gewoon-ik
17-12-2011 om 08:25
Kerstdiner op school
Wat gaan jullie maken?
ik heb wat inspiratie nodig!

Massi Nissa
17-12-2011 om 08:57
Wegens groot succes verlengd
Ik heb vorig jaar voor groep 1 spiesjes gemaakt met stukjes komkommer, kaas, cherrytomaatjes, stukjes ananas en druiven. Was een giga-succes, ze waren binnen een paar minuten allemaal op. Dat ga ik dus dit jaar weer doen. Het is namelijk ook nog eens erg leuk om met je kleuter samen te maken. Leuke lage mand erbij, klaar.
Groetjes
Massi

krin
17-12-2011 om 10:35
Stoofpeertjes
Idee van echtgenoot, goedgekeurd door zoon.
Vorig jaar maakte ik fruitspiesjes, was ook goed te doen en redelijk succesvol.

Fiorucci
17-12-2011 om 10:49
Eieren
Er werd oa gevraagd om gevulde eieren, dus die maak ik dit jaar.

sinas
17-12-2011 om 11:00
Wraps
nog voor ik zelfs maar de kans had iets te zeggen, hadden de kinderen al doorgegeven dat ik wraps ging maken
Smeer er mon-chou op, kipfilet en komkommer, oprollen, snijden, prikker er in, klaar!

gruffalo
17-12-2011 om 12:13
Kippenvleugeltjes en worstenbroodjes
voor de klas van de oudste kreeg ik de vraag of ik kippenvleugeltjes wilde maken. nog nooit gemaakt maar via dit forum weet ik dat ik ze bij de aldi uit de dpv kan halen, en dan in de magnetron of oven.
bij de jongste is het minder goed georganiseerd. 10 ouders wordt gevraagd dmv papiertjes op het bord, of we een 'hoofdgerecht voor 6 kinderen' willen maken. Jongste enthousiast want dat zijn worstenbroodjes en saucijzenbroodjes. Nou ja, als zij dat wil dan maak ik dat. maar ik verwacht dat de helft van de ouders daar mee aan komt :-s

Thursday Next
17-12-2011 om 13:15
Hier
wil jongste van 5 tomaatjes en olijven ("en dan wil ik groene en zwarte!"). Oudste (nu 9) wilde meestal olijven en dolmadakia's. Nu wil ze mini-pizza maar moet dat nog wel intekenen op een lijst, ik weet dus niet of dat nog kan.
Oh de olijven en zo worden meestal alleen door onze kinderen opgegeten...

Tango
17-12-2011 om 13:27
Geen idee
Bij ons laat de organisatie dit jaar wat te wensen over, geloof ik. Bij Tangodochter in de klas (6/7/8) maken ze de hapjes overdag zelf, samen met hulpouders. Heb me er niet voor aangemeld want ik moet die dag (donderdag) toch echt werken.
Bij Tangozoon heb ik nog totaal niet gehoord wat de bedoeling is. Ik weet sinds gisteren wel welke ouders het organiseren, maar of er nog ouders hapjes moeten maken, geen idee? Ik had ook niet echt zin om hier achteraan te gaan. Vind het niet erg om een keertje niets te doen.
In de voorgaande jaren heb ik vooral veel pannenkoekjes gebakken, ook eens gevulde eieren gemaakt en mini-croissantjes.

Prakje
17-12-2011 om 14:16
De voorgeschreven muffins
Verder staat er bij ons op de lijst:
Pizzapunten
Knakworst in bladerdeeg
Fruitspiesjes
Gehaktballetjes
Kipvleugels
Blokjes kaas
Komkommer stukjes
Pannenkoeken
Ik zou dr niet teveel gedoe van maken

Vic
17-12-2011 om 14:26
Olijven?
Hier staan ook wel eens van die culi-dingen op de tafels. Die ouders kunnen hun hapjes na het diner dus vaak weer onaangeroerd mee naar huis nemen Ik maak zelf dit jaar spiesjes met kaas, worst en komkommer. Erg simpel, maar gaat wel altijd op. In voorgaande jaren heb ik wel eens een flensjestaart gemaakt (bleef 3/4 staan), spiesjes met poffertjes (half op), en bij heel weinig tijd een schaal mandarijnen (helemaal leeg!).

Picasso
17-12-2011 om 16:42
Supersimpel
Na 6 jaren ben ik er eigenlijk een beetje klaar mee. Voor 2 kinderen iets 'leuks' verzinnen waarvan het meeste blijft staan....Ik doe het dus niet meer. Dit jaar gewoon gehaktballetjes en ik denk dat ik ze niet eens zelf ga maken
Heb trouwens ook wel eens een jaar overgeslagen. Er stond al zoveel op de intekenlijst dat de juf het ook onzin vond om nog meer mee te nemen wat toch niet gegeten werd.

Meike
17-12-2011 om 17:18
Ja thursday
Wat een goed plan van je. Hier ook een olijvenliefhebber. Ben geinspireerd en ga nu jouw spiesjes maken maar ik voeg nog een mini bolletje mozarella toe.

Thursday Next
17-12-2011 om 20:14
Lol meike,
ja ik weet dat het bijna alleen wordt opgegeten door onze kinderen, maar het is erg makkelijk! Kaasblokjes kan ik er idd ook nog wel bij doen.

Annie Anders
17-12-2011 om 20:22
De succesnummers...
De succesnummers : spiesjes, poffertjes, pizzapuntjes, komkommertjes, gevulde wraps, kippenpootjes, worst met augurk, saucijzenbroodjes, gehaktballetjes ....Hoe makkelijker hoe lekkerder. Zoonlief wilde trouwens graag carpaccio of sushi...

amk
17-12-2011 om 20:25
Tot nu toe
dit jaar niks. Misschien dat ik maandag of dinsdag nog even op het lijstje kijk of ik nog iets kan bedenken, maar ik ben de afgelopen week te weinig op school geweest om het lijstje te kunnen bekijken.
En haar vader doet al weer de bediening dus dat lijkt me wel voldoende, je moet andere ouders ook een kans gunnen toch? ☺

Temet
17-12-2011 om 21:33
Irene
Dat heb ik dus de vorige jaren gemaakt, appelmoes, en beide keren aten geloof ik vooral zoon en juf ervan en het grootste deel kon weer mee terug naar huis. Ik vermoed dat meespeelde dat de meeste van zoons klasgenoten geen Nederlandse achtergrond hebben en dus allicht appelmoes niet zo gewend zijn.
Of hij was gewoon niet zoet genoeg
Wel jammer, want het is inderdaad ontzettend makkelijk. Nou ja, dit jaar iets met kaas en bladerdeeg. En als dat ook weer in meerderheid terugkomt dan volgend jaar die spiesjes van Massi maar denk ik.
Groeten,
Temet

amk
17-12-2011 om 23:28
Vic: expres?
misschien doen de ouders die culi dingen wel expres. Hebben ze zelf ook nog wat tijdens de afterparty.
Vorig jaar was het feest officieel afgelopen om 8 uur, maar de laatste ouders (de meesten) gingen om half 10 weg met hun kleuters. Toen was de wijn op.
Culi dingen worden meestal wel door een select groepje gewaardeerd. Dat soort dingen worden bij ons dan geruild met andere klassen. Olijven horen bij ons niet tot de culi dingen, die eten vrijwel alle kinderen.

Shonagh
18-12-2011 om 00:24
Herinnering (ot)
Onze oudste was 6 weken op school toen het kerstdiner op het programma stond. Ik wist niet wat ik er me bij moest voorstellen, maar voor culinaire zoon was het een enorme tegenvaller, een beetje een aangeklede broodmaaltijd. Dus op de terugweg hebben we bij de Chinees nog iets lekker warms gehaald. Oja, ik praat wel over.....20 jaar geleden, oef ik voel me opeens erg oud ;o)

Zonnebloempje
18-12-2011 om 08:40
Kerstdiner
Ooo heerlijk, het opbieden van culi food.
Hier frikandellen voor oudste en pizza voor jongste. Hebben ze zelf gekozen.

Annet
18-12-2011 om 12:55
Zonnebloempje, hoezo opbieden?
Hier mag zoon van 9 ook zelf kiezen.
Zijn lievelingsgerecht is garnalen, dus hij maakt garnalenspiesjes met tomaatjes.
Het maakt mij niet uit of het wel of niet populair is. Hij vindt het lekker.
Aan opbieden doen we niet.

gewoon-ik
18-12-2011 om 15:05
Spiesjes
Wat een leuke ideetjes hebben jullie allemaal, super!
Het was de bedoeling dat we iets cultureels meegaven aan de kinderen, maar ik ga gewoon voor de spiesjes, lekker en makkelijk!

jons
18-12-2011 om 19:31
4 kinderen op de basisschool - help
en de 'oogst' tot nu toe is: gesneden stokbrood voor de jongste, worstebroodjes voor de middelsten en de oudste heeft zelf hartige taartjes op de lijst gehad. Jahaa, leuk, maarre... hoe ga ik dat doen?
Wie heeft er suggesties voor makkelijke en lekkere (en niet te dure) hartige taartjes?

Tango
18-12-2011 om 19:41
Jons
Heeft jouw zoon die hartige taartjes zelf bedacht of is het je toegewezen? Dat kon ik niet helemaal uit je verhaal aflezen. Als hij het zelf bedacht heeft, zou hij zelf ook mee moeten helpen om het klaar te maken, vind ik. En als je het is toegewezen zou je nog kunnen proberen iets anders te krijgen om te maken. Mij lijkt het namelijk ook veel werk, zeker naast wat je nog meer moet maken (niet dat stokbrood natuurlijk, dat lukt wel)maar ben dan ook geen hartige taartjes expert.
Maar wie weet komt er nog iemand met een makkelijk recept voor je.

Fiorucci
18-12-2011 om 19:43
Jons
Neem plakjes bladerdeeg, die heb je bij AH ook van euroshopper, die zijn niet duur. Die kun je wat uitrollen, in vier of drie stukken snijden, een soort vierkante taartjes dus, de randen kun je een beetje dikker maken. Daarin doe je wat ringetjes prei, een paar hamblokjes en je strooit er wat kaas over. Kwartiertje in de oven. Mijn kinders worden hier heel blij van..

Annet
18-12-2011 om 20:16
Stop! vergeet het eimengsel niet
Je kunt met wat bladerdeeg en hartige vulling alle soorten hartige taart maken. Maar over de prei/ham/kaas (groente altijd eerst garen in de pan en laten uitlekken, kan met ongeveer elke combinatie) moet dus een mengsel van geklopt ei met creme fraiche (of andere variëteiten).
Zoek dus wel even een echt recept op.

Annet
18-12-2011 om 20:20
En nog een tip voor de quiche
Hier doet spinazie uit de diepvries het heel goed. Neem geen spinazie a la creme, maar de gewone versie (Aldi is prima). Laat die goed uitlekken, gooi er een bakje reepjes ham door, wat peter en zout (en knoflook naar wens). Dan je eimengsel erdoor en in de vorm storten (die je bekleed hebt met bladerdeeg). Bakken maar!
Hier snijd je wat puntjes uit (nog makkelijker is een vierkante vorm). De rest eet je lekker thuis op!

jons
18-12-2011 om 20:50
Puntjes snijden
vind ik altijd zo lastig, als ik zelf zo'n taart maak, valt hij (zij?) meestal erg uit elkaar, is dus niet compact genoeg, denk ik. Dan kunnen de kinderen het niet meer makkelijk pakken.
Hij heeft het zelf opgeschreven, dat lekkere ding, want hij vindt het zelf altijd erg lekker, maar het jochie heeft autisme en adhd, dus helpen? Tja, een beetje misschien. Het zal toch vooral op mij neerkomen.
Grappig eigenlijk, ik eet zelf geen ham en had daar dus nog niet aan gedacht. Maar is wel een makkelijke en niet te dure vleesvulling.
Ik heb al wat ideeen, maar meer is welkom!

Temet
18-12-2011 om 21:57
4 eieren
Jons, met ei plak je alles aan elkaar. Mijn standaardhoeveelheid is 4 geklutste eieren op een standaard springvorm (da's meen ik 24 cm doorsnee) met 6 plakjes bladerdeeg.
Die spinazietaart zoals hier voorgesteld (ik maak m met feta erdoor trouwens) wordt helemaal mooi compact met die 4 eieren en laat zich uitstekend in puntjes snijden. Laat diepvriesspinazie wel uitlekken voor je het verwerkt.
Ik fruit altijd eerst een gesnipperd uitje met wat knoflook (ev tijm erbij), dat door de spinazie, dan feta, peper, zout, die vier geklutste eieren en de oven in.
Succes ermee
Temet

Emel
19-12-2011 om 08:49
Hartige taartjes
Ik gebruik soms een muffinvorm (of gewoon van die papieren cakebakjes). Bladerdeeg dun uitrollen en erin duwen, vulling erin en bakken maar. Kan eventueel zelfs zonder bladerdeeg, als je genoeg ei gebruikt.

Nowee
19-12-2011 om 10:56
Jons
Ik maak regelmatig de quiche lorraine uit het Blue Band-kookboek (kleine gerechten geloof ik). Die valt niet uit elkaar en vinden de kinderen heel lekker. Geen bladerdeeg, maar gewoon met bloem, eieren, boter, ontbijtspek en creme fraiche. Heel simpel.