Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Juf maakt behoorlijke spellingsfouten

Dochter zit in groep 4 en krijgt wekelijks briefjes mee naar huis waar haar leer/werkhouding op vermeld staat. Dochter mag per dag invullen hoe ze gewerkt heeft en juf accordeert dat vervolgens met een stempel. Die briefjes komen op vrijdag mee naar huis. Afgelopen vrijdag kreeg ze een briefje mee waarop vermeld stond; "gaat betr, kletsen word minder". Ik krijg hier persoonlijk gekromde tenen van. Volgens mij doen ze in groep 4 nog niets aan grammatica maar hoe moet deze juf spelling aan de kinderen gaan uitleggen als ze er zelf niet eens kaas van gegeten heeft. Het betreft hier een juf die redelijk vers van de Pabo komt. Ik vind het verder een leuke meid en ze heeft absoluut mijn sympathie. Manlief is van mening dat ik haar hier op "aan moet spreken" . Ik twijfel; ik wil niet aan het begin van het jaar te boek staan als betweterige vervelende ouder. Iemand hier ervaring mee? Moet ik naar haar toegaan of het maar laten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

10-10-2009 om 20:42

Laat manlief dat zelf doen

hij ziet het zitten haar aan te spreken én hij heeft groot gelijk!

tonny

Hetty,*

Hetty,*

10-10-2009 om 22:14

Ik heb juf wel gewezen op haar spelfouten en dat vond ik erg lastig. Maar ik kreeg een aangename verrassing: ze vroeg of ik haar (algemene!) correspondentie wilde doorkijken en haar op de spelfouten wilde wijzen want ze weet dat dit een zwak punt is en wil graag hiervan leren.
Het kan dus ook best positief uitpakken. Sowieso vind ik dat dat gezegd mag en moet worden, van een juf verwacht je nou eenmaal foutloze berichten, een typfoutje daargelaten.
Verder snap ik niet waarom je man vindt dat jij haar aan moet spreken. Als hij er moeite mee heeft dan kan hij haar toch aanspreken?
Groetjes Hetty,*

ijsvogeltje

ijsvogeltje

11-10-2009 om 10:32

Niet lastig

Ik heb de afgelopen jaren ook al diverse keren een juf aangesproken op schrijffouten. Er zat zelfs een d/t-fout in een rapport, dat kan echt niet.
En nee, ik vind het helemaal niet lastig. Met mijn breedste glimlach en een knipoog wijs ik juf op een fout en ga daarna direct weer weg. Ik ga er dus geen 'gesprek' over aan, vraag geen verklaring ofzo.

MaaikeL

MaaikeL

11-10-2009 om 11:04

Chocolade

Ik heb een paar jaar geleden nog eens een doos chocolade gewoon van zoons juf. Ze schreef in een nieuwsbrief en op de website "pyama" en ze hield vol dat het ouderwetsche spelling was om het zo te schrijven in plaats van pyjama. Een andere ouder nam de Van Dale mee en ik bleek gelijk te hebben. Ik zou de juf er gewoon op aanspreken dus.

Marith

Marith

11-10-2009 om 15:29 Topicstarter

Tonny e.a.

Tja, laat manlief dat zelf doen.... Ik werk niet en ben dus dagelijks op school te vinden met halen/brengen en ik zit bij niveau lezen. Het zou een beetje raar zijn als ik daar mijn man op af stuur in ons geval. De opmerking van mijn man dat ik haar hier op aan moet spreken is dus niet zo gek. Feit is dat ik een angsthaas ben in dit soort gevallen en ik lijd nogal aan het "ik wil graag aardig geworden syndroom". Na zo'n opmerking van mijn kant, heeft juf ongetwijfeld voor de rest van het jaar de pest aan me (en we moeten nog een heel jaar door). Maar toch... ik vind deze fouten echt niet kunnen. Hoe is zij ooit door de pabo heen gerold?

Marith

Marith

11-10-2009 om 15:30 Topicstarter

Ahum

Het " ik wil graag aardig GEVONDEN worden syndroom". Toch wel een beetje dom om zelf fouten te maken als ik me erger aan juf

Hier

Op de oude school van dochter ook een juf die in het rapport schreef: [naam dochter] vraacht te weinig aandacht. Groep 7!
Ik was met de directeur in een akelige, scherpe mailwisseling verzeild geraakt over iets anders, maar meldde dit zijdelings. Hij mailde terug: ik vindt een schrijffoutje in een rapport geen halzaak.

tonny

tonny

11-10-2009 om 16:12

Goed dat het je oude school betreft, stoepkrijt

want dat was wel héél grijs!

tonny

tonny

tonny

11-10-2009 om 16:13

Aardig gevonden willen worden

Tja, da's een verhaal apart.

Toch lijkt het me goed eraan te werken om én vriendelijk en correct te zijn, én te wijzen op dingen die niet kunnen. Dat kan best samen gaan hoor!

Gewoon zorgen dat je het onder vier ogen bespreekt met de juf.

tonny

Marie L

Marie L

12-10-2009 om 09:10

Wel iets van zeggen

Is het dan overdreven om te verwachten dat leerkrachten de basale spellingsregels wel onder de knie hebben? Je zou haast denken van niet. De leerkrachten van mijn kinderen (vijftigers!) betrap ik wel eens op 'hun hebben'. Tenenkrommend!

Marie

Puck2

Puck2

12-10-2009 om 09:32

Wel zeggen

Ik zou de briefjes verbeterd weer mee naar school laten nemen en daarbij vriendelijk een briefje of juf voortaan eerst zelf wil nalezen voordat ze de kinderen ook het slechte voorbeeld geeft. Hier ook een juf die eerst kleuterklassen had en daarna doorging naar groep 3 en 4. Op zich een prima juf maar ze gaf wel een rapport mee dat vol zat met blunderinkt en fouten die nog niet gecorrigeerd waren. In de haast maak ik zelf ook wel fouten, maar als het echt foutloos moet zijn zoals een rapport dan zou ik dat grondig nakijken voor het de deur uit ging. Ze zit nu in het buitenland en houdt een weblog bij. Ze geeft aan dat ze in het buitenland wil blijven en dat is maar goed ook, want iedere toekomstige school in NL die haar weblog leest nodigt haar niet eens uit voor een gesprek. Zo ontzettend veel fouten. d's en t's, kromme zinnen, noem maar op.

Wilma

Wilma

12-10-2009 om 10:03

Hier gaat 't nog een stapje verder bij de kleuters

Daar verontschuldigen ze zich aan het begin van het schooljaar al dat het best kan voorkomen dat er spelfouten of taalfouten in de beoordelingen van de kinderen kunnen staan, maar dat ze daar niet op gaan letten en dat we daar dus ook niet over moeten vallen, omdat 'ze de kinderen belangrijker vinden dan de taal- of spelfouten'.

Tja ...

Groetjes,
Wilma

Zo kan het ook

De leraar van oudste schrijft wekelijks op de site van school een blog. Om de ouders te stimuleren of om uit te dagen mag je zijn fouten corrigeren. Aan het einde van het schooljaar maakt hij het klassement bekend en krijgt de winnaar een cadeautje.

Gewoon

oh ja het aardig gevonden willen worden syndroom, heb ik niet zo'n last van (dat maakt mij niet zoveel uit namelijk), zij horen zich ook professioneel op te stellen.

Ik zou erop af stappen en het gesprek aanzwengelen over dat het beter gaat met je kind etc. EN even dat briefje laten zien "kijk nou een juf kan ook fouten maken zag ik" en dan vriendelijk lachen, bedankt en weg.

koentje

koentje

13-10-2009 om 11:23

Marith

"gaat betr, kletsen word minder".

zit je nou echt alleen te miepen omdat ze een e-tje vergeten is of mis ik iets\?

koentje

koentje

13-10-2009 om 11:26

Ohhhhhhh stom stom stom

wordt...... schaamrood op mijn kaken,
ik de spellingsfreak kijk hierover heen...

meg

meg

13-10-2009 om 15:46

Juf groep 8

Maakt tijdens de introductie avond van groep 8 herhaaldelijk taalfouten, zo zegt ze bv.: 'Hun zijn de enigste die dit jaar op kamp gaan...' Of kleuterjuf die begon met: 'Ik zal m'n eigen eerst even voorstellen...'
Kromme tenen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.