
mijk
05-08-2011 om 17:09
Kan het? een snel lezende dyslect
Onze dochter is 6 (gaat naar groep 3), hartstikke slim maar heel visueel ingesteld. Heeft een heel grote woordenschat maar altijd heel veel moeite gehad met abstracte woorden. Verwisseld bijvoorbeeld warm en koud, kan heel goed rekenen maar begreep tot voor kort helemaal niets van tijdwoorden: Dus eergisteren of zelfs later of vroeger. Ik weet wel dat dat niet hoeft maar ze kent wel alle rekenbegrippen en loopt daarin voor. Ze heeft tot ongeveer een half jaar geleden moeite gehad met de namen van haar opa's en oma's (die ze allemaal heel goed kent) Ze kan ook al heel aardig lezen (Is op het moment heel hard bezig met de Donald Duck junior) en lijkt tekst ook wel te begrijpen. Toch maak ik me zorgen over haar.
Ze heeft heel veel moeite met het horen( en ook bij het spreken) met bijvoorbeeld de b en de p. de v en de f. Vandaag wilde ze schrijven en schreef ze fiefjordug. Ze hoort goed (is al eens getest).
De IBer heeft al eens wat indicatietestjes gedaan en daar kwam niets uit maar ik heb toch mijn twijfels. Maar ik weet helemaal niet of het kan. Zo vlot al lezen en toch dyslectisch?
Mijk

ma
05-08-2011 om 19:24
Klinkt als
Dat klinkt heel erg als mijn dochter. Bij haar kwam het aanvankelijk lezen eerst niet op gang maar toen ze het trucje doorhad had ze in een half jaar avi uit. Ze leest veel en snel. In 3 dagen leest ze nu in de vakantie zo 6 boeken. Alleen het spellen gaat niet goed. Ze presteert het net zo te schrijven als jouw dochter (erg fonetisch en dan ook nog eens krom fonetisch). Bij haar zitten wel wat gehoorproblemen maar ook weer niet heel erg. Maanden, dagen, tijdsbegrippen hebben haar ook veel moeite gekost, evenals het uit het hoofd leren van gedichtjes.
Wij denken dat ze iets dyslectisch heeft (als ze buitenlandse woorden leest, dan probeert ze ze in voor haar bekende Nederlandse woorden of woorddelen te proppen en ook onbekende Nederlandse woorden kan ze enorm verbasteren) maar tot afgelopen jaar scoorde ze nog steeds een c voor spelling en was testen niet nodig (lezen is goed), sterker nog, ondanks dat alle signalen wijzen op dyslexie, kan de test niet worden vergoed door de verzekering want ze heeft geen zoveel E's op rij gehaald.
Afgelopen jaar (groep 8) is ze naar een lage d en een E gezakt. Dat schijnt vaker voor te komen bij wat slimmere dyslectici in groep 8/brugklas. Ze kunnen lang door zelf aangeleerde trucjes meekomen.
Wij zitten trouwens al vanaf groep 3 ieder rapportgesprek te wijzen op onze vermoedens van dyslexie, vooral omdat er dyslexie in de familie is maar dochter heeft tot nu toe het weten te compenseren. Ook zij haalt dezelfde klanken als jouw dochter door elkaar. Maar het was tot nu toe niet ernstig genoeg hoewel men wel onze vermoedens kon begrijpen.
In de brugklas worden leerlingen gescreend op dyslexie en wij en haar juf van groep 8 en de coordinator van de brugklas denkt dat ze mogelijk dan uitvalt. Ze is in ieder geval al aangemeld voor RT spelling.
Oh ja, er is ook een vorm van dyslexie waarbij men vooral last heeft van niet kunnen spellen. Dysorthografie heet dat.

suus36
06-08-2011 om 10:18
Ik zou me geen zorgen maken
hoi mijk,
Je dochtervmoet nog naar groep 3 en kan blijkbaar al letters onthouden en wat lezen. Mijn dochter met dyslexie kon dat in de verste verte toen niet. Ze onthield de letters niet. Dat je dochter namen vergeet en koud/warm door elkaar haalt kan wel duiden op een geheugenprobleem(pje) maar ze is nog zo jong.
De p/b en f/v niet goed horen is normaal. Wij weten vaak door het woordbeeld dat iets met een f of v is, maar een kind heeft dat woordbeeldbnog niet. Je moet maar eens opletten bij die woorden. Je hoort het verschil vaak bijna echt niet.
Dat ze zelfs al woordjes probeert te schrijven en dat ze probeert te lezen is al heel knap vind ik hoor. Zolang ze er lol in houdt gaat het leren ook makkelijker.
Anyway als ik jouw verhaal leg naast dat van mijn dochter dan zou ik me niet zo'n zorgen maken. Wel goed in de gaten houden natuurlijk.
Groetjes,
Suus

ma
06-08-2011 om 11:12
Kijk uit
Het is heel gevaarlijk om de ene dyslect te vergelijken met de andere. Daar hebben wij ook de hele basisschool last van gehad. Dochter heeft 2 jaar dezelfde leerkracht gehad. Deze heeft een kind met redelijk zware dyslexie. Leerkracht heeft altijd problemen van dochter (en anderen) weggewimpeld onder het mom van "als ik het vergelijk met mijn kind, dan is er niets aan de hand" Gevolg: 2 kinderen uit de klas hebben daardoor later een dyslexie test laten doen en beide zijn wel dyslectisch en hebben dan nu goede hulp maar wel laat. En dochter sukkelt ook maar door. Voor de ib'er geldt hetzelfde: ook een kind met dyslexie dus .... Gelukkig zijn ze na dat fiasco nu wel alerter, maar toch.
Dyslexie is zo divers, heeft zoveel verschillende verschijningsvormen.

mijk
06-08-2011 om 16:02
Kijk
daar heeft een mens wat aan. Dysorthografie kende ik niet echt! (alhoewel de omschrijving heel goed past bij wat mensen in de familie)!
Ik blijf het in de gaten houden. Gelukkig hebben we een fijne IB-er waar ik wel vertrouwen in heb!
Mijk

Elisa2
07-08-2011 om 17:01
Ja hoor, alles kan.....
... zou ik bijna zeggen. Ik heb twee dyslectische zonen en zo enorm verschillend.
Hou het vooral zelf goed in de gaten.
Want leerkrachten bedoelen het goed, maar er wordt heel vaak de plank misgeslagen. Voorbeelden zoals Ma noemt heb ik ook te over helaas. Er zijn altijd juffen die precies weten wat dyslexie inhoudt omdat bijvoorbeeld een nichtje het ook heeft.... Zucht...
Ook hier op het forum wordt vaak heel snel een "deskundig" oordeel gegeven op basis van veel te weinig informatie. Vertrouw je eigen oordeel en zoek deskundige hulp als je denkt dat dat nodig of nuttig is.
Succes!

ma
07-08-2011 om 17:32
Inderdaad
Alles kan inderdaad, Elisa. De mooiste uitspraak die ik van de ib'er (nota bene!) heb gehoord, toen ik het vermoeden uitsprak dat mijn dochter misschien dyslectisch, is: "Nee, dyslectisch kan ze niet zijn want ze is goed in begrijpend lezen. Mijn zoon is officieeel dyslectisch en die kan dat helemaal niet." Dochter begrijpt juist heel goed wat ze leest, het lukt haar alleen niet om bepaalde processen te automatiseren, met name op het gebied van spelling. Vraag haar naar een spellingregel en ze kan hem zo opdreunen. Moet ze het in de praktijk toepassen, dan weet ze niet welke regel ze nodig heeft. Ze grijpt graag terug naar fonetisch schrijven: etwie, vakansie etc Wat ook niet meehelpt, is dat ze een heel slecht leesbaar handschrift heeft en veel doorhalingen heeft. Wat lezen betreft heeft ze problemen met hardop lezen waarbij ze radend gaat lezen, zegrijpt terug op bekende woorden of klankgroepen.
Overigens denk ik dat mijn dochter eerder dysorthografie heeft dan dyslexie.

Fransien
07-08-2011 om 20:15
Alles kan
Ik ben zelf dyslectisch en heb alles op woordbeeld geleerd. Pas onlangs, na mijn dertigste, merkte ik dat ik het spellend lezen eindelijk begon te leren, al gaat dat ook niet vloeiend.
Overigens, ik was altijd heel goed in begrijpend lezen en las al heel snel (kwartje viel) alles wat los en vast zat en met een behoorlijk tempo (groep 5 >60 blz per uur, als volwassene tussen de 100 en 150 blz per uur).
Houd je dochter gewoon in de gaten, je ziet snel genoeg of haar spelling erg achterblijft bij het lezen, of dat er automatiseringsproblemen optreden, of misschien zie jij het aan andere signalen. Bij twijfel stap je naar een gespecialiseerde logopedist (zonder verwijzing tegenwoordig) om eens te laten kijken in welke richting er gezocht moet worden.