anna van noniemen
17-01-2009 om 22:30
In welke groep breuken?
Zat vanavond een beetje met oudste te rekenen, hij zat de helft van dingen uit te rekenen....maar van breuken had hij eigenlijk nog nooit gehoord....is dat gek? Hij is 10, speciaal onderwijs, doet groep 6/7
wil40
17-01-2009 om 23:42
Hier
Hier heeft zoon breuken in groep 6. En dat gaat in een snel tempo qua moeilijkheid. Ze zijn al veel verder dan "de helft". Het gaat al over 1/4 en 2/8 enz.Ook aftrekken en optellen met breuken.Verhaalsommen met breuken. Als je zoon ook niveau groep 7 doet moet hij ook al een tijdje met procenten bezig zijn.
Maar misschien verschilt dat ook per rekenmethode? Ik las hier ook een keer een vraag op OOl over tafels automatiseren. Dat was ook best verschillend per school.
Annet
18-01-2009 om 10:42
Groep 6
volgens de methode op school van dochter beginnen ze in groep 6.
Buurmeisje (andere school) kreeg ze pas in groep 7.
anna van noniemen
18-01-2009 om 11:15
Methode is pluspunt
volgens zoon, hij zit met rekenen op nivo midden 6 / eind 6, maar nog geen breuken gehad....toch een navragen bij de juf....
Jvo
18-01-2009 om 12:35
Hier
Mijn jongste (7) zit in groep 4 en heeft nu breuken op z'n werkblad staan. De oudste begon -volgens eigen zeggen- ook in groep 4 met breuken.
Jvo
anna van noniemen
18-01-2009 om 12:59
Wat gek eigenlijk
dat al die methodes zo anders zijn, met wanneer ze met breuken beginnen....zag wel op de site van pluspunt dat groep 6 een voorzichtig begin gemaakt wordt en dat 7 en 8 echt meer uitgediept wordt....Zou het nog uitmaken dat het een cluster4 school is?
zon
18-01-2009 om 17:31
Nee
de methode pluspunt gebruiken ze op zowel cluster 4 als regulier onderwijs. In die methode zit een bepaalde opbouw en die opbouw is misschien bij andere methodes net iets anders, maar ik denk niet dat dat uit maakt. Uiteindelijk zal het einddoel in groep 8 waarschijnlijk hetzelfde zijn. Jou zoon begint misschien iets later met breuken maar heeft waarschijnlijk ook dingen gehad die bij andere methodes nog aan bod moeten komen. Of het moet zo zijn dat hij achter loopt in de methode en dus nog niet halverwege boek 6 is.
anna van noniemen
18-01-2009 om 17:53
Moet ik navragen
In welk boek hij nu zit, maar volgens zoon zelf zit hij halverwege groep 6 / einde groep 6 met rekenen
Annet
18-01-2009 om 19:37
Methode allestelt
Op de school van dochter gebruiken ze dus 'alles telt'.
Buurmeisje is vanaf groep 7 naar zelfde school gegaan. Daar liep ze duidelijk achter met de breuken, ook nog met entreetoets van cito.
Brenda129
19-01-2009 om 11:16
Hier ook pluspunt
En zoon (groep 6) is al voor de kerstvakantie met breuken begonnen.
anna van noniemen
22-01-2009 om 19:42
Nog
2 toetsen....zijn die goed dan werkt zoon volledig op nivo groep 7....Hij gaat als een speer.....in groep 7 gaat hij breuken krijgen volgens juf....Toen hij in augustus 2006 in groep 4 begon op de cluster4 school met dagbehandeling hadden we niet kunnen vermoeden dat hij nu, januari 2009 al bezig zou zijn met groep 7....als dit zo doorgaat moeten we dus al naar een VO danwel VSO gaan kijken.....slik....
wil40
22-01-2009 om 21:26
Aha....
Hij gaat in principe op zijn 11e van deze school af? Als ik het goed begrijp een jaar eerder dan jullie gedacht hadden? Fijn, dat het zo goed gaat.
anna van noniemen
22-01-2009 om 23:43
Wil40 ![]()
rekenen is nooit mijn sterkste kant geweest, maar het lijkt er wel op he? Als hij in dit tempo doorgaat wel in ieder geval, en hoewel ik supertrots op hem ben dat hij dat extra kleuterjaar gewoon aan het inhalen is, moet ik ook wel ff slikken.....mijn kleine grote man straks op het VO.....Heb hem dat wel voorzichtig gezegd, dat als hij zo doorgaat, we al snel moeten gaan nadenken over vervolgonderwijs....zoon vond VMBO wel leuk (lekker makkelijk
)), Ik heb hem gezegd, dat het in principe zijn keuze is, hij moet het tenslotte doen, maar dat bijv. HAVO wel meer mogelijkheden biedt later een goed betaalde baan te vinden (hij is gek op geld) en omdat hij al jaren roept dolfijnentrainer te willen worden.....Ik zei wel, stel dat dat niet zou lukken, dan heb je toch je HAVO-diploma op zak en kun je dus meer dingen kiezen.....hij zou er over gaan denken hahahahahaha....wijsneusje.....
anna van noniemen
26-01-2009 om 19:30
En dan grijpt juf in
vandaag zoon....hij mag niet meer zover vooruit werken, moet een beetje gelijk met de anderen blijven,....ik ben het daar uiteraard niet zo mee eens, ik ga met juf even om de tafel binnenkort....