Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Inzien dossier - nog tips

Ik heb hier al eerder gepost over de problemen die dochter op school heeft. In het kort: tot en met groep 5 geen enkel probleem, in groep 6 een nieuwe meester en vreselijk gepest. De meester vond dat het aan dochter lag: sloom, weerloos schaapje. Kind heeft therapie gehad (je wilt er alles aan doen). Nu in groep 7 na een donderpreek van juf gaat het weer prima, maar volgend jaar in groep 8 krijgt ze dezelfde meester weer als in groep 6. Zorgen geuit bij directeur, die glashard in mijn gezicht stond te liegen dat ik de eerste was die kwam klagen (ik weet van zeker 5 ouders uit dochters groep en de groep 8 van nu dat ze ook zijn geweest. Ik heb inmiddels een andere school voor dochter gevonden voor volgend jaar. Tot zover de voorgeschiedenis.
Ik wilde het dossier van dochter inzien zodat ze niet meteen op de volgende school het stempel "sloom & weerloos met een zanikende moeder" heeft. Ik moest daarvoor een afspraak maken met de IB-er. Die afspraak werd steeds verzet, tot ik echt boos werd: het doodleuke voorstel was om dat in mei te doen! Vuist op tafel dus en nu "mag" ik morgen komen. Ze zullen het meest belastende materiaal er wel uit hebben gehaald, prima, zolang ze het er niet weer instoppen. Ik wil mijn fototoestel meenemen om eventueel foto's van de documenten te maken als me wordt verteld dat ik geen kopïën mag maken.
Waar moet ik verder op letten? Iemand nog tips? Als er iets in staat waar ik het niet mee eens ben, moet ik dan meteen een scene schoppen? Wat gebeurt er als ik dingen doodleuk ga verscheuren? De bovenschools directeur is net zo'n lul als de directeur. Kan ik nog ergens anders heen? De inspectie of zo? Ik sprak iemand van de MR (een ouder), die vertelde dat als de directeur iets niet wil, het gewoon niet gebeurt. De directeur gaat als hij klaar is met een onderwerp heel wollig praten en wegkijken, dan dring je niet meer tot hem door. De MR loopt daar ook tegenaan en geeft het dan maar op. Daar heb ik dus ook geen *** aan!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wauw!

Heb je het over de zelfde school als waar mijn dochter zit???????????????????????????????? ( ik zit toevallig in de MR) en ook zo'n leerkracht....vreselijk!
Eigenlijk heb ik niet echt tips, maar ik moest echt even reageren vanwege de herkenning. Hier dit schooljaar gesprek nr.....( ik gok)15!!!
We hebben ook het dossier ingezien, er was het één en ander ge-tipp-ext (maar we konden het toch nog lezen haha). Verder leek het ons ook niet heel erg cmpleet. Tja, wat doe je eraan? Als zij zeggen dat het alles is?
Als er dingen zijn waar je het niet mee eens bent moeten ze dit volgens mij wel aanpassen hoor! ( zo werkt het tenminste in mijn werk -gezondheidszorg- met de dossiers). sterkte!

Suus

Suus

11-03-2009 om 21:06

School

is wettelijk gezien verplicht om het dossier compleet te laten zien, je mag er ook een copie van maken.
Dat hebben wij gedaan toen onze zoon van school wisselde. Het verzonden document bleek niet overeen te komen met de kopie. De nieuwe school heeft het oude dossier vernietigd, het nieuwe is op elk moment inzichtelijk voor ons.
Dus vraag om een copie (de kosten zijn voor jou, dat wel) en lever dat af bij school. Ook heb je recht om dat wat niet klopt, te verwijderen. Het precieze daarvan weet ik niet meer.

Pennetje

Pennetje

11-03-2009 om 21:13 Topicstarter

Mijn zus

Mijn zus heeft ooit op een school gewerkt waar twee dossiers waren: één officieel en een "schaduwdossier". Ze vond het een misselijke manier van werken en is er na één schooljaar weggegaan, maar ze vertelde dat het op wel meer scholen gebruikelijk is.
Nog wat anders over de school van dochter: in het leven van dochter is helaas vanalles gebeurd dat niet fijn voor haar was: levensbedreigende ziekte, ouders gescheiden, vader die er een behoorlijk afwijkend levenspatroon op nahoudt (netjes gezegd), voortdurend wisselende stiefmoeders, opa met kanker, enz. De school schermt met een "zorgprotocol" maar dochter heeft in de zeven jaar dat ze op die school zit nog nooit zelfs maar een aai over haar bol gehad, laat staan dat er is "gezorgd" dat ze het wat gemakkelijker kreeg. Kan ik daar nog wat van zeggen?

Pennetje

Pennetje

11-03-2009 om 21:15 Topicstarter

Jasset

School staat in het dorp waar die lijken onder het geitenhok lagen. Lijkt een dorpspatroon om dingen niet te herkennen....

Sancy

Sancy

11-03-2009 om 21:25

Hier

heb ik wat info:
"Inzage, kopie krijgen en inhoud laten wijzigen
Ouders (of verzorgers) kunnen het leerlingdossier inzien. Verder zijn deze gegevens toegankelijk voor het personeel van de school dat met uw kind te maken heeft en voor de leidinggevenden van dit personeel.
U kunt ook een kopie (laten) maken van het leerlingdossier. De school mag u daar maximaal 4,50 euro voor vragen als vergoeding van de kopieerkosten.
Ten slotte heeft u als ouder/verzorger het recht om onjuiste informatie te laten verbeteren of verwijderen. Als de school niet op uw verzoek om aanpassing reageert, kunt u om bemiddeling vragen van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Mocht dat ook niet helpen, dan kunt u naar de rechter stappen. Dit is een andere procedure dan de normale klachtenprocedure die op iedere basisschool verplicht is.
Informatie over hoe het mis kan gaan is te vinden in het Digidoor dossier van Ouders Online.
Bron: http://mijnkindonline.web-log.nl/mijnkindonline/2008/01/online_leerling.html

Pennetje

Pennetje

11-03-2009 om 21:33 Topicstarter

Dank!

Het stemt niet echt vrolijk wat ik net heb gelezen in dat dossier. Maar ik ben met name bang dat ik er zelf slecht af kom in het dossier. Ik ben vorig jaar een keer vreselijk tegen die meester tekeer gegaan omdat het maar niet tot zijn botte kop wilde doordringen dat mijn kind werd gepest en dat het NIET jaloers was op die queen bee die haar stelselmatig onderuit haalt. En dat ze WEL bang wordt van die neanderthaler die twee jaar ouder is dan zij en zeker 20 kilo zwaarder, omdat hij op drie centimeter afstand in haar gezicht staat te schreeuwen. En dat meester daar dus iets aan moet DOEN, behalve beweren dat dochter een sloom, weerloos schaapje is.
Over dochter zelf zal niets slechts in het dossier staan: voorbeeldig gedrag met voorbeeldige cijfers. Wat moet zo'n kind ook met zo'n opgefokte moeder?

Pennetje

Pennetje

11-03-2009 om 21:39 Topicstarter

Oja

Nog voor de duidelijkheid: het kan me geen bal schelen wat school van me denkt, maar dochter moet straks naar het VO en ik wil daar niet meteen te boek staan als een hysterica. We hebben vijf jaar geen wanklank gehad op die school, het begon pas met die meester. En het loopt rap uit de hand...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-03-2009 om 21:53

Hier gaat het leerlingendossier niet mee naar het VO. Maar er is wel over iedere leerling telefonisch of persoonlijk contact tussen de leerkracht van groep 8 en de betreffende middelbare school. Ook op die manier kan dus (ongewenste) informatie naar de nieuwe school gaan. En er gaat een zogenoemd 'onderwijskundig rapport' mee. Een A4'tje met ondermeer het advies van de leerkracht en eventuele bijzonderheden. De ouders tekenen dit voor gezien, dus daar hebben we goed zicht op.

Pennetje

Pennetje

11-03-2009 om 22:01 Topicstarter

Reden

Reden temeer om dochter naar een andere school te doen en daar weer een normale verstandhouding te hebben met de leerkracht van groep 8. Op deze school voel ik me net een Tokkie!
Ik had me aangeboden om mee te gaan met een uitstapje, ik had al te horen gekregen hoe laat ik waar moest zijn. Blijkt de juf ziek te zijn en die meester in te vallen. Word ik afgebeld dat het niet meer nodig is. Blijkt er later een andere moeder mee gegaan te zijn... Ben je dan een loser of niet?

miss onzekertje

miss onzekertje

12-03-2009 om 09:12

Niet mee eens

Al eerder heb ik hier gepost omtrent problemen rondom onze zoon. Enkele gesprekken gehad met directie en meester. Nu krijgen we een verslag van een van die gesprekken. Wat ondertekend terug moet met de opmerking erbij dat het in het leerlingdossier komt.
Met de inhoud zijn we het niet eens. Onze zoon wordt afgeschilderd dat hij een probleemkind is (onzeker,faalangst)en dat hij moet leren om met verschillen leren omgaan. Opmerkingen van ons zijn helemaal uit het verband gerukt.Het probleem waarvoor we kwamen staat summier vermeld.(slaan, schoppen etc. van een kind met een autistische stoornis). Een verslag van het 1e gesprek is er niet,(daarin hebben we bijv. gezegd dat dit al een half jaar speelt en dat er nog niks gebeurd is)
Wat gebeurt er als wij niet ondertekenen? Komt dit verslag dan toch in het dossier? Dat willen we dus niet. Onze zoon is niet onzeker, maar is onzeker geworden door heel deze toestand, omdat de meester toch niks doet.

Niet ondertekenen

"Wat gebeurt er als wij niet ondertekenen? Komt dit verslag dan toch in het dossier? Dat willen we dus niet."
Of je het uit het dossier kunt houden, weet ik niet zeker. Je hebt wel recht op aanvulling van het dossier met je eigen mening.
Als je er niet uitkomt met school, schakel dan het cbp in. www.cbpweb.nl
Je hoeft niet te tekenen dat je het met de informatie eens bent.
Groet,
Miriam Lavell

bobbit

bobbit

12-03-2009 om 11:11

Stoepkrijt,even een hart onder de riem

wat moet jij genoeg hebben van deze school,zeg. Ik heb even geen tips voor het dossier. Gaan jullie in de zomervakantie iets ontzettends leuks en ontspannends doen,want daar ben je dan wel aan toe. En dan met dat ontspannen gevoel de nieuwe school instappen.

Het is zo herkenbaar, dat een school de echte raddraaiers ( en hun ouders) niet op hun plek weet te krijgen,maar dat iedereen maar om hun heen moet draaien. Bij mijn jongste zie ik dit ook dit jaar ontstaan. De baasspeler mag alles, en als kinderen daar tegen in opstand komen en hem mondeling van repliek geven, gaat baasspeler huilen en komt moeder klagen,krijgt de klas een donderpreek dat ze niet mogen pesten. En als mijn zoon -op ons advies-dan ook naar de juf toestapt om over het baasspelen te klagen,moeten wij op gesprek komen.Mijn zoon moet rekening houden met de baasspeler en op mijn vraag of er ook rekening gehouden wordt met de gevoelens van mijn zoon ,wordt er inderdaad zo wazig gekeken.

Omgaan met conflicten is iets waar veel basisschool-leerkrachten en directeuren ontzettend veel moeite mee hebben. inderdaad wel gelijk beschuldigend wijzen en met etiketjes strooien naar de kinderen die last hebben van het gedrag van een ander.

Hun eigen onvermogen wordt dan ook zo lekker op jouw kind geprojecteerd.

Pennetje

Pennetje

12-03-2009 om 12:08 Topicstarter

Ik ben geweest

Ik werd vanmorgen ontvangen door de nieuwe, piepjonge IB-er. Ze vroeg of ik toch nog even wilde praten. Prima hoor. Ik heb mijn dochters hele ellende op tafel gegooid en verteld dat ik geen enkel vertrouwen meer heb in de meester die dochter volgend jaar krijgt, met een enorme berg voorbeelden en hoe beroerd er op was gereageerd.Ik schrok zelf van alle bagger (de tranen prikten achter mijn ogen toen ik alles op een rijtje zette). Ik heb ook verteld dat de directeur gewoon in mijn gezicht stond te liegen en dat als hij klaar is met een gesprek, hij wollig gaat praten en om zich heen gaat kijken, duidelijk het signaal dat het gesprek afgelopen is (al ben je zelf nog helemaal niet zover).
Het dossier daarna was eigenlijk een anticlimax. Tot en met groep vijf alleen opmerkingen die gewoon waar zijn, over de scheiding en andere nare dingen. Geen veronderstellingen of pseudo-psychologisch geneuzel, gewoon prima verslaglegging. In groep 6 drie zinnen van de bewuste meester, dat dochter een lief, maar weinig weerbaar meisje was dat beschermd moet worden. (Dan denk ik: had dat dan ook gedaan!!). Verder iets totaal niet relevants over haar huidaandoening. En verder niets.
Wat interessant was (op een pijnlijke manier), is dat je in dat dossier de vrolijke, uitbundige kleuter die gemakkelijk vriendinnetjes maakt ziet veranderen in een stil en teruggetrokken meisje dat gepest wordt. Waar is het misgegaan? In groep 6 dus, bij die meester.
Ik was nog niet thuis of ik werd gebeld door de directeur van de school. Of ik wilde komen praten. Ik zei dat ik best wilde praten, maar dat hij dan ten eerste niet tegen me moet liegen en ten tweede dat ik ogenblikkelijk afhaak als hij met wollige taal begint en om zich heen gaat kijken. Hij viel helemaal stil. De bewuste meester is ook bij het gesprek. Ze moeten wel heel goede argumenten hebben wil ik mijn kind daar nog op school laten (niet dus).
Volgende week donderdag is het gesprek. Wordt vervolgd!

Stoepkrijt

Even als eerste: hier geen lijken onder een geitenhok. Er zijn dus meerdere van die gezellige scholen met heerlijke leerkrachten...
In het dossier hoort alleen objectieve info te staan, dus staat er andere onzin, kan je dat ook laten veranderen.
Verder wens ik je sterkte met het zoveelste gesprek! ( ik stuur dit keer mijn man in zijn eentje erop af, ik heb het gehad!)

Pennetje

Pennetje

12-03-2009 om 13:47 Topicstarter

Klaar...

Ik heb aan de IB-er gevraagd wat de overtreffende trap van klaar is. Klaarst?

Pennetje

Pennetje

12-03-2009 om 15:48 Topicstarter

Hier

Ik heb me door de IB-er precies laten vertellen hoe het zit. Het blijkt dat alleen objectieve info mag worden doorgestuurd (cito's, rapporten) zonder toestemming van de ouders. De rest, zoals een verslag van een gesprek of iets dat de docent over het kind schrijft (zoals dat mijn kind een sloom en weerloos schaapje is) mag de school niet zonder toestemming verlaten.
Mijn zus is brugklasmentor en heeft altijd een soort overdracht van de basisschool naar haar school. Ze vertelt dat er wel vaak ongevraagd tegen haar dingen worden gezegd als "pas op voor die moeder" of "dat is een pestkop". Dus zelfs al staat het niet in het dossier, dan krijgen ze het nog mee op een nieuwe school.

Noodzakelijk

"In het dossier hoort alleen objectieve info te staan, dus staat er andere onzin, kan je dat ook laten veranderen. "
Dat is een beetje te kort door de bocht. Objectief is het verkeerde woord. Het oordeel van een leerkracht is per definitie subjectief, namelijk het oordeel van _die_ leerkracht. Dat soort oordelen mogen wel een dossier. Ben je het er niet mee eens, dan mag je eigen oordeel er bij.
Kern is dat er niks is dat dossier mag staan dat niet noodzakelijk is. Is het oordeel van een leerkracht in groep 3 nog wel relevant in groep 7? Doet die opmerking over ruzie of slordig werken er nog toe? Bovendien is het zo dat de school moet bewijzen/aantonen dat die informatie noodzakelijk is. Het moet van de wet (welke wet dan), zonder kunnen we niet werken (waarom dan niet). Kan de school dat niet aantonen (zie je de noodzaak niet), dan kun je het laten verwijderen.
Dat is weer makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. In feite betekent dat dan toch dat je als ouder een eisende partij bent die inwilliging daarvan bij een klachteninstantie of de rechter moet halen.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2009 om 09:46

Toestemming voor alles

Stoepkrijt:
"Het blijkt dat alleen objectieve info mag worden doorgestuurd (cito's, rapporten) zonder toestemming van de ouders. De rest, zoals een verslag van een gesprek of iets dat de docent over het kind schrijft (zoals dat mijn kind een sloom en weerloos schaapje is) mag de school niet zonder toestemming verlaten."
Volgens mij moet je voor ALLES toestemming geven.

Tinus_p

Tinus_p

13-03-2009 om 09:48

Principieel

Miriam:
"Kern is dat er niks is dat dossier mag staan dat niet noodzakelijk is. Is het oordeel van een leerkracht in groep 3 nog wel relevant in groep 7? Doet die opmerking over ruzie of slordig werken er nog toe? Bovendien is het zo dat de school moet bewijzen/aantonen dat die informatie noodzakelijk is. Het moet van de wet (welke wet dan), zonder kunnen we niet werken (waarom dan niet). Kan de school dat niet aantonen (zie je de noodzaak niet), dan kun je het laten verwijderen."
Dat is een principiele discussie waarvan je je kunt afvragen of het zin heeft om die met je school te voeren. Vooral discussies over 'noodzakelijk' verzanden makkelijk in moerassige discussies waarbij de een vindt dat de noodzaak is aangetoond en de ander niet. Concentreer je op informatie die onjuist is of negatief uitpakt.

Objectief

Wat ik bedoelde met objectieve info is dat de leerkracht dus eigenlijk niet mag schrijven: (ik noem maar een gek voorbeeld) "Pietje is een druk kind" maar meer het gedrag omschrijven dus "pietje wiebelt op zijn stoel en praat veel onder de les"(En dat "veel" mag dan eigenlijk ook weer niet, want wat is "veel").

Alles draait om noodzaak

Stoepkrijt:"Het blijkt dat alleen objectieve info mag worden doorgestuurd (cito\'s, rapporten) zonder toestemming van de ouders. De rest, zoals een verslag van een gesprek of iets dat de docent over het kind schrijft (zoals dat mijn kind een sloom en weerloos schaapje is) mag de school niet zonder toestemming verlaten."
tinus:"Volgens mij moet je voor ALLES toestemming geven. "
Beide klopt niet.
De school moet een onderwijskundigrapport maken van de leerling en er beschikken hebben/stellen voor de vervolgschool. Dat ter beschikking stellen/doorsturen mag alleen nadat de ouders hun recht op inzage en correctie hebben kunnen uitvoeren. Het mag dus niet zonder dat de ouders het weten (naar wie, het moment) en zonder dat ze weten wat er dan precies in dat rapport staat.
Het recht op correctie houdt ook in dat je van sommige gegevens kunt weigeren dat ze worden doorgestuurd. Dat gaat vooral over gegevens over gezondheid, afkomst, gegevens over de ouders (opleidingsniveau bijvoorbeeld). Er zijn ook gegevens die zonder toestemming (maar niet zonder inzage vooraf) verstrekt mogen worden. Dat zijn alle gegevens die de school verplicht is te verstrekken (identiteitsgegevens, sofinummer, gegevens die verband houden met indicatiestelling voor speciaal onderwijs).
Daarnaast geldt dat je overtollige gegevens mag laten schrappen. Dat zijn alle gegevens die niet (meer) noodzakelijk zijn.
Noozaak is hier het juiste woord omdat de wet juist dat woord gebruikt. Daar kan natuurlijk eindeloos discussie over ontstaan, maar de bewijslast ligt bij school en de ouders hebben het laatste woord. Formeel dan. De gegevens waarover twist bestaat mag de school eigenlijk niet doorsturen/beheren. Eigenlijk zou de school naar de rechter moeten stappen om alsnog instemming/toestemming van de ouders te krijgen.
Maar de rechter zal een school niet bestraffen of ongelijk geven als men die gegevens toch doorstuurt/beheert als de noodzaak inderdaad aannemelijk is. Scholen lopen daarop vooruit en doen het dus toch. Zo beland je in de positie dat je als ouder moet klagen of naar de rechter moet.
tinus:"Concentreer je op informatie die onjuist is of negatief uitpakt."
Ook informatie die juist is of positief kan overtollig zijn. Dat hoef je als ouders niet erg te vinden, maar scholen die overtollige informatie beheren, overtreden de wet. Omgekeerd kan informatie die negatief uitpakt juist informatie zijn die ook zonder toestemming doorgegeven mag worden, omdat de informatie samenhangt met een wettelijke regeling. IQ in het geval van indicatieonderwijs bijvoorbeeld.
Jasset:"Wat ik bedoelde met objectieve info is dat de leerkracht dus eigenlijk niet mag schrijven: (ik noem maar een gek voorbeeld) "Pietje is een druk kind" maar meer het gedrag omschrijven dus "pietje wiebelt op zijn stoel en praat veel onder de les"(En dat "veel" mag dan eigenlijk ook weer niet, want wat is "veel")."
Nou, nee. Het zou kunnen dat er beroepsgroepen zijn die een soort protocol hebben waarin ze hebben vastgelegd dat beschrijvingen van gedrag of ontwikkeling op een bepaalde manier wordt beschreven. In het onderwijs bestaat er niet zo'n protocol. Dat betekent automatisch dat leerkrachten er niet aan gehouden zijn zich op een bepaalde manier uit te spreken.
Ondertussen blijft de vraag of het wel nodig is om iets over Pietje te zeggen, nog specifieker: om het zo te zeggen.
Van Pietje kunnen er van groep 1 t/m 8 allerlei gedragsbeschrijvingen zijn. Maar het is nergens voor nodig om al die losse observaties in het owkr te vermelden. Indien nodig zou er een samenvatting kunnen komen: Pietje is bewegelijk.
De eigenlijke vraag is waarom dat gegeven nodig is. Het is relevant als je hulp voor bewegelijke Pietje wilt organiseren, maar als er geen plan is om er iets aan of mee te doen, dan moet het gegeven helemaal geschrapt worden. Het is dan niet relevant.
En dat is meestal het geval. Gegevens over gedrag zijn eigenlijk alleen maar interessant voor scholen die zich richten op het remedieren van gedrag.
Groet,
Miriam Lavell

Pennetje

Pennetje

17-03-2009 om 16:48 Topicstarter

Het loopt uit de hand

Inmiddels heb ik een paar andere ouders, die de hele tijd op het plein staan te klagen, opgeroepen hun ongenoegen bij de directeur te uiten. Eén van hen is gaan klikken bij de directeur, waarop ik op het matje werd geroepen. Het liep uit op een vreselijke ruzie, ik ben die school namelijk zo zat dat ik niet meer heel erg genuanceerd kan zijn. De directeur is nu overal bezig zijn gelijk te halen, zelfs bij de therapeut die ik vorig jaar voor dochter heb moeten huren om haar een beetje overeind te houden. Ik had dochter al opgegeven voor een andere school, maar wil haar graag daar nu al heen hebben. Maar in dat geval is er een gesprek nodig tussen de oude en de nieuwe school, vertelde de directeur van de nieuwe school me. En dat lijkt me niet zo handig, want bij de verhoudingen met de huidige school is loopgravenoorlog een picknick. De grap is dat ik tot en met groep vijf geen negatief woord heb gewisseld met de juffen. Ik ben dus niet de klassieke zeurmoeder die altijd wat te klagen heeft (je gaat wel eens aan jezelf twijfelen).
Hoe voorkom ik dat de directeur allemaal negatieve verhalen over mij gaat vertellen aan de nieuwe school? Gewoon chanteren onder het mom van: als dochter niet op de nieuwe school komt door jou, dan sta ik hier voortaan elke dag om je leven een hel te maken? Ik ben ertoe in staat.

Uitleggen

Kun je op de nieuwe school niet gewoon uitleggen hoe de stand van zaken is? Dat je totaal geen vertrouwen in het beleid daar meer hebt en dat hij van hun kant bij een gesprek negatieve dingen over je zal horen?

Tirza G.

Tirza G.

17-03-2009 om 20:02

Moeten?

De directeur van de ouwe school moet helemaal níks met de directeur van de nieuwe school. Gewoon een onderwijskundig rapport (kind A leest Avi-zoveel en rekent volgens die methode op niveau hotseflots) en kláár. Niks gesprek, ammehoela.

Tirza

Pennetje

Pennetje

17-03-2009 om 23:46 Topicstarter

Zou je dat kunnen voorkomen?

Ik heb natuurlijk tegen de nieuwe directeur wel verteld dat ik geen vertrouwen heb in de oude school, maar ik ben daarmee heel voorzichtig geweest, want ik wil niet op die nieuwe school meteen te boek staan als de moeder die altijd haar gelijk wil halen over de rug van haar kind heen. Ik heb dus ook verteld dat er tot en met groep vijf geen wanklank is geweest, maar dat die bewuste meester de klas te weinig structuur biedt en dat mijn kind daaronder lijdt. Verder heb ik me op de vlakte gehouden.
De directeur van de huidige school heeft inmiddels gezorgd dat ik geen contact meer kan krijgen met de juffen van mijn dochter of de IB-er. Ik communiceer eenzijdig per mail als mijn kind naar de tandarts moet en krijg geen antwoord op vragen. Ik kom ook niet verder dan de concierge aan de telefoon en ik krijg ook geen kopie van dochters dossier, al heb ik daar recht op. Moet ik eerst ergens een klacht indienen of een advocaat huren.
Als die nieuwe directeur mijn dochter alleen halverwege het jaar toe wil laten als er eerst een gesprek is met de oude school, wat dan? Ik kan het tegenhouden, maar daarmee komt mijn kind niet op die school terecht. De nieuwe directeur vertelde dat het een afspraak was die de scholen onderling hadden gemaakt en dat hij zich daaraan moest houden. Ik geloof niet dat hij maar wat zat te verzinnen.
Getver wat een toestanden allemaal. Mijn arme kind lijdt vreselijk onder de stress en ik kan me helemaal niet op mijn werk concentreren.
Als ik het kind gewoon van school haal en de inspectie bel dat het niet meer gaat, wat zou er dan gebeuren?

Suus

Suus

18-03-2009 om 07:28

Ik zou

in elk geval aan de school duidelijk maken, per aangetekende brief (dan kunnen ze ook niet zeggen dat ze je mail/brief niet ontvangen hebben) wat je wilt :
in jou geval een copie van het dossier en een zakelijke overdracht. Een 'warme' overdracht kan in dit geval toch niet meer plaats vinden en er is waarschijnlijk toch al contact geweest met de directie van de andere school (even 'waarschuwen')
Het klinkt als het verhaal van onze overstap, hoewel die minder beladen was. De oude school wilde ook niet meewerken maar een aangetekende brief *met copie naar de inspectie en het schoolbestuur * was voldoende.

Succes

ps als je je hart eens wilt luchten mag je mijn mailadres wel opvragen bij de redactie

Pennetje

Pennetje

18-03-2009 om 08:57 Topicstarter

Graag!

Graag Suus, zou je mij anders willen mailen op [email protected]?
Ik kreeg een bericht van school dat kopiëren van het dossier niet is toegestaan. In de artikelen hier op OOL lees ik dat het wel mag en dat de school je daar een bedrag van 4,50 voor kan vragen. Maar school heeft "geen boodschap aan OOL". Met welke wet kan ik ze om de oren slaan?

Inge M

Inge M

18-03-2009 om 09:04

Site

http://voo-50tien.nl/index.php?action=detail&id=1&cid=5287&vid=78
Geen wet maar wel duidelijke info over het kopiëren van het dossier.

Sancy

Sancy

18-03-2009 om 09:12

En hier

een duidelijk informatieblad dat je directeur zou moeten hebben:
http://www.cbpweb.nl/downloads_inf/inf_va_inzage_persoonsgegevens.pdf?refer=true&theme=purple
Sterkte met de strijd!

Sancy

Sancy

18-03-2009 om 09:13

En dan

zal ik even googlen of ik een wettekst kan vinden waarin ook het recht van een kopie vermeld staat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.