Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sava

Sava

04-02-2015 om 19:24

Ipad onderwijs

Mijn dochter zit op het VO waar ze bezig zijn met Ipad-onderwijs. Het is een proef en bij bepaalde vakken loopt het niet zo lekker. Ze zijn sinds een paar weken over op magister 6 en sindsdien doet bijvoorbeeld de biologieles het niet meer. Dit probleem heeft bij geschiedenis ook gespeeld. Problemen met inloggen oid.

Ik vind een Ipad leuk als hulpmiddel bij een les, maar ik denk niet dat wij echt zouden kiezen voor een Ipad-klas.
Ik ben er ook een beetje huiverig voor dat mijn dochter in zo'n klas terecht komt.

Hebben jullie ervaring met een zogenoemde Ipad-klas?

Pirata

Pirata

04-02-2015 om 21:37

half jaar

Ja, ik heb een brugpieper in een ipad klas. Een halve ipadklas, niet alles is digitaal. In het begin was niet al het materiaal digitaal beschikbaar, maar dat beschouw ik als probleem van de school. Verder is niet al het materiaal even handig om te bekijken als een echt boek.
Maar mijn zoon vind zijn ipad fantastisch. Zijn vrienden uit groep 8 zouden ook wel een ipad willen..

Emmawee

Emmawee

04-02-2015 om 21:39

Nog geen ervaring

Mijn zoon gaat komend schooljaar naar een VO school waar de afgelopen 3 jaar een proef heeft gelopen met iPad-onderwijs. Dit is, ondanks tegenslagen (zoals de inlogproblemen die jij beschrijft), zo positief verlopen, dat ze komend schooljaar overgaan op volledig iPad-onderwijs.

Voor ons was dit niet de reden om voor deze school te kiezen, noch een reden om er vanaf te zien. De hele proefperiode is goed gemonitord, de wifi is sterk verbeterd, er zijn ook papieren lesmaterialen op school en er is een leen- en reparatie-service. De leerkracht heeft een functie om alle apps behalve die voor zijn les relevant zijn, uit te schakelen.

Ik ben heel benieuwd hoe dit voor mijn zoon gaat verlopen. De iPad kost ons € 409,= met beschermhoes en verzekering / reparatieservice en dan staat alles erop, inclusief woordenboeken, rekenmachines en verschillende apps.

Ik zie voordelen: alles op één plek, boeken en schriften niet kwijt, veel leer- en oefenmateriaal op maat, handige communicatiemiddelen met de leerkracht, overal kunnen werken aan werkstukken (niet alleen thuis achter de pc)
De nadelen die ik zie: ik heb zelf nog helemaal niet eens een iPad!!! En hij dan dus wel!!! Ik bedoel dus: dat ik er de weg niet op weet en dus minder makkelijk zicht krijg op hoe e.e.a. werkt / in elkaar zit.

Ik hoor dus ook graag ervaringen en tips.

Groeten, Maw.

Pirata

Pirata

04-02-2015 om 21:45

jatten

Er zijn al wel heel veel ipads gejat op deze school, het is bekend dat de kinderen ipads in hun tas hebben. Ze vergeten de ipad in hun kluis te doen tijdens gym, komen terug... ipad weg. Kennelijk is diefstal door onzorgvuldigheid niet verzekerd.

Emmawee

Emmawee

04-02-2015 om 22:01

Oef

Dat is wel een aandachtspuntje...

Probleem met toets

Van moeder wiens kind op een IPad-VO zat en hier net mee gestart was, hoorde ik de klacht over de toetsen waarbij de vragen op een andere pagina stond als de teksten; het was lastig steeds heen en weer te switchen en daardoor best onoverzichtelijk. Daar moesten lln zeker aan wennen.

tablet

tablet

06-02-2015 om 09:13

ervaring

http://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/ervaring-ipad-vo

Ik heb kort geleden ook naar ervaringen van andere ouders gevraagd. Ik heb ondertussen ontdekt dat je een pagina kan knippen en plakken naar pages en zo woordenlijsten ed. uit kan printen. Van Malmberg haalde ik eerst de wrts lijsten van hun site, maar die blijken fouten te bevatten(salzgitter)en zijn niet compleet!
Het boek voor biologie en aardrijkskunde heb ik aangeschaft. Toen aardrijkskunde binnenkwam, moest hij toevallig net leren voor een toets, maar daar kwam hij helemaal niet aan toe. Hij kroop met het boek in een stoel en heeft me wel tig keer geroepen om te komen kijken naar informatie die hij vond en hij op de ipad waarschijnlijk gemist had. ( Om uitgebreid die kaarten ed. te bekijken moet je inzoomen ed. en dat zijn extra handelingen....). Verder heb ik hem verboden om aantekeningen op dat ding te maken. Het staat niet georganiseerd in mapjes,je kan er niet eenvoudig tekeningen bij maken , bij het leren kan je het niet naast het boek leggen, want dat staat ook op de ipad en bovenal....... mijn chaoot heeft per ongeluk al dingen gedelete.

Nur

Nur

06-02-2015 om 12:08

Niet zelf

Zoals ik al schreef in dat andere draadje ken ik twee kinderen die op het ipad onderwijs zitten en daar bevalt het niet zo goed. Mijn schoonzus overweegt nu om een van de kinderen zelfs naar een andere school te laten gaan omdat ze steeds meer merkt dat hij moeite heeft met leren vanaf de ipad. Daarnaast is laatst een vriendje van hem beroofd en dat heeft er bij neef ook wel ingehakt.

Ik ken ook een school waar ze heel enthousiast met ipad onderwijs zijn begonnen twee jaar terug. Alles moest per ipad en boeken waren helemaal overbodig. Ging van alles mis en na klagen van docenten/leerlingen is het inmiddels half ipad onderwijs en half boeken/papier. De boeken zijn dus ook gewoon weer terug.

Dat is ook het beste is mijn idee. De ipad is prima als aanvulling. Het is handig om altijd alle boeken digitaal bij je te hebben. De stof kunnen verdiepen dmv bewegend beeld en internet links is fantastisch. Het is een goede aanvulling op het onderwijs.

Echter ik zou niet kiezen voor een school waar alles per ipad gaat. Voor sommige kinderen is leren vanaf de ipad moeilijker. Daarnaast kan je moeilijker aantekeningen maken (hallo RSI) en kan de ipad ook voor veel afleiding zorgen omdat er zo veel andere zaken op staan. Neefje kan regelmatig de verleiding niet weerstaan om te gaan gamen onder de lessen bijvoorbeeld. Bovenal gaat echter het leren vanaf de ipad een stuk moeizamer omdat je inderdaad veel minder handig heen en weer kan bladeren en dergelijke.

Lucerna

Lucerna

06-02-2015 om 12:13

Ik vind het drie keer niks

Als aanvulling inderdaad, erg leuk. En dan alsjeblieft NIET die idioot dure iPad, maar mogelijkheid tot een andere, goedkopere tablet. Ik vind het echt niet wenselijk om alles op zo'n tablet te gaan zitten beprutsen. Nog los van alles wat er mis gaat, maar een aantal dingen zijn gewoon duidelijker op papier en sommige dingen moet je gewoon op papier maken. Van schrijven krijgt niemand wat en typen op zo'n tablet vind ik persoonlijk een grote ellende als je een hoge tiksnelheid op een gewoon toetsenbord gewend bent (meer dan 200 aanslagen per minuut)

Sava

Sava

06-02-2015 om 12:18

inmiddels

heb ik contact gezocht met de docent en vanaf volgende week werken ze voor bio weer gewoon uit boeken. De docenten wiskunde en geschiedenis hadden dit al eerder besloten.

Ik kreeg ook de indruk dat de docent helemaal niet blij was met dat gedoe met de i-pad.

tablet

tablet

06-02-2015 om 13:00

invoeren

Ik hoorde vanmorgen dat het ipad-onderwijs in de school verder doorgevoerd gaat worden... Nu maar duimen dat de oudste over gaat anders moet ze na 4 jaar leren uit boeken over op de ipad

Lucerna

Lucerna

09-02-2015 om 00:18

Kan iemand uitleggen

Waarom kiezen al die scholen die dan toch met alle geweld "met hun tijd mee moeten" voor zo'n idioot dure tablet van Apple? Waarom niet een goedkopere tablet? Ouders worden fors op kosten gejaagd met zo'n kreng en je betaalt veel geld alleen maar omdat er een i'tje voor pad of pod of phone staat.
Kan iemand mij uitleggen hoe Apple zich zo schaamteloos heeft kunnen inwurmen in het onderwijs met hun veel te dure tablet en dan óók nog voor elkaar heeft gekregen dat dat "iPad-onderwijs" is gaan heten ipv "tablet-onderwijs"? (en als ik dan die berichten zie over grootste kwartaalwinst ooit, dan denk ik helemaal: weg met dat stelletje uitzuigers!)

Emmawee

Emmawee

09-02-2015 om 00:30

Nou...

Wat ik weet van mijn zoons toekomstige school, is dat nog niet alle leermiddelen die zij wensten te gebruiken voor android beschikbaar zijn. Het streven van deze school is wel om zo snel als mogelijk over te kunnen schakelen naar (in mooi Nederlands) "bring your own device".
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.