Paardenbloempje
12-04-2011 om 19:13
Iq test en onhandige fijne motoriek
Mijn dochter van 6 is qua fijne motoriek niet zo goed. Ze heeft ergotherapie hiervoor. Op aanraden van de Ergotherapeut hebben we een IQ test gedaan. Dit om meer duidelijkheid te krijgen over dochter. Wat we al wisten is dat ze niet van bouwen en puzzelen en tekenen, knutselen etc houdt. Het zelfs weigert te doen.
De uitslag van de IQ test verbaasd mij nogal. Ze scoort op een deel opvallend (gemiddeld nog steeds) laag in vergelijking met de rest van de onderdelen. Op zich herkenbaar, het zou een hoop kunnen verklaren, maar ergens ook vreemd. Volgens de tester heeft ze alle onderdelen op Hoogbegaafd niveau gehaald behalve dus op "figuren leggen" gemiddeld. Volgens de tester (ik hoor de uitslag volgende week waarschijnlijk) beinvloed dit de uitslag van de test negatief. Dus evenwichtig Hb op alle onderdelen behalve op figuren leggen dus waarschijnlijk pech en niet Hb. Nou ja pech, het ligt eraan wat je met de test resultaten wil natuurlijk.
Nu vraag ik mij het volgende af:
Is dit , het minder bekwaam zijn qua figuren leggen, de reden dat dochter een hekel heeft aan tekenen, puzzelen en lego? Eigenlijk niet met speelgoed wil spelen en geen fantasie laat zien (of niet heeft) om iets te bouwen, knutselen, tekenen etc. Ze roept ook altijd dat kan ik niet als iemand met haar wil knutselen etc. Wat ik raar vind is dat de score toch nog gemiddeld is qua figuren leggen, en dus niet heel slecht, waarom dan toch nog een hekel hebben aan knutselen etc. Ik snap er even niks meer van?
Vertel ik de uitslag op school. Ze zit in een plusklas maar als ze horen dat ze niet Hb is mag ze misschien niet meer meedoen.
Ik loop een beetje op de zaken vooruit de tester zegt nog niet te weten wat de uitslag is maar haar lichaamstaal vertelde me dat het waarschijnlijk niet zo is, wat natuurlijk niet erg is maar wel invloed kan hebben op school. Ik baal een beetje over dat ik dochter heb laten testen. Het maakt de situatie alleen maar moeilijker en roept nog meer vraagtekens op.
Ik hoop echt dat er iemand dit herkend en misschien tips heeft hoe dochter verder te begeleiden. Hoe krijg ik haar bv toch aan het spelen. Zodat haar fijne motoriek zich toch wat beter ontwikkeld. Snapt iemand nog wat ik bedoel, ik hoop het

Rafelkap
12-04-2011 om 19:26
Samen spelen
Ik denk niet dat ik je echt kan helpen maar ik doe een poging:
Hoe haar aan het spelen krijgen? Door met een kind als mijn zoontje (ook 6) te laten spelen! Niet hb maar in figuren dus weer heel goed. Altijd al aan het bouwen/knutselen/tekenen/verkleedkleren maken.
Maar zonder gekheid: wat speelt ze dan met vriendjes samen? Valt hier nog wat te stimuleren?
Misschien is het een vicueuze cirkel: een soort faalangst op dit gebied en daardoor niet oefenen, en daardoor er minder goed in zijn. 'Figuren' moet je namelijk wel oefenen om er goed in te worden, dat gaat niet helemaal vanzelf.
Ik had vroeger trouwens ook een hekel aan knutselen, knutsel ook nooit met mijn kinderen (schaam, schaam, maar ze mogen wel alle wc-rollen etc. hebben), heb wel kunstacademie gedaan, dus dat zegt niets

Annet
12-04-2011 om 19:59
Relax!
Waarschijnlijk heb je het over een verschil tussen verbaal en performaal niveau. Ideaal zijn deze niveaus ongeveer gelijk, bij een groot verschil tussen beiden wordt gesproken over een kloof. De meningen over een kloof zijn nogal verdeeld, google maar eens.
Ik neem aan dat je dochter de WISC III gedaan heeft. Deze test is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Volgens de psychologe die onze zoon met 6,5 jaar getest heeft, hoort de motoriek geen invloed te hebben maar is dat voor 6 of 7-jarigen soms wel zo, vooral als ze een slechte fijne motoriek hebben. Het gaat dan vaker om jongens maar meisjes kan ook.
Volgens psychologe betekent dat niet dat de test geen waarde heeft maar dat het verschil over twee jaar wel minder groot zal zijn, omdat de motoriek dan geen invloed meer heeft. Ook al zou de motoriek dan nog niet optimaal zijn, het is voldoende om een test goed uit te voeren.
Onze zoon heeft een hele grote kloof van bijna 50 punten, verbaal veel hoger dan perfomaal, dat heet een Vp kloof (hoogste cijfer krijgt een hoofdletter).
Psychologe heeft in rapport gezet dat de verbale score het meest bepalend is voor de schoolresultaten en dat zoon op basis van de verbale score als hoogbegaafd behandeld moet worden.
Zoon zit inmiddels in een Leonardoklas, al is hij formeel net niet hb.
Met een kloof kun je nog wel als hb uitkomen, dat hangt van de verbale scores af.
Mijn advies aan jou is om eerst de uitslag af te wachten en goed met de tester af te stemmen wat de uitslag voor jouw kind betekent. Welke tips zijn er voor de toekomst, hoe kan jouw kind geholpen worden? Er zijn een aantal kenmerken die vaker voor lijken te komen bij kinderen met een Vp kloof. Herkent de pscychole deze kenmerken of is dit niet onderzocht? Herken jij kenmerken?
Daarnaast kun je vragen hoe de uitslag kan helpen op school. Als dat er niet inzit, vertel je de uitslag gewoon niet op school. Heeft school verder iets aan het rapport, kunnen ze daar wat mee? Of gaat het alleen om de plusklas. Dan zou ik niets vertellen.

Rafelkap
12-04-2011 om 20:02
Oja
heeft de ergotherapeut geen tips? Doet je dochter wel eens: kraaltjes rijgen, huisje metselen (met kleine steentjes), plaatjes uit tijdschriften knippen, of koekjes bakken?
Misschien eens googelen op 'fijne motoriek' voor meer tips.
Samen knutselen met je moeder (ze voelt misschien aan dat het 'goed voor haar is') lijkt me ook niet leuk, maar misschien wel met een ander kind? Ik vind ook dat in de kleuterklassen erg saai, allemaal hetzelfde maken (en mijn zoon zit nog wel op een daltonschool).

cqcq
12-04-2011 om 20:09
Ik kan het me niet voorstellen
Als alleen de subtest figuren leggen op gemiddeld niveau gescoord is en de 11 andere subtest op HB niveau, dan kan het bijna niet anders of ook het totaal IQ komt op HB niveau uit.

Chippie
12-04-2011 om 20:54
Ik sluit me aan bij...
Ik sluit me aan bij cqcq. Eén lage score op een subtest gaat niet leiden tot een gehel andere score.
En stel dat er sprake is van een kloof dan kun je volgens onze orthopedagoog geen totaal IQ berekenen. Dat kan dan wel op een theoretische manier (daarmee zou onze zoon wel toegelaten kunnen worden op Leonardo) maar formeel mag je dus niet spreken over een totaal IQ.
Ik geloof helemaal niet zo in de kloofproblematiek bij HB-kinderen. Onze zoon scoort performaal ook hoog maar verbaal gewoon nog veel hoger. Is er dan een probleem? Volgens ons en de orthopedagoog dus niet.
Veel belangrijker is te kijken wat de test nu precies zegt over je kind. Verbaal scoort je kind hoog. Schoolse vaardigheden zouden dus flink op niveau moeten zijn. Zijn ze dat niet dan moet je verder kijken. Hier ook uitval op één subtest. Pastte precies in het vermoeden ddat hij dyslectisch is. Ik kan me voorstellen dat de uitval op ´figuren leggen´ ook iets zegt waar je kind tegenaan loopt en mogelijk iets verklaart. Je kind zou het (zelfs met een gemiddelde score) wel moeten kunnen maar weigert dingen te doen. Okee, zoek dan waarom ze dat heeft. Toch een motorisch probleem? Faalangst? Gewoon een enorme hekel aan bepaalde zaken?
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je de link legt om bij een motorisch probleem eens te gaan ijken naar het IQ. Zeker als je met z´n allen het gevoel hebt dat het daar niet aan ligt. Maar misschien mis ik iets.
Mogelijk beperkt haar motoriek haar bij het figuren leggen. Maar een beetje ortho- of psycholoog prikt daar door heen. Net zoals ze door onderpresteren heen moeten prikken en andere zaken. Niet het cifertje zegt iets over je kind maar met name de observatie. Je hebt nu/straks een beeld van je kind.
Maar misschien wel het belangrijkste: je doet mijn inziens geen IQ test om een cijfertje aan het kind te hangen. Je doet het ook niet als een check om te kijken waar aan gesleuteld moet worden. Je doet een test om te kijken hoe je je kind verder kunt helpen. En nee, je helpt je een kind niet altijd door aandacht te besteden aan de dingen die minder gaan. Dat levert vaak alleen maar frustratie op. Het is echt geen problem om een hekel aan knutselen en Lego te hebben. Maak er dan ook geen groot probleem van.
Is de plusklas alleen voor kinderen die gediagnosticeerd HB zijn? Dat zou ik namelijk grote onzin vinden.

Chippie
12-04-2011 om 21:04
Paardenbloempje
"Wat ik raar vind is dat de score toch nog gemiddeld is qua figuren leggen, en dus niet heel slecht, waarom dan toch nog een hekel hebben aan knutselen etc. Ik snap er even niks meer van?"
Nou gewoon. De één houdt van puzzelen en de ander niet. De één houdt van spruitjes en de ander niet. Ik geloof best dat een midnere motoriek er niet voor zorgt dat je knutselen geweldig leuk gaat vinden. En wat ik bij mijn zoontje met kloof (andere hebben we niet getest maar die is motorisch nog onhandiger) zie is dat hij een prachtig beeld van een kunstwerk/tekening/etc in zijn hoofd heeft en dat hij dat er tekenend/knutselend niet uit krijgt. Dat levert frustratie op.
En ik kan me - zoals gezegd - dat een slechte motoriek misschien de scorre bij figuren leggen ietwat vertroebelt. Maar je meet met 'figuren leggen' niet de fijne motoriek en ook niet het talent voor knutselen of de behoefte aan Kapla.
Maar waarom zo focussen op wat je kind niet kan en niet wil?

Annet
12-04-2011 om 21:55
Over oefenen (kleine aanvulling)
Wij hebben psychologe gevraagd of het zinvol was om het ruimtelijk inzicht te oefenen. Niet om het IQ cijfer omhoog te krijgen (dat speelde voor ons toen niet) maar om zijn denken meer in balans te brengen.
Reactie: Dat kun je best proberen maar het is zoals het is. Kleine veranderingen (na de motoriekverbetering) zijn mogelijk maar grote wijzigingen zijn niet waarschijnlijk, al oefen je nog zo veel.
Ik zou zeker niet bewust gaan oefenen. Het is wel handig om spellen te vinden die je dochter leuk vindt, en die ook goed zijn voor de motoriek of het ruimtelijk inzicht. Niet om het iq te verhogen maar gewoon om te groeien naar vermogen.

MasterGoat
12-04-2011 om 22:08
Maar... ehhh
Wat is het probleem? Maak je je zorgen?
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

rodebeuk
13-04-2011 om 08:34
Interessant fenomeen
..vaker gezien. Kind door de testmolen, komt een uitslag uit, willen ouders kind bijspijkeren (of hoe dat ook eufemistisch/verhullend anders wordt genoemd) op de lager scorende onderdelen.
Wereld op zijn kop! Test bepaalt leven???
Test is een hulpmiddel om in de huidige schoolwereld een beetje overeind te blijven, geen hulpmiddel om je kind perfect te maken. Laat dat kind nou zijn eigen weg gaan.
Een dergelijke reactie op een test kan ook onbedoeld je kind enorm wantrouwen geven. Niet Goed Gescoord? Misschien waren al die andere testonderdelen wel afwijkingen naar boven.

ayla
13-04-2011 om 09:01
Niet druk om maken
dochter scoorde bij alles extreem hoog behalve bij doolhoven, daar scoorde ze gemiddeld. Nu schijnt dat vaker bij HB kinderen voor te komen, precieze uitleg weet ik niet meer maar ik geloof niet dat dat haar uitslag enorm gedrukt heeft, was wel hoog genoeg zo
Dochter haar fijne en grove motoriek is trouwens ook slecht, ik doe daar echter vrij weinig mee. Ze knutselt wel graag maar doet alles grof, sporten is ze slecht in, rijgkralen of strijkralen vindt ze een drama. Tja je kunt niet overal even goed in zijn.

Alcedo atthis
13-04-2011 om 09:56
Inderdaad
Rodebeuk haalt mij de woorden uit de mond... Laat jezelf alsjeblieft geen probleem aanpraten!
En nee, ik ben geen voorstander van dit soort testen delen met scholen. Voor dat je het weet gaat het een eigen leven leiden en kijken ze alleen nog maar naar dat cijfertje en niet naar je kind.
Mijn zoon scoorde ook nogal wisselend op de test; van zeer hoog tot zeer laag. Hij heeft wat men noemt 'een enorme Vp-kloof' en als je daarop googlet, lees je dat dat Een Heel Serieus Probleem is en hij een Ongewisse Toekomst tegemoet zou gaan. Nu ben ik de laatste om te zeggen dat hij een ongecompliceerd jongetje is, maar hij doet het gewoon heel goed op school en is een heerlijk joch.
Dus nee, geen testresultaten naar school, dat maakt vooral slapende honden wakker die vooral lekker moeten blijven slapen. Laat ze vooral naar kind zoon zelf blijven kijken, dat gaat goed, zo'n cijfertje leidt alleen maar af.

ayla
13-04-2011 om 10:34
Harmonisch
dochter is perfect harmonisch volgens de test maar ook zij heeft het echt niet gemakkelijk op school. Een moeilijk geval noemen ze haar maar ach ze houden wel van ene uitdaging

Fiorucci
13-04-2011 om 11:26
Ayla
Jaaa, die doolhoven, maakt mijn dochter ook een potje van. De motorische problemen, slecht schrijven, matig sporten, problemen met knutselen heeft zij ook, DCD nomet de fysio dat.

ayla
13-04-2011 om 11:31
Fio
het ergste wat kan gebeuren is dat ze later slecht in kaartlezen is
ik verbaas me echter wel eens over die motoriek, ze walst echt overal doorheen, loopt gewoon over speelgoed heen, voorzichtig doen kan ze echt niet

rodebeuk
13-04-2011 om 12:47
Slakje zout
Ayla, pas op! je dochter is niet perfect harmonisch. Dan laat je de test voor je dochter spreken.
Je dochter scóórde perfect harmonisch, dat bedoel je. Toch?

ayla
13-04-2011 om 13:10
Rode beuk
natuurlijk Rode Beuk, mijn de testscore is harmonisch, had het idd iets anders neer moeten zetten.

Paardenbloempje
20-04-2011 om 20:48
Zorgen om niets
Sorry voor late reactie. Het zijn drukke tijden geweest en nog steeds. Mijn zorgen waren onterecht. Jullie hadden gelijk. Minder scoren op een onderdeel haalt niet het hele resultaat naar beneden. De psycholoog snapte het zelf alleen niet. Dit heb ik opgepikt als niet zo goed gedaan. Maar het totale IQ is 145+. Ze schijnt de test voorbij te scoren qua verbaal, dus niet te testen en hoogbegaafd niveau performaal. Begrijp ik goed dat boven de 145 niet te testen is met de gangbare test? De uitslag krijg ik schriftelijk nog binnen dus misschien begrijp ik het dan ietsje beter. Bedankt voor reacties, ik geloof wel dat het vanzelf wel goedkomt. Je kan inderdaad niet overal goed in zijn

Paardenbloempje
20-04-2011 om 20:50
Zorgen om niets
Sorry voor late reactie. Het zijn drukke tijden geweest en nog steeds. Mijn zorgen waren onterecht. Jullie hadden gelijk. Minder scoren op een onderdeel haalt niet het hele resultaat naar beneden. De psycholoog snapte het zelf alleen niet. Dit heb ik opgepikt als niet zo goed gedaan. Maar het totale IQ is 145+. Ze schijnt de test voorbij te scoren qua verbaal, dus niet te testen en hoogbegaafd niveau (134) performaal. Begrijp ik goed dat boven de 145 niet te testen is met de gangbare test? De uitslag krijg ik schriftelijk nog binnen dus misschien begrijp ik het dan ietsje beter. Bedankt voor reacties, ik geloof wel dat het vanzelf wel goedkomt. Je kan inderdaad niet overal goed in zijn