Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kanjertraining

Op school is er gestart met kanjertraining.Dit is afgelopen jaar gestart, misschien wat overhaast. Ik heb hier op het forum al veel gehad aan de postings over de kanjertraining. Het heeft ook gemaakt dat ik er wat wantrouwend tegenover sta. Onze kinderen komen alleen maar met enthousiaste verhalen thuis. Nu zit ik sinds kort in de ouderraad. Vanuit het team/directie word de kanjertraining niet geevalueerd; pas aan het eind van het jaar kunnen ze er wat over zeggen. Ik vind het jammer dat er geen tussenevaluatie is zodat er meer een vinger aan de pols gehouden word. Anderzijds vind ik het zelf moeilijk om concreet te benoemen wat je precies evalueren moet. Het proces van invoeren, communicatie naar ouders kan ik nog wel bedenken. Maar hoe evalueer je of kinderen anders/beter sociaal functioneren?

Corijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Jij bengt de sleutel tot ....

Hoi Corijn,
Je zegt dat je sinds kort in de ouderraad zit. Wat let jou om te vragen naar een tussentijdse evaluatie? Dat kun je als ouder doen, maar omdat je zelf ook in de ouderraad zit, zit je nog dichter bij het vuur.

Heeft jouw school alleen een ouderraad of ook een MR (of bedoel je ouderraad als in MR?).

Het is raar dat ze pas aan het eind van het jaar evalueren, dat is wel een erg lange termijn. Want juist tussentijds evalueren zorgt dat je kwaliteitverhogend kunt werken. Dan kun je tussentijds ook puntjes op de i zetten.

Juist bij een belangrijk project als dit binnen de school is het heel belangrijk dat er tussentijds geevalueerd wordt (en ook heel normaal). Een jaar is wel heel erg lang hoor. Niet alleen de ouderraad/MR kan nu geen vinger aan de pols houden, maar docenten onderling kunnen ook niet leren van elkaars ervaringen.

Actie dus Corijn. Ander ding: ik neem aan dat de ouderraad/MR ook akkoord is gegaan met de invoering van de kanjertraining? Of met andere woorden: welke rol heeft de ouderraad/MR gespeeld bij de invoer van de kanjertraining?

Qua evaluatie zou je je af kunnen vragen wat voor effect het per klas heeft. Wat werkt wel, wat werkt niet? Zijn er positieve berichten vanuit de ouders waargenomen? Negatieve? Hoe vinden de docenten het, doet iedereen hetzelfde? enz. enz.

Ik vind het zelf raar dat er vanuit het team niet tussentijds geevalueerd wordt, gemiste kansen lijkt het mij ook.

Succes!

corijn

corijn

29-03-2009 om 22:06 Topicstarter

Dank je

Fijn dat je reageert, moppeke.
De or is hier op school de mr bij een andere school.Eigenlijk geen goede benaming omdat er natuurlijk ook leerkrachten in zitten. Maare goed dat is al jaren zo. De or stelt al jaren weinig voor. Er zitten mensen in die (m.i) zich erg passief opstellen en een directie die nogal overrulen kan. Ik heb tot nog toe veel geluisterd en mij ingelezen. De invoering van de kanjertraining is er ook doorgedrukt. De or leden hebben zich destijds niet goed erin verdiept. Er is gevraagd naar een tussenevaluatie maar de direkteur vindt dit te vroeg en niet nodig. Nu zit ik er dus sinds kort bij. Het lijkt mij toch ook zinnig om te kijken naar het proces tot nog toe. Je noemt een aantal goede evaluatiepunten.
Ik wil proberen wat beweging in de or te krijgen maar het lijkt mij ook best moeilijk. Het team krijgt momenteel veel voor de kiezen en laat dingen ook wel liggen. Het is natuurlijk al vriju laat in het seizoen maar ik ga er toch nog werk van maken. Het tijdsbestek van evalueren kan ik waarschijnlijk al niet zoveel meer aan veranderen maar wat er precies geevalueerd gaat worden natuurlijk wel. Ik weet het niet zeker maar ik heb het idee dat het wat "oppervlakkig" evalueren is. Meer in de geest van "het loopt wel goed"en "ik heb er een goed gevoel bij". Ik verwacht niet dat er echt inhoudelijk nhaar het proces gekeken gaat worden.

Hartelijk dank voor je meedenken en als er meer ideeen zijn houd ik mij aanbevolen.

groetjes Corijn

Re:

Hoi Corijn,

Misschien kun je wat met de site van Ouders en Coo: http://www.ouders.net/

Daar kun je veel tips vanaf plukken waar je iets mee kunt. Misschien niet voor dit onderwerp, maar wel voor de toekomst.

De MR bestaat uit leerkrachten en ouders, en de directie kan de vergaderingen bijwonen als een adviserende rol. Als ik jou zo hoor kan de MR veel daadkrachtiger zijn, maar ook met veel meer structuur.

Als het goed is, heeft de MR ook een budget. Dat ligt aan wat er in het schoolreglement is afgesproken. Als je school onderdeel uitmaakt van meerdere scholen die samen een stichting vormen dan staat er wellicht iets over in de statuten. Hiermee kun je een groot voordeel behalen: je kunt bv. via Ouders en Coo een cursus volgen die heel goed betaalbaar is uit een MR-pot. Een cursus MR. Daar krijg je veel nuttige tips en uiteindelijk wordt jouw school ook beter van. Je zult nog verbaast zijn voor welke onderwerpen een MR instemmings- of adviesrecht heeft.

Op de site van ouders en coo vind je ook modelreglementen waarin je dit soort info terugvindt.

Ik ben al een paar jaar ambtelijk secretaris van de MR bij ons op school en niet geheel zonder trots: ik maak deel uit van een zeer actieve MR. Als je nog iets wilt weten mag je me ook mailen, misschien kan ik je nog verder helpen.
dominica007 apestaartje hotmail punt com

corijn

corijn

06-04-2009 om 14:04 Topicstarter

Ouders en coo

Hoi Moppeke
Ouders en coo ken ik maar ik zal de site nog eens beter bekijken.Ik vind het ook moeilijk dat ik als "nieuwkomer" het een en ander wil veranderen. Ik denk wel echt dat het moet als de or een serieuze gesprekspartner van de directie wil zijn. Maar daarmee geef je al snel het signaal naar andere or leden (die er al langer in zitten) dat ze het niet goed gedaan hebben. Een aantal dingen die je noemt had ik zelf ook al overnagedacht;scholing moet een grotere rol gaan krijgen. Structuur in de vorm van een jaarplanner waar een hoop vaste onderwerpen ingepland staan. We zijn momenteel aan het werven. Ik heb 3 mensen gesproken die er wel in willen. Mensen waarvan ik verwacht dat ook zij het nivo op kunnen krikken. We hebben er ook 3 nodig , misschien melden zich meer ouders aan dan kunnen we verkiezingen gaan uitschrijven. Leerkrachten gaan om toerbeurt in de or. Verplicht en dus lang niet altijd enthousiast en actief. Hoe gaat dat bij jullie?En lukt het om ze wel te enthousiasmeren?

(ik mail je nog niet omdat ik nog graag anoniem wil blijven en ik geen flauw idee heb hoe ik aan een anoniem emailadres kom)

Wel heel hartelijk dank voor het meedenken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.