Annick
01-02-2010 om 15:35
Invoering continurooster obs
Hallo,
onze OBS wil komend schooljr het continurooster evt. gaan invoeren. Tijdje trg is er een peiling onder de ouders gehouden en meerderheid is voor. Niet alles mbt regels was toen al bekend. Onlangs kwam er meer info waarin nu oa. duidelijk werd gemaakt dat er ook een bijdrage ca. E26 per kind/p jr. moet worden betaald en dat de kids maar max. 15 min. de kans krijgen hun lunch te nuttigen.
Aanvankelijk stond ik neutraal tegenover het hele invoeren ervan, maar nu dit bekend is, heb ik toch bezwaar. Ben altijd thuis dus opvang tussenmiddag is niet nodig, nu gaat ons dat straks dus ineens extra geld kosten, waarbij ik het gevoel heb mee te betalen a/d opvang van anderen (huidige overblijvers, die straks aanzienlijk goedkoper uitz ijn). Daarnaast word de pauze en eetgelegenheid wel erg kort 3/4 u).
Na schoolleiding aangehoord te hebben, lijkt eea alleen maar doorgevoerd te worden om het voor de school/organisatie eromheen makkelijker te maken.
De minderheid die bezwaar heeft delft het onderspit, want uitzonderingen (lees; kids die toch naar huis willen) worden niet toegestaan vanwege alle zg. extra rompslomp. Mijn vraag tav wat het voordeel nu is voor de kinderen zelf, word slechts afgedaan met de verklaring "het is zo veel duidelijker voor de kinderen".
Ik zou wel eens ervaringen willen horen van ouders die al enig tijd met het continurooter te maken hebben.
Hoe ervaren de kinderen het? Krijgen ze genoeg tijd om te eten? Is een schooldag met korte pauze en daarna gelijk door tot 15 uur niet erg vermoeiend? Hoe zit het met huiswerk/tussendoor nog leren, (ivm smiddags toets). Wat betalen anderen aan bijdrage per jr (hoor al dat andere scholen maar E10 vrgn), en kunnen ze je dat verplichten te betalen? Was het oude systeem beter en zou u dat terug willen? Kun je wel verplicht worden hieraan mee te werken eigenlijk (wettelijk gezien, vogens mij niet)?
Het kan best zijn dat een continurooster wel degelijk beter is voor het kind (is eea wel goed onderbouwd/onderzocht) maar na schoolgesprek krijg ik toch sterk de indruk dat het alleen maar word doorgedrukt in het belang vd school/ cq de overblijf.
Wie discusseert er mee?
gr. A.
amk
03-02-2010 om 13:44
Hennah
op een bso zitten geen 350 kinderen tegelijk. Maximaal een stuk of 60 bij een hele grote.
En je wilt niet weten hoeveel moeite deze bso er voor heeft moeten doen om uberhaubt een warme maaltijd te mogen en kunnen serveren.
Daar zijn meerdere rechtzaken voor nodig geweest om alle regels te laten aanpassen. En ik kan me voorstellen dat dat niet overal haalbaar is. Want het vergt nogal wat extra ruimte. Want die ruimte mag alleen gebruikt worden voor eten. Er mag niet gespeeld worden. Dat zijn heel dure vierkante meters die wel in de uurprijs komen te zitten.
Dus als je het wilt realiseren zullen er grote aanpassingen aan de scholen zelf gedaan moeten worden.
Verdiepingen er op, opheffen schoolplein etc. Bij nieuwbouw is het makkelijker, maar ook dan loop je tegen de regels aan.
Kaaskopje
03-02-2010 om 15:52
Angel3
Wat mij betreft gaan ze van 9 tot 5 naar school, incl lekker en voedzaam eten voorzien door de school.===
Ik probeer echt mee te gaan met mijn tijd en begrip te hebben voor de wens om school zoveel mogelijk mijn taken over te laten nemen, maar jij gaat wel erg ver. Jij wilt ze dus eigenlijk als kant en klaar pakket weer om kwart over 5 in huis. Broodje erin en slapen maar. Zo wil ik ook 10 kinderen.
Hennah
03-02-2010 om 16:01
Amk: regels, absurd
"Want het vergt nogal wat extra ruimte. Want die ruimte mag alleen gebruikt worden voor eten. Er mag niet gespeeld worden."
Heel jammer dat in NL de regels het bijna verhinderen om kinderen tussen de middag een warme maaltijd te laten eten. Als de eetgewoonten in NL anders zouden zijn, dan zouden die regels ook vast anders zijn.
Ik vind het absurd dat kinderen op school wel in dezelfde ruimte mogen eten en leren/spelen, maar niet op de bso. Wat is op tegen om in het bso-lokaal tussen de middag (klap?)tafels te dekken en 's middags in datzelfde lokaal de kinderen te laten spelen?! Kinderen zouden ook kunnen helpen bij dekken, afruimen en de afwas.
Op het kdv mogen ze wel eten en spelen in dezelfde ruimte. En op ons kdv eten ze daar een dag per week warm eten, op andere kdv-en zelfs vaker.
Hennah
03-02-2010 om 16:04
Kaaskopje
sjonge kaaskopje, wat ben jij denigrerend. In Frankrijk zijn schooltijden van ongeveer 9 tot 5 normaal, incl. warme maaltijd. Ja en de kleintjes slapen soms ook nog tussen de middag op school, steljevoor! Vind jij dat Franse ouders niet goed voor hun kinderen zorgen?
En wat vind jij dan van kdv-en waar de kinderen ook dat soort lange dagen maken?
Kaaskopje
03-02-2010 om 16:10
Tihama
Ik heb vandaag tijd over, met zere rug thuis
, en pik er een paar uit zoals jouw reactie. Met een continuerooster verplaats je toch alleen maar de tijd waarin je kinderen thuis zijn en er dus door werkende ouders een oplossing gezocht moet worden? Juist voor ouders die niet werken is een continuerooster makkelijker denk ik dan voor werkende ouders. Als je werkt hoefde je sowieso al niet vier keer op en neer, was je kind tussen de middag op school al onder de pannen en moest dan voor een uurtje of wat naar een oppas, opvang of naar huis zonder toezicht. Dat is te overzien. Bij een continuerooster waarbij de kinderen eerder uitgaan moet je dus een langere tijd ná school overbruggen en dus méér kosten of méér tijd waarin kind alleen is. Een baan met werktijden onder schooltijd betekent vaak minder inkomen, maar niet iedere werkgever heeft ook werk voor uitsluitend onder schooltijd. Met mijn huidige werk zou ik om hetzelfde salaris te kunnen krijgen mijn werk over vijf dagen kunnen uitsmeren. Dat betekent een werkdag van ruim 6 uur, pauze tijd erbij... dan zit ik toch al op een kleine 7 uur aanwezigheid op mijn werk. Dan moet ik nog naar huis, dat lukt ongeveer een drie kwartier later. Ik ben dan dus elke dag van 8 uur in de ochtend tot kwart voor 5 in de middag afwezig. Ik zie dat niet als winst. Dan moet ik nog steeds oppas zoeken voor meer tijd dan met een school zonder continuerooster en ik ben de enige doordeweekse dag waarop ik meer tijd met ze had kunnen doen kwijt.
Hennah
03-02-2010 om 16:12
Biologisch ritme
Heel interessant: een basisschool die een dagindeling heeft die afgestemd ik op het biologisch ritme van kinderen, en uitkomt op lunchpauzes van 12.00 tot 14.30 uur (op school).
http://www.jso.nl/web/show/id=83896
Wat citaten:
Met ingang van het schooljaar 2007-2008 gaat de school volledig over tot andere schooltijden, gebaseerd op het biologisch ritme van kinderen. De overblijftijd is dan 2,5 uur.
Toen de discussie rondom een vierdaagse schoolweek in Nederland ontstond, is men naar de aanpak van onderwijs in andere landen gaan kijken. Daarbij stuitte de projectleider op de ervaringen en aanpak in Frankrijk, waar het biologische ritme leidend is voor de inzet van de schooltijden.
Literatuuronderzoek hiernaar en de drijfveer van de school om ontwikkelingskansen van kinderen optimaal te benutten hebben geleid tot het verder uitbouwen van het overblijven en het aanpassen van de schoolinhoud aan het biologische ritme van kinderen.
Ervaringen
Alle partijen moesten wennen aan de nieuwe vorm van overblijven. De overblijftijd van 12.00 tot 14.30 uur geeft veel meer ruimte voor een andere invulling zoals het aanbieden van activiteiten, waar kinderen, leiding en leerkrachten aan moesten wennen.
Om 12 uur gaat de bovenbouw eerst even buiten spelen, om daarna van 12.15 uur tot 12.45 uur samen aan tafel te eten.
De onderbouw gaat direct eten. Om 13.15 uur start er dan een activiteit die een uur duurt.
Voor de onderbouw is het rusten een vast onderdeel van het overblijven. Dit is immers een belangrijk deel van het biologisch ritme en ook omdat de schooldag die tot 16.30 uur duurt anders erg lang wordt.
“In de onderbouw geven we het rusten vorm door liggend op een kleedje naar een verhaal of rustige muziek te luisteren. We hebben echt gezien dat kinderen zich op deze manier ontspannen en zich opladen voor de middaglessen. De leerkrachten in de bovenbouw hebben het gevoel dat ze ’s middags meer met de leerlingen kunnen doen. Deze positieve ervaringen uit de pilot geven ons vertrouwen dat we op de goede weg zijn. In september 2007, dus direct met het nieuwe schooljaar starten we met het biologische ritme en andere schooltijden voor de hele school.”
"“Het biologisch ritme gaat uit van eten, rusten en aanvullende activiteiten tussen 12 en 14.30 uur. Daarom willen we wel graag dat alle kinderen overblijven, anders werken deze uitgangspunten niet."
Het schoolteam gaat tussen de middag vergaderen en lessen voorbereiden. Na het afronden van de lessen om 16.30 uur, eindigt hun werkdag ook tegen 17 uur. Ook voor hen betekent het een andere indeling van het werkrooster.
Reactie van ouders en kinderen
Ouders en kinderen zijn enthousiast over de uitgevoerde pilot. Kinderen zijn vooral zeer te spreken over het samen eten aan tafel, zelf je brood smeren en de enorme gezelligheid die dit oproept met elkaar.
# TSO valt niet onder de Wet kinderopvang, waardoor ouders niet in aanmerking komen voor de kinderopvangtoeslag. Terwijl voor een groep ouders deze vorm van veranderende schooltijden ook tegemoet komt aan hun werk- en opvangtijden waardoor er geen NSO meer nodig is. De kinderen zijn immers tot 16.30 uur op school.
# De school krijgt middelen per leerling (in de lumpsum) voor het oplossen van personele en coördinatieknelpunten in de TSO. Het bedrag van ruim 22 euro per leerling in het schooljaar 2006-2007 is een druppel op de gloeiende plaat.
Kaaskopje
03-02-2010 om 16:18
Hennah
Ik ben niet denigrerend bezig. Ik begrijp de wens om een kind van 9 tot 5 op school te planten alleen niet zo goed. Er zijn hele volkstammen ouders die zo'n werkdag, 5 keer per week, al niet zien zitten, laat staan een kind die uren te laten draaien binnen school.
Ik kan niet oordelen over kinderdagverblijven, omdat ik er nooit gebruik van heb gemaakt. Ik stel me zo voor dat je je kind daar ook liever niet vijf keer per week van 9 tot 5 brengt, tenzij het pure noodzaak is. Het enige wat ik uit ervaring kan zeggen is dat niet ieder kind hetzelfde is. Ik had een dochter die gráág een hele dag op school had gezeten en een dochter die uitkeek naar het moment dat ze thuis kon eten en naar huis kon na schooltijd. Die zou een dag van 9 tot 5 verfoeid hebben.
liora
03-02-2010 om 16:21
Cobi
Cobi: "Geloof het of niet, er zijn ook niet werkende moeders die een zinvollere invulling van hun dag kunnen geven aan hun dag dan op en neer rennen naar school."
Over die vrouwen heb ik het niet!
En waarom ik het vaak heb over niet-werkende vrouwen: omdat ik vind dat het goed is als mensen een bijdrage leveren aan de economie.
Jij schrijft: niet-buitenshuis werkende vrouwen, maar dan begrijp je me niet goed: vrouwen die in huis werken zullen ook geen tijd hebben om vier keer per dag op en neer naar school te gaan. (tenzij ze 2 uur per dag werken of zo..)
En Cobi: het kan mij echt totaal niets schelen of jij het gefrustreerd vindt overkomen.
Liora
Kaaskopje
03-02-2010 om 16:37
Balletmama
Ik verbaas me ook zo over dat gebrek aan respect voor elkaars keuzes en over de felheid waarmee uitgehaald wordt naar ouders die er geen probleem in zien om hun kinderen thuis eten te geven tussen de middag. Pelle verwijst je naar de jaren '50 als je thuis eten prettig vindt, Liora haalt uit naar thuisouders... eigenlijk gewoon om het uithalen naar thuisouders, weer een ander noemt mij denigrerend omdat ik vind dat je je er wat makkelijk vanaf maakt als je wilt dat school al je taken over gaat nemen.
We hoeven misschien geen hooi meer binnen te halen en moeder hoeft niet persé de boerenkool op tafel te plempen tussen de middag, maar een continuerooster als zijnde 'de weg die "we" willen' neerzetten?? "We" bestaat niet bij dit onderwerp volgens mij.
Hennah
03-02-2010 om 16:40
Nadeel van continurooster
Het nadeel van een continurooster is dat de ouders geen kinderopvangtoeslag voor de lunchpauze kunnen krijgen en dat de school alleen een vrijwillige bijdrage aan de ouders mag vragen. En de school krijgt er heel weinig subsidie voor (22 Euro per kind per jaar). Het betekent dus dat er nog minder geld is dan bij de tso.
De lunchpauze van de kinderen mag dus niets kosten, dan kun je toch ook niet veel kwaliteit verwachten?
En je hebt als ouder niet de keus om iets anders te organiseren.
Hennah
03-02-2010 om 16:47
Kaaskopje
"weer een ander noemt mij denigrerend omdat ik vind dat je je er wat makkelijk vanaf maakt als je wilt dat school al je taken over gaat nemen."
Ja ik vind ook dat er veel te fel wordt veroordeeld in deze draad. Maar jij bent zelf een van die felle veroordelers.
"dat je je er wat makkelijk vanaf maakt als je wilt dat school al je taken over gaat nemen": dat is een onjuiste en denigrerende typering van de ouders die hun kind op een goede manier willen laten overblijven. Vind je dat ook van al die ouders die hun kinderen naar het kdv laten gaan? Er blijft daarnaast echt nog veel te doen over voor die ouders hoor! En er zijn echt maar weinig kinderen die 5 dagen per week bij bso of kdv van 9 - 5 (8-6) onder de pannen zijn. Ook bij de scholen zijn de dagen meestal niet allemaal even lang - en bij de continuroosters zelfs nog korter dan bij de normale roosters.
ChrisH
03-02-2010 om 16:54
Liora, de economie
Liora: "Waarom ik het vaak heb over niet-werkende vrouwen: omdat ik vind dat het goed is als mensen een bijdrage leveren aan de economie."
Ik vind dat altijd zo'n vreemd argument. Iedereen in Nederland moet aan het werk, anders gaat het niet goed met 'de economie'. Wil je echt per se naar een model van fulltime werkende ouders die het opvoeden van hun kinderen overlaten aan al dan niet opgeleide professionals, opdat de economie vooral maar blijft groeien? Vind je ons welvaartsniveau nog niet hoog genoeg?
Overigens blijft zoon hier elke dag over op school, omdat ik inderdaad geen zin heb om vier keer per dag op en neer te gaan. Maar ik vind dat mensen een keuze moeten houden of ze hun kind tussen de middag van school halen of niet.
Chris
Kaaskopje
03-02-2010 om 16:58
Hennah
Als het echt als denigrerend overkwam excuses![]()
Ik ben al wat ouder, dus kleine kinderen die overblijven heb ik niet meer. Ik vraag me echter af wat de overblijf aan kwaliteit moet bieden naar jouw idee? Catering in kantine? Een professionele recreatiewerker? Is er thuis wel altijd kwaliteit? Oprechte vragen.
Kaaskopje
03-02-2010 om 17:02
Chris
Liora heeft in zoverre gelijk denk ik dat er meer hoofden moeten werken om meer mensen die niet (meer) werken een basisinkomen te kunnen garanderen.
Puck
03-02-2010 om 17:13
Hennah
"Het nadeel van een continurooster is dat de ouders geen kinderopvangtoeslag voor de lunchpauze kunnen krijgen en dat de school alleen een vrijwillige bijdrage aan de ouders mag vragen"
Kinderopvangtoeslag mag nu ook niet voor de tso aangevraagd worden dus dat argument gaat niet op.
Hennah
03-02-2010 om 17:24
Puck, kinderopvangtoeslag
O.k. Puck, vergissing. Wel vreemd trouwens, overblijven hoort toch ook bij de kinderopvang die je nodig hebt om te kunnen werken?
Maar blijft dat bij TSO, de ouders om geld gevraagd kan worden, toch? De ouders hebben de keuze hoe het overblijven te regelen. Maar bij het continurooster kan een financiele bijdrage alleen op vrijwilige basis, en aangezien alle kinderen moeten overblijven, krijg je dan een scheve situatie als de ouders om een (flinke) bijdrage gevraagd wordt, en in ieder geval krijgt de school bij het continurooster niet genoeg geld om er echt wat van te maken.
vlinder72
03-02-2010 om 18:33
Continu rooster
Ik wil heel graag een continu rooster maar niet omdat het dan beter aansluit op de BSO. Ik wil dolgraag andere dagen/uren werken maar mijn oudste zoon (bijna 8 jaar) wil echt niet naar de BSO en ik vind het ook niet prettig om hem na school eerst naar een andere lokatie te laten gaan. Bijna niemand in zijn klas gaat naar de BSO. Dus heb ik mijn uren aangepast. Ik werk nu 24 uur verdeeld over 4 dagen. Drie dagen onder schooltijd en de hele vrijdag. Opa en Oma komen dan oppassen. Ideaal voor de kinderen maar ik vind het niet prettig. Ik moet altijd snel van mijn werk weg. Ik kan nooit langer blijven. Ik wil dus heel graag andere schooltijden maar dan wel gelijk goed. Dus op zijn frans of spaans. Gewoon kinderen de hele dag naar school en dan na school muziek, sport, schaken, zwemles etc. Nu jakker is zelf mijn drie kinderen overal naar toe. Met liefde hoor maar het is natuurlijk van de zotte. Verder kan ik helemaal boos worden als een leerkracht ziek is of afwezig is en je krijgt 's morgens te horen dat je je kind weer mee kan nemen. Tja dat kan echt niet. Ik kan niet a la minute vrij krijgen. Eigenlijk zouden alle ouders gewoon moeten weigeren dan is het naar huis sturen ook direct over. En thuis eten daar begin ik niet aan. Wat een drama. Ik heb het tijdens mijn zwangerschapsverlof gedaan. Maar ze hebben bij ons op school maar 1 uur. En uiteindelijk moesten de kinderen in minder dan een half uur alles opeten en dan gelijk weer naar school om twee uur later weer opgehaald te worden.
Maylise
03-02-2010 om 20:11
Continu rooster
Ik denk dat aan alle roosters wel nadelen kunnen zitten. Persoonlijk vind ik een continu rooster wel erg handig maar ik deel wel Hennah's mening dat de uitvoerig vaak te wensen over laat.
Op de school van mijn zoon ook een continu rooster. Ze hebben 30 minuten pauze en daarvan besteden ze 15 minuten aan eten in de klas. Ik vind dat ook niet de fijnste oplossing. Ik zie liever dat ze een wat langere middagpauze hebben en dan een warme maaltijd kunnen nuttigen op school en daarna ruim de tijd hebben om buiten te spelen en voor de kleinste kinderen nog even de gelegenheid om te rusten.
Nu eten ze inderdaad in het lokaal (vind ik ook al niet erg hygiënisch) en dat is inderdaad wel te vergelijken met een broodje achter het bureau eten voor volwassenen. Geen gewoonte die ik prettig vind.
Ik heb vrij lang in Frankrijk gewoond en daar zaten mijn oudste kinderen ook op school. Ik vond het systeem daar wel prettig. Lange middagpauzes met een redelijk professionele opvang (warm eten, gelegenheid tot buitenspelen, georganiseerde activiteiten en rusten). De schooldagen zijn dan wel wat langer natuurlijk. Voor mij als werkende moeder geen bezwaar maar juist fijn. Overigens was het absoluut geen continu rooster en ouders konden hun kinderen ook gewoon thuis laten eten. De schooltijden waren 08.30-11.45 en 13.30-16.30
Ik had op een gegeven moment 1 à 2 x per week de mogelijkheid de kinderen thuis te laten eten en dan is een langere pauze erg handig. Dan was er alle tijd om rustig te eten en daarna nog even te spelen. Nog belangrijker was dat ik van de BSO geen gebruik hoefde te maken behalve op dinsdag want de school zelf verzorgde een informele opvang tot 18:00. Dus dat systeem vind ik fijner maar ik weet dat ik dat er hier nooit door zou krijgen.
In het huidige systeem maakt een continu rooster of niet mij persoonlijk niet zoveel uit. Wel is het zo dat overblijf op veel scholen een ondergeschoven kindje is waardoor het vaak slecht is geregeld. In dat geval heb ik liever een continu rooster omdat de school zich dan in elk geval meer verantwoordelijk voelt voor het goed regelen van het rooster.
De tijdswinst van een continu rooster vind ik dusdanig laag dat het me wat dat betreft weinig uitmaakt. Hier is de schooldag tegenwoordig 08:45-14:30 en woensdag 08:45-12:30. Een andere school in de buurt zonder continu rooster heeft als tijden: 08:30-12:00 en 13:00-15:00 en woensdag 08:30-12:15 meen ik. Dus het verschil in tijd vind ik echt te verwaarlozen.
Het voordeel van een continu rooster voor mij is dat de school zich verantwoordelijker voelt voor de overblijf waardoor het hopelijk beter is geregeld en verder is het voor mijn kind fijn dat alle kinderen overblijven waardoor hij zich geen uitzondering voelt.
Echter een school zonder continu rooster met een prima overblijf waar een groot percentage leerlingen gebruik van maakt voldoet even goed.
Voor de kinderen maakt het allemaal niet zoveel uit. Zolang het goed geregeld is wennen ze overal wel aan.
Maylise
Kaaskopje
03-02-2010 om 20:20
Pelle
Nee dat is waar. Het was een vrije vertaling
Maar je doet wel voorkomen of jouw mening een algemene mening is en maakt thuis eten lachwekkend door het als jaren '50-lijk neer te zetten.
Het heeft nog zeker tot ruim in de jaren '70 geduurd voor het niet meer ongebruikelijk was dat moeders ook gingen werken. Ik bleef vanaf 1971 over omdat ik 5 km van huis op school zat. Alleen kinderen uit mijn dorp en eentje dichter bij school bleven over. De rest at thuis, wánt moeder was thuis. In Amsterdam at ik thuis. Ik moest daar 10 minuten voor lopen, maar heb daar bepaald geen trauma aan over gehouden. Bij het onderwerp overblijven kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het vooral om het eigenbelang van de ouders gaat en niet om het belang van de kinderen. Als onder alle schoolkinderen een onderzoek wordt gedaan met als uitkomst dat het merendeel liever op school wil eten dan thuis, dan ben ik om. Tot die tijd blijf ik maar gewoon ouderwets denken dat 'we' allemaal zelf moeten mogen beslissen of je je kind thuis laat eten of op school.
amk
03-02-2010 om 21:19
Hennah
die leuke tso oplossing van mij kost los 6.10 per keer!
Alleen als je kind die dag ook naar de BSO gaat zit het bij de berekening in.
Je krijgt er geen vergoeding over van de belastingdienst. Is toch beduidend duurder als gemiddeld 1.75 per keer voor overblijven op school.
Met een continurooster heb je meer uren bso die wel voor vergoeding in aanmerking komen. Dus uiteindelijk zal het goedkoper worden.
liora
03-02-2010 om 22:20
Cobi
Cobi,
Het is gewoon mijn mening en ik heb het er vaak over omdat ik het echt onbegrijpelijk vind dat de overheid aan de ene kant wil dat we allemaal zoveel mogelijk werken. Maar dat dezelfde overheid aan de andere kant vasthoudt aan schooltijden die daar heel moeilijk mee verenigbaar zijn.
Zeker als we vrouwen aan het werk willen (en ik wil dat inderdaad!) moet de rest van de samenleving daar optimaal toe zijn uitgerust. Dwz schooltijden en kantoortijden die meer op elkaar aansluiten, bso waar ook warm gegeten kan worden, en bso waar gesport kan worden, gezwommen etc.
Mijn mening is geen sneer naar jou, ook al voel je je blijkbaar aangesproken. Natuurlijk kan je met vier kinderen niet zo makkelijk werken (dat huis zie ik niet zo, maar goed, zal aan mij liggen), dat snap ik. Daar gaat het helemaal niet om, het gaat niet om jouw leven.
Ik vind echter wel dat schooltijden vaak een excuus kunnen vormen voor vrouwen om niet te werken of nog niet te werken. Ik zou zeggen: haal al die lastig te combineren dingen weg, dan is de boodschap in ieder geval eenduidig.
En Cobi, je mag vinden van mijn keuzes wat je wil en daar mag je het ook volstrekt mee oneens zijn!
Liora
Kaaskopje
04-02-2010 om 00:51
Tops
Ik vraag me ook al een poosje af waarom het het continurooster zo´n heet hangijzer is voor Pelle. Ik merk dat iedere keer. Als blikken konden doden als je zegt dat je er niet voor voelt viel je dood neer. (grapje Pelle!!)
Bastet
04-02-2010 om 07:18
Even ot
Toch blijft het jammer dat je als niet werkende ouder wordt gezien als iemand die geen bijdrage levert aan de economie.Alsof dat je levensdoel moet zijn,ofzo.
Gelukkig voor een paar werkende ouders is dat voor mij niet zo,en hebben zij dus een fijn opvangadres voor hun kroost..
Bastet
Siena
04-02-2010 om 08:02
Ook o.t.
Ik vind het altijd vreemd dat je als vrouw wel "werkt" als je dat uithuizig doet en je kinderen die tijd door anderen laat verzorgen en aan iemand anders vraagt om je huis voor je te peotsen. En als je dat voor eigen rekening neemt, dan "werk" je niet?! Maar de kinderopvangers en poetsers werken wel? Omdat ze dat bij een ander doen en niet bij zichzelf?
Oplossing: doe samen met je buurvrouw. De ene week vang je haar kinderen op en poetst zij jouw huis, de andere week andersom. Volledig macro-econimsich verantwoord.
Tihama
04-02-2010 om 11:33
Poldermodel
De middagpauze leidt tot sprokkelbanen. Er zijn maar weinig gegadigden voor sprokkelbanen.
Wat we nu hebben is vleesch noch visch. Het is het ultieme poldermodel: iedereen is ontevreden.
De thuiseters vanwege de korte pauze. De werkenden vanwege de lange pauze. Het is vooral intrigerend dat in Nederland nog zo lang iets kan na-ijlen dat voor de meerderheid al jaren niet meer werkt. Net alsof we op een of andere manier vanwege schuldgevoel niet durven de bakens te verzetten.
Overigens: Bastet: jij werkt dus ook. Mijn dochter vroeg vanochtend waarom opa (die 1 dag in de week oppast) het _altijd_ goed vindt als ze vriendinnetje mee naar huis neemt en ik soms niet. Dus ik legde uit dat opa niet meer werkt en daarom helemaal ter beschikking is, terwijl ik ook wel eens andere plannen heb.
Waarop ze zei:
"Jullie betalen opa, dus opa werkt wel".
Geweldig!
Tihama
Bastet
04-02-2010 om 13:14
Tihama
Dat klopt,ik werk ook,en ik zie mij zelf ook niet als een thuismoeder,aangezien ik ook nog de nodige huizen poets.Maar dan nog ben ik het niet eens met de stelling dat je niks bijdraagt aan de economie als je niet betaald werkt.Denk alleen al aan diverse vrijwilligers.
Groetjes,bastet
Kaaskopje
04-02-2010 om 13:45
Pelle
kinderen zijn net zo veilig als de rest van de schooldag.
Ook met volleerde leerkrachten, de mensen dus die jij professioneel genoeg acht om je kind aan toe te vertrouwen zijn niet 100 procent in staat om een kind pestvrij te houden. Zo zal een professionele opvang dat ook niet waterdicht kunnen garanderen. Een onderzoek onder kinderen is overigens natuurlijk geen onderzoek onder alleen kinderen die gepest worden en andere nadelen ondervinden van een lange lunchpauze, het zou gaan om álle kinderen.
Waar heb je trouwens zwemles rond half 3 voor nodig bij werkende ouders? Dat hele continurooster is toch juist omdat 80/90 procent de kinderen niet meer op kan vangen thuis? Zijn die om half 3 opeens wel thuis? Ik werk vier keer per week op die tijd. Ik zou dus blij zijn als ik tegen de avond of op zaterdag zou mogen komen, net als nu het geval was. Daar valt nog wel een mouw aan te passen.
Laat ik je tegemoet komen. Als een continurooster echt inhoudt dat kinderen zonder extra kosten de schooldag doorkomen en buitenschoolse opvang ook niet duurder wordt doordat daar een langere tijd mee overbrugt moet worden, ben ik niet tegen. Als verplicht op school eten inhoudt dat de kosten omhoog gaan wel. Het zou belachelijk zijn om dan geen keus te hebben. Helemaal als je kind eigenlijk helemaal niet over wil blijven. Mijn dochter werd niet gepest, die vond het gewoon niet fijn om op school te moeten eten. Even rust en een vers gebakken eitje van haar moeder. Als alle kinderen over moeten blijven went een kind daar ook wel aan, maar zolang ze niet op het voortgezet onderwijs zitten vind ik dat overblijven iets vrijwilligs moet zijn. En dat zeg ik terwijl ik weet hoe onhandig het kan zijn om als werkende ouder de lunchpauze geregeld te krijgen voor je kind. Hoewel de periodes waarin dat bij ons nodig was niet lang waren, een half jaar en een periode van een aantal maanden, heb ik er wel mee te maken gehad. Ik zie op mijn werk ook wat voor fratsen ouders uit moeten halen om het goed geregeld te krijgen. Ik heb een collega die de middag deels vrijhoudt en in de avond weer komt werken. Ze moet haar geld toch ergens mee op de juiste hoogte krijgen. Deze collega zou niet geholpen zijn met meer vrije uren voor haar kind na school. Dat zou lood om oud ijzer zijn.
Voetbalbestuurder
04-02-2010 om 13:59
Om half 3 sporten
Zwemles om half 3 lijkt me niet zo'n gekke optie, als de ouders dan al vrij zijn of met de BSO. Badmeesters zijn betaalde krachten. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld tennisles of judo bij een sportschool. Echter sporten gebeurt ook veel in verenigingsverband met vrijwilligers als trainer. Die hebben gewoon een baan. Daarom starten bij ons de trainingen (behalve op woensdagmiddag dan zijn veel mensen vrij) pas om 5 of 6 uur.
Geerke
04-02-2010 om 14:04
Tijden?
Wat zijn bij jullie dan de tijden? Hier ind e stad een school met continurooster die om half 3 uit zijn. Wat is het verschil dan nog echt zeg, laten ze dan lekker om 2 uur uit zijn of zo.
Mm
04-02-2010 om 15:25
Hier
Hier zijn ze nu aan het kijken naar een continurooster. En dat stuit op veel verzet bij de ouders (vooral tweeverdieners). De tijden die school wil hanteren zijn namelijk 8.30-13.30.. en dat 5 dagen in de week. Voor veel mensen een probleem met ophalen, en ook op woensdagmiddag (clubjes, zwemles). Je kan wel BSO nemen, maar dat gaat per dagdeel (dus van 13.30-18u), waardoor je veel te veel betaalt als je je kind om 15u al komt ophalen.
Volgens mij komen de kinderen in de bovenbouw zo bovendien niet uit met het verplichte aantal lesuren, de kinderen in de onderbouw wel. Gemiddeld krijgen ze dan ook genoeg (maar de huidige bovenbouw moet zviw wel gecompenseerd worden). Ik heb de school daar nog niet over gehoord, ben erg benieuwd.