Banaantje
20-04-2012 om 12:34
Inspanning en cijfers
Omdat mijn ex en ik van mening verschillen over het rapport van ons kind (gymnasiumbrugklas) en de inspanningen die ze daarvoor moet leveren, gooi ik het hier even in de groep. Op het laatste rapport stonden cijfers tussen de 6,2 en 8,6. Op doordeweekse dagen is ze ca. 1,5 uur bezig met haar huiswerk. Vooral het maakwerk voor de betavakken kost haar veel tijd. In het weekend ongeveer 2 uur per dag, vooral leerwerk en werkstukken. Wij als ouders zijn resp. 1 en 4 uur per week bezig met begeleiding. Vinden jullie de huiswerktijd veel? Vinden jullie 1 uur te weinig als ouderbijdrage, of 4 uur teveel? Is het rapport goed genoeg voor de brugklas?

Mach
20-04-2012 om 12:48
Lijkt me vrij normaal
De cijfers lijken me prima. En de hoeveelheid huiswerk ook. Wel vind ik dat 4 uur begeleiding voor een gymnasiumkind erg veel is. Een uurtje moet genoeg zijn, eigenlijk verwacht ik helemaal niet dat er begeleiding nodig is.

Maylise
20-04-2012 om 12:57
Normaal
De cijfers zijn toch prima? Allemaal voldoendes. Lijkt me niks mis mee. Ik kan me voorstellen dat als die 6,2 voor een vak als Nederlands of Wiskunde is dit misschien een aandachtspunt kan zijn maar het is verder gewoon een nette voldoende.
De tijd die huiswerk maken kost verschilt enorm per kind. Mijn dochter besteed veel tijd aan haar huiswerk terwijl haar broer heel af en toe een boek openslaat. Het is ook maar hoe makkelijk je dingen onthoudt en dergelijke. Aangezien de school meestal 1 tot 2 uur aangeeft lijkt me 1,5 uur heel gemiddeld.
Hoeveel tijd ouders aan begeleiding kwijt zijn verschilt ook weer per kind. Mijn dochter krijgt ondersteuning van een studente met huiswerk 2x in de week en daarnaast overhoren we haar regelmatig. In totaal is dat dus ook zeker zo'n 5 uur in de week inclusief de studente. De broer die boven haar zit begeleiden we nooit want die redt het zelf wel. In de brugklas al hielpen we hem nooit. Ook voor overhoren vraagt hij geen hulp. Haar jongere broer zit in de brugklas en helpen we elke dag met huiswerk/schoolwerk. Dat is dus zeker zo'n 5 a 6 uur per week verdeeld over man/ik/oudere zoon. Ik hoop wel dat dit volgend jaar wat minder wordt maar hij heeft nu eenmaal wat problemen met concentratie vermogen dus het is lastig voor hem om alles alleen te maken.

Wiske71
20-04-2012 om 13:31
Normaal
De hoeveelheid huiswerk en begeleiding lijkt me normaal. Wel lijkt me dat de begeleiding langzaamaan minder zou moeten worden.

Karmijn
20-04-2012 om 20:26
Huiswerktijd
Ik vind het hele acceptabele tijden en cijfers. De tijd die ze aan haar huiswerk besteed, is wel meer dan mijn brugklasser doet. Maar die zit dan ook in een havo/vwo brugklas.
Hij vertelt dat hij niet zo veel huiswerk hoeft te doen, omdat hij heel hard tijdens de les werkt. Dat is dubbel winst natuurlijk. De leraar ziet dat je je best doet, je kunt om hulp vragen als je het niet snapt en je houdt meer vrije tijd over.
Ik vraag me nog af, die anderhalf uur, werkt ze dan echt, of gaat er ook tijd verloren met andere dingen? (telefoontje, friemelen, een liedje opzoeken op de mp3 speler, een tekeningetje, kamer opruimen, nagels lakken, boek inkijken, 'nadenken'(=wegdromen)... Onze dochter kon soms uren achter haar huiswerk zitten, maar alles doen behalve huiswerk.
Daar hebben wij haar in de eerste wat sturing aan gegeven, toen kwam ze beneden aan de keukentafel en kon ik haar herinneren aan wat ze aan het doen was.

Rosase
21-04-2012 om 15:09
Wel acceptabel
Mijn oudste is iets minder lang bezig met zijn huiswerk, en zijn laagste cijfer is ook ietsje lager dan een 6,2 en daarom zijn wij van plan om iets meer tijd aan begeleiding te gaan spenderen.
Al met al beschrijf je denk ik een redelijk gemiddelde. Of de cijfers voldoende zijn, is afhankelijk van het beleid van de school. Hier moet je gemiddeld een 7 staan om door te mogen op niveau. Dat haalt mijn oudste nu net.

Annet
21-04-2012 om 19:42
Betavakken
In tijd klinkt het logisch, huiswerk en begeleiding.
Ik zou op zoek gaan naar een oplossing voor het maakwerk van de betavakken. Vaak kan dit al (deels) gemaakt worden in de klas, de rest moet dan thuis.
Als jouw oudste hier zo lang over doet, dan zou ik iemand laten meekijken met de aanpak.
Misschien kun je iemand vinden die 1 of 2 klassen hoger zit en kan meewerken met je oudste. Leuk bijbaantje voor puber en mogelijk veel effect voor jouw kind.

Coco
22-04-2012 om 12:18
Banaantje
Mijn zoon (ook brugklas Gymnasium) heeft een vergelijkbare lijst (alleen nog een 5,7 voor beeldende vorming, maar dat is een leraar waarvan iedereen roept dat hij zelfs Leonardo da Vinci nog en 6- zou geven). En ik denk eigenlijk dat het aantal uren huiswerk en begeleiding ook overeenkomt. Hij is niet zolang bezig met Wiskunde, want dat maakt hij grotendeels op school al. Het meeste werk gaat zitten in woorden stampen voor vier talen. In de gewone schoolweken zal hij waarschijnlijk iets onder het gemiddelde zitten, maar als er een proefwerkweek nadert iets erboven. We maken in de vakanties altijd samen een schema, zodat hij iedere dag ongeveer een uurtje huiswerk maakt. Vaak is de tweede week na de vakantie proefwerkweek en dan hoeft hij zich niet op het laatste moment in het zweet te werken.
Ik merk dat ik steeds minder tijd kwijt ben aan begeleiding, maar dat ik hem wel nog steeds heel erg achter zijn broek moet zitten.
De mentor had trouwens op zijn rapport geschreven dat hij "zeer tevreden" was, dus wie zijn wij dan om dat niet te zijn?