Mach
11-07-2010 om 09:15
In mei overgaan
In een naburig dorp hebben ze een systeem dat de kinderen na de meivakantie naar de volgende groep gaan. Ze gaan dan dus over. Ze komen in het nieuwe lokaal, nieuwe leerkracht, alles net zoals dat bij ons na de zomer is.
Groep 8 heeft een aparte positie, zitten in het overblijflokaal en doen naast een beetje schools werk vooral de musical. Zij hebben wisselende leerkrachten, die ze natuurlijk wel goed kennen, omdat ze die in eerdere groepen gehad hebben.
Voordeel volgens school: de kinderen werken beter door tot de zomervakantie. En na de vakantie hoeven ze niet te wennen aan nieuwe klas en leerkracht enzo. Volgens de school wordt de tijd op deze manier veel effectiever gebruikt.
Organisatorisch lijkt het me best een klus, maar het klinkt me ook we leuk en goed in de oren. Wie heeft hier ervaring mee? Of ideeen over?
Mach
11-07-2010 om 10:45
Didi
Volgens de leerkrachten daar is het na de meivakantie altijd lastig om de klas nog lekker aan het werk te houden. Door ze in een nieuwe klas te plaatsen zijn ze weer gemotiveerder. En ze beginnen met de werkboeken enzo van de nieuwe groep.
Ze zijn in die school heel enthousiast. Ze doen het al een jaar of 6. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen. Er wordt nl door andere scholen in de regio nieuwsgierig gekeken naar deze school, die het eigenlijk heel goed doet in de regio.
Dees *
11-07-2010 om 11:43
Klinkt goed
Hier ook weinig gemotiveerde kinderen (en leerkrachten?) de laatste lange periode tussen de meivakantie en de grote vakantie.
En voor groep 8 is het ook wel leuk lijkt me, want dan kunnen ze zich ook echt op het afscheid richten.
Hoe doen ze dat dan met de instroom? Stromen kinderen dan ook vanaf mei in de nieuwe groep 1 in?
Bastet
11-07-2010 om 12:36
Mwah....
En omdat iedereen weet dat in mei een vakantie is,en een overgang,wordt de motivatie de laatste twee weken voor de meivakantie toch ook kleiner?
Tirza G.
11-07-2010 om 18:38
Eeeeeeh
Hoe lang mag dat afbouwen van jou duren? De kinderen moeten hier nog twee weken naar school en het is al twee weken warm tot heet. En dan ook dat WK nog, ze doen echt geen bál meer op school.
Tirza
Bastet
11-07-2010 om 19:37
Daarbij tirza
Als je vroeg vakantie hebt zit je met het probleem dat het nieuwe schooljaar begint tijdens een hittegolf..
Bastet
11-07-2010 om 22:17
Klopt
Er is niet elk jaar een nieuwe set toetsen voor elke klas.Elk jaar wordt wel een toets vernieuwd,zoals dit jaar de vernieuwde entreetoets voor groep 7.
Bastet
Tirza G.
11-07-2010 om 22:23
Vroeg beginnen
Als je half augustus weer moet beginnen, is de kans op een hittegolf kleiner. Die vallen namelijk meestal in juli ![]()
In Belgie beginnen ze gewoon op 1 september. Universiteiten hier in NL ook, trouwens. Zelfs als het op een vrijdag valt
Tirza
Bastet
12-07-2010 om 07:54
Hittegolf
Oja,ik kan me nog wel waterfeesten op school herinneren van medio augustus,en ook hittegolven!Heb mijn zoon ooit naar school moeten brengen terwijl het 36 graden was,dagenlang.Maar dat is al een tijd geleden hoor,hij is nu 18.
bastet
Bastet
12-07-2010 om 09:35
Didi
Ja,dat vraag ik me dan ook af inderdaad.En hoeveel scholen dit doen,ben ik ook benieuwd naar.
Groetjes,bastet
M Lavell
12-07-2010 om 11:23
Pilotschool?
Mach, is jouw school een pilotschool voor deze opzet?
Het lijkt me geen slecht idee. Al het kennismakingsgedoe voor de vakantie, na de vakantie meteen echt aan het werk. Het lijkt me een stuk efficienter.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
12-07-2010 om 13:12
In de praktijk
Pelle:"Nou nou... het zuiden heeft dit jaar na de meivakantie nog iets van 10 weken gehad. Een kwart jaar!"
Ja, maar in de praktijk ligt het onderwijs stil vanaf koninginnedag. Ongeacht vakantiespreiding. Voor groep 8 ligt het stil vanaf de Cito eindtoets.
Aan het begin van het nieuwe schooljaar is een slow start vanwegen wennen ook gebruikelijk. Die slow start haal je eruit. Dat het onderwijs na koninginnedag niet zoveel meer voorstelt, is nauwelijks te verhelpen vanwege alle vrije dagen, vergaderingen, entreetoetsen, schoolreisjes, etc.
Didi:"Maar dat is dus precies wat ik me afvroeg, hoe gaan ze dat doen met de cito's. Kun je de cito van juni dan al in april krijgen? "
Ja, dat kan. Maar dat hoeft niet. Het lesaanbod is nu ook al karig van begin mei tot juni. Dat zal niet veranderen.
Groet,
Miriam Lavell
Inge M
12-07-2010 om 14:40
Didi
De cito's liggen gewoon op school, die zijn meerdere jaren achter elkaar hetzelfde. School kan ze gebruiken wanneer ze willen, hoewel de meeste scholen het rooster ongeveer aanhouden van cito omdat ze ongeveer voor die periode bedoeld zijn (qua voortgang in de stof).
Dit geldt niet voor de eindcito in groep 8.
abc
12-07-2010 om 17:13
Ci'to's
las je de cito's op een ander tijdstip af gaat nemen dan cito aangeeft dan klopt normering niet meer. Dus dat zou ik in ieder geval niet doen.
Verder zie ik eerlijk gezegd niet zo heel veel voordelen in dit concept..
Inge M
12-07-2010 om 19:05
Abc
Als op deze school het schooljaar van mei tot mei loopt, dan moeten ze de cito's juist in een andere maand afnemen, namelijk na evenveel maanden onderwijs in een bepaalde klas als andere scholen. Dit om de normering weer te laten kloppen.
MasterGoat
12-07-2010 om 21:59
Andere evaring...
Ik heb op drie scholen gewerkt. Bij allen hoorde ik dit verhaaltje, en bij allen was het niet waar. Goed.. drie scholen is niet echt een representatieve steekproef, maar ook in gesprekken met collega's van andere scholen hoor ik eerder het tegendeel.
***Ja, maar in de praktijk ligt het onderwijs stil vanaf koninginnedag. Ongeacht vakantiespreiding.
Lijkt me bijna niet kunnen. Dan hebben de kinderen maanden geen onderwijs. Daarna kun je haast opnieuw beginnen. Daarbij komt dat het voor de hele sfeer verschrikkelijk is als er in een klas weken geen onderwijs meer is. Daar worden groepen heel vervelend van... Hmmm... misschien komt vervelend wel van vervelen.
***Voor groep 8 ligt het stil vanaf de Cito eindtoets.
Weet je hoe verschrikkelijk ze dan worden? Dan heb je een half jaar verveelde hangjongeren in de groep... Bij mij gaat het onderwijs door tot de laatste week. Na de eindtoets is er eerst nog een heel spannende periode waarin de kinderen zich hebben opgegeven voor het VO en het de vraag is of ze worden aangenomen. Er zijn nog kinderen die een nader onderzoek moeten doen. Sommigen worden uitgeloot... Afijn, het is altijd heel fijn als alle kinderen goed onderdak hebben gevonden.
Daarna krijgen sommige onderdelen van het onderwijs wel een andere invulling. Rekenen wordt bijvoorbeeld meer gericht op het toekomstige wiskunde. Daarbij komt er bij ons na de cito het onderdeel zinsontleding en woordbenoemen langs. De kinderen gaan ook werken aan hun afscheid en de musical. Maar als je daar te vroeg mee begint dan loopt het vreselijk af.
***Aan het begin van het nieuwe schooljaar is een slow start vanwegen wennen ook gebruikelijk.
Ik geloof wel dat dat op een aantal scholen zo is. Net als het op andere scholen helemaal niet zo is.
Ik weet dat ik aan het begin van mijn loopbaan wel eens heel rustig ben gestart. Eerst allemaal 'leuke' dingen doen. Dat was een misrekening. De kinderen vonden dat helemaal niks. Die wilden de nieuwe boeken hebben en aan de slag. Sindsdien begin ik gewoon de eerste dag met werken.
Zo'n slow start met 'leuke' dingen gaat ook van een geheel verkeerde veronderstelling uit. Namelijk dat het voor de kinderen vervelend is om te werken en te leren. En dat is helemaal niet zo. Of althans, het hoeft niet. Wanneer de kinderen zich zelf mede verantwoordelijk voelen voor hun leerproces en ze de zin van de activiteiten inzien, vinden ze het prima om lekker te werken. En als leerkracht moet je zorgen dat het leren an sich, leuk is.
M Lavell
12-07-2010 om 22:04
Tja
Didi:"Wat een onzin, dat is bij ons op school echt niet zo."
Dat kan hoor. Maar in het algemeen wordt de nikserigheid zo'n groot probleem gevonden dat toute beleidsmakend Nederland er wat op aan het verzinnen is. Vandaar dat ik Mach vroeg of haar school misschien een pilotschool is.
Pelle:"Nee nu overdrijf je."
Als het al een overdrijving is dan ben ik daarvan niet de dader, maar de Inspectie en toute beleidsmakend Nederland.
Maar je kunt het zelf eenvoudig zien. Kijk maar naar de jaarkelender en vergelijk de periodes. Kun je zelf zien dat geen periode zo 'gevarieerd' is als de laatste vanaf 30 april zo'n beetje. Juist in die periode verliezen scholen de meeste onderwijstijd.
Ik denk dat de school van Mach een manier heeft gevonden om die tijd terug te winnen. Een beetje voor de vakantie (er is wat te doen als je dan al overgaat naar het volgende jaar/de volgende lesstof) en vooral ook beetjes aan het begin van het lesjaar.
Nou ja, eigenlijk: Het idee zal de Inspectie vast geruststellen en meer aannemelijk maken dat er nog wat gebeurt in die laatste onderwijsmaanden.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
12-07-2010 om 22:10
Verschrikkelijk
MG:"Weet je hoe verschrikkelijk ze dan worden?"
Ja. Ik heb ruime ervaring. Maar het was toen nog geen beleidsissue dus werd er niks mee gedaan. Het verschuiven van de eindtoets naar mei heeft als grondmotief dit probleem.
MG:"Zo\'n slow start met \'leuke\' dingen gaat ook van een geheel verkeerde veronderstelling uit. Namelijk dat het voor de kinderen vervelend is om te werken en te leren."
*grijns*
Er zijn nogal wat van dergelijke signalen die worden afgegeven op school ![]()
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
12-07-2010 om 22:33
Ach laat maar
Pelle, laat maar. Kennelijk ben je tevreden met de invulling van de laatste periode. Dat vind ik prima.
Groet,
Miriam Lavell
MasterGoat
12-07-2010 om 22:42
Zwak...
***Het verschuiven van de eindtoets naar mei heeft als grondmotief dit probleem.
Ik weet het, en ik vind het zwak. Kijk, ik zou het helemaal niet erg vinden als de toets later in het jaar zou komen om het moment van keuze voor de kinderen uit te stellen. Ik heb geen idee hoe het VO dan de aanname moet organiseren, maar dat terzijde.
Maar de toets verplaatsen omdat groep 8 anders niet meer te motiveren is, vind ik onzin. Het gaat namelijk uit van de veronderstelling dat je kennelijk een toets of soort van examen nodig hebt om de kinderen te motiveren. Ik weet dat extrinsieke motivatie ook motivatie is.... Maar ik vind het zwak...
*grijns*
Er zijn nogal wat van dergelijke signalen die worden afgegeven op school
Ik vrees dat je gelijk hebt, en vind dat erg..
Ik pleit dan voor een andere school...
M Lavell
12-07-2010 om 22:51
Leerkracht motiveren
MG, kennelijk gaat het helemaal niet over het moeten motiveren van leerlingen, maar van leerkrachten. Zij raken uitgewerkt na een eindtoets. Zij kunnen kennelijk de motivatie niet vinden om gewoon les te geven in de laatste periode.
Overigens is dat niet helemaal hun schuld. In die laatste periode neemt de ouderraad het rooster nog wel eens over met sportdagen, juffenverjaardagen, excursies en noem maar op. Er lijkt geen week meer gewoon.
Juist daarom is dat plan van de school van Mach geen slecht idee. Nieuwe gezichten, nieuwe dingen, en nog heel veel te doen voordat het allemaal af is. Dat maakt feestjesverzinners misschien ook wat bescheidener.
Groet,
Miriam Lavell
MasterGoat
12-07-2010 om 22:58
Schuld...
***kennelijk gaat het helemaal niet over het moeten motiveren van leerlingen, maar van leerkrachten. Zij raken uitgewerkt na een eindtoets. Zij kunnen kennelijk de motivatie niet vinden om gewoon les te geven in de laatste periode.
Verschrikkelijk... En onnodig. Het is namelijk een hele boeiende periode. Kinderen moeten zich voorbereiden op de volgende stap. Afscheid nemen van hun vorige leven (okee, tikje dramatisch), zich losmaken van de groep, de school. Allerhande vragen doemen op. Hoe gaat het op de volgende school, hoe verwerf je een nieuwe plek in een nieuwe groep. Een hele nieuwe ontwikkelingsfase waar de kinderen in gaan... En dan de puberteit... Hele boeiende periode... Tja... als je als leerkracht niet gemotiveerd bent om in deze eriode les te geven... dan heb je de verkeerde groep... Of het verkeerde vak... Dat kan ook.
Ik hoop dat ik na februari de bakker nog kan motiveren om lekker brood te bakken
***Overigens is dat niet helemaal hun schuld. In die laatste periode neemt de ouderraad het rooster nog wel eens over met sportdagen, juffenverjaardagen, excursies en noem maar op. Er lijkt geen week meer gewoon.
Tja, dat is dan kennelijk ook ruimte die de ouderraad heeft gekregen.
Mach
14-07-2010 om 22:20
Miriam ea
Ik was even in een internetloze omgeving, dus een beetje laat. het gaat zoals ik al schreef niet over mijn eigen school maar een gewone dorpsschool in een naburig dorp. Ik heb echt geen idee hoeveel scholen dit doen. Blijkbaar weinig. Ik weet ook niet of het een pilot school is. Volgens mij is het een heel gewone school. Met een redelijk groepje autochtone achterstandsleerlingen.
Ik zal nog eens navraag doen naar het één en ander.
Feit blijft dat de school die het doet heel enthousiast is en de resultaten de laatste jaren zijn verbeterd. Maar of dat door die aparte overgangsregeling komt is maar de vraag. Waarschijnlijk is het enthousiaste en vernieuwende docententeam er ook debet aan. In elk geval hebben ze blijkbaar een zeer vernieuwend idee tot werkelijkheid gemaakt.
M Lavell
15-07-2010 om 09:26
Gewone school
Pilotscholen zijn gewone scholen die van de minister toestemming krijgen om iets geks te doen. Ze zijn op dat onderwerp pilotschool of voorhoedeschool (of welke naam er ook verzonnen wordt).
"Met een redelijk groepje autochtone achterstandsleerlingen. "
Dat is de crux denk ik. Eerder onderzoek wees al uit dat juist achterstandsleerlingen de meeste terugval ondervinden van de duur van de zomervakantie. Juist voor hen is onderwijs tot op de laatste dag van belang.
"Feit blijft dat de school die het doet heel enthousiast is en de resultaten de laatste jaren zijn verbeterd. Maar of dat door die aparte overgangsregeling komt is maar de vraag. "
Dat weet je nooit zeker. Het is wellicht wel de manier om onderwijs tot de laatste dag te organiseren en het zal vooral verschil maken in de onderbouw: Er wordt eerder begonnen met groep 2,3 en 4. Kinderen komen met voorkennis van enkele weken in de volgende groep.
Groet,
Miriam Lavell