Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
poster

poster

20-01-2009 om 14:52

Inzien van toets en cito uitslagen

hallo allemaal,
mijn dochter zit in groep 6 en maakt de cito toetsen minder goed,meestal c, dan haar gewone methode toetsen.
ook haar rapport is veel beter dan de uitslag van die cito`s laat zien.
dochter heeft al een grote wisseling van diverse juffen gehad de afgelopen jaren,maar van elke juf kregen wij tijdens 10 minuten gesprekken te horen dat het inzien van cito uitslagen niet mogelijk was.
dit lijkt ons zo vreemd,het gaat tenslotte over je eigen kind.
wie weet wat onze rechten zijn en wie heeft er ook een kind die meer moeite lijkt te hebben met cito dan met de gewone methode toetsen?
alvast bedankt,groeten van poster.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MoederVan3

MoederVan3

20-01-2009 om 15:28

Niet juist

Dat lijkt me niet juist.
Je hebt recht op inzage in gegevens die over jouw kind worden opgeslagen. Het is dus een smoes. Nou moet je je wel afvragen wat je er precies mee wil bereiken. Maar als je wilt weten of er soms een paar systematische fouten worden gemaakt die zwaar doorwerken, dan kan het nuttig zijn.
Mijn jongste was er zo één die CITO's slechter maakte dan methode-toetsen. Bij hem speelden een aantal oorzaken een belangrijke rol. CITO's doen een zwaar beroep op begrijpend lezen en er mag niet even dat ene kleine zetje gegeven worden zodat het kwartje als nog valt. Hij wist dus vaak domweg niet wat de bedoeling was. Een tweede punt bij met name rekenen is dat de moderne leermethoden voor inzichtelijk rekenen slecht zijn voor zwakke rekenaars. Tijdens een methode toets kon hij dan nog wel reproduceren wat er gevraagd wordt, omdat het lijkt op de opgaven uit het boek. Bij zo'n verhaaltje CITO-som had hij geen flauw idee waar het om ging en ging hij alles verwarren. Of hij maakte een goede start en raakte onderweg de weg kwijt, met als resultaat dat het antwoord toch nog fout is.
Verder kan "positief cijfers geven" een rol spelen. En dan als er een schooladvies gegeven moet worden, komt er opeens het laagste VMBO-niveau uit en reageert de school zo van: "We hebben nooit beweerd dat hij een hoogvlieger is".
Weet je overigens wel of het een lage of een hoge C is? Dat maakt nogal wat uit. Scholen hebben nooit budget om dit soort kindern die redelijk mee kunnen te testen. Als je zelf wil weten wat er aan de hand doen, kan je dat in eigen beheer doen. Ik ken een aantal gevallen waarop vrij oude leeftijd (10, 11, 12 jaar) als nog dyslexie werd vastgesteld. Ik weet niet precies wat de aard van haar leerproblemen zijn, maar dat moet je ook in je achterhoofd houden dat dat kan.

Sandra

Sandra

20-01-2009 om 20:52

Is wat anders

"Je hebt recht op inzage in gegevens die over jouw kind worden opgeslagen. Het is dus een smoes."

Je hebt als ouder recht op de uitslagen. Die worden ook opgeslagen. Ik neem aan dat geen enkele school jou deze uitslagen niet zou willen geven. Waar het om gaat, is dat je de opgaven van cito niet mag inzien. Ik weet niet of het bij alle cito's zo is, maar voor de entreetoets en eindtoets is dat in ieder geval zo. De school mag die opgaven (en antwoorden) zelf ook niet houden, die blijven bij cito.

Inge M

Inge M

20-01-2009 om 21:59

Niet helemaal waar sandra

School heeft de entreetoetsen gewoon liggen. Die zijn elk jaar hetzelfde. OP de school van mijn kinderen wordt eerst een kopie gemaakt , voordat het verstuurd wordt. Voor als er iets mis gaat met de post.
De gewone citotoetsen worden gewoon op school nagekeken. Dus die zijn sowieso voorradig. En alles wat bewaard wordt over je kind, mag je als ouder inzien.
Ik vind het een heel logische vraag dat Swaen de toets wil inzien. Je wilt als ouder toch weten op welk soort opgaven kind uitvalt. Je kunt school ook vragen om een overzicht, bijvoorbeeld: type som, aantal sommen, aantal fouten. Maar dan is het laten inzien een stuk makkelijker.
Ik heb ook een keer gevraagd een toets in te zien. Kind scoorde heel anders dan normaal. Dat bleek aan de laatste 10 opgaven te liggen, daar zaten bijna alle fouten (van een heleboel opgaven). Juf had dat niet opgemerkt. Toen ik meekeek zag ze het wel: oh, blijkbaar heeft ze het laatste half uur zitten dromen.

kaatje43

kaatje43

20-01-2009 om 22:08

Tuurlijk heb je recht tot het inzien van de uitslagen

Het gaat toch om jouw kind. Je kunt het ook omdraaien, waarom zouden ze het je niet willen laten zien. Elke ouder heeft het recht tot inzage in het leerlingenrapport van hun kind.
Trouwens mijn kind had ook meer moeite met de lvs-toetsen dan met de methode toetsen. Dit was niet bij alle onderdelen trouwens.Inderdaad gevalletje begrijpend lezen en redactiesommen. Dank aan de school die verder heeft gekeken dan hun neus lang is en de juf die wist dat hij het wel kon. Entreetoets uitslag Kader. Vanuit school goed geoefend w.b. de vraagstelling. Eindcito Havo. Probeer er dus samen met de juf uit te komen hoe het komt dat zij op de Citotoetsen veel lager scoort dan bij de methodetoetsen. Dan ben je nog goed op tijd.

Wel de uitslag, niet de vragen

Ik vrees dat Sandra gelijk heeft. Het recht op inzage is in feite het recht op een uitdraai van de gegevens, of een kopie. Iets dat je mee kunt nemen dus.
Voor de toetsen zelf kan betoogd worden dat het daarvan niet wenselijk is dat op die manier de opgaven in omloop komen, omdat dat de toetsen onbetrouwbaar zou kunnen maken. Daarom mag de inzage hier beperkt worden.
Het is in dat soort gevallen wel gebruikelijk dat je er onder begeleiding wel in mag kijken (of beperkt in mag kijken, alleen de fout beantwoorde vragen bijvoorbeeld) maar dat je verder alleen de uitslag mee krijgt. Dus niet de vragen.
Ja, je hebt recht op inzage in de uitslagen. Maar dat is dus een A of C. Wat wil je daar precies aan zien? Welke verklaring geeft de leerkracht voor het verschil?
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

20-01-2009 om 23:52

A of c

Miriam:
"Ja, je hebt recht op inzage in de uitslagen. Maar dat is dus een A of C. Wat wil je daar precies aan zien? Welke verklaring geeft de leerkracht voor het verschil?"
Ik zou mss de onderliggende score (totale aantallen goed/fout) willen weten. En de datum en referentie van de test.

Sandra

Sandra

21-01-2009 om 08:23

Inderdaad

Juist omdat de entreetoets (en de eerdere citotoetsen?) steeds dezelfde is, moeten scholen voorkomen dat de opgaven in omloop komen. En van de entreetoets krijg je een behoorlijk uitgebreid rapport, dat precies laat zien waar de zwakke en sterke punten liggen. Zelfs de RT´er (buiten de school) waar mijn zoon naar toe gaat (hij viel op 1 onderdeel erg uit) kon geen inzage krijgen in de opgaven zelf.

poster

poster

21-01-2009 om 09:14

Geen entree en cito eindtoets

hallo,
bedankt alvast voor jullie antwoorden.
op deze school doen ze geen entree en cito eindtoets,maar de nio toets.
wij willen de toets graag zien,precies zoals sommige al schreven,om te zien of er bepaalde type sommen zijn waar dochter moeite mee heeft.
na lang aandringen gaat de juf het nu met de directeur bespreken en misschien dat we dan samen met twee(?) leerkrachten de toets mogen bekijken.
dochter heeft juist geen moeite met begrijpend lezen,dat is de enige uitschieter naar boven.
toch heeft zij zeker moeite met redactie sommen.
er zijn nog meer dingen op deze school vreemd op cito gebied.
zo mogen kinderen voor een toets waar een uur voor staat,gewoon doorgaan en er rustig 2 uur over doen.
ook mogen sommige kinderen de toets twee keer doen,omdat de eerste keer te slecht gemaakt zou zijn.
lijkt mij een vreemde gang van zaken.
de juf geeft trouwens als reactie op de slechtere cito toetsen:het zal wel een eenmalig iets zijn,terwijl de volgende toetsen niet anders gemaakt worden.
wij vinden dit heel vreemd allemaal.
bedankt alvast voor jullie mening.

Dat klinkt niet best

Poster, ik vrees dat de Cito uitslagen meer overeenstemmen met het niveau van je kind dan het schoolrapport. Dit "zo mogen kinderen voor een toets waar een uur voor staat,gewoon doorgaan en er rustig 2 uur over doen.ook mogen sommige kinderen de toets twee keer doen,omdat de eerste keer te slecht gemaakt zou zijn. " is dodelijk voor de kwaliteit van een methode onafhankelijke meting.
Hier www.boomtestuitgevers.nl/upload/OuderbrochureNIO.pdf vind je informatie over de NIO toets.
Wat je zou kunnen doen is zelf op zoek gaan naar een vrij gevestigd RT-er met wie je een aantal begeleidingslessen afspreekt (2 of 3) om het niveau en de problemen te bepalen. Je kunt daarna zien of je zelf deze hiaten op gaat vullen, of dat je dat aan die RT-er overlaat.
Hier http://www.lbrt.nl/overdelbrt/lijstgeregistreerdeleden.php vind je de bij de beroepsvereniging aangesloten RT-ers.
Groet,
Miriam Lavell

Hiaten en toelating

De NIO-toets is een mooie tweede kans als je je kind niet herkent in de uitslag van de CITO-toets. De NIO-toets meet voornamelijk "wat er in zit", niet wat er na 8 jaar basisschool uit is gekomen. Daardoor is de uitslag minder afhankelijk van de kwaliteit van het onderwijs van de basisschool.

Maar als je hiaten constateert, loont het wel om daar wat aan te doen, ook al denk je dat de NIO-toets of een andere intelligentietoets voldoende zal zijn voor toelating. Als je Franse zinnetjes gaat vertalen is het niet genoeg dat je heel veel "in je" hebt volgens de NIO-toets, je moet ook een keer geleerd hebben wat een werkwoord is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.