Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-04-2012 om 19:06
Weet iemand of de MR instemmingsrecht heeft op het doublurebeleid van de basisschool?
We hebben als MR 'ter info' het nieuwe doublurebeleid van school toegestuurd gekregen. Nou staan er in het beleid een aantal zaken die vreemd zijn. Zo wordt er nog steeds onderscheid gemaakt tussen kleuterverlenging en een doublure (va gr 3)..?!
Ik heb gekeken in de lijst met rechten van de MR en daar staat wel iets in over het onderwijsbeleid. Valt dit daar ook onder?
Weet iemand (Mirjam?) ook of er in het beleid harde criteria moeten staan tav het doubleren? Of er minimale scores gehaald moeten worden bijv.
In het schoolplan van oudste zoon (VO) staat bijv. keurig welke scores je moet halen voor welk niveau. En wanneer je een twijfelgeval bent. Dit is heldere kost en je kunt als ouder goed inschatten waar je kind staat.
In het plan dat we nu als MR kregen staat alleen naar welke toetsen en lijsten gekeken wordt. Verder is/lijkt het een onderonsje tussen leerkracht en IBer.
Woensdag hebben we MR vergadering en daar wil ik dit graag serieus bespreken. Probeer me tot die tijd maar flink in te lezen en de juiste argumenten te verzamelen.
09-04-2012 om 20:05
Volgens mij wel
Volgens mij valt het onder schoolplan/leerplan. Zie http://www.infowms.nl/medezeggenschap/instemming-of-advies/
"Weet iemand (Mirjam?) ook of er in het beleid harde criteria moeten staan tav het doubleren? Of er minimale scores gehaald moeten worden bijv. "
Nou, nee. Dat dat in het vo wel moet, komt omdat dat in de Wet Voortgezet Onderwijs staat. De vo school moet doorstroomeisen stellen en die kenbaar maken. Doel daarvan is ook rechtszekerheid bieden aan leerlingen.
Het staat niet in de Wet Primair Onderwijs omdat zittenblijven daar helemaal niet voor hoort te komen. Dat het er niet in staat betekent niet dat ouders en lln bo geen zekerheid geboden hoort te worden. Tegelijkertijd (nu wordt het ingewikkeld): als je wel strikte doorstroomeisen in de schoolgids/het schoolplan op zou nemen, dan zou dat de positie van ouders niet verbeteren.
Hoe vager, hoe meer er te discussieren valt.
Hoe dan ook: nu nog met een zittenblijfverhaal komen houdt weinig rekening met de veranderingen die komen gaan. Het passend onderwijs vraagt bij leerlingen die achter blijven om een leerlingvolgsysteem dat uitgaat van het ontwikkelingsperspectief zie http://www.beeldcompleet.nl/files/11590_pdf-documenten/11592_alternatief-leerlingrapport.pdf
Zittenblijven is met die wijze van volgen helemaal niet nodig en niet effectief. Op de schaal telt de leeftijd, niet de groep waarin de leerling zit.
Groet,
Miriam Lavell
10-04-2012 om 20:08
Dank voor je reactie miriam
Ik kan er wel wat mee. Morgen nog maar even inlezen en dan beslagen de mr vergadering in