Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Invloed op groepsindeling?

Mijn dochter heeft op dit moment op school een niet zo'n aardige juf waar ze veel moeite mee heeft. Niet alleen mijn dochter heeft moeite met deze juf. Bijna alle andere kinderen uit haar klas hebben moeite met haar en zijn zelfs bang voor haar. Mijn dochter is door haar faalangstig geworden.

Ze telt de weken tot de zomervakantie, dan is ze van deze juf af. Nu is mij echter ter ore gekomen dat deze vreselijke juf mogelijk met deze groep meegaat naar de volgende groep, zodat ze 2 jaar met deze juf zit. Dat zou verschrikkelijk voor haar zijn. Ik krijg haar dan waarschijnlijk met geen mogelijkheid meer naar school.

Ik vraag me nu af of ik als ouder invloed kan uitoefenen op de groepsindeling op school. Heb ik het recht om te protesteren als ik het niet eens ben met de indeling (mocht het waar zijn als deze juf mee gaat naar de volgende klas) en hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? Ouders mobiliseren of gesprekken voeren met de schoolleiding? Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil geen ruzie met de juf in kwestie krijgen, omdat er nog een jonger broertje is.

Dank en groet,
Pina

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-06-2009 om 10:09

Ja en nee

Ja, natuurlijk heb je recht om te protesteren.
Nee, je kunt geen eisen stelen. De schoolleiding bepaalt de indeling.
Wat ik mij wel afvraag: heb je hier met de directeur over gesproken? Weet je directeur af van de problemen die jij (en blijkbaar meerderen) ervaren?

Bastet

Bastet

18-06-2009 om 12:29

Gesprek

Ik heb hier ervaring mee.Samen met een aantal ouders hebben we onze bezwaren geuit,er is ons beloofd de boel in de smiezen te houden,en we kregen het verzoek,met klem,om gelijk een gesprek aan te vragen als er iets was.Het kon dat jaar niet anders,die indeling.Het is zeker serieus genomen,onze bezwaren,en ook in het desbetreffende schooljaar konden we altijd bij de directie terecht.
Groetjes,Bastet

pina

pina

18-06-2009 om 13:06 Topicstarter

Reactie

Nee, ik heb nog geen gesprek gehad met de directie. Ik heb nu wel om een gesprek gevraagd. Hopelijk komt daar wat uit.

Bastet, is het daarbij wel gelukt om een goede verstandhouding te houden met de desbetreffende leerkracht? Ik ben zo bang dat als ik met de directie praat, ik mogelijk ruzie ga krijgen met de juf.
Is het schooljaar verder goed verlopen?

Groet,
Pina

Bastet

Bastet

18-06-2009 om 14:31

Pina

ja hoor,want de leerkracht wist niet af van dat gesprek.
Het schooljaar is voor ons persoonlijk matig verlopen,want zoon en leerkracht liggen elkaar helemaal niet.Wat een naar jaar hij had,hoorde ik grotendeels helaas pas achteraf van mijn zoon,en dat heb ik alsnog verteld aan de directie.
Ik merk wel dat deze docent dit schooljaar meer zijn best doet om een goede verstandhouding op te bouwen met de leerlingen van zijn huidige klas.Gelukkig maar,want de kans is groot dat mijn dochter nog eens in zijn klas komt...ik blijf dan zeer alert,dat snap je!
Groetjes,bastet

Pina, pas wel op

Pina, mijn ervaring is dat ouders heel veel te zeggen hebben op het schoolplein en grootse verhalen hebben over wat ze aan het probleem gaan doen. Als puntje bij paaltje komt haakt iedereen af. Jij gaat naar de directeur, de directeur is verbaasd, want heeft nog geen klacht over juf gehoord. Jij spreekt vervolgens ouders aan om ook te gaan klagen bij de directeur, een ouder die een wit voetje wil halen klikt dat door aan de directeur en jij bent de grote boosdoener die een heksenjacht tegen juf wil beginnen. Ouders hebben vervolgens allemaal wel een reden waarom ze hun mond houden (brusjes, een rugzakkindje dat moeilijk van school kan wisselen, of gewoon geen zin).

Claudia B

Claudia B

18-06-2009 om 17:11

Hier

ik lees even mee. Zoon komt net huilend uit school met de groepsindelingen voor volgend jaar.
De juf die hij al eens heeft gehad als invaljuf dit jaar krijgt hij volgend jaar in groep 8 als vaste juf! Juf schreeuwt snel en is snel boos op de groep. Zoon zelf is hier nogal gevoelig voor, het boos zijn is niet tegen hem gericht maar hij heeft daar wel problemen mee. Afgelopen jaar als hij wist dat zij kwam had hij heel veel moeite met naar school toe gaan soms tot huilens toe. Die inval dagen kon ik nog wel rechtbreien voor hem maar een heel school jaar? Ik heb mijn twijfels niet naar hem geuit (heb het zo positief mogelijk benaderd) maar maak me wel zorgen en ik denk dat het zijn schoolresultaten zal gaan beinvloeden. Hij is trouwens niet de enigste leerling in die klas die er zo over denkt, bijna de hele klas (zoontje van de juf zit trouwens ook in die klas).
Ik ben een beetje aan het denken wat te doen, want ik maak me wel zorgen eerlijk gezegd.
Zal ik naar de direkteur stappen voor een gesprek over mijn twijfels (een ad interim trouwens) of met het 10 minuten gesprek bespreken?

Groetjes,
Claudia

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-06-2009 om 17:57

Claudia

"Zal ik naar de direkteur stappen voor een gesprek over mijn twijfels (een ad interim trouwens) of met het 10 minuten gesprek bespreken? "

Absoluut naar de directeur. Hij/zij is verantwoordelijk voor het functioneren van de leerkrachten en de indeling van de klassen. Dit soort problemen moet je volgens mij niet bij de huidige leerkracht neerleggen, en al helemaal niet tijdens het 10 minuten gesprek.

Claudia B

Claudia B

18-06-2009 om 19:59

IJsvogeltje

Je hebt gelijk hoor, de huidige juf heeft daar niets mee te maken dat is inderdaad de direkteur. Juf kan daar ook verder niets mee natuurlijk.
Dus zal het een gang naar de direkteur worden.
Bedankt voor je reactie.

Groetjes,
Claudia

Tango

Tango

18-06-2009 om 22:10

Wel laat

Het is jammer dat je eerst de indeling hebt afgewacht. Misschien had je het beter eerst kunnen aankaarten bij de directie. Je hoeft hierbij de leerkracht niet af te vallen, maar je kunt zeggen dat je dochter niet goed met haar overweg kan dus dat je liever wilt dat ze bij een andere leerkracht komt. Bij je zoon kan dat wel weer heel anders zijn.
Je kunt nu alsnog een gesprek aanvragen, ik zou dat wel doen, zeker als je dochter anders niet meer naar school wil.

Tango

Tango

18-06-2009 om 22:12

Vreemd

Dat een juf haar eigen kind in de klas krijgt. Dat gebeurt hier dus absoluut niet. Daar kun je dus ook vragen over stellen.
Zou het niet tijdens het 10-minuten gesprek doen, maar inderdaad bij de directie. Gewoon vertellen hoe je zoon reageert als hij les van haar krijgt.

Speurneus

Speurneus

19-06-2009 om 09:06

Geen invloed

Ik denk dat het handiger was geweest als de ontevreden ouders in de loop van het jaar af en toe eens waren gaan klagen bij de directeur, dan zou er vermoedelijk wel rekening mee zijn gehouden dat ze die klas niet meer kreeg. Ook al zouden ze de ouders niet geloven dan was het wel om de leerkracht te beschermen tegen de vreselijke zeurouders uit die klas. Nu is het rijkelijk laat, de indeling is al bekend. Mijn zoon heeft ook een vreselijke meester. Hij schreeuwt, scheldt, slaat keihard met zijn vuisten op tafel, kan gewoon elk moment een woede-uitbarsting krijgen. Precies zoals iemand hierboven ook beschrijft. Hij (zoon)is zelf naar de directeur gegaan en verteld waarom hij niet meer naar school wilde. Ik weet ook dat er meer ouders hebben geklaagd (er zelfs een brief van de psycholoog van een klasgenootje naar de school gegaan). Ik geloof wel dat de school er probeert wat aan te doen, maar helaas telt in Nederland bescherming van werknemer zwaarder dan die van het kind. School zoekt het dus in coaching ed ipv te proberen de man te lozen. Hij doet al dertig jaar zo heb ik begrepen. Ik denk dat volgend jaar helaas weer een klas met dit probleemgeval wordt opgezadeld, weet alleen wel zeker door alle klachten door het jaar heen, dat hij zeker niet met de huidige klas mee zal gaan. Houd nu alleen mijn hart vast dat mijn dochter hem gaat krijgen. Vandaag komt de nieuwsbrief, dus hopenlijk weten we dan meer. Als dochter hem krijgt gaan we eerst vragen of ze naar de parellelklas mag en als dat niet mag (wat wij verwachten) dan wordt het vermoedelijk een andere school.
Overigens sta ik ervan te kijken hoe gebruikelijk het lijkt te zijn dat er bullebakken voor de klas staan die er totaal geen zin in hebben, ongecontroleerde woede-uitbarstingen hebben etc. Gister was ik bij een externe RT'er die ik dan ten einde raad maar gezocht heb voor mijn zoon en daar zei ik dat ik vermoedde dat als mijn kind zo ongelukkig zou worden van de thuissituatie als van die op school, de school vermoedelijk jeugdzorg bij me langs zou sturen. Dat werd ook bevestigd door deze dame. Ik had overigens eerder ook niet verwacht dat een leerkracht een zodanige invloed op het welzijn van kinderen heeft hoor. Vanaf het moment dat mijn zoon begon te veranderen, chagerijniger werd, kort lontje, zelf misschien enigszins depressief, hebben echtgenoot zoveel gesprekken gehad samen en met zoon om te proberen te achterhalen wat er nou was, wat wij fout deden. Maar nee het bleek echt aan de school te liggen.

Onze school (ot)

heeft een ideale manier om gedoe over groepsindeling te vermijden: wij weten pas op de eerste schooldag wat de nieuwe klasindeling is; dan hangen de lijsten uit. Ik begrijp dat dit dus niet overal zo is. Effectief is het wel.

Ik begrijp het trouwens niet zo: in principe blijft een juf/meester hier elk jaar voor dezelfde klas. Maar van elke klas zijn er 2, dus is het afwachten bij wie je zal terechtkomen. Wisselen jullie leerkrachten dan elk jaar van klas?

Bastet

Bastet

19-06-2009 om 11:52

Sasvangent

Ja,er zijn weleens wisselingen,omdat een leerkracht weleens wat anders wil,en omdat het ivm invallen op adv dagen best handig is als je niet alleen thuis bent in de leerstof van één klas,omdat je die al 20 jaar doet....
Groetjes,Bastet

pina

pina

19-06-2009 om 15:22 Topicstarter

Duidelijkheid

Ik heb mijn zorgen geuit tegenover de schoolleiding. Zij hebben mij verzekerd dat deze juf niet meegaat naar de volgende klas. Gelukkig!

Er is al eens geklaagd over deze juf tegenover de schoolleiding, maar daarna is er niet veel veranderd. Ze is opzich geen onaardig mens, maar ze is gewoon niet handig met kinderen. Eigenlijk totaal niet geschikt als juf. In de praktijk is het toch heel moeilijk om een leerkracht te ontslaan, zeker als iemand al jaren ergens werkt. Tja, en dan is het toch wel fijn dat de verstandhouding enigszins goed is als er nog brusjes bij de leerkracht in de klas komen.

Groet,
Pina

pina

pina

19-06-2009 om 18:42 Topicstarter

Nee

Nee, toch niet. De juf gaf zelf aan dat ze misschien mee zou gaan naar de volgende groep, maar dat dat nog niet zeker was. Ze weet dus zelf nog van niets en vertelt ondertussen wel aan alle ouders dat ze (misschien) meegaat. Erg vreemd allemaal.

Pina

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.