verbaasde moeder
19-01-2012 om 17:02
Is dit wel eerlijk van juf?
Ik ben een beetje verbaasd. Een citotoets in groep 7 is door het merendeel van de klas zo slecht gemaakt, dat hij overgedaan wordt.
Nu heeft mijn zoon een 10 gehaald voor deze toets. Fijn voor de kinderen dat hij overgemaakt mag worden, maar als zoon nu een slechter cijfer haalt, zal dat op zijn rapport komen, heeft juf gezegd.
Ben ik nou de enige die dit niet helemaal eerlijk vind? Zou het niet gewoon zo moeten zijn dat als zoon nu slecht scoort, dat dan zijn hoogste cijfer geldt?

verbaasde moeder
19-01-2012 om 18:10
Mmm
Zoon noemt t cito, misschien is het wel een gewone toets?
Iig gaat t me dr niet om dat zoon weer een tien heeft. Dat t gemakkelijk voor m is is natuurlijk fijn. En of ie nu een 8 zou halen of een 10 maakt me niet uit. een acht is ook mooi. Maar t gaat me om t principe. Stel dat ander kind een 8 had, en nu een 6 zou halen. Das toch niet helemaal eerlijk? Ik weet ook niet of ze nu exact dezelfde toets gaan krijgen. Het ging om spelling.
Nu kan t muggenzifterij lijken van me, maar ik vind het gewoon een beetje vreemd.

juf
19-01-2012 om 19:46
Erg vreemd
Erg raar verhaal. Gesprek aanvragen met de juf en uw zorgen daar op tafel leggen. Dit moet niet kunnen.
Hoe kunnen deze kinderen dan op een normale en eerlijke manier starten op het voortgezet onderwijs?!
Als er niets veranderd aan de situatie zou ik het aankaarten bij de directie van de school.

Manda Rijn
19-01-2012 om 23:10
Ja gek
vooral het verhaal van de cito toets die STIEKEM (belachelijk wat een voorbeeld, en indd hoe moet dat dan verder.....) nog verbeterd mocht worden (nogmaals belachelijk dat is dus fraude).

Tineke
20-01-2012 om 07:21
Slecht gemaakte toetsen
De conclusie van een juf zou kunnen zijn: 'De toets is door iedereen is zo slecht gemaakt, dat er blijkbaar iets aan mijn uitleg niet klopte, het is niet overgekomen. Ik geef de instructie opnieuw en dan eens zien of het nu wel overkomt. Dat controleer ik door de toets opnieuw te laten maken.'
Maar toch klinkt dit anders dan bovenstaande ervaringen.
Fraude bij Cito komt op basisscholen heel veel voor, maar daarmee blijft het fraude. n of het hoogste cijfer moet tellen hangt van de toets af. Bij multiple-choice niet, omdat er dan een kans bestaat dat het eerste hoge cijfer door toeval (goed gokken) is verkregen.

rutiel
20-01-2012 om 13:37
Juf heeft gezegd...
Verbaasde moeder: heb je deze informatie rechtstreeks van de juf gehoord? Of via je zoon?
In het laatste geval zou ik nog even bij de juf navragen wat er precies aan de hand is. Het zal niet de eerste keer zijn dat dingen heel anders "gehoord" worden dan ze zijn gezegd.
n@nny