Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paula

Paula

16-03-2011 om 09:17

Juf vergeet dochter

Gisteren bij het avondeten vertelde me dochter (net 9, groep 5)Dat ze gistermiddag een hele tijd op de gang heeft gestaan. Omdat ze na herhaardelijk waarscuwen van de juf toch bleef doorgaan met steeds van haar plaats opstaan, kletsen etc etc. En toen heeft de juf tegen haar gezegd dat ze een poos op de gang moest staan. Prima dat ze daarvoor straf krijgt.

Toen de bel ging om kwart over drie zei de juf tegen me dochter o ik zie dat ik je hier heb laten staan en met de mededeling van ga naar huis en tot morgen. Ze heeft dus me dochter dus gewoon vergeten. En daar ben ik totaal niet blij mee. Heb het nog niet bij de juf aangekaart maar ben dat wel van plan om te doen. Hoe kan ik dit het beste doen om mijn boosheid op een normale manier aan haar kenbaar te maken?

groet,
Paula

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onthouden

Paula, je hoeft bij dit soort kwesties niet meteen als een bok op de haverkist. Het is vervelend, maar het kan heus echt een keer gebeuren. Ik zou het wel onthouden en een beetje de vinger aan de pols houden.
Concentreer je op je dochter, zorg dat ze blijft praten over school en over wat ze daar fout doet. Help je dochter met tips over hoe ze zich beter kan gedragen.
Er zit iets geks aan dat vergeten. Stel nou dat het werkelijk waar is dat jouw dochter voortdurend heel vervelend is. Hoe kan het dan dat juf zo'n dominante factor in de klas niet mist?
Bij een keertje vergeten kan dat verklaard worden uit het feit dat juf bijvoorbeeld eindelijk een klassikaal werkje in stoomtreinvaart af kan werken en daarbij de tijd vergeet.
Maar wat ook kan is dat er veel meer storende factoren zijn in de klas. Dat jouw dochter niet het meest luidruchtige exemplaar is. En dat zou weer kunnen betekenen dat het gedrag van jouw dochter maar voor een deel bij haar zelf vandaan komt, en voor een belangrijk deel uit de onrust in de klas zelf.
Probeer dat eens te achterhalen. Vertel je dochter dat je het ermee eens bent dat juf haar op de gang zet als ze lastig is, dat ze niet lastig moet zijn, maar dat je wel graag hoort als ze nog eens vergeten wordt.
In een volgend 10 minutengesprek kun je het onderwerp toch nog aansnijden. Niet als aanval, maar als vraag. Je kunt vragen wat er naar het idee van juf aan de hand is: is dochter de meest storende factor, of zit die klas vol met storende factoren?
Groet,
Miriam Lavell

Hanne.

Hanne.

16-03-2011 om 11:30

Zou vooral vragen

Ik zou vooral aan juf vragen wat er gebeurd is. Mij ervaring is dat alleen in de gang staan in de perceptie van ene kind al snel 'een hele tijd' is.

Verder sluit me Miriam aan. Houd in de gaten of het een incident is, en zo ja, laat het er lekker bij zitten.

Ik moet eerlijk bekekennen dat ik ook wel eens vergeten was dat ik m'n kind straf had gegeven. Heeft zomaar 45 minuten op de gang gezeten...oeps. Maar zal me denk ik niet zo snel meer gebeuren.

Inge M

Inge M

16-03-2011 om 11:56

Nu niets doen

Het is vervelend dat de juf je dochter is vergeten. Zo te lezen heeft de juf dit zelf ook door.
Ik ben het eens met M Lavell dat je je aandacht beter op je dochter kunt richten en haar rol in de klas, in plaats van de juf aan te spreken op een fout. Dan bij je je boosheid misschien kwijt, maar heb je verder niets bereikt.
Mocht het vergeten vaker gebeuren, dan wordt het een ander verhaal.

Paula

Paula

16-03-2011 om 15:02

Heb gepraat met m'n dochter

Heb nog even nagevraagd bij me dochter. Het is de eerste keer dit schooljaar dat me dochter straf heeft gekregen van deze juf van haar andere juf wel een paar keer. Maar ook in haar rapport staat ook in dat haar gedrag gewoon goed is en ze kan met alles goed meekomen.

Wat ze niet eerlijk vind is dat een jongetje met adhd steeds van zijn plaats opstaat en dat de juf hem alleen vraagt om te gaan zitten. En gisterochtend was er een ander jongetje uit haar klas ook naar de gang gestuurd volgens me dochter mocht hij al na 5 minuten weer in de klas komen. En dat vind zij niet echt leuk dat zij wel volgens haar minimaal uur op de gang heeft gestaan. Ze gaf ook toe dat de hele klas gisteren druk was. Denk ook eerlijk gezegd dat wat mijn dochter gisteren deed de druppel was bij de juf.

Zal nu niet naar school gaan om verhaal te halen. Maar ga het in de gaten houden.

groet,
Paula

NaShA

NaShA

16-03-2011 om 15:48

Eerlijk en adhd

het is ook niet eerlijk dat dat jongetje ADHD heeft en zij niet. Een taak aan juf om aan je dochter uit te leggen dat dat jongetje zijn impuls om te gaan staan moeilijk kan onderdrukken, dat hij zijn best doet, maar om daar steeds straf voor te krijgen, dat werkt ook niet.

Guinevere

Guinevere

16-03-2011 om 18:59

Gut paula

Heb je je dochter nog niet geleerd dat het leven niet eerlijk is? En dat je een 100% gelijke behandeling kunt vergeten, omdat mensen nu eenmaal niet gelijk zijn?
Dat je dochter een keer langer op de gang moest staan dan de bedoeling was zal haar echt geen schade berokkenen. Ze zal er wel schade van ondervinden als jij elke straf of wat dan ook die op je dochter gericht is altijd langs een "eerlijkheidsmeetlat" gaat leggen. Af en toe moet je slikken en doorgaan in dit leven.
Overigens, een goede aanpak van de juf richting de jongen met ADHD. Of heb je liever dat hij de hele dag op de gang wordt gezet, in het kader van de eerlijkheid?

angelina ballerina

angelina ballerina

16-03-2011 om 21:20

Vergissing

Ik vind dat je er een erg groot probleem van maakt. Het is natuurlijk erg vervelend voor dochter maar ze is gelukkig geen 4 meer en zoiets kan een keer gebeuren. Juf was zo druk dat ze dochter is vergeten. Niet de bedoeling natuurlijk maar een menselijke vergissing, daarbij had dochter na een tijdje ook even kunnen vragen of ze weer binnen mag komen.
Alle dingen die je er verder bij haalt hebben er niks mee te maken. Er was vast een reden dat dochter naar de gang moest en dat het de zogenaamde laatste druppel was maakt het niet minder terecht want dat betekent dat juf waarschijnlijk al vaak genoeg had gewaarschuwd. Het jongetje met adhd heeft er ook niks mee te maken, elk kind is anders en verdiend dus een individuele behandeling. Eerlijkheid speelt hierbij geen rol. Het zou pas oneerlijk zijn als elk kind hetzelfde wordt aangeboden en hetzelfde wordt behandeld.

Tango

Tango

16-03-2011 om 21:20

Tjonge zeg

Wat een flauwe opmerking over dat jongetje met ADHD. Toch logisch dat hij geen straf krijgt voor iets waar hij niets aan kan doen?
Wat betreft je dochter, als je het echt de moeite waard vind, kun je altijd nog navragen bij de juf hoe lang ze nou echt op de gang heeft gestaan. Ik kan me niet voorstellen dat het echt een uur was en waarom heeft ze zelf dan niet op een gegeven moment gevraagd of ze weer binnen mocht komen?
Meestal is het verhaal van een kind echt wel aardig gekleurd hoor. Hier moest Tangodochter vorige week ook een keer 'nablijven'. Bij navraag bij de juf, want er was nog veel meer aan vooraf gegaan wat we wel graag wilde bespreken, bleek het om niet meer dan een minuutje of 2 hooguit te zijn gegaan.
In jouw verhaal zou ik er geen aandacht meer aan besteden. Juf heeft toch toegegeven haar te zijn vergeten? En misschien ook wel haar excuses aangeboden hiervoor. Iedereen kan een foutje maken hoor.

Hallo!

Is het nou wel zo handig om Paula af te branden? Wat denken jullie, dat ze daarvan ineens overloopt van begrip en dus meteen ook haar dochter?
Ik denk het niet.
Paula, als je van die kritiek dan toch iets moet leren: hou het bij jezelf en leer je dochter dat ook.
Ja, leerkrachten zijn niet altijd even eerlijk (maar ouders ook niet). Ja, sommige leerlingen krijgen nooit straf. Ja, jantje mag meer dan jij.
Maar ondertussen krijgt lieve meegaande Marietje werkelijk nooit straf. Want zo eenvoudig is het dan ook wel weer.
Het is mogelijk dat je dochter aan het testen is hoe rekbaar de juf is. Dat vergelijken met andere kinderen, hoort bij die zoektocht. Leer haar dat ze er het meeste aan heeft als ze niet vergelijkt en het gewoon bij zichzelf houdt.
Je kunt ondertussen in alle toonaarden erkennen dat leerkrachten niet zo consequent zijn, hun lievelingetjes hebben, hun zorgenkindjes, en hun pispaaltjes.
Je dochter heeft zelf in de hand welk van de drie ze wordt.
En dat kan ze leren. Neem dat maar aan van de moeder van een voormalig pispaaltje
Groet,
Miriam Lavell

Paula

Paula

17-03-2011 om 09:21

Nou zeg

Ten eerste wil mijn excuses aanbieden als ik hier mensen heb beledig.

Heb het ook met mijn dochter over gehad gisteren dat het jongetje er niks aan kan doen dat hij zo is. Daar heeft ze begrip voor hoor want ze kan met deze jongen heel erg goed opschieten. Zal ook niet zeggen dat mijn dochter een lieverdje is hoor verre van ze gaat hier thuis ook altijd tot de grens. En de laatste tijd wat meer mischien een soort pre puberale fase. Wel had ze het idee dat de juf haar de hele tijd moest hebben. Maar heb tegen haar gezegd dat ze daar zelf ook grotendeels aan kan gaan doen.

Groet,

Paula

Guinevere

Guinevere

17-03-2011 om 10:43

Overtrokken miriam

Ik zie niemand hier Paula afbranden, dus ik vind dat je overdrijft, Miriam. Met de rest van je bericht ben ik het overigens wél eens, het is een iets uitgebreidere versie van wat de anderen ook zeggen.
Paula, je hebt mij niet beledigd, maar ik ben erg gevoelig waar het gaat over commentaar op kinderen met ADHD. Die hebben het al zwaar genoeg namelijk. In elk geval, ik denk dat je nu goede stappen hebt gezet richting je dochter. En het is nu eenmaal zo dat je eerder opvalt bij de juf als je regelmatig juf's grenzen uittest. De "bravere" kinderen komen er dan veel gemakkelijker mee weg als ze iets uithalen. Of dat valt gewoon niet op..

NaShA

NaShA

17-03-2011 om 22:25

Ook niet het idee

dat we Paula nu enorm op de nek sprongen, maar ik vond de zin ook wel erg opvallen. En misschien ben ik er ook wel iets overgevoeliger voor als anderen. Hoe dan ook, ik zie dat Paula haar dochter al meer heeft uitgelegd daarover, en dat vind ik fijn om te lezen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.