Digimum
05-02-2011 om 13:13
Is dit discriminatie?
Een van de scholen hier in de buurt moet gaan loten voor een speciale klas. Ze hebben aangegeven dat ze een gelijke verdeling van jongens en meisjes willen, terwijl de aanmeldverhouding 20-80 zal liggen. Een van de twee groepen wordt dus erg benadeeld door deze opstelling van school.
Mijn vraag: mag dat? Mag een school bepalen dat kinderen op grond van geslacht meer of minder kans hebben te worden ingeloot?
Leen13
05-02-2011 om 13:35
Benadeeld
Meisjes in het speciaal onderwijs zijn onderbedeeld.
Omdat er vaak veel minder sprake is van externaliserende problematiek worden ze ook vaak slechter herkend en begeleid. De diagnostiek is ook vaak op grond van de observatie van jongens, dat helpt ook al niet.
Ik heb zo'n meisje. Dus ik kan me zo'n regeling wel voorstellen.
Digimum
05-02-2011 om 13:47
Geen so
Het gaat niet om speciaal onderwijs en dus ook niet om kinderen met bepaalde problematiek, maar om een speciale klas (sportklas, kunstklas, techniekklas, etc) binnen het reguliere VO-onderwijs. Voor kinderen met bepaalde interesses.
Annet
05-02-2011 om 14:13
Volgens mij mag dat
Op gymnasium van dochter wordt sommige jaren geloot.
Daar worden vooraf de regels voor bepaald door de school. Broer of zus van huidige leerling heeft voorrang. Kind van leraar ook. Dat zou je ook disciminatie kunnen noemen.
De loting wordt gedaan door een notaris.
M Lavell
05-02-2011 om 14:22
Mag niet
Een voorkeursbehandeling (wat de verdeling 50/50 bij een aameldpercentage 20/80 feitelijk is) mag alleen als daarvoor een omschreven noodzaak bestaat (of een wettelijke regeling).
Ik zie de noodzaak niet. Zomaar menen dat het wel fijn is om een 50/50 verdeling te hebben, is niet genoeg.
Ik zou als ik jou was je vraag stellen bij http://www.cgb.nl/home
Dat moet je wel een beetje onderbouwd doen. Is er een geschreven tekst van de toelatingsprocudure?
Groet,
Miriam Lavell
enta
05-02-2011 om 19:59
Maar de andere kant
Hier dus een kind die in een klas zit met een dergelijke ongelijke verdeling. 4 keer zoveel jongens als meisjes. Ik moet zeggen dat ik me erg kan indenken dat een school graag de verhoudingen iets anders wil hebben. Voor mijn dochter die met twee andere meisjes in de klas zit niet echt fijn.
Digimum
05-02-2011 om 20:14
Eerlijk?
Nee, ik vind het dus ook niet eerlijk. Ik heb geen probleem met broertjes en zusjes voorlaten, of kinderen die beter gescoord hebben, maar dít vind ik dus wél oneerlijk!
Ik ga in welk geval de site van de CGB bezoeken, maar ik weet nog niet wat ik verder ga doen. Het is nl nog niet 100% zeker dat er gaat worden geloot, maar met 15 plaatsen per geslacht in de klas op het niveau van mijn kind is de kans op een plaatsje bar klein...
Uiteraard wil ik de relatie tussen mijn kind en de school niet nu al onder spanning zetten, maar eigenlijk wil ik wél laten weten dat dit dus inderdaad discriminatie is. Alleen, hoe ga ik dat aanpakken? Ik heb trouwens een brief van de school waarin staat dat ze waarschijnlijk moeten gaan loten en dat ze streven naar een 50/50 verdeling.
gonniegans
05-02-2011 om 20:36
Gebeurt al decennia
Dit gebeurt toch al decennia? Niet zozeer op VO maar in het HBO, denk aan Hotelschool/NHTV. Populaire studies onder meiden maar om het aanzien hoog te houden worden relatief meer jongens aangenomen dan meiden (die zich in veel grotere getale aanmelden). Niet eerlijk nee.
M Lavell
05-02-2011 om 21:01
Niet rechtmatig
Gonniegans:"Dit gebeurt toch al decennia? Niet zozeer op VO maar in het HBO, denk aan Hotelschool/NHTV."
Weet je dat zeker of is het maar een vermoeden? Als het al gebeurt, dan is het daarmee niet rechtmatig.
Ik hoef me maar een zeevaartschool met dergelijk toelatingsbeleid voor te stellen en het leeuwendeel van de naar verre einders snakkende mannen kan de ambities vegen.
Wat nou 50/50?
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
05-02-2011 om 21:16
Discriminatiezaken
Ik weet niet waar je precies woont, maar er is nog een club waar je vragen kunt stellen wat je kunt doen. Google op 'discriminatiezaken' en je komt diverse regionale meldpunten tegen. Discriminatiezaken + jouw gemeente doet het waarschijnlijk nog preciezer.
"Ik heb trouwens een brief van de school waarin staat dat ze waarschijnlijk moeten gaan loten en dat ze streven naar een 50/50 verdeling. "
Staat in dat schrijven ook dat de feitelijke aanmeldverhouding 80/20 is?
"Uiteraard wil ik de relatie tussen mijn kind en de school niet nu al onder spanning zetten,"
Wees daar maar niet bang voor. Die school is zich ws van geen kwaad bewust. Die doen maar wat. Als ze te horen krijgen dat dat niet mag, zullen ze dat jou en je kind niet aanrekenen.
Groet,
Miriam Lavell
Digimum
05-02-2011 om 21:48
Miriam
Die 80/20 is een (onofficiële) schatting, niet op papier bevestigd. De inschrijving is nog (lang) niet gesloten. Er zit hier inderdaad een contactpunt voor discriminatiezaken, bedankt voor de tip! Ik ga daar eens langs om te kijken wat zij ervan vinden.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat de school niet stil heeft gestaan bij wat ze hebben bedacht. Zij hebben een doel voor ogen, en dit is de manier om dat te bereiken. Voor school zijn het allemaal gewoon kinderen, ik zie maar één kind en dat is mijn eigen -benadeelde- exemplaar. In de race voor 1 van de 15 plekjes
Ik snap ook wel in dat een klas met veel meisjes of juist veel jongens niet ideaal is, maar het zijn wél kinderen met gedeelde interesses. Wat dat betreft hebben ze al meer met elkaar dan in een willekeurige 'normale' klas.
gonniegans
06-02-2011 om 14:21
In mijn tijd wel
Of het nog steeds gebeurt weet ik niet, maar in 'mijn tijd' zeker. Heb hierover nog iets gevonden op het web:
< < Deze materie kwam in essentie eerder aan de orde en wel in de procedure die de Stichting Openbaar Feministerie (StOF) in 1991 aanspande tegen de Stichting Hotelschool Den Haag. Deze school kreeg begin jaren negentig beduidend meer aanmeldingen van vrouwelijke dan van mannelijke aspirant-studenten. Bij de toelating voerde zij een fifty-fifty beleid. Het Gerechtshof Den Haag oordeelde in 1992 dat hier sprake was van 'een schoolvoorbeeld van discriminatie' en verbood de Hotelschool voortaan onderscheid tussen mannen en vrouwen te maken. Zie Gerechtshof Den Haag 27 oktober 1992 (database vrouwenrecht.nl). >>
NHTV maakte zich hier toen ook schuldig aan.
Overigens speelt deze kwestie nu ook bij geneeskunde, omdat zich door de numerus fixus 'te veel' vrouwen aanmelden. Men vindt dit niet wenselijk omdat het een dure studie is en veel vrouwen uiteindelijk part-time in de research belanden.
Zie ook:
http://www.gelijkebehandeling.nl/GB/Dossiers/Dossiers_011-020/016/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Decentrale_selectie
bibi63
06-02-2011 om 14:21
Een school mag lotingsregels instellen. Dat doen vele scholen. Als er teveel inschrijvingen zijn dan gelden vaak voorrangsregels: bijv. in dezelfde woonplaats wonen, op een bepaalde bs zitten waar school veel contacten/leerlingen van heeft, geloofsovertuiging indien van toepassing.
De school waar wij ons willen inschrijven heeft een heterogene brugklas (MAVO/HAVO/VWO zit bij elkaar). Zij willen graag een evenredige samenstelling zover mogelijk. Dus bij teveel inschrijvingen, zal een bepaald advies-niveau van invloed kunnen zijn.
Gr. Bibi
Tijgeroog
06-02-2011 om 22:29
Gonnie (ot)
Mag ik er even op wijzen dat de NHTV ook onderdelen heeft waar de j/m-verhouding precies andersom ligt. Die meiden hebben daar geen moeite mee. (sprak zij uit ervaring) (maargoed, dan ben je wel 6 jaar ouder dan op het VO)
gonniegans
07-02-2011 om 21:18
Klopt tijgeroog
Maar het gaat me meer om de reden dat dit gebeurde: de opleidingen vreesden dat als het vnl meidenstudies zouden worden dat de de studie dan zou devalueren. Door de verhouding op 50/50 te houden behield het diploma zijn waarde (althans, dat was de gedachte).