Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Internationale (georienteerde) scholen in Nederland


bieb63

bieb63

31-08-2016 om 19:38

Tagea

Ik begrijp dat jullie voorlopig in NL blijven. En wellicht tegen de tijd dat jullie weer verkassen, de kids oud genoeg om hier te blijven, of eigen keuze te maken. Heb ik dat goed begrepen?
Daarbij spreekt vader Frans met de kinderen, dus die taal blijft wel. Ik zou dus kiezen voor een NL school in de buurt met tweetalig onderwijs (meestal is dat Engels). In dat geval zitten ze zeer ruim in 3 talen: NL, Engels en Frans. Dus die talen komen dan wel goed. Verdere voordelen: gewoon meedoen met de buurt kinderen en klasgenoten in NL. Andere culturen zijn interessant en leerzaam, maar vooralsnog wonen ze voorlopig in NL en wellicht blijven ze daar ook. Proeven en beleven van andere culturen kan ook op een andere manier dan het dagelijks leven.

Lente

Lente

31-08-2016 om 20:22

Tweetalig onderwijs stelt niet zoveel voor

Als jullie kinderen nu al Engels spreken en daar geïnteresseerd in blijven door films te kijken en te gamen en youtube, dan is het niveau goed genoeg om met Engelstaligen om te gaan. Zeker als jullie lid worden van een expat-club (goed idee trouwens).
Ik zou vooral zoeken naar een goede school en daar je huis op afstemmen, dichtbij genoeg om met de fiets te kunnen zodat je kinderen makkelijk af kunnen spreken. En let ook op een veilige omgeving om buiten te kunnen spelen.

triva

triva

01-09-2016 om 21:55

bieb

Tto is een slecht advies voor expats...

Tesah

Tesah

02-09-2016 om 13:34

ISH/European School/ HSV

Wij wonen na een aantal jaren buitenland in Den Haag. Ik heb zelf als kind in 3 landen (Engelstalig) en in Nederland gewoond. Daar heb ik altijd op gewone scholen gezeten. Ook wij hebben er voor gekozen onze kinderen altijd naar een lokale school te sturen. Mijn talenkennis heeft daar destijds zeer van geprofiteerd en de integratie in het land ging altijd eigenlijk vanzelf. Die ervaring heb ik ook met mijn kinderen. Zij zijn nu volledig drietalig.

Nu dus Den Haag. Van de ISH weet ik alleen dat de hangjeugd bij ons in de buurt in het weekend rondhangt op het plein om te blowen. We raken weleens in gesprek met hen via hond en kind en het schijnt gebruikelijk te zijn. De HSV is vrij elitair. Ik ken via via mensen die hun kinderen daar hebben en dat zijn geen leuke mensen, dus mijn mening is wellicht daardoor gekleurd.
Je hebt ook de European School. Die is vrij nieuw. Dat is volgens mij een leuke school, ze zijn flink aan het uitbreiden. Ik ken een aantal mensen met kinderen op die school. Dat zijn geen echte expats maar buitenlanders die hier gesetteld zijn met een koopwoning. Wat me opvalt is dat de integratie minder is. Wij spreken met hen af, maar wij hebben ook een buitenlandse achtergrond, dat heeft het ijs wel gebroken. Verder hebben zij met niemand uit de buurt contact. Ouders spreken geen Nederlands, kinderen nauwelijks. Ze verstaan mij eigenlijk niet als ik met hen Nederlands probeer te spreken. De kinderen spelen niet op straat.

Dan heb je gewone scholen. Als je in een internationaal georienteerde wijk woont (Duinoord, Statenkwartier), is de kans groot dat op de gewone scholen veel buitenlandse gezinnen aanwezig zijn.

Succes!

Tagea

Tagea

04-09-2016 om 18:06 Topicstarter

Integratie

De afgelopen dagen heb ik er heel veel over nagedacht. Ik moet zeggen, op beide opties is wel wat op te merken. Als ik naar ons gezin kijk moet ik zeggen dat wij toch altijd internationaal georienteerd zijn geweest. Als jong volwassene heb ik zelf enige tijd in Zwitserland gewoond, mijn man is Frans en werkt voor een internationaal bedrijf en een aantal van zijn collega's zijn meer dan collega's geworden. Daarnaast hebben we al een aantal Nederlandse vrienden en ik hoop dat onze kinderen bevriend zullen blijven. Wij zullen in ieder geval daarin investeren. Nogmaals bedankt voor alle input. Tesah, denk je dat ik die kennissen van je die op de ISH zitten zou kogen benaderen? En misschien die van HSV? Ik zou zo graag uit eerste hand wat ervaring met deze scholen horen.

Tesah

Tesah

04-09-2016 om 19:55

Tagea

Als je leerlingen van de ISH wilt zien moet je een vrijdag avond op het Sweelinckplein of op de Fred in Den Haag gaan hangen, dan kun je een jointje met ze meeroken -- Of tegenwoordig op Kijkduin, kun je meteen Pokemon vangen...

Toen wij voor deze keuze stonden heb ik een week vrijgenomen en heb met alle scholen die in aanmerking kwamen een afspraak gemaakt. Ik ben overal voor een gesprek langsgeweest, Ik ben bij het schoolplein gaan staan voor en na schooltijd en heb overal met ouders gesprekjes gevoerd. Na een week hebben we de keuze gemaakt. Daarna zijn we pas een huis gaan zoeken, binnen fietsafstand van de gekozen school. Dit heb ik ook gedaan toen we in het buitenland gingen wonen. Een week erheen, langsgaan en met ouders praten. Eerst school, daarna huis.

Wij zijn ook erg internationaal, we hebben samen 4 paspoorten, spreken thuis drie talen en hebben samen in vijf landen gewoond. Maar nu wonen we voor langere tijd in Nederland en wilden we toch echt een Nederlandse school. En dat was voor ons de juiste keuze, we hebben nationale en internationale vrienden. Maar jullie zijn anders en ik denk dat je toch echt bij de scholen langs moet en de wijken in moet gaan om een goede beslissing te kunnen nemen.

Succes, het is niet een eenvoudig!

Li

Li

04-09-2016 om 21:32

Na school

Dan zie je inderdaad hoe de omgangsvormen zijn. Gewoon rustig op een bankje gaan zitten en doen alsof je op iemand wacht. Er gaat een wereld voor je open, tenminste voor mij wel.

MK

MK

05-09-2016 om 20:53

Tagea

Vergis je niet dat in Den Haag veel mensen internationaal georiënteerd zijn, waarschijnlijk meer dan in Polen. Dat is geen bijzonderheid meer. Je hebt hier ambassades, internationale bedrijven, instituten en gerechtshoven en ga zo maar door. Vandaar ook de ruime keuze aan internationale scholen. Wij zijn zelf een "Shell gezin" en de meeste collega's hebben wel een tijdje in het buitenland gewoond. Zo ook wij. Bij terugkeer kiezen ze vrijwel altijd voor een reguliere school.

Zeker als je voor de wat elitaire scholen kiest zullen er meer ouders 'internationaal georiënteerd' zijn dan niet. Als dat belangrijk voor je is.

Maar zoals anderen ook zeiden, maak een afspraak, proef de sfeer en loop er tijdens de pauze of na afloop rond. Degenen die ik ken zijn beiden tevreden over ISH en HSV maar hebben beiden hun eigen redenen om voor deze scholen te kiezen. Het ISH gezin omdat ze verwachten terug te keren naar hun land van herkomst en het andere Nederlandse gezin omdat ze elitair zijn (echte Haagse kak ).

Er zijn trouwens ook FB groepen voor expats in Den Haag. Misschien je vraag daar stellen? Al geldt ook daar: vaak NL/buitenlandse gezinnen maar geen echte expats. Die kiezen voor de British School want die krijgen het schoolgeld vergoed.

bieb63

bieb63

05-09-2016 om 21:09

Tja, ik weet het niet

Zijn jullie binnenkort weer van plan naar het buitenland te vertrekken, dan lijkt mij een internationale school logisch. Zijn jullie dat voorlopig niet van plan (en/of zijn de kinderen tegen die tijd (bijna) volwassen), dan is de kans groot dat zij tegen die tijd in NL (willen) blijven. In dat laatste geval zou ik voor een 'gewone' school kiezen. Per slot van rekening wonen ze dan voorlopig (of misschien wel altijd) gewoon in NL. En dan denk ik dat je sociale en dagelijkse leven zich ook gewoon NL georienteerd zou moeten zijn. En niet ingewikkeld als een zgn. expat, op scholen uit de buurt, met kinderen/leerlingen die buiten school ver uit elkaar wonen enz. Als je (en/of je kinderen) het belangrijk vinden het Engels op niveau te houden of nog meer te verbeteren, dan kan dat op een heleboel andere manieren. En inderdaad, als je ook nog wat contact met 'lot'genoten wilt houden, dan zijn er talloze fora en in Den Haag ook zeker op andere wijze.

Tagea

Tagea

07-09-2016 om 09:36 Topicstarter

Schoolbezoek

Inderdaad MK, er is zelfs een Poolse school in Den Haag. Vreemd genoeg was de keuze in Amsterdam minder dan dat ik had verwacht, gezien het aantal nationaliteiten dat daar rondloopt. Shell, dat is een van de motoren achter het IPC geweest. Dat zegt me veel over de visie van het bedrijf. Je zult vast in interessante landen hebben gewoond. Die facebookgroep ga ik zeker opzoeken. Ik kom inderdaad naar Nederland om de scholen te bezoeken. Maar dat is pas eind oktober en ik wil nu al een en ander weten. Het rond gaan hangen op het schoolplein is een goeie tip. Wij hebben ook nationale en internationale vrienden, Tesah, daar ben ik blij mee. Wat geweldig dat er zoveel talen zijn vertegenwoordigt in jullie gezin. Hoe was de terugkeer in het Nederlandse schoolsysteem voor je kinderen? Hadden ze überhaupt al school gehad voordat jullie uit Nederland vertrokken?
Wat je zegt gaat waarschijnlijk, hopelijk, ook voor ons gelden; wij zullen misschien wat makkelijker contact leggen met buitenlandse gezinnen, omdat we ook die achtergrond hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.