Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anonima

Anonima

10-05-2011 om 11:12

Isk ervaring

Binnenkort verhuizen we vanuit het buitenland naar NL en ik ben op zoek naar school mogelijkheden voor 2 van mijn kinderen, 12 en 15 jaar.
Eerste mogelijkheid is internationaal onderwijs.
Tweede mogelijkheid is Internationale Schakelklas. Ik heb al verschillende scholen aan de telefoon gehad die me uit hebben gelegd hoe die scholen werken, maar er blijft een vraagteken bij mij hangen in hoeverre mijn kinderen op zo'n school passen en of dit hun schoolcarriere niet negatief beinvloed. Ik heb begrepen dat een groot percentage van de kinderen uit vluchtelingen en inmigranten uit afrikaanse landen en oostblok landen bestaat.
Kent iemand ervaringen met ISK scholen?

Anonima

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

10-05-2011 om 11:48

heb tijdens mijn stage les gegeven in een ISK-klas op het VMBO hier in de buurt.
Zij waren daar vooral met het leren van de Nederlandse taal bezig. Na twee jaar maximaal stromen ze door naar eenandere school of naar een gewone klas binnen het vmbo. Er zitten inderdaad kinderen van immigranten en oostbloklanden enz. Is daar iets mis mee?
Ik vond de sfeer in deze klassen vaak opvallend beter: gemotiveerd aan het leren en veel sociale acceptatie door de enorme verschillen binnen de klas in ; afkomst, leeftijd en nivo.
Wat wil je weten?

Hibiscus

Hibiscus

10-05-2011 om 14:10

Geen eigen ervaring

Maar wel via vrienden hier in Nederland. Een vriendin zat vroeger op de Internationale school in Den Haag. Andere vrienden hebben hun kinderen op de amerikaanse school in DH. Het grote nadeel is het grote verloop van kinderen. Het zijn toch voor 50% kinderen van ouders die weer vertrekken dus het is moeilijk echte vriendschappen te sluiten. Maar verder alleen maar positieve berichten van hen.

Ikzelf ben op 15-jarige leeftijd een jaar naar het buitenland gegaan en ben daar naar een gewone Highschool gegaan. Het heeft mijn school loopbaan juist zeer positief beinvloed. Doordat ik helemaal zelfstandig een nieuwe taal moest leren, ben ik veel zelfverzekerder geworden en kon ik bij terugkomst meteen doorstromen naar het VWO en gewoon eindexamen doen.

Wij wonen in het buitenland, en hadden de keus om onze kinderen ( wel jonger - basisschool ) naar een internationale school of een lokale school te laten gaan. Ze spraken de taal hier helemaal niet. Ik had er wel wat angst voor en het was heel verleidelijk om toch voor de veilige ISK hier te kiezen. Maar ik ben zo blij dat we dat niet gedaan hebben. We zouden nooit zo goed geintegreerd zijn geweest als we dat hadden gedaan denk ik.

Als je een internationale omgeving zoekt in Nederland, zou ik trouwens eerder voor Den Haag kiezen dan voor Utrecht, maar dat is een andere discussie.

Hibiscus

Anonima

Anonima

10-05-2011 om 17:05

Ja maar hibiscus

Jij woont (volgens mij) in een engelstalig land, dat is toch anders. Bovendien krijgen mijn kinderen de kans niet om in te stromen op gewoon nederlands onderwijs. Toen wij indertijd in Spanje aankwamen is mijn oudste dochter ook gewoon naar spaans onderwijs gegaan, in het diepe gegooid, en dat was zo gepiept, maar in Nederland zijn ze wat moeilijker omdat er andere instroom opties zijn.

Den Haag is jammergenoeg geen optie omdat man voor werk in 's-Hertogenbosch moet zijn.

Anonima

Anonima

Anonima

10-05-2011 om 17:19

Koentje

Als reactie op jouw posting:
"zij waren daar vooral met het leren van de Nederlandse taal bezig".
Dat is precies mijn angst,. Mijn zoon zit nu op reguliere VWO waar hij vier talen heeft, scheikunde, natuurkunde, etc. etc. Moet hij dan een jaar alleen nederlands gaan doen? Dan is hij straks z¡n continuiteit helemaal kwijt.

De sfeer vind ik fijn om te horen dat je die gemotiveerd vond, maar ik maak me een beetje zorgen juist om die verschillen in niveau's, als die erg groot zijn, trekken de lagere niveau's het niveau niet omlaag?
Mijn zoon zou graag Havo doen (hij zit nu in 3o ICGSE (soort VWO) om daarna HBO te doen.
Dochter is echt gymnasiumklantje, uiterst gemotiveerd en intelligent dus die zou ik ook graag op een TTO zien.

Wat is jouw ervaring daarmee, denk je dat dat haalbaar is?

Anonima

anonima

anonima

10-05-2011 om 18:25

Evenzo

Hoe oud waren jouw kinderen en hoe was hun niveau?
Mijn zoon zit is 3e Vo en hij begrijot 95 procent, lezen is ook zeker 80 procent, echte probleem is schrijven. Maar als dat zou kunnen, dat zou ideaal zijn!
Anonima

Vera*

Vera*

10-05-2011 om 18:44

Tto

Als je eens informeert bij tto scholen die al heel lang tto geven, zul je zien dat er gemakkelijker over gedacht wordt om leerlingen met een minder nivo v.w.b. Nederlands toe te laten en oplossingen te zoeken. Wat ik gehoord heb is dat scholen die weinig ervaring hebben met tto (nog niet zo lang er mee bezig zijn) eerder de beren op de weg zien met zo een leerling.
In Nederland is er in 1996 bij zes scholen begonnen met tto, deze scholen hadden een samenwerkingsverband/les in/les van met de internationale school.

Vera

Concreet

..weet ik dat het Berlage Lyceum kinderen met ondermaats NL aanneemt voor het tto. Kennis zou er eigenlijk alleen maar blijven tot haar NL op peil was maar blijft nu helemaal omdat ze er zo over te spreken is.

Haar broer heeft wel een soort schakelklas gedaan, maar dan voor basisschoolkinderen. Hij ging na een maand of 4 naar het regulier.

Anonima

Anonima

10-05-2011 om 20:31

Evenzo

Mag ik je vragen welke school (en waar) die school is?
Zoals je weet uit mijn post in Offtopic ben ik op zoek in (grote) cirkel rond Den Bosch.
Als je het liever niet wilt vertellen mag je me ook mailen op [email protected]

Anonima

Sawo

Sawo

11-05-2011 om 00:00

Culemborg

Hoi Anonima

Mijn zoon zit op het tto in Culemborg. Er hebben hier wel een uitwisselingsstudenten op school gezeten, dus zonder enige nederlandse basis. Zover ik weet ging dat best goed. Ze zijn zover ik weet is de school best bereid een gokje te wagen.

We hebben hier 2 tto scholen Lek en Linge en KWC. Dus als ik zou als ik jou was gewoon een contact opnemen om te vragen wat de mogelijkheden zijn. Ze bent vanuit hier binnen 30 minuten met trein of auto in Den Bosch.

Schakelklas heeft een andere doelgroep.Be4in in ieder geval meteen met nederlands te praten

succes

saar

Anonima

Anonima

11-05-2011 om 08:51

Andere kijk

Ik ben echt ontzettend blij met alle input die ik hier ontvang van mogelijkheden. Ik heb er nu al een veel betere kijk op wat de mogelijkheden zijn.
De bedoeling is om voor heel lange tijd (voorgoed zeg ik nóóit meer nadat ik al 2 keer verkast ben terwijl ik "voorgoed" in een land was) in NL te blijven. Ik krijg inderdaad geen heel goed gevoel bij de ISK's. Ik heb zelf persoonlijk en ook bij mijn kinderen heel goede ervaringen met in het diepe goeien en ik weet uit ervaring dat als mijn 2 jongste de kans krijgen op een reguliere NL school te komen, ze binnen 3 maanden perfect nederland spreken, of zelfs eerder.
Deze ochtend maak ik een lijstje van mogelijke TTO scholen rondom Den Bosch en ga ik aan het bellen.

Anonima

Anonima

Hes@

Hes@

11-05-2011 om 09:58

Goh dat dit een probleem kan zijn

Mijn neven en nichten kwamen uit Frankrijk naar Nederland en zijn gewoon hier naar school gegaan. Ze liepen zo ver voor met alles dat ze in een mum van tijd hun Nederlands konden opkrikken.

Vera*

Vera*

11-05-2011 om 10:54

Evenzo

Haha, mijn zoon zit dan op dezelfde school. Inderdaad hebben we ook heel goede ervaringen, ook met het meedenken van school. Kennissen van ons hebben jaren in het buitenland gewoond en zijn er ook goed opgevangen.

Vera

Anonima

Anonima

11-05-2011 om 11:45

Hoever reizen kinderen naar school?

Ik heb vannochtend een research gedaan en een lijstje TTO gemaakt.
Een vraagje over scholen in NL(ik ken de organisatie qua scholen in NL slecht). Bv. Culemborg of Nieuwegein is voor internationale standaarden natuurlijk erg klein. Komen de kinderen die op zo'n school zitten dan allemaal uit Culemborg of ook uit Nieuwegein of ook Utrecht, Den Bosch of zo? Ik begrijp dat er geen schoolbussen zijn in NL?

Sawo

Sawo

11-05-2011 om 12:12

Max 30 km

Hoi Anonima

Hier in Culemborg komt iets minder dan de helft van de kinderen uit Culemborg en de rest uit de omgeving tot ongeveer Zaltbommel.

Er rijdt hier wel een schoolbus dit wordt geregeld door de ouders uit Leerdam.

De andere kinderen komen met de fiets en de trein. Het treinstation is ongeveer een kwartier lopen.

Kinderen uit Den Bosch gaan naar Den Bosch op school. Er is daar geen tto maar als het er niet is gaan de meeste mensen daar ook niet ver voor reizen. Het wordt alleen als extra gezien.

Voor jou is dit anders want je bent bewust op zoek naar iets anders. Weet je al wel waar je wil wonen?

Maar er is nog iets anders om rekening mee te houden. Mijn zoon heeft nu de helft van de lessen in het engels. Volgend jaar in het 4e jaar wordt dat minder omdat ze examen moeten doen in het nederlands in die vakken.

Dus voor een 12 jarige is tto geschikter dan een 15 jarige. Dan kan je misschien toch beter kiezen voor een internationale school.

groet

Saar

Sawo

Sawo

11-05-2011 om 12:17

Aanvulling

Hoi Anonima

Nieuwegein is trouwens slecht bereikbaar met openbaar vervoer vanuit het zuiden. Je moet van het station nog eerst met de sneltram. Dat duurt best lang.

koentje

koentje

11-05-2011 om 15:21

Nou anonimma

die angst is terecht. Op de school waar ik stage liep was men, ook i.v.m. bezuiniging heel erg streng met het uitsluitend taallessen bij de eigendocent volgen. Deze l.l. kregen eens ind e week zwemmen maar verder mochten zij geen eens gymnastiek of andere talen/vakken volgen. Zijn je kinderen slim en leergierig, laat ze dan de taal apart erbij volgen want er komt inderdaad een hiaat in de andere vakken in hun geval. Bij veel l.l. is dat hiaat er al doordat het onderwijs in hun land toch al minimaal was. Als dat voor jouw kinderen niet geldt....
Maar ze halen elkaar niet naar beneden, dat geloof ik niet. Er was gewoon een grote mate van acceptatie maar ook van individueel gestimuleerd worden.

Eindhoven

is toch in de buurt van den bosch?
en heeft veel keuze qua scholen.

Anonima

Anonima

16-05-2011 om 16:18

Tto eindhoven

Heb uitgebreid iemand aan telefoon gehad en het klinkt erg goed, voor dochter geen enkel probleem want die zal een goede voorsprong hebben in engelstalige vakken en kan dus hopelijk na een jaartje hard werken aan haar nederlands door naar VWO TTO en zoon kan best een jaartje overdoen en in 3 havo TTO instromen, dan kan hij de bekende stof die hij al gehad heeft in het engels nog eens overdoen en zo extra aandacht aan nederlands geven. Klinkt goed. Jammergenoeg zijn op andere TTO scholen dichterbij Den Bosch niet zo open voor die mogelijkheid, ik merk vooral dat ze er geen ervaring mee hebben dus ze liever naar puur nederlandstalig sturen, maar ik snap die redenering helemaal niet, waarom niet van de kennis in het engels profiteren en daarnaast het nederlnads bijspijkeren. Ik moet zeggen dat ik dus erg enthousiast ben over Eindhoven, vooral omdat er allerlei mogelijkheden onder één dak zijn, mocht het niet gaan met zoon, kan hij nog altijd naar schakelklas op zelfde school. Eind juni gaan we maar eens kijken.
Iedereen bedankt voor de feedback.
Anonima

Trix

Trix

16-05-2011 om 20:48

Nog een optie

Als je de puf hebt om nog meer scholen te overwegen, zou je ook naar het KSG in Apeldoorn kunnen kijken. Prima scholengemeenschap met enthousiaste leerkrachten en hier bieden ze ook tweetalig VWO aan. Verder is Apeldoorn een mooie stad vol voorzieningen aan de rand van een schitterend natuurgebied. En op net geen 100 km rijden van Den Bosch.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.