Zonnetje
14-03-2011 om 11:12
Is dit gebruikelijk:ouders mee op excursie middelbare school
De middelbare school van mijn dochter kondigt aan de lesuitval die door excursies veroorzaakt wordt te willen gaan beperken door ouders te vragen mee te gaan als begeleiding (dan kunnen er meer docenten op school blijven en vallen er minder lessen uit.)
Is dit gebruikelijk, of is het vrij uniek?
En is het een brevet van onvermogen of is het juist hardstikke goed?
Even voor de duidelijkheid: ik zal niet meegaan, en voel me daar ook niet moreel toe verplicht. Zelfs als het doel van de excursie me interesseert ga ik liever met een ander gezelschap dan een bus vol pubers
Maar ik ben wel verbaasd, had dit sinds de basisschool niet meer meegemaakt. Zijn er meer scholen die de lesuitval door excursies op deze manier oplossen? Het gaat om excursies in het kader van de speciale sport- en expressie-profielen.

M Lavell
14-03-2011 om 11:23
Excursie = les
Nee, het is niet gebruikelijk en ik zou het ook niet doen. Die school moet lesuitval terugdringen omdat er anders een boete of korting op de subsidie komt. Nu is de vraag waar die lesuitval zich allemaal voordoet. Bovendien is de vraag hoe belangrijk die excursies zijn.
Vergis je niet: die excursies tellen in tijd _ook_ (soms gdeeltelijk) mee als lestijd.
Wat de school dus in feite vraagt is of de ouders lessen over willen nemen, zodat de school aan de urenlast kan voldoen en daarmee subsidie kan behouden.
Ondertussen wordt de ouders natuurlijk ook om geld gevraagd voor die excursies.
En ondertussen zit het probleem van de lesuitval misschien wel gewoon in een slechte planning of een feitelijk tekort aan personeel. Je krijgt dan de vreemde constructie dat de excursies, waarvoor ouders moeten betalen, wel geborgd zijn omdat ouders als leerkracht optreden. Terwijl het gewone lesrooster een gatenkaas van lesuitval blijft.
Maar de subsidie is wel binnen.
Nee, niet doen.
Groet,
Miriam Lavell

Annet
14-03-2011 om 12:33
Alleen in bepaalde gevallen
Mijn ervaring (dochter zit in 2e klas) is dat er alleen ouders gevraagd worden als de activiteit niet voor de hele klas is en er dus ook geen les wordt gegeven. Voorbeelden:
- scholenschaaktoernooi voor kinderen die op de schaakclub van school zitten. De club wordt begeleid door een 6e klasser en die gaat ook mee naar het toernooi. Er wordt één ouder gevraagd als extra begeleider.
- hockey scholentoernooi. Er gaat geloof ik één gymleraar mee. School vraagt of er ouders zijn die een team kunnen coachen (voor haar school zijn 4 of 5 ouders nodig).
- schaatsen na schooltijd op indoorbaan voor vier middagen. Hier kunnen kinderen zich voor aanmelden (en betalen). Ouders wordt gevraagd om te rijden, school zet carpoolschema op. Ze mogen gratis meeschaatsen.
Met deze gevallen heb ik geen moeite dat ouders om hulp wordt gevraagd.
Dochter heeft inderdaad geregeld lesuitval omdat andere klassen een excursie hebben of een buitenlandse reis. Die uren worden zo vaak mogelijk aan begin of eind van de dag gepland. Dit lukt verrassend goed. Als het niet lukt, zitten ze een tussenuur in de klas met een begeleider.
Het zou inderdaad lesuitval schelen als er minder leerkrachten mee moeten met een excursie. Maar ik ben er ook niet voor om hier ouders voor te vragen.

M Lavell
14-03-2011 om 15:12
Klopt
Inderdaad Pelle. Daar ben ik het ook niet mee eens. Er is bovendien toch wel een verschil: op basisscholen komt een gatenkaasrooster van uitvallende lesuren niet voor.
Wat wel voor kan komen is een school die structureel te weinig uren inroostert (te korte dagen) of een school die structureel teveel vrije dagen geeft.
Een school die te weinig uren biedt, moet gewoon meer uren geven. Als het probleem bij een overdreven hoeveelheid excursies zit, dan moet dat aantal excursies naar beneden.
Groet,
Miriam Lavell

Nikus
14-03-2011 om 15:25
Ouders en pubers
Als ik bedebnk hoe mijn zoon per definitie ontkent dat ik zijn moeder ben in het openbaar zal hij vast niet zitten te wachten op een excursie waar de ouders mee mogen. Het idee alleen al. Afgezien van de morele bezwaren die ik zou hebben tav de school zou dat voor mij de doorslag zijn om nee te zeggen.

Katrien
15-03-2011 om 07:41
Hoeveel begeleiding is er dan nodig?
Hoeveel begeleiding hebben middelbare school leerlingen dan nodig als er al ouders meemoeten omdat er anders teveel lesuitval is? Me dunkt dat één leerkracht per klas voldoende is.
Ik herinner me van vroeger dat, als er een excursie was voor één of meerdere klassen, de uurroosters in de week van de excursie en eventueel ook nog de daaropvolgende week zo aangepast werden dat er geen lesuitval was. Dat kon dan betekenen dat je in een bepaalde week bijvoorbeeld geen franse les kreeg en in de daaropvolgende week 8u frans omdat de leerkracht frans op excursie ging, zodat je aan je gemiddelde van 4u per week kwam.
En als er dan al eens uitzonderlijk lesuitval was, kreeg je gewoon studietijd (onder toezicht). Niets doen of naar huis of zo, was in elk geval geen optie.
Katrien