Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
jolanda

jolanda

17-01-2012 om 12:38

Is de nio verplicht?

Hallo allemaal,

Weten jullie of de nio verplicht is? Mijn zoontje heeft 'zomaar' op een dag een nio gekregen. Op school is er niet over gepraat, de ouders zijn van te voren niet ingelicht, ik heb nergens voor getekend, heeeeeeel raar vind ik dit. Het gaat tenslotte wel om een iq test, daar hoor je toch van op de hoogte te zijn als ouder?

groet, Jolanda

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
jolanda

jolanda

17-01-2012 om 12:41

Ongeldig verklaren

o,ja en dan nog wat....kan ik de nio toets uitslag ook ongeldig laten verklaren? we hebben hier een nio uitslag en een mega-uitgebreid orthopedagogisch rapport waar een verschil in zit van 30 punten, 75 - 105, dat dit niet klopt moge duidelijk zijn, maar hoe krijg ik die nio toets uit zijn dossier???

Hellup!!!! Jolanda

Dawn

Dawn

17-01-2012 om 14:25

Mag niet

Hier moesten we een formulier ondertekenen voor de nio-toets, om toestemming te geven, en als je dat niet (op tijd) deed kon je kind niet meedoen met de toets. En vantevoren kregen we nog een info-avond over de toets, wat deze inhield etc.
Dus je hebt gelijk, dat het heel vreemd is hoe het bij jouw kind is gegaan.

jolanda

jolanda

17-01-2012 om 15:08

Dat is toch raar?

Dat is toch bizar of niet dan? Ik neem aan dat deze regels toch in heel Nederland gelden. Soms wordt je echt knettergek van de basisschool.....

bedankt Dawn!

gr, Jolanda

jolanda

jolanda

18-01-2012 om 09:11

Wie weet hoe het zit?

Ik zou heel graag willen weten hoe het nu precies zit met de nio toets, het is heel belangrijk voor ons om te weten of de nio toets verplicht is, mag de school zomaar zonder een handtekening van de ouders of verdere informatie een nio toets laten afnemen bij je kind? en is het mogelijk om de uitslag uit het dossier van ons kind te laten verwijderen?

Groeten, Jolanda

Mag niet

In de folder van de uitgever van de Niotoets, staat de zin:"De NIO mag uitsluitend door psycho­logen, orthopedagogen en gekwa­lificeerde test assistenten worden afgenomen."
Hoewel het in de praktijk waarschijnlijk zo is dat die test assistent gewoon de leerkracht is, is het door deze constructie toch een psychologisch onderzoek.
Psychologisch onderzoek mag alleen maar worden afgenomen met toestemming van de ouders.
(voor meer info http://www.boomtestuitgevers.nl/producten/onderwijs/nio/)
Dus nee, de school mag dat niet zonder toestemming doen. Staat er iets over Nio-toetsen in de schoolgids?
"en is het mogelijk om de uitslag uit het dossier van ons kind te laten verwijderen?"
Ja. Het is een psychologisch onderzoek. Daarmee gedraagt de uitslag zich als een gegeven betreffende de gezondheid van de leerling (net als IQ). Voor het beheren van dergelijke gegevens is toestemming van de ouders nodig (tenzij... maar dat is niet van toepassing).
Groet,
Miriam Lavell

Psychologisch testassistent

"Hoewel het in de praktijk waarschijnlijk zo is dat die test assistent gewoon de leerkracht is, is het door deze constructie toch een psychologisch onderzoek."

Een psychologisch testassistent is iemand die het examen TA bij het NIP (Nederands Instituut van Psychologen) heeft afgelegd. En daarvoor moet je wel eerst een opleiding gevolgd hebben (HBO toegepaste psychologie bijvoorbeeld).

skik

Het komt niet zo nauw

Skik, dank voor de aanvullende info. Maar in de praktijk is het volstrekt gebruikelijk om niet gediplomeerden in te zetten onder supervisie van een gediplomeerde. Die supervisie stelt dan in de praktijk vaak ook niet zoveel voor.
Het is juist die omgang met psychologische tests op scholen, die maakt dat scholen en leerkrachten er minder zwaar aan tillen dan zou moeten.
Scholen ervaren de NIO toets als een alternatief voor de Cito-toets. De Cito-toets heeft (geeft zichzelf) dat gewichtige label niet.
Een beetje begrip voor de perceptie van scholen (er komt geen psycholoog aan te pas, toch...) helpt bij het gesprek. Niet om ze gelijk te geven, maar om te snappen dat je zelf niet zomaar gelijk krijgt en allerlei niet ter zake doende argumenten om je oren krijgt.
Groet,
Miriam Lavell

jolanda

jolanda

18-01-2012 om 11:38

Dank dank dank

dank jullie wel voor je reaktie, we zitten in een heel erg lastig parket en dit heeft me echt enorm geholpen,

Groet, Monique

Nio

het is niet helemaal waar wat je schrijft Mirjam want de test wordt nooit afgenomen door iemand van school. De leerkracht mag er niet eens bij zijn en er komt altijd iemand van buiten school. Althans zo is het bij ons op school.

jolanda

jolanda

22-01-2012 om 19:38

Oorlogspad....

Zo, deze week een afspraak bij de directie van de basisschool. Ben erg benieuwd of ik dit ook 'normaal'kan regelen. Of dat ze dwars gaan liggen. De ervaring leert dat ik eerst een heel verhaal krijg met allerlei dingen die er niet toe doen....om me om te praten, maar die toets zal ongeldig verklaard worden, hoe dan ook. Het is te gek dat één toets uitslag die op deze manier zonder toestemming afgenomen wordt, je hele schooltijd kan achtervolgen. Wordt vervolgd....

groet, Jolanda

jolanda

jolanda

24-01-2012 om 11:00

En de uitslag....

Gelukkig, alle begrip gekegen, uitslag van de Nio toets wordt inderdaad ongeldig verklaart, nogmaals toetsen is geen optie, daarvoor in de plaats ons mooie rapport van de ortho pedagoog. Ben heel erg blij: en zonder jullie adviezen had ik dit allemaal niet geweten!
Het was ook zo ontzettend oneerlijk, niemand wil geconfronteerd worden met een toets-uitslag die helemaal niet klopt met de werkelijkheid.

Nogmaals bedankt!

groet, Jolanda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.