Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sandra

Sandra

11-11-2016 om 21:01

Ipad kapot

Op de school van mijn zoon gebruiken alle kinderen een Ipad. Die wordt verstrekt door school. Afgelopen maandag kwam zoon thuis met het verhaal dat de Ipad van een klasgenoot mede door zijn toedoen op de grond was gevallen en daarna stuk was. Hij en de ipad-eigenaar waren een beetje aan het stoeien, vielen tegen de tafel en toen viel dat ding van de tafel af. Beeldscherm gebarsten. De heren hebben het direct eerlijk gezegd (wat wij erg fijn vinden!) en kregen te horen dat school ging uitzoeken of en hoe de schade op ons en die andere ouders verhaald kan worden en dat ze nog straf zouden krijgen als duidelijk was hoe de financiele afwikkeling zou gaan verlopen. Dit is ons ook gemaild. Inmiddels is het vrijdag en weten we nog niets.

Behalve dat ik het lang vind duren heb ik ook moeite met het koppelen van de financiele afwikkeling aan de straf die beide jongens gaan krijgen. ik vind straf voor zoiets los staan van welke afspraken er gemaakt worden over wie de schade betaalt. Toch? Of denken jullie daar anders over?

Lente

Lente

11-11-2016 om 21:06

Eens

Beiden horen los van elkaar te staan.

Zitten die Ipads niet in een stevige beschermhoes? Op school kun je verwachten dat een Ipad van een tafel op de grond valt. Eigenlijk vind ik het vreemd dat jullie dit moeten vergoeden.
Zijn hier vooraf afspraken over gemaakt?

Juno

Juno

11-11-2016 om 21:08

Eens

Straf hoort los te staan van de financiele afwikkeling. Buiten dat vind ik dat de jongens geen straf verdienen voor iets wat duidelijk een ongeluk was én bovendien eerlijk opgebiecht is. Van eerlijk opbiechten en vervolgens straffen kweek je mijns inziens achterbakse oneerlijke gluiperige kindertjes.
Als een boek van de tafel was gevallen was de schade niet zo groot geweest. Waarom lag de ipad niet in een la, een locker of op een verzamelplek in de klas?

Sandra

Sandra

11-11-2016 om 21:22

Nou..

Eerlijk gezegd hebben wij hier thuis ook een discussie over het eventueel vergoeden van de schade. Ik denk dat de WA verzekering dit zal dekken en heb er verder geen probleem mee om die aan te spreken. Manlief vindt dat school zelf voor een verzekering moet zorgen als ze ervoor kiezen om jonge kinderen op Ipads te laten werken. Hij is er principieel op tegen om op te draaien voor de kosten. Omdat het standpunt van school hierin nog niet bekend is hebben we nog niet gesloten hoe we gaan reageren als zij willen dat we het vergoeden.

Er zijn voor zover wij weten nooit afspraken gemaakt hierover. En de Ipad lag nog op de tafel omdat ze net klaar (of eigenlijk bijna klaar) waren met de les.

Wij vinden zelf ook dat de jongens geen straf verdiend hebben en zoon zal thuis ook geen straf krijgen. Wel een klein preekje over voorzichtig omgaan met spullen (is direct maandag al afgehandeld) en verder complimenten over het eerlijk zijn. Wat ons betreft is straf niet aan de orde, maar als school daar anders over denkt dan is dat zo. En dan heeft zoon pech. Zolang het niet al te gortig wordt gaan we daar verder niets mee doen.

Kelly

Kelly

11-11-2016 om 21:25

Straf?

Ervoor straffen vind ik nogal overdreven. Ongeluk in een klein hoekje lijkt me. Ooit heb ik als klein meisje een dure vaas bij mijn tante omgegooid, terwijl ik aan het dollen was. Zonde van de vaas en de emotionele waarde, maar hij was gelukkig verzekerd en is vergoed door de verzekering.

Lente

Lente

11-11-2016 om 21:26

Hoe oud zijn de jongens?

Jij hebt het over jonge kinderen.

Lente

Lente

11-11-2016 om 21:27

Staat er niets in de schoolgids?

Daar zou ik afspraken verwachten. Of iets dat ondertekend is door de ouders aan het begin van de schoolcarrière of begin van de Ipad.

Sandra

Sandra

11-11-2016 om 21:35

Lente

@ Lente: mijn zoon zit in groep 6. En nee, geen afspraken en al helemaal geen ondertekende papieren toen zoon in groep 4 voor het eerst op een Ipad ging werken...

Tango

Tango

11-11-2016 om 22:44

Vreemd

Ik vind het echt vreemd dat dit alleen al kan gebeuren. Dochter hier zit op een middelbare school waar ze Ipads gebruiken. Toen ze het ding kreeg in de brugklas moesten ze er een hele dikke beschermlaag en een schermprotector omheen doen. Het was tot de derde klas verplicht deze te gebruiken, daarna mocht je een eigen hoes kopen.
Het lijkt mij handig dat als Ipads op basisscholen gebruikt worden ze gewoon altijd deze beschermhoezen hebben.
Ook raar is het dat er niets op papier staat over vergoedingen en verzekeringen. Vind ik erg ondoordacht van school. Hebben jullie iets betaald voor de Ipad of gaat alles van de ouderbijdrage?
Verder lijkt het me goed dat er afspraken zijn over het gebruik van de Ipad, waar leg je hem neer op tafel? Niet op de rand etc. En stoeien tijdens de lestijd lijkt me ook niet de bedoeling. De juf/meester had dan toch al veel eerder moeten ingrijpen?
Straf geven, zo lang nadat het is gebeurd vind ik ook al heel vreemd. Kortom, een raar verhaal.
Het lijkt mij ook een gevalletje MR. Die mag je toch raadplegen in zo'n geval?
Verder doet het me denken aan het voorval dat we hier eens hebben gehad op school. Meester had een oude laptop van thuis meegenomen waar zoon op mocht werken. Op een dag ging het ding stuk. Zoon werd ervan beschuldigd. Hij hield thuis vol dat hij niet had gedaan en dat het beeldscherm ineens stuk was toen hij de laptop opende. School wilde het ook via onze WA verzekering verhalen. Ik heb daar een stokje voor gestoken. Als ik zeker wist dat zoon het gedaan zou hebben zou ik het prima vinden, maar dat was dus niet het geval.
Overigens hoorde ik een half jaar later pas dat het gebeurd was doordat er een potlood tussen lag toen de klep dichtgedaan was. Zou kunnen, maar meester had dit dus nooit gezegd. Heel raar verhaal. Maar dat geldt voor jouw verhaal net zo goed. Ik vind niet dat de kinderen hier 'schuldig' aan zijn. School is ook in gebreke gebleven.

bieb63

bieb63

11-11-2016 om 23:17

Vreemd

ik ben er min of meer van overtuigd dat school hier gewoon voor verzekerd is..........natuurlijk. Ze zeggen dat blijkbaar tegen de jongens om hen de ernst van de situatie te laten in zien, te laten schrikken, of duidelijk te maken dat iets wat je door stommiteiten kapot maakt, niet vanzelf en zonder kosten weer er is. Zpiets zal de strekking of bedoeling zijn geweest. Maar lijkt mij niet helemaal fair. Dat kan en moet anders

uit laten zoeken

Je kunt het altijd uit laten zoeken door je eigen verzekering met de verzekering van de school.

Ad Hombre

Ad Hombre

12-11-2016 om 08:20

School

Als je als school ipads (zijn het wel ipads en niet van die snappet-tablets?) veplicht stelt begrijp je dat er af en toe een gaat sneuvelen. Daar moet je voor budgetteren. Als er sprake is van opzet of grove schuld kan ik me voorstellen dat je de leerling en z'n ouders aansprakelijk stelt, maar dat er af en toe iets op de grond valt is op een basisschool natuurlijk een gegeven. Het zou mij niets verbazen als je er niets meer van hoort.

mirreke

mirreke

12-11-2016 om 09:16

Verzekering

Daarnaast lijkt me dat school een verzekering heeft afgesloten voor de ipads. En anders hadden ze het moeten doen. Ik denk dat in deze situatie een verzekering zal zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de school ligt.
Inderdaad zou het zomaar kunnen dat je er niets meer van hoort, maar dat vind ik voor de betreffende leerlingen weer erg naar. Want nu is het hele voorval niet afgerond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.