Juliet sandra
21-03-2009 om 00:57
Interviewvragen voor kind 8 jaar, voor ouders
Mijn kind kwam thuis met een lijst vragen van school. Deze vragen staan hieronder genoemd. Wat vinden jullie hiervan/ hoe zouden jullie hierop reageren?
De vragen worden gesteld aan de ouders.
1. Na hoeveel weken ben ik geboren?
2. Waar ben ik geboren (thuis/ziekenhuis)
3.En waarom?
5.Wat vond je van de bevalling?
6.Was de bevalling moeilijk?
7. Gebeurde het s'nachts of overdag?
8. Wie waren erbij?
9. Hoeveel woog ik en hoe lang was ik?
10.Is er nog iets bijzonders te vertellen?

Bastet
24-03-2009 om 12:37
Juist wel....
Onze oudste kwam te vroeg,en heeft het helaas niet gered.Maar als ze het wel gered zou hebben,zou ze dat van mij gewoon mogen vertellen.Waarom mogen kinderen niet horen dat het ook wel eens anders dan gebruikelijk gaat?Mijn kinderen weten alledrie dat ze een zusje hebben gehad die helaas is overleden.En als het zo ter sprake komt,vertellen ze dat weleens in de klas.
Groetjes,Bastet

tonny
24-03-2009 om 19:30
Julliet sandra..
vertel eens verder? Hoe ging het met de vragen verder in de klas?
tonny

Juliet sandra
25-03-2009 om 01:40
Reactie
Het gaat mij niet om de vragen die ik beantwoord naar mijn kind toe. Het weet de ins en outs waar het gaat om voortplanting. Dan wel op zijn/haar niveau.
Het gaat mij meer om de informatie die de school krijgt over prive-gegevens over ons gezin. Beoordelen ze ons daarop ( hetgeen heel menselijk is ), of doet het er totaal niet toe )?.

kaatje43
25-03-2009 om 09:49
Juliet sandra, hoezo beoordelen?
Ik snap die vraag echt niet. Wie beoordeelt elkaar nou om het soort bevalling???? Dan ben je toch niet goed snik. Trouwens, ik heb een keer gelezen dat te vroeg geboren kindjes juist later geweldige doorzetters zijn. Lijkt mij niets om je voor schamen.

amk
25-03-2009 om 10:32
Tinus (ot)
wat een mooie vinding: bonusvader, klinkt veel beter als stiefvader.
groet,
Angela

zon
25-03-2009 om 17:37
Juliet
Je maakt me nieuwsgierig. Wat valt er te beoordelen? Ik ben echt serieus benieuwd om wat voor privégegevens het dan gaat en op wat voor manier je daar dan op beoordeeld denkt te worden. Heb je een heel bijzondere bevalling gehad ofzo?

senta
25-03-2009 om 21:46
Wat een venijn!
Wat een venijn, dames!
Juliet Sandra heeft echt een punt.
Verder vind ik het onnozel om te veronderstellen dat docenten opgeleid zijn om hiermee om te gaan: dat zijn geen psychologen, groeps-therapeuten en zelfs geen pedagogen, maar onderwijzers. Kinderen opzadelen met je eigen bevallingsellende vind ik een vorm van projectie die ik onkies vind.
Juist als je zoals kinderen van vandaag, gedwongen bent om de hele dag in een veel te kleine ruimte alles met elkaar te delen, is het zorgvuldig omgaan met de prive-informatie belangrijk.
Juliet Sandra, als je het niet wilt vertellen gewoon niet doen.

Tirza G.
25-03-2009 om 22:19
Beoordelen? dat snap ik wel
Wat is jullie allereerste reactie als er een 8-jarig, klein, tenger meisje voor je staat die je vertelt dat ze al met 26 weken is geboren? Waarschíjnlijk, durf ik te gokken, schiet er door je hoofd: gossie, dat kun je nog steeds zien zeg, wat een krielkippie. En hoe ga je, als onderwijzeres, dat kind vervolgens behandelen? Als een teer poppetje, lijkt me. En wat als dit poppetje een C gaat scoren op een cito? Ach......ze heeft al zo'n moeilijke start gehad........projectie, projectie. En andersom gebeurt het net zo. Erika Terpstra, ja dé Erika Terpstra, is prematuur geboren en woog 4 pond. Wat is het eerste wat je nu denkt: gut, daar zie je niks meer van.......Erika is het levende bewijs dat een prematuur geboorte niets uitmaakt voor je verdere leven en tegelijkertijd is ze het levende bewijs dat het voor altijd een stempeltje is.
Tirza

Bastet
26-03-2009 om 07:42
Tirza en senta
Venijn?Welnee,gewoon een vraag.Ik ben niet zo geneigd iemand daarna als poppetje te behandelen,eerlijk gezegd,ik weet meer van prematuren dan de gemiddelde mens.En nee,natuurlijk respecteer ik het als iemand geen uitleg wil geven,maar dat mensen vragen naar het waarom is vrij logisch als iemand alleen maar stelt te vinden dat het niet kan,zo'n vraag van school.
Groetjes,Bastet

BizzyB
26-03-2009 om 17:07
Goede afloop?
Rafelkap schreef: het zijn immers -ondanks wellicht zware bevallingen- allemaal "succesverhalen" - met uiteindelijk goede afloop want de baby is nu een 8 jarig kind??
Hmm, tsja of een bevalling een 'succesverhaal' is staat of valt niet alleen met HET KIND, maar in mijn ogen ook of de moeder er zonder kleerscheuren vanaf is gekomen en dan heb ik het niet over 'alleen maar' een zware bevalling! Sommige moeders houden blijvend (lichamelijk) letsel over of overleven een bevalling niet. Net zoals ik in mijn eerdere berichtje zei: sommige scholen (en kennelijk ook schrijvers/sters hier) realiseren zich dat niet en denken dat alle bevallingen een goede afloop hebben als het kind maar gezond is.

zon
26-03-2009 om 19:29
Bizzy
Het gaat toch om het kind. Het feit dat het kind er gezond uit is gekomen is voor het kind toch het belangrijkst. Hoe het met moeder gaat wordt toch niet gevraagd, of in elk geval niet in die mate dat je daar in details op in hoeft te gaan. Je kan je antwoorden toch voornamelijk voor het kind invullen en dat stuk weg laten.

Tia
26-03-2009 om 20:08
Alsof de leerkrachten het hebben bedacht....
Vergeet niet dat dit een landelijk project is; "de Week van de Lentekriebels is een project van de Rutgers Nisso Groep, mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport". Quote van de website overgenomen.
Hier wordt de vragenlijst die uit dat project komt door enkele mensen beoordeelt alsof het een idee is van de leerkrachten om aan prive-gegevens van ouders te komen......
Toch zorgelijk dat sommige ouders zo naar leerkrachten en ons onderwijs kijken.
Misschien moeten we eens proberen er niet meer van te maken dan het is.
Tia

Emmawee
26-03-2009 om 22:14
Beoordelen
Je kind wordt natuurlijk doorlopend beoordeeld. Ook (kom ik weer) wanneer het vertelt over wat ze het afgelopen weekend heeft gedaan, of waar jullie op vakantie zijn geweest. Daar ontkom je toch niet aan?!
Je kind komt in de buitenwereld, je privé-leven komt in de buitenwereld. En de buitenwereld oordeelt. Kinderen, pesters of niet en ook leerkrachten, andere ouders etc. Dat kan zijn over het broodbeleg dat je mee geeft, of over de kleren die je kind draagt, of over het feit dat hij nog steeds achterop de fiets zit, of niet op een club zit.
Het enige wat mij aan dit voorval zou storen is het feit dat er een voorgekauwd lijstje wordt meegegeven, terwijl de vragen gesteld zijn alsof ze vanuit het kind komen. Dat vind ik dus helemaal niets!
Groeten, Maw.

Tinus_p
27-03-2009 om 09:41
Tia
Tia:
"Vergeet niet dat dit een landelijk project is; "de Week van de Lentekriebels is een project van de Rutgers Nisso Groep, mede mogelijk gemaakt door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport". Quote van de website overgenomen. Hier wordt de vragenlijst die uit dat project komt door enkele mensen beoordeelt alsof het een idee is van de leerkrachten om aan prive-gegevens van ouders te komen......"
Ik geloof dat het een landelijk project is, het nog erger maakt....

reina
27-03-2009 om 14:01
Tinus?
"Ik geloof dat het een landelijk project is, het nog erger maakt...." waarom?

Juiet sandra
28-03-2009 om 23:53
Op mijn hoede
In groep 2 werd mij door de leerkracht gevraagd of ik een zware bevalling had? Dit omdat zij vond dat mijn kind en ik een te grote binding zouden hebben.
Ik antwoordde toen intuitief al van nee juist een goede. De toon was toen en ook bij latere incidenten met school wel gezet. De school van mijn kind wil wel weten van het prive-leven van ons gezin. Waarom?
Ik heb wel een idee, ik ben immers ook niet gespeend van nieuwsgierigheid naar het leven van andere mensen.
Het geeft je macht.
Prima voor mij en mijn buurvrouw, maar niet voor organisaties die subsidies ontvangen van de overheid.
Er moet controle zijn op deze subsidies en hoe scholen met prive-infomatie omgaan van burgers.
Hier laat ik het even bij,
J.S.

Maddi
29-03-2009 om 19:05
Ook maar een keer een reactie
Ik moet zeggen, dat ik zo’n lijstje met vragen een slecht idee vind. Ik vind het te “bemoeierig”. Dat mijn zoontje het antwoord op deze vragen weet betekent niet, dat ik wil, dat hij daar op school in een kringgesprek of een project eens lekker over gaat praten of plakken. Het is privé, mijn gevoel daarbij is privé en zijn gevoel daarbij is privé. Hij mag beslissen wat hij wil vertellen, tegen wie en wanneer. Zoals hij ook mag beslissen wat hij wil vragen en weten van mij en van anderen.
Daarnaast vind ik het onderwerp ook te belangrijk om zomaar wat luchtigs in te vullen en op die manier de vragen niet te beantwoorden.
Er zullen vast goede bedoelingen achter zitten, daar wil ik dan nog wel vanuit gaan, maar dit soort vragenlijsten kan ik niet waarderen. Er is slecht over nagedacht wat mij betreft.

Tia
30-03-2009 om 09:33
Re: senta
Nee, ik zit zeker niet in het onderwijs. Maar ik verbaas me heel erg over de achterdocht en de negatieve sfeer die overal omheen hangt.
Eerlijk gezegd meng ik me normaal gesproken niet in diepgaande discussies, maar deze keer vond ik het wel nodig. Het is nl. jammer dat alles met achterdocht wordt bekeken.
Het lijkt me voor kinderen nl. helemaal niet plezierig wanneer ouders zo negatief tegenover het onderwijs en de leerkrachten staan, waar onze kinderen wel zo ongeveer de hele week zitten.
Dat is toch een beroerde situatie ??
Wij moeten onze kinderen toch het goede voorbeeld geven? Hoe kan dat nou als we altijd overal op afgeven?Bovendien willen we dat ze een plezierige tijd op school hebben. Dat lukt alleen als wij er positief tegenover staan.
Ik snap die hele houding niet, maar zo te lezen ben ik erg naief dat ik het wel een leuk initiatief vind.
Tia

Maylise
30-03-2009 om 14:20
Neutraal blijven
Hier op school doen ze ook veel projecten waarbij er ook vaak vragen over de gezinssituatie worden gesteld of andere persoonlijke dingen. Ik laat mijn kinderen zo'n lijstje gewoon neutraal invullen.
Bijvoorbeeld bij vragen over bevalling zou ik gewoon antwoorden: x in het ziekenhuis geboren, de bevalling duurde x aantal uren en het was wel zwaar maar uiteindelijk toch heel blij toen x er was.
Zo geef je antwoord op de vragen zonder werkelijk antwoord te geven. Zo doe ik dat bij meer dingen.
Voor kinderen een reuze goede oefening omdat ze straks op het voortgezet onderwijs ook van die vragenlijsten krijgen over hun manier van leren en zo. Zo leer ik ze al jong om neutraal en sociaal wenselijk te antwoorden zonder gelijk te liegen.
Maylise