Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mio

mio

05-07-2012 om 12:13

Iq test - met spoed

Straks wordt mijn 11 jarige getest. Mijn kind neemt ritalin wegens ADD en er spelen nog wat andere zaken (oa ass). Ik kan momenteel de tester niet bereiken maar vraag mij af of kind nu best met of zonder medicatie wordt getest. Iemand ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

05-07-2012 om 12:26

Met

Met medicatie, zonder enige twijfel. En ja, ervaring. Zonder medicatie krijg je mogelijk niet eens een goed beeld.

joep

joep

05-07-2012 om 12:30

Het lijkt mij

dat je de medicatie het beste precies zo kan geven als op andere dagen. Het gaat er namelijk niet om om een diagnose te stellen (dan zou je ze weg kunnen laten om te kijken wat hij doet), maar om te kijken hoe hoog het IQ is. Het is dan wel prettig en zal ook een realistischer beeld geven als hij niet al teveel onrust heeft /zich enigszins kan focusen.
Ik zeg dit niet uit ervaring, maar het lijkt me zo.

Karmijn

Karmijn

05-07-2012 om 12:43

Met medicatie

Kinderen die ad(h)d hebben en een iq test hadden zonder medicatie, worden aangeraden om het later, als ze ingesteld zijn, nog eens met medicatie te laten doen. Want het schijnt heel veel punten te kunnen schelen.

En iq test duurt lang en vraagt veel van het concentratievermogen. Je wilt het iq weten, niet het concentratievermogen.

mio

mio

05-07-2012 om 12:45

suf dat ik dat nu pas bedenk, afspraak ligt al hele tijd vast. Ja, er zou wel eens een groot verschil kunnen zijn, er is al een test geweest jaren terug maar die had kind niet al te best gemaakt (en met grote verschillen in onderdelen). Er werd gevreesd dat de uitslag niet eens 'gemiddeld' zou zijn (was gelukkig wel zo) maar zo vaak had kind gezegd, weet het niet, kan het niet... terwijl kind veel meer kon dat het had laten zien, tijdsdruk hielp ook al niet. Er speelt zware faalangst en perfectionisme mee, toen al maar nu nog meer vrees ik.

Anderzijds: zelfs als er een hoger iq uitkomt, als kind in de praktijk er niets van laat zien... maar ik wil inderdaad toch wel weten wat kind in potentie zou moeten kunnen zodat ik weet dat ik naar VO toe, kind niet overvraag (of ondervraag).

Overigens zal de faalangst niet verdwijnen vermoed ik door de medicatie, dus score zal misschien toch niet echte kunnen weergeven.

Evanlyn

Evanlyn

05-07-2012 om 13:37

Bril

Ritalin is net als de bril van een slechtziend kind, die laat je ook niet af bij een test. Wel bij een ogentest, niet bij een IQ test.

Faalangst is idd ontzettend lastig, dat is vaak een kwestie van jaren, helaas. Been there, done that. Maar nu lijkt het toch echt wel over, na 3 jaar bijles/therapie. Het kan dus wel, maar misschien hebben we geluk gehad.

mio

mio

06-07-2012 om 14:08

Afname niet oke?

Test is geweest. Of beter gezegd, de helft van de test. Tester heeft -wegens tijdstekort- enkel de helft afgenomen. Het hele performale deel. Bij mijn verbazing en navraag of dit wel kan, knikte ze en het maakt allemaal niet zoveel uit. Tweede deel -verbaal- zal worden afgenomen over een week of 6. Tot dan gaat tester niks berekenen. Toen ik haar erop wees dat kind nu nog 10 is maar tegen dan 11, zei ze dat ze de uitslag 'als dusdanig' zal berekenen. Volgens mij is dit zeker niet de juiste manier om de test af te nemen. Ik hoop maar dat wij zicht krijgen om kinds' sterke en zwakke kanten. 1 goed punt was dat kind het performaal gedeelte blijkbaar wel goed heeft gemaakt maar qua tijd moet het worden berekend natuurlijk. Dat was vorige keer was performaal de zwakkere kant. Pff, dit had ik niet verwacht... .

Inderdaad niet okee

Een IQ-test hoort in zijn geheel afgenomen te worden volgens de handleiding en de richtlijnen. Een test in twee delen geeft een vertekend beeld omdat normaal gesproken vermoeidheid en afnemende concentratie gaat spelen, bij kinderen waarbij de test in twee delen wordt afgenomen speelt dat veel minder of geen rol. En het is inderdaad zo dat bij de berekening van de score de exacte leeftijd van het moment van afname genomen moet worden. Dus dat doet de tester dan wel weer goed, dit deel van de test op 10 jaar en 11 maanden en het volgende deel op 11 jaar en 2 weken bijvoorbeeld. Maar ze heeft het wel stom gepland dat ze de sessie niet in een keer af kon maken.

skik

Annet

Annet

06-07-2012 om 14:39

Vreemd hoor

Ik heb begrepen dat het verdelen van een test over twee keer wel eens gebeurt, bijvoorbeeld bij jonge kinderen die zich niet zolang kunnen concentreren, of bij kinderen die ziek blijken te zijn of om een andere reden niet goed in hun vel zitten die dag.
Ik snap niet hoe ze tijdstekort kan hebben bij een 10-jarige. Ik neem aan dat het om de WISC III gaat. Die duurt zonder pauzes ongeveer 2,5 uur. Hoe lang had de tester ingepland?

mio

mio

06-07-2012 om 15:35

Te weinig dus

Op de moment dat de test van start ging had ze nog 1.30 u. Te weinig dus. Er blijkt wat miscommunicatie te zijn geweest. Ik vind het ook gek dat ze dan beslist heeft om geheel performaal deel af te nemen. Maar ja, nu ik over denk is dat misschien maar beter want anders kon ze helemaal niet meer gaan berekenen in welke leeftijd kind moet vallen... . Het heeft blijkbaar behoorlijk lang geduurd (kind beweert groot aantal onderdelen tot einde te hebben gemaakt, en paar keer gevraagd voor welke leeftijd en dat bleek dan 16 te zijn... kan een tester dat onmiddellijk zien vraag ik mij af?). Ook zou tester met doolhoven zijn begonnen, een test waarvan ik weet dat ze eigenlijk optioneel is. Is de afname- volgorde eigenlijk verplicht of mag een tester daarmee doen wat hij wil?

welmoed

welmoed

06-07-2012 om 19:50

Wisc?

Ik neem aan dat de Wisc gedeeltelijk is afgenomen.
In een grijs verleden nam ik die test ook af. Het is niet vreemd dat de test in twee delen wordt afgenomen, maar er is wel een bepaalde volgorde die aangehouden moet worden. Performaal en verbaal scheiden dat lijkt me vreemd. Dat stukje dat je over leeftijd schrijft (16) snap ik niet. Je kunt niet zien of een vraag bij een bepaalde leeftijd hoort. De tester moet afbreken bij een bepaald aantal verkeerd beantwoorde vragen.
Dat er 6 weken tussen de ene test zit en de andere lijkt me veel maar of dat teveel is weet ik niet. Komt het door de komende vakantie?

ishtar

ishtar

06-07-2012 om 20:07

Wisc

is toch een test voor kinderen van 6-16? Dan heb je toch, als je een subtest helemaal doorloopt, dus zonder de afbreeknorm aan fouten te 'halen', vragen voor kinderen van 16 beantwoord.
Zo is het mij ook uitgelegd. Wellicht ietwat kort door de bocht, maar wel in de richting. Van kinderen van 11 wordt niet standaard verwacht dat ze de hele subtest doorlopen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.