Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Gerdien

Gerdien

24-08-2009 om 18:31

Is er een verplichte lestijd per vak op de basisschool?

Hallo,

Ik zag zojuist in de schoolgids van mijn zoontje (groep 5) hoeveel verplichte lesuren hij heeft per week en welk deel daarvan godsdienstonderwijs is. Ik schrok ervan, dat is bijna 10%!! Aangezien wij totaal niet christelijk zijn maar deze school gekozen hebben bij gebrek aan beter, komt dit op mij nogal fundamentalistisch over. Mijn zoontje zal dit jaar ongetwijfeld weer bijles krijgen voor taal en ik vrees dat dit ten koste zal gaan van andere belangrijke lessen maar niet van de godsdienstlessen. Heb ik daar als ouder eigenlijk enige invloed op?

Bedankt,
Gerdien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

10%

Dat is toch niet zoveel? Dan praat je over 2 tot 3 uur per week. Zo`n 20 min. per dag. Godsdienstonderwijs is ook `s morgens de dag openen, zingen, leren over andere culturen en godsdiensten en er worden geschreven opdrachten gemaakt. Bij ieder vak wordt Taal gebruikt, ook bij Godsdienst dus.
Ik denk niet dat je daar als ouder invloed op hebt, je hebt gekozen voor een christelijke school. Op een openbare school zal de resterende tijd misschien meer gebruikt worden voor b.v. knutselen, zingen, muziek enz. Zolang je kind de vereiste uren reken- en taal onderwijs krijgt zal er geen verschil zijn met niet-christelijke scholen.

Jessica O

Jessica O

25-08-2009 om 15:42

Hier

elke groep 2,30 uur godsdienst onderwijs. Half uurtje per dag. Beginnen, verhaal, soms zingen. Dan gewoon les en aan het eind van de dag nog weer eindigen.
Tja, dat is het 'risico' van een christelijke school.(waar wij overigens bewust voor gekozen hebben)

Jessica

Brianna F

Brianna F

25-08-2009 om 15:53

Logisch toch

Aangezien wij totaal niet christelijk zijn maar deze school gekozen hebben bij gebrek aan beter, komt dit op mij nogal fundamentalistisch over.

Op een christelijke school wordt nu eenmaal godsdienstles gegeven. Om dat dan fundamentalistisch te noemen, lijkt mij kant nog wal raken.
Het "risico" van godsdienstlessen zit erin als je- al dan niet gedwongen- voor zo'n school kiest.
En zo veel vind ik dat nu ook weer niet, je doet het voorkomen alsof dit het belangrijkste vak is.

Gerdien

Gerdien

25-08-2009 om 18:33

Reactie

Jullie vinden een half uur godsdienstonderwijs niet veel. Maar bijna 10% vind ik geen onaanzienlijk deel. Natuurlijk is de school daarmee niet fundamentalistisch, dat was ook niet serieus bedoeld (Brianna)
Ik heb de laatste tijd nogal wat ergernissen over deze school en relativeer daarom misschien niet genoeg. Daarbij komt dat ik vind dat bijzonder onderwijs afgeschaft zou moeten worden. Religie en onderwijs zouden niet met elkaar verbonden moeten zijn. Godsdienstlessen over het verschijnsel godsdienst en religie zou ik prima vinden. In dit christelijke deel van Nederland is hooguit 1 openbare basisschool per gemeente en als die school dan ook nog eens slecht bekend staat, heb je soms geen keuze.
Mijn zoontje vind het leuk op school en daarom haal ik hem er niet af. Over een tijdje komt de juf vast weer bij me om te zeggen dat hij extra taallessen nodig heeft omdat hij daarin achter ligt. Ik zou willen dat ze die 2,5 uur godsdienst daarvoor zouden 'opofferen' , daar zou ik graag invloed op hebben, van welke vakken ingeleverd moeten worden voor extra taalonderwijs.
Als het zover komt, zal ik het zeker ter sprake brengen.

30%

Het is even scrollen, http://www.skba.nl/content.aspx?i=1485
Bij punt 4 vind je een schema van de lessen. Lezen en taalactiviteit in groep 1 en 2 is net zoveel als godsdienst. Bewegingsonderwijs is in die groepen meer dan 7 x zoveel.
In grote lijnen: 50% van de tijd is voor de kernvakken (lezen, schrijven, rekenen), 30% mag de school zelf invullen (godsdienst, dramatische vorming, mandala's tekenen) en de rest is voor al die andere leuke dingen uit de kerndoelen.
Het is niet per se zo dat een godsdienstige school minder tijd aan de kernvakken besteed. Het is wel zo dat er openbare scholen zijn die alle tijd aan de kernvakken besteden. Maar dat zijn uitzonderingen.
Groet,
Miriam Lavell

Gerdien

Gerdien

27-08-2009 om 20:15

Uren voor andere zaken

Hallo Pelle,

"Gerdien geef eens het aantal uur godsdienst, rekenen, taal en lezen op?"
Dat is nou een van de dingen die me irriteerde, alleen van godsdienst werd het aantal uren per week opgegeven. Alsof er niet belangrijkers is dan dat!
Ik vraag me af of ik meer aandacht voor spelling e.d. kan vragen i.p.v. godsdienst wanneer ze straks (ongetwijfeld) weer bij me komen met de mededeling dat mijn zoontje achter blijft bij de taal/spelling onderdelen en daarvoor bijles moet hebben....

Gerdien

Ik vind het helemaal niet vreemd als school bij mij zou komen met de vraag voor extra bijles voor Taal/ Spelling. Als er echt sprake is van een achterstand kan school dit ook niet oplossen met een kwartiertje RT per week. De school komt met een vraag, het is jòu kind, je bent vrij om er wel of niet iets mee te doen toch?
Dit heeft weinig te maken met het feit dat er op de school godsdienstles wordt gegeven. Je moet dit los zien van elkaar.
Een positief feit is juist dat school met een hulpvraag komt, je kind krijgt extra hulp maar het is niet voldoende. Wat kan je als ouder hier aan doen? Het zou mij totaal niet irriteren. Het zou mij wèl irriteren als school niet aan de bel trekt, geen probleem signaleert en mijn kind een onnodige achterstand oploopt die ik als ouder zelf thuis had kunnen oplossen.
En persoonlijk zou ik niet vragen of spelling oefenen niet tijdens Godsdienstles kan plaatsvinden. Je laat daarmee als ouder wel erg duidelijk merken niet achter de visie van school te staan. Terwijl je voor een Chr. school hebt gekozen...

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-08-2009 om 09:02

Gerdien

Volgens mij moet je je niet blind staren op godsdienst. Waar voor jou godsdienst best mag worden opgeofferd voor lezen/taal, zo denkt een ander over handvaardigheid, gym of schoolzwemmen.
Mocht jouw kind extra les nodig hebben, dan zou volgens mij de vraag moeten zijn: waar zit binnen de lestijd ruimte voor deze ondersteuning? Mijn gevoel is dat een lesdag niet zit dichtgetimmerd, en dat er altijd wat ruimte te vinden zou moeten zijn voor extra les (noem het bijles, RT of wat dan ook maar). Ik zou samen met de leerkracht kijken welke mogelijkheden er zijn. Misschien sport je kind al vier keer per week en kan er best een gymles worden opgeofferd? Of rekent je kind makkelijk en valt daar wat tijdwinst te halen? En natuurlijk breng jij de godsdienstles in. Maar ik vind dat de school zelf in eerste instantie (in overleg met jou) moet kijken waar ruimte gevonden kan worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.