Melleke75
22-10-2011 om 13:01
Ik ben benieuwd, gaat dit op alle (middelbare) scholen zo?
Ik erger me nog al eens aan de school van mijn dochter (2e klas voortgezet onderwijs).
Leerkrachten die een aantal leerlingen niet aankunnen en dreigen met het nakomen van de hele klas.
Als kind een 2,7 haalt voor een nieuw vak waar ik haar erg hard voor heb zien leren zeggen in de klas dat deze leerling absoluut niet geleerd heeft.
Cijfers worden pas op de websipte gezet als het rapport al bijna uitkomt, leerlingen weten hun cijfers ook nog niet.
Proefwerken geven met vragen die niet in de tekst staan, het zijn mavo leerlingen, hele klas haalt een onvoldoende.
Stroopwafels eten voor de klas en 100 keer zeggen hoe lekker ze zijn.
Tijdens aardrijkskunde ineens over geschiedenis beginnen en andersom ook (leraar geeft beide vakken op andere momenten).
Een internationaliseringsproject starten waar uit elke klas enkele leerlingen van mee doen beloven dat er geen proefwerken in die week gepland zullen worden, terwijl later blijkt dat andere leerkrachten het er niet mee eens zijn zodat er toch nog veel ingehaald moet worden.
School heeft de regel 1 proefwerk op een dag en 1 SO, enkele leerkrachten menen dat zij een uitzondering mogen zijn zodat er 3 toetsen op 1 dag staan.
Een mentor die je benaderd met een probleem (dochter moet naast een druk meisje zitten wat haar va de les af houdt terwijl dochter zelf concentratieproblemen heeft). Waarna hij belooft het op te lossen en dan precies dat doet wat nou juist NIET handig is, hij zet haar naast het meisje wat de hele les kletst en kletst en kletst, in het gesprek zei hij nog dat ze DAAR in elk geval niet naast moet zitten.
Dit zijn een paar dingetjes en soms krijg ik kromme tenen van het feit dat leerkrachten mogen rommelen met gemaakte afspraken en de leerlingen daar de dupe van worden. Maar goed, het zal ongetwijfeld normaal zijn op het voortgezet onderwijs, toch?

Kobalt
22-10-2011 om 13:05
Nee
Nee, dat gaat niet op alle middelbare scholen zo. Op de school van mijn kinderen niet in ieder geval.
Ik verbaas me er juist over, dat de communicatie op deze school zo veel beter is dan op de basisschool en dat de school ook veel kindgerichter is, dan de basisschool.

Fiorucci
22-10-2011 om 13:50
Oh nee hoor
En als er al eens een dergelijk akkefietje is, is een mailtje naar de afdelingsleider afdoende, heb ik gemerkt..

ijsvogeltje
22-10-2011 om 14:34
Nee
Nee, hier niet hoor. Zoon zit nu in 3e klas VO, en ik vind het er allemaal een stuk professioneler aan toegaan dan op de basisschool. Natuurlijk is er ook wel eens wat en kunnen sommige dingen beter, maar over de hele linie zijn wij erg tevreden.

marie
22-10-2011 om 16:10
Herken ik niet
Hallo Melleke,
In het draadje over het vakkenpakket zag ik dat onze kinderen dus op dezelfde school zitten. Wat jij nu beschrijft herken ik dus niet. Over het algemeen staan de cijfers vrij snel op het ouderportaal (ik weet de cijfers soms al voordat dochters ze weten), blijkbaar hebben we het tot nu toe getroffen met de mentoren, want wij hebben geen klachten en wat de toetsen betreft. Die klacht heeft oudste soms ook, maar gebeurt dus zelden en trouwens wij hadden 'vroegah' toch ook wel eens meerdere toetsen op een dag?
V.w.b. het internationaliseringsproject, daar heeft oudste aan meegedaan en ze vond het wel aardig. Kwam ook omdat het voor hun niet duidelijk was wat er precies van ze werd verwacht. Ik weet niet of dat nu door de slechte begeleiding kwam, of omdat "puberbreinen" niet zo goed zijn in het interpreteren van opdrachten (of een combinatie van die twee).
Mijn kinderen zitten trouwens in 3 VWO en 2 VMBO-BB. Dus ik heb helemaal geen ervaring met de Mavo.
Misschien is het een idee om zitting te nemen in de ouderraad?

Leen13
22-10-2011 om 17:08
O ja,
Slecht gedrag van leerkrachten herken ik wel hoor. Zijn net mensen. Maar net als ik denk wat is dit toch een racistische hufter dan heeft iemand weer iets heel goed opgelost. Mensen zijn niet zwart wit. Ook geschreeuw in de klas lijkt me niet echt pedagogisch maar ik zou toch zelf zo'n horde apen niet aankunnen.

Melleke75
22-10-2011 om 20:31
Marie
Wat leuk, jij kent de school dus goed. Vorig jaar is er nog een leerkracht door de directie op dr vingers getikt na klachten van ouders. Die cijfers...het merendeel van de leerkrachten zet het er wel op tijd op, een enkeling is enorm snel, maar een aantal zijn ook enorm traag. De mentor geeft overigens ook AK en GS, dus een paar van mijn klachten gaan over hem. Het internationaliseringsproject is een ding apart. We kregen een brief of we eventueel een gastgezin wilden worden en er zou een info-avond zijn. Op die info-avond kregen we geen info maar de naam van het meisje wat bij ons in huis komt en het programma. We konden dus niet meer beslissen. Nou heeft dochter er veel zin in en vinden wij het heel leerzaam dus we doen gewoon mee, maar de info was veel te summier. Van andere ouders hoor ik ook verschillende klachten en gek genoeg nooit van ouders van leerlingen op Havo/Vwo (ander gebouw, andere leerkrachten?). Voor de rest heeft ze het er prima naar dr zin, veel vriendinnen, dus we gaan niet wisselen. Maar sommige dingen, vind ik wel erg apart op school.

Moppeke
22-10-2011 om 22:00
Ouderraad, mr?
Misschien zou je eens te rade kunnen gaan bij de Ouderraad van de school, of de MR? Wellicht dat je er dan zo werk van kunt maken.
Veel zaken zijn natuurlijk momentopnamen, maar in zijn geheel komt het nogal onsamenhangend over, alsof niemand zich aan de regels van de school lijkt te houden. Misschien is het toch slim om daar geluid over te maken?
Antwoord op je vraag: nee, zo extreem als jij de voorbeelden geeft herken ik het niet.

Maylise
23-10-2011 om 00:30
Ja en nee
Ik herken niet de individuele voorbeelden en ik herken ook niet dat het als regel slecht gaat. Echter ik herken wel dat de communicatie soms slecht verloopt en dat leraren vaak eilandjes op zich zijn die zich absoluut niet geroepen voelen om zich te houden aan schoolbrede afspreken en al helemaal niet aan afspraken die collega's hebben gemaakt.
Daarnaast heb ik ook wel geleerd om het niet altijd even serieus te nemen wat mijn kinderen zeggen. Na navraag ligt de nuance soms iets anders.
Maar er worden zeker fouten gemaakt, vaak onbewust en heel soms ook doel bewust. Cijfers die te laat worden ingeleverd en dergelijke is mij ook een bekend fenomeen.
Collectief straffen doet bijvoorbeeld de school van mijn kinderen ook. Ik vind het zinloos en niet juist maar veel scholen hebben daar blijkbaar geen probleem mee.
Ja, het is vervelend maar goed het zijn ook weer leermomenten voor de kinderen om daarmee om te leren gaan en als er echt iets serieus is dan bemoei ik me daar wel mee. Meestal niet trouwens maar het komt wel eens voor.

Tirza G.
23-10-2011 om 15:21
Ik heb het mijn beide kinderen even gevraagd. Eentje is al van het VWO af, de ander zit er nog op. Op verschillende scholen. Hun antwoorden op mijn vraag komt dit voor:
Leerkrachten die een aantal leerlingen niet aankunnen en dreigen met het nakomen van de hele klas.
------Ja.
Als kind een 2,7 haalt voor een nieuw vak waar ik haar erg hard voor heb zien leren zeggen in de klas dat deze leerling absoluut niet geleerd heeft.
------Ja.
Cijfers worden pas op de websipte gezet als het rapport al bijna uitkomt, leerlingen weten hun cijfers ook nog niet.
-----Ja.
Proefwerken geven met vragen die niet in de tekst staan, het zijn mavo leerlingen, hele klas haalt een onvoldoende.
-----Ja.
Stroopwafels eten voor de klas en 100 keer zeggen hoe lekker ze zijn.
----Stroopwafels niet, appelflappen of iets anders wel.
Tijdens aardrijkskunde ineens over geschiedenis beginnen en andersom ook (leraar geeft beide vakken op andere momenten).
-----Ja.
klas enkele leerlingen van mee doen beloven dat er geen proefwerken in die week gepland zullen worden, terwijl later blijkt dat andere leerkrachten het er niet mee eens zijn zodat er toch nog veel ingehaald moet worden.
-----Ja.
School heeft de regel 1 proefwerk op een dag en 1 SO, enkele leerkrachten menen dat zij een uitzondering mogen zijn zodat er 3 toetsen op 1 dag staan.
-----Ja.
Een mentor die je benaderd met een probleem (dochter Waarna hij belooft het op te lossen en dan precies dat doet wat nou juist NIET handig is, hij zet haar naast
-----Ja.
Kortom: ik heb niks rooskleurigs te melden. O ja, dat ze het in de regel wel overleven.
Tirza

Melleke75
23-10-2011 om 19:37
Tirza
Dat ze het wel zal overleven...dat denk ik ook wel.
Ik ga er ook niet mee naar school, ik erger me alleen.
Ik zat me al te bedenken of dit vroeger bij mijzelf op school ook al zo ging en eigenlijk kan ik me dat niet eens meer herinneren. Er waren wel dingen die we `niet eerlijk` vonden, maar ja, we waren ook pubers he?

Tirza G.
23-10-2011 om 19:46
Melleke75
Ja joh, dat ging bij ons ook zo. En ik kan het weten Ik ben van de lichting die geprobeerd heeft het onderwijs te democratiseren, de opkomst van de leerlingenraden, leerlingenstatuten enzovoort. Bij Ons Was Alles Veel Erger en Veel Oneerlijker.
Tirza