Pennetje
11-09-2009 om 16:57
Kan school de schade door verkeerd gebruik van computers op de ouders verhalen?
Dit keer even niet voor mijzelf (hier is godzijdank alles rustig), maar voor mijn buren van even verderop. Deze mensen hebben een zoon met een vorm van autisme, hij zit op een speciale school (voortgezet onderwijs). De ouders kregen een brief van school, waarin staat dat de kinderen alleen maar op de computer mogen als het mag van de docent, dat er alleen gebruik mag worden gemaakt van internet als de docent toestemming geeft, dat er geen programma's op de computers mogen worden gezet (of afgehaald) en nog zo wat dingen, die eigenlijk vanzelf spreken. Maar, nu komt het, ze willen eventuele schade die door de kinderen veroorzaakt wordt door verkeerd gebruik, op de ouders verhalen. De ouders moeten de brief ondertekenen en inleveren op school. Doen ze dit niet, dan mag hun kind niet meer op de computer op school.
Nu is de zoon van mijn buren een schat van een jong, maar hij is ontzettend beïnvloedbaar. Hij denkt niet goed na over wat hij doet en hij draait vaak op voor de rottigheid van anderen, omdat hij altijd net als laatste wegrent of struikelt over een stoeprandje. Vorig jaar was hij ook de 'sukkel' die door andere jongens was opgejut om een sekssite op te zoeken op school. Hij werd natuurlijk betrapt en kreeg straf. Nou vinden zijn ouders wel dat hij op zijn kop moet krijgen als hij iets fout doet hoor, maar vaak is het niet zijn eigen idee en is hij wel de enige die straf krijgt.
De ouders zijn nu bang dat alle schade die de wat handigere kinderen veroorzaken, op hen verhaald zal worden. Er gebeurt nogal wat op die school en het zal niet voor het eerst zijn dat hun zoon de schuld krijgt. Zij willen de brief dus eigenlijk niet tekenen en vinden dat de docenten zelf beter toezicht moeten houden. Ik heb geen kind op het speciaal onderwijs, dus ik heb geen idee hoe het eraan toegaat, maar het lijkt me dat je toch niet zomaar een klas vol kinderen met allemaal een eigen probleem zonder begeleiding op de computer kunt laten werken. Dat gebeurt daar wel.
Kan school eisen dat die ouders tekenen? En wat kunnen ze het beste doen? Als ze tekenen en hun zoon wordt aansprakelijk gesteld voor schade, dekt de WA verzekering dat dan?

Ellen Wouters
11-09-2009 om 17:15
Denk het niet
De school moet de computer zo inrichten dat leerlingen niks kunnen installeren of de-installeren. Dat is gewoon een kwestie van techniek en als allerlei bedrijven dat kunnen kan de school dat ook.
Verder is het een kwestie van toezicht houden, en als de leerlingen toch schade aanrichten terwijl ze met toestemming op de computer werken, lijkt me die voor rekening van de school. Tenzij ze overduidelijk aan het vernielen zijn.
Volgens mij is het net zo iets als het gebruik van meubilair en speelmateriaal: er gaat wel eens wat kapot. Dat hoort erbij als je een school bent. Tenzij leerlingen met opzet staan te beuken op iets of tegen alle waarschuwingen in iets doen waarvan ze zelf kunnen weten dat het schade veroorzaakt ('niet bij de ramen voetballen') denk ik dat het risico voor de school is.
Maar ik ben geen jurist dus je hebt feitelijk weinig aan mijn gevoel voor recht in deze . Maar ik zou niet zomaar tekenen. Het lijkt me dat de school zich hier wat al te makkelijk van het risico afmaakt.

amk
11-09-2009 om 21:07
Tekenen voor gezien
kun je doen, maar ook die dingen waar je niet voor wilt tekenen doorhalen en dan alsnog tekenen.
Gaat de school niet accoord met jou doorhalingen moeten ze je dat laten weten.
Bewaar een kopie zodat je kunt aantonen dat je niet voor het gehele document hebt getekend of alleen voor gezien hebt getekend.
Zet er dan ook duidelijk op getekend voor gezien, niet voor accoord.

M Lavell
11-09-2009 om 21:27
Niet tekenen
"Doen ze dit niet, dan mag hun kind niet meer op de computer op school."
Aha, die komt me bekend voor. Ik heb jaren geleden precies zo'n brief gehad. Ik heb niet getekend en om precies de reden die je al noemt: met zo'n verbintenis is het wel heel makkelijk om genaaid te worden. Niet tekenen dus.
Het vervolg was te verwachten en wel grappig.
Zoon mocht niet op de computer, maar voor een aantal lessen was dat nou juist weer verplicht. Dus op een avond belde een leerkracht. Dat ik dat contract moest tekenen omdat kind anders de lessen niet kon volgen.
Nou nee dus. Van mij hoeven de lessen niet met de computer gegeven te worden. Als de leerkracht dat belangrijk vindt, dan is de leerkracht (school) zelf verantwoordelijk voor de risico's en gevolgen daarvan. Daar hoef ik niet voor te tekenen.
Dat liep hoog op, tot en met de directie aan toe. Die meende dat ik toch om de lieve vrede en de gezamelijkheid... Ik meende dat het behoeden van mijn kinderen voor de gevolgen ondeugdelijke contracten ook tot mijn opvoedplichten hoort. Ik meende bovendien dat als je met je eigen vertrouwde school al niet tot een deugdelijk contract kunt komen, dat het dan in de maatschappij wel erg ingewikkeld zou worden.
Uiteindelijk koos de school eieren voor hun geld. Zoon mocht tijdens de lessen op de computer zonder een contract.
Ellen:"Volgens mij is het net zo iets als het gebruik van meubilair en speelmateriaal: er gaat wel eens wat kapot."
Toch is de schade daarvan, ook al gaat het per ongeluk, te verhalen op de ouders. Tenzij het om ondeugdelijk materiaal gaat. En daar zit de crux. "De school moet de computer zo inrichten dat leerlingen niks kunnen installeren of de-installeren. Dat is gewoon een kwestie van techniek en als allerlei bedrijven dat kunnen kan de school dat ook." Een school die dat niet doet, laat de leerlingen met ondeugdelijk materiaal werken. Daar zijn ouders niet zomaar verantwoordelijk voor.
Daar komt nog bij dat het de leerkracht is die de opdracht geeft om met die computers te werken. De ouders doen dat niet. Ze zijn helemaal niet verantwoordelijk.
Groet,
Miriam Lavell