Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
bella

bella

25-05-2020 om 15:17

IQ test doen bij lage Cito scores?

Mijn dochter van 10 jaar zit in groep 6 en heeft groep 3 gedoubleerd omdat ze nog heel kinderlijk was volgens de juf.

Vanaf groep 4 haalt mijn dochter met rekenen hele lage score (laagste) andere vakken zijn redelijk en wisselend.

Nu we 3 maanden zelf thuis les hebben gegeven, hebben we gezien dat rekenen echt veel moeite kostte. Dus hebben we haar alles op de ouderwetse manier geleerd zoals alles onder elkaar met rekenen en de oude manier van staartdeling. Dat snapte ze veel beter en het ging eigenlijk veel beter thuis dan op school.

Ze had vandaag een rekentoets (stof hebben we dus thuis allemaal met haar geoefend en ze begreep alles) maar de toets heeft ze bijna alles fout gedaan. Ze was alles vergeten. Nu viel het ons wel vaker op dat ze of dichtklapt of dat ze soms iets heel simpels compleet lijkt te vergeten zijn.

Nu wil ik haar IQ laten testen of we haar niet overvragen of dat er misschien toch iets anders is. Ze lijkt hyper focus te hebben voor bepaalde dingen. Het lijkt of ze soms gewoon dingen compleet vergeet en dan ineens heeft ze het weer door.

Hebben jullie misschien nog andere tips?

Ogen/oren zijn allemaal nagekeken. Ze krijgt al extra hulp op school met rekenen. Ik weet het niet meer of het nu concentratie is, faalangstig of gewoon niet gemotiveerd?

Triva

Triva

25-05-2020 om 15:21

Bedenk

dat als je iemand iets nieuws leert die persoon dat niet meteen in een andere situatie ook kan. Meer afleiding alleen al dan thuis. In de war raken omdat het klaslokaal voor haar verbonden is aan een andere rekenmethode dan thuis.

Ooit getest op dyslexie? Dat kan een enorme invloed zijn op automatiseren. Mijn zoon had dus moeite met tafels, klokkijken, automatiseren van de dagen van de week, maanden van het jaar, seizoenen en ook allerlei nieuwe rekenmethodes aanleren.

bella

bella

25-05-2020 om 15:25

oh

Nee nooit getest op dyslexie omdat school het niet nodig vind. Maar zal mij hierin nog even goed in verdiepen.

Rekenen op de manier van school begreep ze helemaal niet met al die happen/sprongen enz. Onder elkaar is voor haar veel beter te begrijpen.

Maar bedankt voor je reactie.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-05-2020 om 15:30

Orthopedagoog

Als je wil uitzoeken hoe dit komt zal je een afspraak moeten maken bij een goede orthopedagoog.
Bij de meeste onderzoeken hoort een iq-test.
Maar je moet wel de hulp-vraag goed formuleren.
Dus bijv. ‘ mijn kind automatiseert niet goed, is er sprake van dyslexie’. Een iq-test alleen zegt weinig nl.

Maar sommige mensen zijn gewoon niet goed in rekenen en dat mag ook hè. Dat je dochter de ouderwetse kunstjes van jullie heeft aangeleerd wil niet zeggen dat ze het nu dan ook begrijpt.

Waarom

Waarom zou er een test nodig zijn en wat wil je er mee bereiken. Dat moet je voor jezelf helder krijgen. De IQ-test kan ook geen of een verkeerd beeld geven. Met alleen de IQ-test krijgt ze niet automatisch ander onderwijs of is ze spontaan beter in rekenen. Daarvoor zul je breder moeten kijken of er wat anders een rol kan spelen; faalangst, dyslexie/dyscalculie, kenmerken van autistisch spectrum, kenmerken van ADHD etc. Maar daarvoor zul je dus een uitgebreid onderzoek moeten laten doen, via verwijzing van de huisarts en een door de gemeente gecontracteerde praktijk worden dergelijke onderzoeken vergoed. Hou alleen wel rekening met wachtlijsten. Sta open voor alle handelingsadviezen maar blijf op je instinct vertrouwen. De professionals weten alles van stoornissen en gedragsproblemen maar jij kent jouw kind het beste.

Maar los daarvan en of je dat wil en nodig vindt. Wat geeft school haar nu aan begeleiding en is de ib'r betrokken en met welk doel/plan? Oftewel maak een afspraak met juf en ib'r over wat jullie is opgevallen en hoe zij haar zien. Maar bedenk dat school en thuis twee werelden zijn qua instructie, afleiding, begeleiding etc. Juf heeft geen tijd om de hele les 1 op 1 te begeleiden. Thuis gaat dat makkelijker waardoor het lijkt of dingen beter gaan, maar dat wil niet zeggen dat ze het echt begrijpt of automatiseert.

bella

bella

25-05-2020 om 17:23

inderdaad

Ik twijfel ook enorm. Inderdaad is niet erg dat ze slecht is in rekenen dat was ik namelijk vroeger altijd.

Maar bij mij gaat het meer om dat ze soms ineens het licht ziet en alles begrijpt en vervolgens 2 weken later is ze alles weer kwijt.

En inderdaad wat wil ik met IQ test is ook een momentopname en zij heeft al vaak faalangst tijdens toetsen dus weet ook niet of zo'n test nou veel kan zeggen. Maar aan de andere kant wat als ze bijv. dyslexie of add heeft dan geeft het haar/ons misschien meer rust.

Ik vind het heel moeilijk inderdaad.

IB'er heeft alleen afgesproken dat ze extra rekeninstructies krijgt en met rekenen oefeningen uit boek met 1 ster that's it.

Maar bedankt zal eens goed over nadenken.

Redenen

Ik dacht toen ik de titel las dat school een IQ test wilde doen, en na de eerste zin (dat hem om groep 6 ging) dacht ik meteen: "nee". Een IQ-test is vooral een reden om op te geven. Gelukkig, we hebben de oorzaak gevonden, nu hoeven we er niets meer aan te doen. Veel beter is eerst te zoeken naar dingen waar je wel aan kunt doen, zoals dyslexie of ADHD. Laat de IQ-test lekker wachten tot 'ie nodig is voor toelating tot bepaald vervolgonderwijs.

> Nu wil ik haar IQ laten testen of we haar niet overvragen of dat er misschien toch iets anders is.

Als je dat als ouders zelf doet, en je deelt het alleen met school als je het rapport gezien hebt en denkt dat het klopt en bruikbare aanwijzingen geeft, dan kun je dat doen. Maar je moet je afvragen hoe betrouwbaar zo'n toets gaat zijn als je nu al het gevoel hebt dat je kind dichtklapt bij toetsen.

Een IQ-test is wel een dure manier om erachter te komen of je je kind overvragd. Zijn er geen andere manieren om erachter te komen of je haar overvraagd? Samen met juf en kind de toets doornemen en kijken wat er misgegaan is? Eens de rekenboekjes van groep 7 en 8 mee naar huis nemen en kijken of je misschien te ver op te stof van groep 6 vooruit bent gaan lopen thuis?

> Ze had vandaag een rekentoets (stof hebben we dus thuis allemaal met haar geoefend en ze begreep alles) maar de toets heeft ze bijna alles fout gedaan. Ze was alles vergeten.

Of durfde ze geen kladblaadje te gebruiken omdat niemand dat doet en ze dat nog nooit gedaan heeft? Was die toets op een computer?

Het verbaast me wel dat je het cijferen al helemaal t/m staartdelingen hebt behandeld thuis. Mijn kind rekent ook in groep 6 en heeft alleen nog maar optellen en aftrekken gehad, zowel kolomsgewijs als cijferend. Vermenigvuldigen en delen is tot nu toe alleen maar hoofdrekenen. Daar zitten dan sommen met één tussenstap bij, zoals 64:4. (Doe eerst 40:4 en dan 16:4.) Maar er wordt dus nog niets onder elkaar opgeschreven. Niet bij delen en ook niet bij vermenigvuldigen.

En tja, scholen krijgen stapels met mee-naar-huis-neem-lessen aangeboden van uitgevers. Dat is soms niet echt afgestemd op waar ze in het boek zijn. Mijn kind had voor de meivakantie cijferend afgetrekken geleerd uit het boek (zo van 5 - 6 = 9), na de meivakantie kwam er opeens een pakket herhalingsoefeningen mee naar huis waarbij het weer kolomsgewijs moest (zo van 5 - 6 = -1). Het kan best zijn dat er op school iets gebeurd/besproken is wat niet past bij wat je thuis hebt gedaan en waardoor je kind in de war is geraakt vlak voor de toets.

Syboor

Mijn dochter zit ook in groep 6, werkt met Snappet en haar klas is al wel met deelsommen met restgetal begonnen. Denk aan 211 snoepjes verdelen over 5 kinderen en hoeveel krijgt een ieder en wat hou je over. Die staartdelingen gaan anders dan wij vroeger deden en gaan met hapjes. Ze moeten op een kladje een soort tabelletje maken van in dit geval 1*5, 2*5, 5*5, 10*5, 20*5. Met die uitkomsten halen ze happen ervan af. Bijvoorbeeld de eerste hap is 20*5 en dus 100 af en wat kan dan nog. Oh nog een keer 100 dus weer een hap van 20*. Hou je 11 over. Dat kan nog met een hap van 2*5 en dan is de uitkomst dus het optellen van de happen in dit geval dus 42 snoepjes per kind met rest 1. Het werkt wel maar het is even omschakelen. Ik heb mij echt even moeten bijscholen via YouTube-filmpjes in hoe de juf het vraagt/doet om mijn dochter niet te verwarren en de juiste strategie en systeem met haar te oefenen. Wanneer juf online instructie gaf, keek ik mee. Gewoon om één lijn te houden.

Chantal Boven

Chantal Boven

15-06-2020 om 13:03

Discalcullie

Heb je je al eens verdiept in discalcullie? Veel minder bekend dan dyslexie en dus vaak niet herkend door leerkrachten.

Tango

Tango

15-06-2020 om 22:00

Daar dacht ik dus ook aan.

Dyscalculie. Omdat ze met rekenen zo achter blijft t.o.v. de rest.
Ik zou dat eens met school bespreken en vragen of zij evt. aan dyscalculie denken en waar je kan laten onderzoeken of het dit is.
En thuis een heel andere methode aanleren dan wat ze op school leren is denk ik ook verwarrend voor je kind. Misschien stond er op de cito: bereken het op de op school geleerde methode en is ze daardoor in de war geraakt waardoor ze dicht sloeg. In overleg met school kan het soms handig zijn om er voor te kiezen een andere methode te leren, maar dit zou ik niet zomaar doen.
En verder vraagt rekenen altijd om veel herhaling. Ik weet niet hoe vaak jullie staartdelingen thuis hebben geoefend, maar het is iets dat best wel enige herhaling vraagt. Soms gebeurt dat naar mijn idee ook te weinig op school. Zo had zoon hier, die helemaal niet slecht was in rekenen, steeds meer moeite met deelsommen. Blijkbaar waren die niet vaak genoeg teruggekomen om geautomatiseerd te raken. Wat dan weer een kenmerk is van dyslexie overigens. Problemen met automatiseren. Ik weet niet of dat bij dyscalculie ook geldt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.