklas, gewoon omdat ze niet door de drukte kwamen en nergens konden zitten. Een categoriaal gymnasium lijkt me dan een stuk overzichtelijker. Dan moet je alleen wel naar Den Haag of Voorburg, maar misschien woon je aan de goede kant van Rijswijk. Anders is misschien het Stanislas in Delft ook nog een optie, daar hebben ze het niet over een hoogbegaafdenafdeling, maar daar bieden ze precies hetzelfde aan, zoals Chinees etc. En daar is het alleen havo en vwo. Mijn dochter zit ook op een scholengemeenschap met vmbo-t t/m gymnasium. Zelf doet ze gymnasium en het komt regelmatig voor dat ze bij de kluisjes staan en er komt een groep meiden langs van het vmbo die even alle tassen omver schoppen, even snel in het voorbijgaan, zodat de leiding het ook niet in de gaten heeft. Zal toch een soort jaloezie zijn. Dochter en vriendinnen kunnen het wel hebben, vinden het maar sneue meiden, maar voor zo'n jochie lijkt me dat anders.

Tiera

Tiera

10-12-2013 om 13:07

Ervaring

Mijn jongste kind heeft een jaar lang vanuit groep 8 meegelopen op de HB-afdeling op het RL, we zijn er met ons oudste kind ook op gesprek geweest voor plaatsing in klas 2. Kind zou zonder meer worden toegelaten, ook zonder IQ-test of citoscore.

Onze praktijkervaring is niet bijzonder positief. De afdeling wordt getrokken door één persoon, waar ik zelf niet echt een prettig gevoel bij kreeg. Daarnaast waren de verhalen op de website een stuk beter dan de praktijk: iPad-onderwijs werd wel aangekondigd, maar was dat jaar alleen in de bovenbouw (of in elk geval niet in klas 1 of 2) in gebruik. Er is weinig ruimte voor differentiatie, wat mijn oudste kind ook op dat niveau absoluut nog nodig heeft. En de kinderen waren niet echt jonger dan in een normale gymnasiumklas.

Positief zou kunnen zijn dat het kleine klassen zijn, dat jaar was de grootste 14 leerlingen. Fijn voor de lessen, niet zo fijn voor de sociale contacten. De afdeling zelf is ook echt een eilandje in een school met 80% APC-leerlingen.

Wij hebben zelf dus voor beide kinderen niet gekozen voor het Rijswijks Lyceum.

Moeder

Moeder

10-12-2013 om 13:29

Yura

De jongen van het boek 'Ik ben negen en een brugsmurf' ging ook gewoon naar een mavo-havo-vwo school, niet eens een gymnasium. Verder kunnen grote scholen ook gewoon een aparte aula hebben voor de brugklassers of een apart gebouw voor het VWO of zelfs aparte pauzetijden voor verschillende klassen. Altijd maar dat afgeven op grote scholen.

Esther

Esther

10-12-2013 om 15:47

Hier

Mijn dochter heeft in de brugklas gezeten in het jaar 2010/2011. Haar klas begon toen met 15 leerlingen. Mijn dochter is na een jaar geswitched, maar we hebben het wel en wee van de klas nog wel een beetje gevolgd tot en met vorig schooljaar.

Naar de bovenbouw gingen minder dan de helft van het aantal leerlingen dat gestart is. Reden om de switchen (of af te stromen) waren verschillend. Mijn dochter is van school gegaan omdat ze niet kon omgaan met het ADHD gedrag van andere leerlinge van haar klas (lees: er vlogen letterlijk tafels door de klas). School vond dat zij zich moest leren afsluiten. Wij vonden dat school ook aan zet was.

Toen mijn dochter er zat was het een laptop klas, die werden ook veelvuldig gebruikt, ook voor zaken waar ze niet voor bedoeld waren.

De klas is verder een blank eiland in een overwegend zwarte school. Mijn dochter heeft dat verder niet als storend ervaren. De school heeft VMBO-t, havo en VWO, maar het VWO is maar heel klein (toen 1 klas, naast de leoklas). Op hetzelfde terrein worden ook de lagere VMBO's aangeboden, maar die leerlingstromen zijn grotendeels gescheiden. Destijds werd er gezamenlijk op kamp gegaan, verder waren toen in elk geval de gymlessen samen met de VWO klas. (nog een eigenaardigheid, waarschijnlijk mede vanwege de grote moslimpopulatie gescheiden gym van jongens en meisjes, mijn dochter ervoer dat trouwens wel als een pluspunt).

Verder was er in het jaar dat mijn dochter er zat er extreem veel uitval (en niet alleen vanwege ziekte, maar juist ook vanwege voorzienbare zaken). De andere drie VO's waar we als gezin inmiddels ervaring mee hebben doen dat extreem veel beter. (alhoewel mijn kinderen het daar niet mee eens zijn).

Zoek je ervaring met jonge leerlingen op het VO is de beste school in de regio die ik je kan aanbevelen het stedelijk gym in Schiedam. Het Stanislas in Delft heeft ook een VWO-plusklas, maar daar werd mijn toen bijna elfjarige echt wel als 'jong' gezien. Overigens ben ik verder wel tevreden over deze school.

Andere optie in de regio is het Dalton in Voorburg een HB-profielschool (met helaas wel het nadeel van een brede brugklas). Ik heb geen persoonlijke ervaring daar, maar hoor daar wel goede verhalen over.

De zelfstandige gymnasia in Den Haag staan ook goed bekend (alhoewel wij daar afgeknapt zijn: verdieping voor HB'ers? ach mevrouw hier is iedereen slim, dat doen we standaard....).

Yura

Yura

11-12-2013 om 12:22

Moeder

Nounounou wat een boosheid. Ik heb het over de betreffende school waar naar gevraagd wordt. Daar staat duidelijk op de site dat de leerlingen buiten de lessen in de kantine etc allemaal door elkaar lopen. Ik raad ook een andere school aan het Stanislas in Delft, dat is ook een grote school (iets van 1800 leerlingen dacht ik), maar daar hebben ze wel een aparte brugklasgang waar de brugklassers apart kunnen eten.
En heel fijn dat het met die jongen uit dat boek wel goed ging, ik wijs alleen op de risico's en een risico betekent niet dat het een feit is dat dingen gaan gebeuren. In de jaarlaag van mijn dochter gebeuren dit soort dingen wel, in de jaarlaag van mijn zoon (eentje hoger) gebeurt dat niet en dat is op dezelfde (grote) school.
Dus ik begrijp niet waar jij het afgeven op grote scholen vandaan haalt hoor, blijkbaar een gevoelig punt ofzo.

Lineke

Lineke

11-12-2013 om 13:30

geschikt onderwijs HB leerlingen

Beste Gert,

Of het Rijswijks Lyceum wel/niet geschikt is voor je zoon, hangt vooral af van wat je zoon nodig heeft. Elke hoogbegaafde is anders en daarom is het moeilijk om te zeggen in zijn algemeenheid welke school geschikt is voor hoogbegaafde leerlingen. Dat hoeft niet altijd gymnasium te zijn! Wat in ieder geval helpt, is een school waar men open staat voor het onderwerp en bereid is aanpassingen te doen in het reguliere programma. In Leiden is het Bonaventura College de school die hier het meeste mee bezig is. Visser 't Hooft begint net een beetje.

De scholen die Esther noemt: Stanislas, Sted.Gym in Schiedam, Dalton Voorburg en Haganum ken ik ook en ik ben het met haar eens dat daar het een en ander gebeurt.

Succes met jullie keus! Vergeet je intuïtie niet!

Lineke van Tricht
Bureau Talent

Jetta71

Jetta71

11-12-2013 om 14:47

eens met Tiera

Net als Tiera had ik een kind dat in groep 8 mocht meedraaien in een soort externe plusklas voor slimme kinderen. Hij had het er niet naar zijn zin. Het duurde een tijdje voordat ik begreep waarom, maar het had inderdaad met een belangrijke persoon te maken op wie de afdeling drijft, en diens visie op HB-onderwijs. Blijkbaar paste dat niet bij ons.
De andere zaken die genoemd worden herken ik ook, met name het eiland dat deze HB-afdeling vormt binnen de verder heel multiculturele school.
Het lijkt me op z'n minst zinvol om eens te gaan kijken en praten, en dan ook vooral door te vragen. Je merkt dan vanzelf hoe je gevoel erbij is.
Succes met kiezen, het is vast niet makkelijk om een school te vinden die ook echt past bij een zoveel jonger kind.

GertB

GertB

12-12-2013 om 10:54

Fijn....

Fijn zoveel reacties. Ik vind sociale ontwikkeling heel belangrijk. Juist in de puberteit is dit zo belangrijk. Het eiland idee bij het Rijswijks Lyceum, staat mij daarom erg tegen. Ook het gebruik van de i padd vind ik niet zo fijn. We gaan o.a. kijken bij het Stanislas en het CLD in Delft. Ook ga ik kijken bij het Rijswijks Lyceum, gewoon om te zien wat voor indruk het bij mij achterlaat. Ik ben wel nieuwsgierig.... Een kleine Vwo zou ook nog kunnen.... We zijn nog wel even bezig

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.