Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Is montessori onderwijs iets voor mijn kind?


Hier zaten onze kinderen ook op Montessori-onderwijs. Bij beide was het passend, maar op een heel andere manier. Uiteindelijk bij de jongste nog passender dan bij de oudste terwijl we er bij haar bewust voor hadden gekozen.
Oudste trof het slecht in de samenstelling van de klas, met name in de bovenbouw. Zat bij slechts 3 meisjes in de klas, waarvan ze met 1 geen klik had en de andere twee alleen met elkaar omgingen. Ze trok dus vooral naar jongere kinderen uit de lagere klassen. In de loop van groep 8 ging het iets beter omdat ze toen samen met de parallelklas van groep 8 gingen samenwerken. Ook met de juf matchte het niet zo lekker. Ze kreeg uiteindelijk ook een lager advies dan wij hadden verwacht. Geen idee waar dat mee te maken heeft gehad. 
Jongste zat w.b. ontwikkeling onder niveau en daar werd juist heel goed mee omgegaan. Zo mocht hij groep 6 in een 3/4/5 combinatie doen, hij deed werk op groep 5 niveau en hoefde daarna dus nog maar 2 jaar bovenbouw. Ook kreeg hij geen weekplanningen maar alleen dagplanningen, want een weekplanning was voor hem echt te hoog gegrepen. 
We hebben nog ergens op het punt gestaan hem naar SBO te doen, maar omdat de Montessorischool voor hem zo veilig voelde hebben we het niet gedaan. Tot groep 8 ging het goed, in dat jaar werd het verschil met klasgenoten wel heel groot en vond hij nog weinig aansluiting, wel bij jongens uit groep 6 en 7, maar groep 8 is toch ook een beetje een klassengebeuren met musical, kamp etc. 
Over het algemeen waren we dus wel tevreden. Alles hangt echter altijd ook af van hoe het onderwijs wordt uitgevoerd en van de juf of meester. Beide kinderen hebben weleens een juf getroffen met wie het echt niet matchte, dus dat was dan wel lastiger zeker als ze er dan 3 jaar mee te maken hadden. 

Ik heb een dag meegelopen op een montessorischool met een ervaren montessorileerkracht en ben juist enorm afgeknapt op dit type onderwijs. Misschien trof ik een slechte school hoor, maar betreffende leerkracht was erg vol van het montessorisysteem en school staat in een dure wijk, veel kinderen van hoogopgeleide ouders. Je komt niet zomaar ergens mee weg.

Ik vond het materiaal echt prachtig. Zou veel dingen zo willen gebruiken. Ik heb veel leerlingen lekker zien werken. Vaak in duo's, en dat ging bij veel kinderen heel goed. Heel mooi dat er veel op creatieve wijze met de leerstof wordt omgegaan. 

Een aantal leerlingen heb ik de hele dag zien niksen. Een poster maken kan heel leerzaam zijn naar dan moet je er wel wat aan doen. En in de middag waren deze jongens alleen aan het klieren. Niet heel storend naar anderen, maar zo'n vervelend lacherig sfeertje creëerend.

Leerkracht ging er prat op dat de lln al hele moeilijke dingen konden uitrekenen. Hele hoge deelsommen. Denk 7633:12= 
Op een soort bord. Maar toen ik net lln in gesprek ging bleek dat ze geen idee hadden wat ze aan het doen waren. Wel bepaalde handelingen uitvoeren, maar als trucje. Maar de betekenis daarvan... geen idee. Dus ja, kan je dan echt zo knap rekenen?

Waar ik het meest op afknapte was het gebrek aan samen. Geen gezamenlijk eetmoment. Geen voorleesmoment. Geen lessen aan de hele groep waarbij je kan leren van elkaars denkwijze/strategieën.  Het was heel individueel. 

Ik heb nu een leerling in mijn klas waarvan ik denk dat een Montessorischool voor hem echt fantastisch zou zijn. Beter dan zijn plek bij mij. Hij heeft een enorme behoefte aan autonomie. Ook als je een kind hebt met een grote intrinsieke motivatie, of die vrij braaf en volgzaam is, en keurig werkjes uitzoekt en daarmee aan de slag gaat kan het prima gedijen op een Montessorischool. Maar ik kan zo een aantal lln uit mijn klas opnoemen die hier helemaal niet zouden passen. Dus ik denk wel dat het ligt aan het type kind dat je hebt. En hoe streng in de montessorileer ze zijn. 

bakkertjes12 schreef op 22-04-2023 om 06:40:

Ik lees even mee. Twijfel zelf tussen montessori en vrijeschool

Montessori en vrijeschool worden vaak in een adem genoemd, maar verschillen enorm.

Montessori: leren vanuit het individu, aansluitend bij wat het kind op dat moment wil, grote mate van zelfstandigheid, leren dmv handelen/bepaald materiaal, kleine individuele "lesjes"

Vrijeschool: leren vanuit de groep, aansluitend bij de ontwikkeling van het kind volgens het antroposofisch mensbeeld, zorg dragen voor elkaar, leren met hoofd, hart en handen, veel verhalen en groepsactiviteiten.

Wij kunnen onmogelijk beoordelen of een bepaald type onderwijs bij jullie en jullie kinderen past. Vaak is dat ook nog lastig te zeggen als een kind nog niet eens vier jaar is. 
Ik zou je vooral aanraden om bij meerdere scholen te gaan kijken, zeker als er een bepaalde onderwijsfilosofie achter zit. 

Hier zit dochter gewoon op de enige school die er is in het dorp. Het is een kleine school, ze hebben alleen combinatieklassen. Dus elk jaar verandert de samenstelling; ene jaar zit ze met kinderen uit een groep hoger en het andere jaar met een groep lager. Dat is geen probleem, de school is klein genoeg dat ze elkaar echt wel kennen. 

Drie jaar dezelfde leerkracht is erg lang als het niet klikt. Op zich is het goed als een kind ook leert dat het niet altijd kan klikken met een juf of meester. En in deze tijd van tekorten heb je ook geen garanties, want misschien gaat een juf of meester wel elders werken, met pensioen of om een andere reden weg.

Dat kinderen hele dagen kunnen niksen als ze daar zin in hebben lijkt mij niet de bedoeling van een school. Ook op scholen met een bepaalde onderwijsfilosofie moeten er bepaalde leerdoelen behaald worden. Geen enkele zichzelf respecterende school zou het oké vinden als een kind na groep drie nog geen enkele letter kent, laat staan kan lezen. Want wat ga je dan in groep vier en verder doen? En een normale ouders zou dat ook niet oké vinden. Sommige dingen moeten gewoon geleerd worden, leuk of niet.

bakkertjes12 schreef op 22-04-2023 om 06:40:

Ik lees even mee. Twijfel zelf tussen montessori en vrijeschool

Daar zit een heel groot verschil in, in hoe zij kinderen lesgeven. 

LydiaDietz schreef op 22-04-2023 om 18:51:

[..]

Montessori en vrijeschool worden vaak in een adem genoemd, maar verschillen enorm.

Montessori: leren vanuit het individu, aansluitend bij wat het kind op dat moment wil, grote mate van zelfstandigheid, leren dmv handelen/bepaald materiaal, kleine individuele "lesjes"

Vrijeschool: leren vanuit de groep, aansluitend bij de ontwikkeling van het kind volgens het antroposofisch mensbeeld, zorg dragen voor elkaar, leren met hoofd, hart en handen, veel verhalen en groepsactiviteiten.

Lees dit nu pas, mooi omschreven in een notendop!

Aanvulling montessori heb je 2/3 jaar dezelfde leerkracht

Vrije school/steiner/waldorf school heb je van de 1e tm 6e klas dezelfde juf/meester. 

Check ook de uitstroom-cijfers.
Waar gaan kinderen na groep 8 (of hoe het ook heet binnen Montessori) naartoe?

Uiteindelijk moeten ze hetzelfde kennen en kunnen dan leerlingen die op een "gewone" school zitten. En ook gewoon kunnen kiezen voor een "gewone" VO-school.

Tatemae schreef op 22-04-2023 om 19:17:

[..]

Lees dit nu pas, mooi omschreven in een notendop!

Aanvulling montessori heb je 2/3 jaar dezelfde leerkracht

Vrije school/steiner/waldorf school heb je van de 1e tm 6e klas dezelfde juf/meester.

Veel vrijescholen kiezen nu voor kortere rondjes: 1 tm 3 en dan een nieuwe leerkracht in 4 tm 6

Zes jaar dezelfde leerkracht vind ik ook wel heel erg lang. En het lijkt me ook niet in het belang van het kind. Het is ook goed om af en toe kennis te maken met een andere docent, die dingen weer net anders doet. Dat werkt ook wel verrijkend voor een kind denk ik. Op de middelbare school heb je elk uur een andere docent. Die overgang lijkt me ook wel erg groot.

Mijn neefjes zitten trouwens op een soortgelijke school, maar dan in België.

Er wordt alleen bij hen wel een gigantische ouder-participatie verwacht.
Zowat élke week wordt er hulp van ouders verwacht tijdens de schooluren.
Ook tijdens de weekenden wordt er verwacht dat ouders wel komen klussen (bijbouwen, schilderen, nieuwe speeltuigen maken voor de kinderen, schoonmaken, ...), dieren komen eten geven, ... Om de boel uit te besteden is er geen budget.

Je kan heus wel eens 1 week overslaan of proberen iemand vervangend te vinden.
Maar er wordt dus wel verwacht dat 1 van beide ouders elke week maar "springt" wanneer school "spring" zegt en je dat maar oplost met je werk. Te vaak afzeggen levert toch echt gedonder en scheve ogen op.


LydiaDietz schreef op 22-04-2023 om 19:26:

[..]

Veel vrijescholen kiezen nu voor kortere rondjes: 1 tm 3 en dan een nieuwe leerkracht in 4 tm 6

Bij "ons" niet, gewoon nog de volle 6 leerjaren

Hallo Angela, 

Ik begrijp de vraag heel goed. Mijn jongste kind zit inmiddels al een aantal jaar op een montessori school, en ik ben er zelf heel tevreden over. Wel denk ik vrij zeker te weten uit mijn ervaringen dat dit lang niet voor ieder kind werkt. Wat ik zou adviseren is veel langs gaan bij scholen in de buurt, en het gesprek aangaan met de leraren. Zij nemen heel veel twijfels bij je weg. Het is ook goed om reguliere scholen te bezoeken, en daarna de vergelijking voor jezelf te maken. Als ik nog een tip mag geven. Ik kwam toendertijd een website op het spoor (montessorikeuze nl). Hierin werd heel duidelijk uitgelegd wat de voor en nadelen zijn. Zeker interessant als je in de oriëntatiefase zit😊

Onze oudste heeft op een montessorischool gezeten. Er zitten voor- en nadelen aan. Bij ons kind paste het goed. Ze was daar veel gelukkiger dan op een school met klassikaal onderwijs, waar ze ook een paar jaar op heeft gezeten. Het hangt erg van de school af, de ene montessorischool is de andere niet. En net als op elke andere school is de ene juf de andere niet. Het hangt er ook wel een beetje vanaf of de school bij jullie als ouders past. De meeste scholen hebben een informatiedag of -avond of je kunt bellen voor een afspraak. Ga gewoon een keertje kijken. Wat ook een tip is, is om een keer als de school uit gaat bij de school te gaan staan. Dan zie je de ouders en de kinderen en kun je een beetje zien of jullie je daar thuis zouden kunnen voelen.

Marty1984 schreef op 22-04-2023 om 19:23:

Check ook de uitstroom-cijfers.
Waar gaan kinderen na groep 8 (of hoe het ook heet binnen Montessori) naartoe?

Uiteindelijk moeten ze hetzelfde kennen en kunnen dan leerlingen die op een "gewone" school zitten. En ook gewoon kunnen kiezen voor een "gewone" VO-school.

Ach dat zegt ook helemaal niks. Op de montessori school hier in de buurt hebben ze een hoog uitstroomprofiel, maar alle kinderen zakken daar heel erg naar beneden na het brugklasjaar.

Ze moeten hetzelfde kunnen als op een reguliere school, maar het is bij montessori moeilijker om te weten wat ze wel en niet beheersen. Daar komt wel echt de kwaliteit van de juf of meester om de hoek kijken. Mijn dochter heeft 2 goede juffen gehad, maar ook een minder goede. Bij de minder goede heeft ze veel achterstanden opgelopen.

Bij montessori krijg je niet klassikaal les (voor sommige dingen overigens wel), maar moeten de kinderen zelfstandig leren. Bij mijn kind op school hadden ze een aftekenschrift. Het kind moet zelf zorgen dat het bijv aan rekenen werkt. Door het aftekenschrift weten ze waar ze zijn. Maar dan moet het kind dit wel goed bijhouden en de juf ook.

Ze pakken een rekendoosje of hun rekenboek en gaan zelfstandig opgaves maken. Maar ze krijgen dus geen uitleg van tevoren zoals bij klassikaal onderwijs. Als ze iets niet snappen, moeten ze hulp vragen aan andere kinderen of ze kunnen aan de juf een lesje vragen. Maar er zijn veel kinderen die een lesje nodig hebben, dus het kan behoorlijk lang duren voordat dat lesje komt (soms dagen). Als ze een werkje af hebben, moeten ze dat zelf nakijken en daarna moet dat afgetekend worden door de juf. Dat kan ook wel dagen duren.

Dat kinderen elkaar helpen is op zich een mooie waarde bij montessori, maar het is niet altijd zo dat je kind goed wordt geholpen door een ander kind. Ook moet het kind maar net zelf door hebben dat het iets niet snapt. Onze dochter had heel wat verkeerde rekenstrategieën aangeleerd. Ze heeft ook een juf gehad die vergeten was om de kinderen de hoofdletters te leren schrijven.

Het kan behoorlijk rommelig en lawaaierig zijn in de klas. Elk kind doet iets anders. In de tijd dat kinderen wachten op hun lesje, moeten ze dus iets anders gaan doen. Werken aan een ander vak. Sommige kinderen kunnen daar goed mee omgaan, andere niet. Als je kind daar gevoelig voor is, kan het makkelijk afgeleid raken of gewoon niets doen.

Onze school had een systeem van 2 schooljaren in 1 groep. Dus groep 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6, en 7 en 8. Je had dan 2 jaar dezelfde juf (officieel dan, want ook bij montessori zijn personeelstekorten). Maar het nadeel van dat systeem was dat de groepssamenstelling elk jaar anders is. De helft van de klas is je eigen klas en de andere helft is de groep boven of onder je. Voor ons kind was dat niet zo prettig.

Ons kind zit nu op het VO en ook dat is wel een dingetje: de omslag van montessori naar regulier VO is niet makkelijk. Op de school van mijn dochter hebben ze niet geleerd om huiswerk te maken of een agenda te gebruiken of wat dan ook.

Ik denk dat je vooral montessori moet kiezen als de waarden van montessori je aanspreken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.