klaartje
24-11-2009 om 22:21
Is kanjertraining op school verplicht
Hoi,
Om met de deur in huis te vallen: wie weet of een kanjertraining op school verplicht kan worden gesteld? Wat kun je doen als ouders als je er echt niet achter kunt staan en wat zijn je rechten? Wat kun je doen als je ziet dat een kind er eerder slechter dan beter van wordt, sociaal gezien?
Het gaat mij niet om voor- of nadelen rond de kanjertraining an sich, maar ik wil graag gewoon weten of je de training gedwongen op school moet volgen als kind. Of liever gezegd: hoe kom je daar onderuit met goede (liefst wettelijke) argumenten?
groetjes,
Klaartje
Sancy
25-11-2009 om 09:17
Eerste vraag
lijkt mij: is de kanjertraining een verplicht onderdeel van het onderwijs? Maakt het deel uit van de lesstof?
Puck2
25-11-2009 om 09:37
Geen idee
Geen idee of er wettelijke argumenten zijn, maar hier op school wordt het gewoon als lesstof aangeboden tijdens schooltijd. Dus dan ga ik er maar van uit dat er niet aan te ontkomen valt.
M Lavell
25-11-2009 om 12:35
Twee mogelijkheden
Ja, je kunt onder lessen uitkomen, zelfs als ze onderdeel zijn van het verplichte lesprogramma.
Voorbeeld: een vader heeft geweigerd om kind deel te laten nemen aan de zwemles. Zwemles (gemengd) paste niet bij de overtuiging. Vader is vervolgd voor leerplichtverzuim, maar de rechter heeft vader gelijk gegeven.
Nu was dat een 'makkelijke' zaak. Deze vader had een bekend geloof met een titel waarvan de bezwaren ook bekend zijn. Het ging om een openbare school en die moet nu eenmaal met al het geloven rekening houden.
Het wordt veel ingewikkelder als het om een overtuiging gaat die geen naam of heilig boek heeft. Onderwijsjuristen zijn het er wel over eens dat dat hetzelfde gewicht heeft als 'geloven', in verdragsrecht wordt dat hier en daar ook expliciet benoemd, maar erkenning daarvoor in de Nederlandse onderwijspraktijk is schaars.
Dat maakt het moeilijk, maar niet onmogelijk. Je kunt schriftelijk de school ervan op de hoogte stellen dat je geen toestemming geeft om je kind aan dit soort training mee te laten doen. Om discussie te mijden kun je je beroepen op je eigen overtuiging, die verder geen uitleg behoeft.
Of de school dat zal honoreren is vers twee.
Bij de Kanjertraining is er nog een andere kwestie. Die kanjertraining is naar mijn idee een behandeling volgens de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst. Dat vind je terug in de oorsprong van het programma, in de gebruikte woorden en in de doelstelling. De training wordt in voorkomende gevallen zelfs vergoed door de ziektekostenverzekering.
Ik zou het daar op gooien.
Kanjertraining is een behandeling, je geeft geen toestemming om je kind te behandelen.
Deze stellingname leidt natuurlijk tot discussie.
Groet,
Miriam Lavell
klaartje
25-11-2009 om 14:13
Miriam, sancy en puck2
Dank je Miriam, met dat antwoord kan ik wat. Ik waardeer de bijdragen van Sancy en Puck2 ook, maar ik kan in de praktijk weinig met 'het behoort tot de lesstof, dus valt er niet aan te ontkomen.' Als het is opgenomen in het schoolplan en uitgewerkt is in het zorgplan als dé methode voor sociaal-emotioneel welbevinden, dan kan ik via de MR en de directie stappen ondernemen. Dat is op dit punt nog niet duidelijk, dat wordt nog uitgezocht (het gaat niet om mijn school). Als het niet formeel tot de lesstof behoort, is het simpel. Hoort het er wel formeel toe, dan kan ik wat met het antwoord van Miriam.
Ik denk dat we het meest ver komen met het niet geven van toestemming om het kind te behandelen in de groep. Persoonlijk kan ik daar ook het meest mee. Laat leerkrachten zich alsjeblieft eens bezig houden met didactiek en laat ze zich ver houden van psycholoogje spelen na het volgen van een cursusje.
Dankjulliewel!
klaartje
Marite
25-11-2009 om 21:19
Klaartje
Kanjertraining is vaak "gewoon" een onderdeel van het lesprogramma. Ik zou daar niet zonder meer nee tegen zeggen, omdat je kind dan duidelijk naast de groep staat, en dat is waarschijnlijk nou net iets wat je (en je kind ) niet wilt.
Succes,
marite
marite
25-11-2009 om 21:21
Nog even klaartje
Je zegt: " laat ze zich ver houden van psycholoogje spelen na het volgen van een cursusje".
Kanjertraining is echt wel meer dan dit hoor. Zie www.kanjertraining.nl
Groet,
Marite
klaartje
25-11-2009 om 23:27
Marite
Ik weet wat kanjertraining is. Ik gaf in mijn eerste posting al aan dat het niet ging om een inhoudelijke beoordeling van de training an sich. Ik ben volledig bekend met kanjertraining, inclusief de training. En ja, vergeleken bij de zes jaar universitaire opleiding die een psycholoog (4 jaar bul, 2 jaar GZ en wellicht meer)moet volgen om goede trainingen in groepsverbanden te kunnen opzetten en begeleiden, vind ik de opleiding voor leerkrachten van kanjertraining niet meer dan een cursusje. Je moet het wel in perspectief blijven zien.
Het gaat mij dus nogmaals niet om de training an sich. Ik wilde gewoon weten wat de mogelijkheden van ouders zijn als zij niet willen of kunnen deelnemen. Voor sommige kinderen is deze training in groepsverband dat tevens klasverband is namelijk contraproductief. Met flinke gevolgen.
klaartje
Wolkje
25-11-2009 om 23:52
Klaartje
Mijn zoon is een kind waar een kanjertraining zeer slecht voor zou zijn. Als ze dit op zijn school zouden gaan doen met de klas, zou ik het verbieden op grond van zijn psychische gezondheid. Net zo als een kind met een verstuikte enkel niet deel kan nemen aan de gymles, kan mijn zoon, die herstelt van een depressie niet mee doen aan een therapie gegeven door amateurs.
Heb je iets aan deze argumentatie? Misschien ondersteunt door een verklaring van een behandelaar?
Ik denk dat je dan wel moet accepteren dat het kind tijdens de cursus in een andere groep verblijft.
mamamet
26-11-2009 om 21:56
Ervaringen?
Bij ons op school gaan ze er ook mee beginnen. Loop er niet echt warm voor maar ik heb me nooit gerealiseerd dat het dus geen vanzelfsprekendheid hoeft te zijn dat mijn kinderen daar zo maar aan mee moeten doen. Ik zag het ook als verplicht onderdeel. Het wordt ook gebracht als mededeling. Ik realiseer me dat ik wat afwijk van de oorspronkelijke vraag maar ik ben toch wel benieuwd naar ervaringen. Ik snap dat in het geval van Wolkje ze niet wil dat haar kind er aan mee doet maar moet ik die van mij in een bijzondere positie plaatsen door ze niet mee te laten doen, is het dat waard? Aan de andere kant, wat mij betreft is er helemaal niks mis met mijn kids ( ik vind het al superkanjers
) dus waarom moeten ze op training? Lastig. Denk dat ik ieder geval toch maar eens wat kritische vragen ga stellen.
Mamamet
Ilva
27-11-2009 om 11:16
Kanjertraining
Mijn zoon heeft vorig jaar in zijn klas kanjertraining gehad. De klas was geen eenheid, veel pesten, dus gingen ze dit doen. Mijn zoon heeft weinig zelfvertrouwen, dus ik was blij dat er wat gedaan werd. Maar ik vond het tegenvallen. Ik ben twee keer aanwezig geweest bij zo'n ochtend en vond dat de kinderen die altijd al haantje de voorste zijn het nu ook weer waren. Ze vond het leuk hoor, mijn zoon ook. Maar toen het afgelopen was was het eigenlijk weer bijna het zelfde. Iets verbeterd misschien maar niet veel. Nu gaat het wel beter in de klas maar nu staat er gewoon een hele goede leraar voor de klas.
Nee, mij viel het tegen.
Puck2
27-11-2009 om 12:43
Vind ik ook ilva
Op school hier zijn ze er nu voor het 2e jaar mee bezig en de problemen worden eerder groter dan minder. Het lijkt niet te werken, de kinderen vinden de kanjertraininglessen "stom" en eerlijk gezegd vind ik er ook zulke rare opdrachten bij zitten. Ik vind het ook niet zo'n geslaagd iets.
j@ost
28-11-2009 om 15:59
Uitleg?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je tegen kanjertraining kan hebben? Hoe zoiets je kind kan schaden? (gewoon nieuwsgierig)
Puck2
28-11-2009 om 21:09
J@ost, oefening
J@ost, ik kan me nog van vorig jaar van de uitleg een oefening herinneren. Die ging als volgt (ongeveer, exact ben ik het kwijt, maar de strekking weet ik nog). 1 kind moet voor de groep komen en de andere kinderen moeten dan iets opnoemen wat NIET leuk aan diegene is. Ik heb daar toen een opmerking over gemaakt dat ik dat een rare opmerking vond. Van degene die de uitleg gaf kreeg ik als antwoord: ja maar we nemen daarvoor wel een kind dat ertegen kan. Nou, volgens mij vind geen enkel kind het leuk. En zo zaten er wel meer oefeningen in die op mij dubieus over kwamen. Kortom, ik maak er geen halszaak van omdat het als les binnen school wordt aangeboden, maar ik zou mijn kind er niet vrijwillig aan mee laten doen, ook al heb ik een kind dat best iets van kanjertraining/sovatraining zou kunnen gbruiken, maar dit vind ik geen goede methode.
wolkje
28-11-2009 om 22:11
J@ost
Ik verwacht dat kanjertraining slecht is voor mijn zoon. Ik weet het niet zeker, maar ik zou het risico nooit nemen. Dat komt doordat mijn zoon herstellende is van een depressie. Hij heeft een negatief zelfbeeld en is zeer kwetsbaar.
Op het eerste gezicht zie je dat niet. Het lijkt een ietwat brutale, drukke, eigenwijze kerel. Mensen die hem niet kennen schatten hem per definitie verkeerd in. Als een of andere amateuristische zelfbenoemde hobbyleerkracht bij hem psycholoogje gaat spelen, en dat ook nog in een groep, wil hij denk ik helemaal nooit meer naar school. En ik ben bang dat zijn depressie dan weer in alle hevigheid terug zal komen. Daarnaast is het van groot belang dat zoon vertrouwen blijft houden in behandelaars en therapien, want hij zal nog wel wat jaren naar een behandelaar toe moeten. Zo'n training kan dat voorgoed verpesten.
Geen kanjertraining voor hem dus. Maar gelukkig is dat hier niet aan de orde (pffff). We hebben al genoeg meningsverschillen met school!
tsjor
02-12-2009 om 01:14
Hoe zoiets je kind kan schaden?
J@ost, ik hoop dat je Trouw van gisteren nog te pakken krijgt. Bladzijde 6: Grenzeloze generatie is narcistisch'. Daarin zegt Spangenberg: 'Nu moeten jongeren assertief en eigenwijs zijn.' Hij voegt daaraan toe: 'Dát vinden ouders belangrijk, omdat de maatschappij complex is en veel eisen stelt.' Typisch voorbeeldje van 'parent-battering'.
Ik hoop dat Spangenberg dit draadje leest, dan ziet hij twee dingen:
a. ouders vinden dat juist niet het allerbelangrijkste, maar hebben er problemen mee dat hun kind die kant uit gestuurd wordt;
b. dat sturen gebeurt (o.a. of m.n., dar wil ik wel over discussiëren) op school, door vaag-psychologisch gedoe zoals de 'kanjertraining'.
Als je daarna nog wil weten wat er schadelijk aan is,dan zou je het onderzoek van Motivaction kritisch moeten bekijken. De scoretabel voor: 'ik houd ervan om door anderen gezien te worden' is in dit verband interessant: jongeren veel meer dan ouderen. Ideale basis voor de kanjertraining. Je zou ook kritisch moeten kijken naar de opbouw van hun oordeel. Er wordt veel (negatiefs) gezegd over ouders. Maar vraag je af of de school die de kanjertraining opneemt in het lespakket niet een beter voorbeeld is van de sturen die maakt dat we een narcistische generatie zouden hebben.
Ik ben het overigens niet eens met die typering van die generatie, maar dat terzijde.
Tsjor