Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Iq test op school

beste mensen weet er iemand of tijdens de iq test op de basisschool (6-jarige) de kinderen ook worden geobserveerd in de klas?
Het gaat volgens mij over de wiscIII, ik had begrepen dat de test buiten de klas gebeurde op een apart kamertje en dat degene die de test afneemt niet naar de klas gaat om het gedrag van het kind te observeren, klopt dat?

Alvast bedankt voor de antwoorden.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
M oeke

M oeke

01-06-2011 om 22:32

Nee

bij mijn kind niet

zabkze

zabkze

01-06-2011 om 22:47 Topicstarter

Dacht ik al

ik heb ze nadrukkelijk geen toestemming gegeven zijn gedrag te laten observeren. Ze hebben het dus achter mijn rug om gedaan.
Wat kan ik hier tegen doen? Ze hebben ook tegen de onderzoeksinstelling gelogen dat ik geen contact mmet ze wil hebben..... terwijl ze dondersgoed weten dat ik dat wel wil.

Ik weet nu even niet wat ik moet doen, waar kan ik een klacht indienen over deze gang van zaken? Kan ik de ib-er aanklagen?

Vera*

Vera*

02-06-2011 om 10:25

Toestemming?

Heb je toestemming gegeven voor de wisc? Je kan beter zonder school het onderzoekstraject ingaan omdat je anders niet weet wat er door school met de resultaten wordt gedaan. Je hebt er dan niets over te zeggen en het kan je nog jaren (negatief) worden nagedragen op school. Als je het zélf regelt ben jij het die zelf bepaalt welke informatie naar school kan.

zabkze

zabkze

02-06-2011 om 11:03 Topicstarter

Woedend

Ik ben echt woedend, we hebben (helaas) wel toestemming gegeven voor de wisc, ik ging ervan uit dat we te maken hebben met degelijke mensen, maar helaas blijkt dat nu niet waar te zijn.

Ik heb wel nadrukkelijk toestemming gegeven voor ALLEEN de test en niet voor observatie enz. Ook heb ik duidelijk aangegeven dat we van alles op de hoogte willen zijn. Nu komen we er per toeval achter dat de test vorige week was, dat er drie dagen een " mevrouw naar mij is komen kijken in de klas om te zien wat ik doe". En nog eens dat de school de "testers" heeft voorgelogen dat wij geen contact willen.

Ik moet hier iets tegen doen maar weet niet waar ik kan/moet beginnen. Kan ik juridische stappen ondernemen?

Wie o wie kan mij adviseren ik wil er zo snel mogelijk mee aan de slag voor de zomer. Het moet eens over zijn met die verdomde scholen en leraren ze moeten gewoon hun werk doen en zich niet mengen en bemoeien met zaken die ze niks aan gaan.

zabkze

zabkze

02-06-2011 om 14:19 Topicstarter

Bedankt

bedankt skik,

de directeur hebben we al gehad dus nu maar op naar de klachtencommissie met een kopie naar de onderwijsinspectie!

zabkze

Sassie

Sassie

02-06-2011 om 18:54

Zabkze

laat je even weten hoe ze gereageerd hebben? (klachtencommissie en de onderwijsinspectie). Ben zeer benieuwd naar de reacties.

zabkze

zabkze

04-06-2011 om 09:20 Topicstarter

Sassie

ja zal ik doen. We zijn behoorlijk voorgelogen! Echt schandali ik ga maandag naar school! Ik word met de dag bozer, bah!

zabkze

zabkze

04-06-2011 om 09:26 Topicstarter

Misschien geen wisc iii

ik heb op internet gevonden wat er allemaal in de wisc iii test komt en steeds als ik aan zoontje vraag of hij dit heeft gedaan met die vrouw en nee hoor! Hij moest zijn veters strikken o.a.

Wie o wie kan mij adviseren wat te doen! Ik heb hier te maken met een stelletje leugenaars. Ik denk dat ik maandag in ieder geval het juridisch loket ga bellen, ben bang dat ik toch een advocaat ga moeten inschakelen.
Hoe kan ik in godsnaam mijn kind op een andere school zetten als ik zeker weet dat hij een negatief aadvies/ dossier mee zal krijgen.

Dit soort situaties vreten je echt op, wat een impact zal dit hebben op een 6 jarige die niks vergeet!

Tineke

Tineke

04-06-2011 om 11:25

Rustig maar

Als jouw zesjarige niks vergeet, dan zal hij eerder onthouden dat mama onbegrijpelijk woedend werd omdat hij leuk veters mocht strikken bij een aardige mevrouw.
Informeer eerst bij school wat er nou precies getest is, dat is echt de eerste stap.

zabkze

zabkze

04-06-2011 om 11:51 Topicstarter

Boos

ja je hebt helemaal gelijk. Ik ga in ieder geval maandag naar school.

Fiorucci

Fiorucci

04-06-2011 om 12:38

Ja, oppassen

Jij bent boos en overstuur en hij snapt waarschijnlijk niet waarom.....

zabkze

zabkze

05-06-2011 om 16:42 Topicstarter

Wat te doen?

wat kan ik hier nog tegen doen? kind weet zo langzamerhand al wel dat ik boos ben op school.

zabkze

zabkze

05-06-2011 om 16:48 Topicstarter

Ervaring met liegende instanties?

heeft er hier iemand ervaring met liegende instanties? Zoals bijvoorbeeld die instantie die dit onderzoek heeft gedaan? Zij zijn dus niet duidelijk over het onderzoek, liegen dat observatie van het kind valt onder de wisc iii test enz. Ze denken echt dat mensen helemaal niks weten, zo denkt de iber van school mij wijs te maken dat het leerlingdosier elk jaar leeggemaakt wordt en ze weer opnieuw beginnen!

bgr. Zabkze

Belang van het kind

Dat liegen. Ze vinden zichzelf allemaal zo wijs en onmisbaar voor kind en wat zij menen is de waarheid en als ouder, zeker als moeder, ben je toch niet echt serieus te nemen. En ze warmen elkaar op in ZATbijeenkomsten over jou zonder jou.

Bang

Eigenlijk zijn ze gewoon bang voor ouders en willen zonder jou inbreng hun theorietjes uitvoeren. Je kon het er weleens niet mee eens zijn!

vlinder72

vlinder72

05-06-2011 om 19:40

Pas op annej

Je weet helemaal niet wat er aan de hand is. Zabkze volgens mij ook niet. Eerst het belangrijkste. Op school navragen wat er nou precies getest is of gaat worden en waarom. Misschien is het wel gezegd maar heeft Zabkze het verkeerd begrepen of heeft het kind het zelf helemaal niet goed begrepen. Misschien moesten alle kinderen wel schoenveters met iemand strikken en zat er iemand in de klas naar alle de leerkracht te kijken en niet naar Zabkze's kind.

Geen conclusies trekken voordat je weet wat er aan de hand is.

Vlindertje

Je hebt gelijk hoor. Het verstandigste is om je emoties te laten zakken en dit zakelijk aan te pakken. Wat is er nu feitelijk gebeurd. Geef mensen de kans om hun fouten goed te maken. Wel onmiddelijk en aantoonbaar. En dan kun je nog een klacht indienen. Echter weeg wel af wat je daar mee opschiet. Laat je goed adviseren. Energie steken in zaken die niets oplossen gaat je niet helpen.

zabkze

zabkze

05-06-2011 om 20:41 Topicstarter

Ik ga idd

morgen eerst op school navragen wat ze nu precies hebben gedaan.
Ik heb duidelijk alleen toestemming gegeven voor int. test, wisc3, en heb heel duidelijk en letterlijk gezegd ' ik wil niet dat kind wordt geobserveerd, en geef alleen toestemming voor de test'. Ze zouden ons informeren zodra er afspraken voor de test zodat we kind konden voorbereiden.
Daarna hebben we niks gehoord en vertelde kind aan partner vorige week dat er een mevrouw bij hem in klas is gekomen en daar naar hem heeft gekeken en hem na een tijdje heeft meegenomen om spelletjes te doen. Ze heeft dit drie opeenvolgende dagen gedaan.
Partner kwam haar toevallig tegen de laatste dag toen hij kind ging halen en ze vertelde hem dat ze het goed vond hem TOCH te zien omdat de school heeft aangegeven dat wij geen contact wilden hebbenmet de onderzoekende instantie.
Toen partner vroeg welke test, zei ze intel.test waarvoor kind in de klas meost worden geobserveerd.

Er klopt dus echt een heleboel niet. Ik heb even die mevrouw gegoogled enze staat op de website van de instantie waar ze werkt niet bij de mensen die intelligentietests doen maar gedragsproblemen en agressiviteit enz

Pff ik kan er echt niet meer van slapen, we zien morgen wel wat ze vertellen op school, mochten mijn vermoeden kloppen ga ik er meteen werk van maken. Dan zijn ze echt te ver gegaan. Ik hoop echt dat ik me vergis.

Annet

Annet

05-06-2011 om 22:40

Tip voor zabkze

Mijn tip is om morgen alleen heel oppervlakkig naar de testen te vragen, neem een schrijfblok mee en schrijf alle opmerkingen direct op.
Ga nog niet in discussie, stel alleen vragen.
Maak daarna een afspraak met directie, ib-er of wie jij nodig vindt. Ga daar samen met je man heen. Als dat niet lukt, neem dan iemand anders mee. Schrijf ook tijdens dat gesprek alles op en stuur daarna een verslag van gesprek naar school.

Ik ben het eens met jouw voorgevoel dat dit flink mis zit. Dus handel daar op tijd naar.

Sassie

Sassie

06-06-2011 om 13:03

Helemaal mee eens

met Annet. Schrijf al je vragen en opmerkingen op papier (zodat je niets vergeet tijdens het gesprek).

Wat die testen nu precies inhouden en wat er nu precies bij zoontje is gedaan en schrijf alles op.

Inderdaad erna een afspraak maken met de directie en IB-er met man samen.

Ik ben erg benieuwd hoe school gereageerd heeft zabkze.

vlinder72

vlinder72

06-06-2011 om 15:58

Zabkze

Hoe is het gegaan vandaag? Ik hoop dat je antwoorden gekregen hebt zodat je nu verder kan.

zabkze

zabkze

07-06-2011 om 15:39 Topicstarter

Je wilt het niet weten

we hebben een goed gesprek gehad met de directie! En wat blijkt de IB-er probeert ons "terug te pakken" omdat we al eerder hebben aangetoond dat ze geen flauw benul heeft van wat ze doet.
Dit is zoo kinderachtig. Je probeert ervoor te zorgen dat mijn kind wordt bestempeld als een kind met psychische problemen omdat je een hekel aan mij hebt. En dat is de "grote mensenwereld" waarvan onze kinderen moeten leren.

Nou plan wordt aangepast, ik moet deze iber maar eens goed gaan aanpakken, wie o wie kan mij adviseren? Gewoon bij de klachtencommissie van de school beginnen? of de reactie van de directie afwachten?

Ik heb dus ook die instelling gebeld en uitgelegd waarom ik geen observatie op school wilde, ze mogen mijn kind overal observeren maar niet op school, en in overleg met mij niet achter mijn rug om.

Wie kan mij verder adviseren wat te doen? het rapport afwachten of meteen aan de slag. Ik heb het geluk dat ik overal bovenop zit enz, andere ouders niet en ik zou me schuldig voelen als die iber ook zo de levens van andere kindjes negatief kan beïnvloeden.

Sassie

Sassie

07-06-2011 om 15:40

Zabkze?

Enn, hoe is het gesprek gegaan? We zijn allemaal erg benieuwd.

Je kind van school halen

Haal je kind van school. Het is er niet veilig.

***Dit is zoo kinderachtig. Je probeert ervoor te zorgen dat mijn kind wordt bestempeld als een kind met psychische problemen omdat je een hekel aan mij hebt. En dat is de "grote mensenwereld" waarvan onze kinderen moeten leren***

Als je dat denkt, betekent dit mi. dat je kind er niet veilig is. Klachten en procedures is allemaal heel mooi... Maar die duren... Moet je zeker doen als je echt gelooft dat ze je via je kind proberen terug te pakken. Want als dat waar is moet er iemand aan de hoogste boom... Maar ondertussen zit je kind dan wel in een potentieel gevaarlijke omgeving... Laat je dat dan voortduren?

MG

Yura

Yura

07-06-2011 om 16:51

Wegwezen

Ik zou mijn plan niet aanpassen naar hoe pakken we de ib'er terug, maar naar mijn kind moet hier zo snel mogelijk weg. Ik weet niet hoe de directie reageerde en of die dat letterlijk heeft gezegd over die ib'er of dat dat jou conclusie was, maar zolang die ib'er niet op nonactief staat is er blijkbaar nog vertrouwen en kan die persoon doorgaan met schade aanrichten, dus eerst kind helpen en eventuele andere kinderen weghalen en dan pas die ib'er aanpakken. Wel petje af als je dat doet hoor, want dat is bepaald niet makkelijk. De meeste ouders denken, ach mijn kind is nu weg laat verder maar.

Directie

Als je van de directie gehoord hebt dat de IB-er met een wraakactie bezig is dan zou ik toch eerst vragen wat school van plan is daaraan te doen. Als minimum zou ik niet accepteren dat de IB-er nog langer betrokken is bij de begeleiding van jou kind. En vergis je niet, horken vind je overal soms juist op cruciale posten.
En als dat niet mogelijk is zou ik de medewerking vragen van de directeur om je kind over te plaatsen naar een andere basisschool. Samen zoeken kan wat opleveren.

joep

joep

07-06-2011 om 20:46

Je kan van alles doen

Als jij alleen toestemming hebt gegeven voor afnemen van WISC en je hebt dat op papier, dan horen er volgens mij in het onderzoeksverslag geen gegevens uit een observatie te staan. Ik neem aan dat je hier wel een verslag van gaat krijgen, of willen ze dit ook geheim houden?
Als zij denken aan autisme/adhd of id. dan zullen zij toch moeten inventariseren hoe het kind thuis fuctioneert, dit is sowieso half werk en zou je je vraagtekens bij kunnen zetten.
Het lijkt mij goed als je het dossier opvraagt, dan kun je ook zien wat er verder in staat en dan kun je onwaarheden laten weghalen. Zeker als het pathologie betreft, zijn hier regels voor. Inzage in het dossier is een recht en ik zou het zeker doen, voor het geval er toch ooit een schoolwissel van zou komen.
Verder heeft klagen op allerlei manieren zeker zin, ik heb het zelf ook gedaan, met als gevolg dat de ib-er eerst de ib-functie heeft moeten neerleggen en zij later ook de school heeft verlaten.
Daarnaast wordt er nu van elke oudergesprek, met ib-er en/of leerkracht een verslag gemaakt, wat je dan als ouder ondertekent.

zabkze

zabkze

08-06-2011 om 11:43 Topicstarter

Stand van zaken

De Ib-er gaat in de loop van deze maand weg.Ik heb het vermoeden dat ze weg is gestuurd door directie. Het probleem is dus dat ib-er en leraren op een lijn staan/stonden wat betreft kind. Ze weten niet wat ze denken maar willen bewijzen dat kind agressief is, ik weet niet waar dat onder zal moeten vallen.

Ik heb het idee dat iber ons terug wil pakken omdat wij een grote rol spelen in haar vertrek. Dus we zijn binnenkort wel van haar af. Alleen idd ik denk dat ik mijn kind daar weg moet halen omdat er een paar leraren natuurlijk aan meedoen. Aan de andere kant heeft directie me beloofd dat ik me geen zorgen meer hoef te maken. directie zit er idd bovenop. Er is ook meteen contact geweest met de instelling die de test heeft gedaan om na te vragen wie er heeft doorgegeven dat wij geen contact willen hebben en dat wij niet zijn betrokken.

Ik word er helemaal gek van. Misschien durf ik geen andere school te zoeken, ik weet het even niet meer. Ik kan er alleen niet aan denken dat iber over een maand gewoon weer ergens anders aan de slag kan en dan weer op deze manier te werk zal gaan met kinderen. En niet alle ouders zijn kritisch en er zijn nog zat ouders die geloven dat school en alle medewerkers daar heilig zijn en alleen maar de waarheid spreken en het beste willen voor je kind.

Ik heb het dossier bekeken maar via iber die er toen verdacht lang over deed om het te halen dus ik vermoed dat er het een en ander uit is gehaald.ik zal het de volgende keer via de directie vragen.

Ik kan hier zo boos om worden, volgens mij gaan kleuters naar school om kind en kleuter te zijn en al een beetje gewend te raken en school, en niet om het leven zuur te maken van die kindjes.(en de ouders ook natuurlijk)

joep

joep

08-06-2011 om 12:04

Lieve zabke

Ik weet uit eigen ervaring hoe het is om in deze situatie te zitten en zo onmachtig te zijn. Ik lag ook nachten wakker, waardoor je niet meer normaal kan nadenken (terwijl dat best wel nodig is).
Probeer rustig te blijven en geen overhaaste dingen te doen. Misschien heeft de ib-er nu een grote invloed op de leraren, maar als zij vertrokken is, draait het misschien wel bij.
Zoniet, kun je b.v. na de vakantie over een andere school denken.
In ieder geval veel sterkte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.