Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ik maak me zorgen

Hallo,

Mijn zoon is op aanraden van de school in groep 3 blijven zitten. De school heeft het anders benoemd,hij zou 3 jaar over groep 3/4 doen,hij zou dus niet starten met de lesstof die de andere kinderen zouden krijgen begin groep 3.
Mijn zoon zou starten op zijn eigen niveau.
Dit zal ook wel gebeurt zijn,maar ik merk tot nu toe geen verbetering in zijn niveau. Er waren verschillende redenen om mijn zoon weerom groep 3 over te laten doen,maar de hoofdzaak was dat hij niet AVI 2 beheert.
Naar mijn mening heeft hij dat nu nog niet bereikt en ik vraag me af of hij überhaupt vooruitgang heeft geboekt.
De laatste tijd komt hij vaak thuis en zegt dan dat hij zich "weer"niet lekker voelde in de klas,hij klaagt over de warmte en zegt in de klas ook tegen de juf dat hij zich niet lekker voelt.
Nu geeft hij bij mij het gevoel dat hij de stof moeilijk vind maar soms lijkt het ook net of hij het bijltje een beetje laat liggen.
Kan hem wat dat betreft moeilijk peilen.
Hij kwam dus deze week thuis met werkjes en ik merk dat hij alle woorden met de b en d omdraait.
Dit probleem had hij verleden schooljaar ook,maar op school wilden ze nog niet denken aan bv dyslexie.
Het lezen gaat moeizaam en hij heeft veel moeite met schrijven.
Ik had gehoopt dat de juf mij meer op de hoogte hield want ik wil niet aldoor vragen naar zijn ontwikkeling aangezien ik het idee heb dat wanneer ik iets aangeef dat er dan pas word gedacht aan achterstand.
Nu heb ik het beste voor mijn zoon voor en daarom ben ik nog niet naar school geweest.
Zijn klachten over zich niet lekker voelen zijn van korte duur want nadat hij het heeft gezegd eet hij heel goed aan tafel,dus echt buikpijn klachten zijn het niet.
Ik had gehoopt dat wanneer hij de stof inderdaad te moeilijk vind dat de juf hier iets aan zou doen en dat ik als moeder de oplossingen te horen zou krijgen.

Hoop dat jullie mijn verhaal begrijpen en mogelijk mij in de goede richting kunnen sturen van wat te doen.
Bedankt alvast.

Pemm

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolijt

Jolijt

15-10-2008 om 11:42

B en d

Pemm,

Ik begrijp je maar al te goed (ons verhaal staat in notedop een paar draadjes hoger).
Onze oplossing voor de b en d kwam van de RT. Als je een b zegt, zitten eerst je lippen op elkaar... als een streepje. Het streepje komt bij de b eerst. Onze dochter ging b/d/b/d zeggen en voelde naar haar mond. In het begin las dit natuurlijk eng langzaam, maar ze heeft bijna geen fout meer gemaakt.
Bij ons zag het er echt naar uit dat leren lezen misschien nooit zou lukken. Avi 2 was er begin groep 4 (3/4/5 samen) alleen maar omdat ik er uren en uren in had gestoken (mijn kind, mijn tijd, mijn geduld zal ik maar zeggen... dit had een juf zeer waarschijnlijk niet willen en qua tijd zeker niet kunnen doen).
Ik zou zeker blijven overleggen met de juf, blijf vragen, laat hem niet in een vergeten hoekje terecht komen. Iedere dag dat hij niks leert is een dag verder achter...

pemm

pemm

15-10-2008 om 12:59 Topicstarter

Bedankt voor het snel reageren

Hallo,

Ben toch maar naar de juf gegaan direct na school en gevraagd hoe mijn zoon het doet in de klas.
Omdat hij verleden schooljaar dus problemen had was hij al bekend bij de intern begeleidster en die heeft samen met de juf al een gesprek gepland voor na de vakantie.
Hun mening is dat hij het best goed doet en mee leest met het estafette lezen van groep 4.

Voor de duidelijkheid: Ik wist zijn niveau wel van lezen thuis,we halen regelmatig boekjes vanuit de bibliotheek en lezen altijd,maar wel alleen 's avonds voor het naar bed gaan...mijn zoon komt huis vanuit school,eet een broodje en gaat de deur weer uit,komt met het eten weer binnen en gaat vervolgens weer naar buiten tot het schemering word....dit is vaak en natuurlijk is hij ook wel eens thuis maar moet dan eerlijk bekennen dat ik dan niet met hem ga zitten lezen. Wat mijn vooral opviel dat zijn niveau niet verbeterd was na de zomervakantie en dat hij vaak nog spellend leest.

Juf gaf aan dat zijn leestempo inderdaad niet vlotjes verloopt en dat ze daar nu mee bezig zijn om dat tempo omhoog te krijgen.

Het lastige aan de b en d is dat hij de "trucjes"weet. Dat van de lippen op elkaar voordat de b word uitgesproken had ik idd al als tip meegekregen via OO en die gebruikt hij ook.Ook een trucje met de b is dat het een heer voorstelt met een Bolle buik en de d met dame met Dikke kont.Als ik hem tussendoor vraag hoe de letter b eruit ziet dan weet hij het,maar met lezen hoor ik hem vaak zachtjes het woord zeggen en dan hoort hij zelf of het een b of d moet zijn,maar met schrijven lijkt het deze trucjes toch te vergeten.

Kreeg dus een stencil van hem met daarop woorden:
drand draaf drief dram dracht drak
Alle woorden dus net omgekeerd qua b/d.

Ik moet dus maar afwachten hoe het allemaal verder gaat verlopen.

Pemm

Annet

Annet

15-10-2008 om 21:44

Niet alleen bedoeld in het belang van de school

Natuurlijk zijn er scholen die kinderen uitsluiten van de cito zodat het gemiddelde hoger is.
Maar er zijn ook kinderen waarvoor de cito een zeer demotiverend gebeuren is (te hoog niveau) en bij wie het al lang duidelijk is dat ze naar LWOO gaan bij aparte testen.
En ja, dan zijn er nog de kinderen waar Moedervan3 het over heeft. Ik kan me goed voorstellen dat ouders willen weten welk niveau hun kind nu echt heeft en/of dat ze zeker willen zijn dat de school het goed heeft.
Overigens als de school ook de entreetoets afneemt in groep 7, dan is er eerder een objectieve meting van het niveau (zelfs uitgebreider gemeten dan de eindcito).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.