Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
calien

calien

14-01-2009 om 21:08

In groep 7 al op vo scholen kijken

Onze dochter zit in groep 7 en heeft zelf al wel een idee naar welke middelbare school ze wil. Maar ze baseert het alleen op verhalen, want ze weet verder niks. Nu is dat een school waar ik vroeger zelf op heb gezeten en wat toen een prima school was. Ook nu zijn de verhalen nog goed. Best een aantal kinderen uit dochters groep gaat daar na groep 8 ook heen ( die weten dat al omdat er broers zussen op zitten)
Is het slim om nu al op die school te gaan kijken of kunnen we beter een jaartje wachten? Als deze school toch tegen valt kunnen we ons verder gaan orienteren en volgend jaar nog wat scholen bezoeken. Ook een andere school spreekt ons wel aan, maar die heeft dit jaar op dezelfde dag open dag. Dus dat wordt al lastig.
Wat is wijsheid? Het lijkt mij zo raar om met een wurm van 10 al te gaan kijken! Of gebeurt dat toch?
Wat doen andere ouders met een groep 7 kind?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Starry Night

Starry Night

14-01-2009 om 21:19

Wij hebben het niet gedaan...

.... maar veel andere ouders van klasgenoten van mijn dochter (nu groep 8) vorig jaar wel. Vreemd is het dus hoe dan ook niet en als jullie het een prettig idee vinden alvast een kijkje te nemen: waarom niet? Dan houd je volgend jaar tijd over, want mijn maand januari zit volgepakt met bezoeken aan verschillende scholen nu

Groeten, Starry

Annet

Annet

14-01-2009 om 21:44

Ook gedaan

Wij zijn met dochter naar de open dag geweest van drie scholen, ook al was er toen al een voorkeur. Ons doel was vooral dat ze zou zien hoe een vo school eruit ziet, wat is anders dan de basisschool, etc. We hebben nog helemaal niet vergeleken en konden heerlijk ontspannen meedoen met de proefjes en de lessen. Dochter heeft van die dagen genoten.
Nu gaan we serieuzer kijken en bespreken we samen ook de verschillen tussen de scholen.
Ik vond het heel prettig dit zo te doen.

Prulletje

Prulletje

14-01-2009 om 22:02

Ik ga het wel doen. Ik woon in Amsterdam, en er zijn hier zo ontzettend veel scholen. Ik verdeel het graag over twee jaar. Hoewel ik eigenlijk hoop in groep 7 al een keuze te maken.

Prulletje

MaximeM

MaximeM

14-01-2009 om 22:49

Zou handig geweest zijn

Hoi,

Achteraf gezien hadden wij dat beter ook kunnen doen. Nu vielen veel open dagen op dezelfde ochtend waardoor je in 4 uur tijd 4 scholen moet bezoeken. Dat is jammer en dan was het handiger geweest als je er al een paar een jaartje eerder had kunnen bezoeken.

maxime

Bastet

Bastet

15-01-2009 om 07:34

Ohja

Mijn zoon was niet zo gemotiveerd in groep 7,dus we hebben hem toen meegenomen naar de open dag van de school van zijn broer.Hij had het die avond erg naar zijn zin,en het was ook goed voor de motivatie.Nou ja,tijdelijk dan..)
Groetjes,Bastet

rosa

rosa

15-01-2009 om 08:11

Net als Annet, om een idee te krijgen van hoe zo'n school er ongeveer uit ziet en wat er anders kan zijn aan een andere school (uiterlijk dan). In groep 8 gaan ze zich steeds meer bezig houden met de middelbare school en dan is het prettig als je kind zich daar een voorstelling bij kan maken.

rosa

Saartje

Saartje

15-01-2009 om 15:29

Hoi calien

Zeker doen.

Net als andere al zeiden krijg je kind een beeld van een middelbare school. In groep 8 heb je dan meer tijd voor gerichte vragen stellen en rondkijken. Dan is het al best vlak voor de keuze dus laat.

Marjoleine64

Marjoleine64

15-01-2009 om 22:01

Wij gaan wel!

Onze zoon (11, groep 7) wil graag gaan kijken. Uiteraard heb ik wat voorwerk via internet gedaan, alles is minimaal 10 km fietsen maar er is dan best veel keus. Zelfs Technasium wat hij graag wil wordt sinds dit jaar op 3 scholen aangeboden, dus daar gaan we kijken. Hopelijk is de keus dan volgend jaa snel gemaakt.
Marjoleine

Advies

hoi

Wij hebben het advies gekregen om ons dit jaar, groep 7, vast te orienteren. Nu zijn hier op 14 februari de inloopdagen, dan kan je 2 max 3 scholen bezoeken.

Maar er zijn ook infoavonden waarin meerdere scholen zich presenteren. Wij gaan volgende week naar zo'n infoavond.

Bij ons in het dorp is 1 middelbare school en in de stad wat meer, maar het lijkt haast al voorbestemd dat iedereen uit het dorp naar die ene school gaat. STuit me gruwelijk tegen de borst, want ik ga heel erg voor sfeer, en de mogelijkheden en wat mijn zoon er zelf bij voelt.

Ik hoorde toevallig vanmiddag avn mijn collega dat haar zoon vorig jaar helemaal wist wat hij wilde, maar dit jaar is het een totaal andere school waarbij hij zich prettig voelt

pristel

pristel

16-01-2009 om 21:59

Moeilijke keus

Wij hadden een moeilijke keuze te maken: de school dichtbij waar iedereen heen ging, maar waaover wij erg ontevreden waren; of de school in de stad, waarvoor mijn kind lang moest reizen. Vanwege die moeilijke keuze zijn wij al in groep 7 begonnen met ons te oriënteren. We hadden allemaal de tijd nodig om aan het idee te wennen zo ver weg te moeten gaan.

We hebben onze principekeuze al vrij snel gemaakt, maar we twijfelden daarna toch heel lang.

Uiteindelijk zijn we heel erg blij ons kind 'in de stad' op school te hebben gedaan.

pris

Wij gaan het ook doen...

Wij hebben op aanraden van vrienden besloten om ook al te gaan kijken nu dochter van 11 nog in groep 7 zit.
Dit om te kijken of volgend jaar je gevoel nog het zelfde is bij de school die er zometeen uitspringt.

Dochter heeft er ook zin in.dus de komende 2 weken gaan we kijken bij de 2 scholen die hie rin het dorp zijn.

gr Ingmyr

Annet

Annet

18-01-2009 om 23:06

De richting maakt niet zoveel uit

Dochter kan goed leren. VWO ligt dus in de verwachting.
Maar we zijn op meerdere scholen geweest, variërend van gymnasium tot een scholengemeenschap met alle richtingen. Als je doel nog niet is om te kiezen, kun je ook breed gaan kijken. Je houdt er in ieder geval leuke uitstapjes aan over. Het is net Nemo in Amsterdam maar dan gratis....

Wilma

Wilma

26-01-2009 om 11:54

Hier ook diverse kinderen uit groep 7

die al gaan kijken op het VO. Wij doen 't ook. Wij gaan naar een VMBO-HAVO-VWO deze zaterdag. In maart is er nog zo'n combinatieschool waar we gaan kijken. Gewoon zodat m'n zoon weet waar we 't over hebben als 't over het middelbaar onderwijs gaat. De school van búiten kent ie wel, maar van binnen kent ie 't alleen van tv (series over brugklassen ofzo) en dan nog meestal trouwens van Amerikaanse scholen.
Lijkt me dus prima om er eens een kijkje te gaan nemen.

Als iemand nog tips heeft waarop te letten, hoor ik 't trouwens graag !

Groetjes, Wilma

Mareld

Mareld

26-01-2009 om 12:02

Heel verschillend hier

Dochter wilde vorig jaar in groep 7 absoluut niet naar de open dagen, maar nu in groep 8 gelukkig wél. Als ze vorig jaar wel had willen kijken waren we ook gewoon gegaan. En zoon in groep 6 móet van ons mee, omdat hij misschien groep 7 gaat overslaan en dan al een beetje een idee heeft van wat een middelbare school in houdt.

Maar nu is dochter ziek, en ik weet niet of het gaat lukken om haar vanavond mee te nemen naar een open dag. Om dan met alleen zoon uit groep 6 te gaan vind ik dan wel weer een beetje raar....

Lys Lionne

Lys Lionne

26-01-2009 om 23:36

Blij dat ik het gedaan heb!

Wij hebben vorig jaar zoon meegenomen tijdens het bezoeken van VO scholen voor dochter. En wat ben ik daar achteraf blij om!! Zoon durfde bij de 1e school niet eens de drempel van een lokaal over, bij de 2e ging hij stilletjes in een hoekje van het lokaal zitten en bij de 3e deed hij zowaar een beetje mee. Dit jaar, nu hij zelf aan de beurt is om te kiezen, liep hij best onbevangen door de scholen en had nu de rust om écht te kijken en alles in zich op te nemen.
Let wel, bij dochter zijn we dus niet in groep 7 al wezen kijken, daar hield ik me toen nog helemaal niet mee bezig. Toch raad ik het nu iedereen aan, ook omdat je op deze manier wat meer verschillende scholen kunt bekijken en desnoods een school twéé keer!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.