Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Ik vreemd? niks gehoord van school.

Morgen beginnen hier de scholen weer. Nu is mijn zoontje in maart van dit jaar ingestroomd. Ik had verwacht afgelopen week wel iets van school te horen (briefje, mailtje) of wat informatie op de website van de school. Klaarblijkelijk ben ik dan vreemd want volgens mijn vriendin gebeurt dat nergens.
Ben ik nou zo vreemd dat ik een "levensteken" van de basisschool verwacht?

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

06-09-2009 om 14:52

Hier niets

hier zijn de scholen al een aantal weken geleden begonnen, maar vooraf ook niets gehoord.

Heb ook geen behoefte gehad aan info. Wat zou jij willen weten/horen?

Minet

Minet

06-09-2009 om 15:02

Niet gebruikelijk

Ik ken geen basisschool die aan het eind van de zomervakantie 'een teken van leven geeft'
Voor de vakantie heb je bericht ontvangen in welke groep jouw kind na de vakantie start, bij welke leerkracht, en in welk lokaal.

Meer informatie heb je voor de eerste dag niet nodig lijkt me.
Vaak worden in de eerste schoolweek de schoolgids en 1 of meerdere informatiebrieven uitgereikt, ook zal er een datum bekend worden gemaakt waarop per klas/leerkracht een informatie-avond voor de ouders wordt gehouden.

Prulletje

Prulletje

06-09-2009 om 15:03

Nee hoor

Ik wil je niet vreemd noemen. Eerder onervaren. Wat had je verwacht? Een leuke ansichtkaart waarop staat: Beste X, hoe was je vakantie? We hopen je op die en die datum weer te zien op school. Groetjes juf Y en meester Z.
Nee hoor, dat is echt niet gebruikelijk

Prulletje

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2009 om 15:39

Leuk

Ach gossie, dat is echt onervarenheid. Nee hoor, dat gaat niet gebeuren. Scholen gaan echt totaal 100% plat in de vakantie. Hier zowel op BO als VO krijg je vóór de vakantie een soort laatste "infobrief" mee, met daarop de datum waarop school weer begint. In de categorie: maandag 7 september beginnen we weer om 8.30 uur, fijne vakantie allemaal! Op het VO is het meer een staatje, dan boeken halen, dan rooster halen, dan is eerste lesdag - en dat is het dan. Het is altijd nog een hele opgaaf om die brief niet kwijt te raken in de vakantie

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2009 om 16:19

Was bij ons wel zo

Ik ben even kwijt in welke klassen dat gedaan werd, volgens manlief bij de kleuters, maar wij kregen wel degelijke een vrolijk briefje met 'hoera de school gaat weer beginnen' of iets van die strekking. Dus er zijn wel scholen die het doen, maar niet allemaal blijkbaar.

joos

joos

06-09-2009 om 16:50

Hier nog steeds!

in de laatste week van de vakantie krijgen alle kinderen een kaart van hun meester of juf, met daarop inderdaad de tekst: de vakantie is bijna voorbij, maandag beginnen we weer (iets vrolijker opgesteld). Wordt door de kinderen zeer gewaardeerd!

Ook niets

Hier ook niets. Wel een leuk idee trouwens, zo`n kaart in de laatste week vakantie!

*Lotus*

*Lotus*

06-09-2009 om 18:44

Kleuters

Hier krijgen idd groepen 1 en 2 allemaal een kaartje met dat de vakantie weer voorbij is en school weer begint. Werd hier ook erg gewaardeerd!

Minet

Minet

06-09-2009 om 19:38

Jammer

Veel kinderen en ouders zullen dit missen, simpelweg omdat ze nog niet thuis zijn van hun vakantie. Het zou dus beter zijn dat school dit doet in schooltijd, dus vlak voor de zomervakantie.

Minet

Minet

06-09-2009 om 20:10

Snap ik niet

Pelle, jij tikt: En vlak voor de zomervakantie in je nieuwe klas met je nieuwe juf/meester kijken gaat niet.

waarom kan dat niet?
Het werd op de basisschool hier elk jaar gedaan, ik kan geen enkele reden bedenken waarom het niet zou kunnen.

En dat het gezellig was, dat geloof ik graag natuurlijk.

maan.

maan.

06-09-2009 om 20:55

Leuk

Klinkt echt leuk.. een kaartje dat de scholen weer beginnen! (maar ja mag ook wat kosten.. dat betekent dan dat de ouderraad een snoepje minder mag uitdelen? Meteen doen dus!!!)

Hier gewoon aan het eind van het schooljaar een opgave wanneer de school weer begint en wie er in welke klas zit. En in de laatste week voor de vakantie krijgen ze een uurtje les in hun nieuwe groep met hun nieuwe leerkracht.

Extra werk

Kaartjes sturen? Poeh zeg, het begin van het schooljaar IS al beredruk!
Of gebeurt dat misschien op scholen met van die overactieve klassenouders?

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2009 om 21:34

Dirksmama

Je staat er misschien niet bij stil maar de onderwijzers zijn in de week voorafgaande aan de eerste schooldag alweer op school om de klas in te richten, de eerste vergadering met elkaar te hebben en bij de scholen die dat doen, welkomstkaartjes of -briefjes te maken voor de leerlingen. De onderwijzers doen dat dus. Klassenouders worden volgens mij pas gekozen/aangesteld als er al les is en dan is dat kaartje een beetje mosterd na de maaltijd.

angel3

angel3

06-09-2009 om 21:36

Wel al in de nieuwe klas voor de vakantie

bij ons 'springen' ze de nieuwe klas in in de laatste week voor de vakantie. Alle formaties en groepssamenstellingen zijn dan al bekend. Iedereen gaat een paar uur draaien als zijnde het nieuwe schooljaar. Erg leuk.
Een kaartje als de school weer begint? nee....

Kaaskopje

Kaaskopje

06-09-2009 om 22:17

Bij ons op school

op de basisschool dus, mochten de kinderen voor de vakantie ook even proefdraaien in de volgende klas. Na de vakantie was er een inloopuurtje voor de ouders om met elkaar koffie te drinken. Na één keer heb ik dat voor gezien gehouden. Het kwam er vooral op neer dat de mensen die altijd al met elkaar op het schoolplein stonden nu de gelegenheid aangrepen om elkaar hun vakantiebelevenissen te vertellen.

Tink

Tink

07-09-2009 om 00:24

Hiier ook wél voor de zomervakantie

In de laatste of een-na-laatste week hebben ze 1 middag, meestal de donderdagmiddag, 'doorschuifmiddag'. Groep 8 is dan vrij, en de andere groepen gaan allemaal in hun nieuwe klas een middag kennismaken met de nieuwe leerkracht. Leerkracht vertelt wat over hoe het nieuwe schooljaar eruit gaat zien (zoon gaat bv. naar groep 5, hem werd verteld dat hij nu ook aardrijkskunde en geschiedenis gaat krijgen en wat dat dan inhield). Na school kunnen de ouders in de klas ook even kennismaken met de nieuwe juf of meneer.

Daarnaast gaan de oudste kleuters in diezelfde week nog een extra middag in groep 3 kijken, en de groep 3 kinderen mogen dan die middag even terug naar hun kleuterjuf

Ben zelf juf kaaskopje

Kaaskopje ik ben zelf juf en ik weet daarom dat die laatste vakantieweek en de eerste schoolweken al beredruk zijn.
Geloof me, ik zit ECHT niet te wachten op nog een extra taak van 24 (als ik pech zou hebben 34) kaartjes schrijven, postzegels aanschaffen en op de post doen.
Veel mensen beseffen niet hoeveel werk het simpelweg inrichten van een klas en zorgen dat voor alle vakken er schriftjes zijn met de goede namen enz enz al kost.
6 weken zomervakantie is echt een utopie hoor!

(Al moet ik eerlijk zeggen: kinderen uit nieuwe klas die ik al goed kende hebben ooit wel eens een mailtje van me gehad, tenminste de kinderen met e-mail dan, maar dat was echt een uitzondering.)

Minet

Minet

07-09-2009 om 07:55

Dirksmama

Je schrijft: en zorgen dat voor alle vakken er schriftjes zijn met de goede namen enz enz al kost.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik dat als kind zelf deed. Bij de start van een les kreeg ik een bijbehorend schrift dat elk kind zelf van haar/zijn naam voorzag. Dat hoeft juf/meester toch niet allemaal te doen?

ishtar

ishtar

07-09-2009 om 09:30

Kleuter kreeg hier wel een kaartje

heel leuk! Was ik ook niet gewend. En nog leuker was dat juf zelfs had onthouden waar we op vakantie gingen. Kind was helemaal verguld ermee!
In de nieuwe klas meedraaien doen ze hier ook aan het eind van het schooljaar. De klasindeling en lokaalindeling is dan al bekend. (en er is hier ook behoorlijk wat veranderd) Beginfeest hebben we over een weekje of zo.

Voortgezet onderwijs

Hier krijgt puber wel een brief in de laatste week voor de vakantie...Dat ze is ingedeeld in die en die richting en dat ze die en die mentor zal hebben en zo en zo laat op school moet komen de eerste dag om d'r rooster op te halen en dat aldaar de rest van de info wordt verstrekt. Is volgens mij als 'reminder' bedoeld voor de pubers. Maar hier weigert puber 'm open te maken tot de zonder ervoor....
Dus niks leuk een brief van school...'t is meer van o,nee, begint dat gedram weer?
groeten albana

Nely

Nely

07-09-2009 om 11:06

Even kennismaken

in de nieuwe groep gebeurt vlak voor de zomervakantie. Om 11 uur gaat groep 8 weg en daarna schuiven de groepen door zodat ze alvast even kunnen kijken en kennismaken met de nieuwe leerkracht (die ze in de meeste gevallen al kennen).

Een kaartje of briefje voordat het nieuwe schooljaar weer begint wordt niet gedaan, hoeft van mij ook niet eigenlijk.

Bastet

Bastet

07-09-2009 om 11:55

Hier...

Niuewe kleuters krijgen een kaart van de juf,andere klassen krijgen voor de zomervakantie een kalender mee voor het nieuwe schooljaar,war je vanzelf op kunt zien wanneer school weer begint.Overigens,de school is hier niet de héle zomer potdicht,anderhalve week van te voren zijn leraren alweer aan het werk.
Groetjes,Bastet

Prulletje

Prulletje

07-09-2009 om 22:39

Zonnetje

Wat lief!
Hier was in groep één de afspraak dat alle kinderen in de vakantie een kaart zouden sturen. Op de eerste schooldag zouden alle kaarten dan in groep twee hangen. Raad eens hoeveel er waren? Juist, alleen die van ons.

Prulletje

Kaaskopje

Kaaskopje

08-09-2009 om 01:46

Dirksmama

Tja, dan weet je inderdaad waar je het over hebt Ik zal het nog sterker vertellen: rond de school werden de briefjes in de brievenbus gedaan. Of dat bij adressen verder weg gebeurde weet ik eigenlijk niet.
Onderwijzers zijn inderdaad niet de volle 6 weken vrij, maar als ik het zo bekijk wel ruim 5 weken. Ik heb geen medelijden De ex-school van mijn dochters gaat in de middag na de laatste schooldag dicht en ze komen pas terug in de laatste vakantieweek. Om alvast in te richten en 1 dag wordt er volgens mij gigantisch veel werk verzet, donderdag, en maandag begint het dan allemaal.

amk

amk

08-09-2009 om 09:28

Thuis

er zijn juist heel veel docenten die de eerste en de laatste week van de vakantie thuis nog heel veel werk voor de school verzetten.
Administratie op orde brengen, dingen voorbereiden. Ik ken dat nog van mijn schoonvader, van de zomervakantie van 7 weken had hij wel geteld 3 weken echt vrij. Want hij moest ook nog eens de roosters maken samen met een collega. Daarna nog de lessen voor het jaar voorbereiden. En niet te vergeten de telefoontjes van ouders in de laatste week van de vakantie. Marietje is ziek, broertje van Y is dood geschoten (ongelukje, maar toch) en van dat soort fijne dingen.

Nee, ik geloof niet dat docenten nu zo veel meer vrij hebben als andere werknemers. Alleen ligt het veel meer vast wanneer je thuis mag werken.

Kaartje

Oudste kreeg voordat hij naar groep 1 ging, een kaartje. ("leuk dat je op school komt, blabla")

Dit jaar (groep 2) niet. Hoeft ook niet, nu weten we wel hoe het werkt.

Wat ik wel prettig had gevonden, is een infomap waarin van alles over de school staat, wat ze mee moeten nemen, etc. Dit kregen we nu pas toen oudste een paar weken op school zat. De dingen die ik wilde weten, moest ik dan ook van anderen horen.

Linda

Informatieavond

Hier is altijd een informatieavond aan het begin van het nieuwe jaar. Daar zit je op te wachten op zo'n informatieavond, vooral als je 1e kind voor het eerst naar school gaat. Maar helaas duurt het elk jaar weer zeker anderhalve maand na de eerste schooldag tot die informatieavond er is. Nu ken ik inmiddels het riedeltje van die infoavond wel, maar als nieuwkomer snakte ik naar informatie. Alle informatie is welkom maar niet ten alle tijde, informatie is pas waardevol als het op het juiste moment is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.