Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Kerstviering op school: ideeën?

Dit jaar "mag" ik de kerstviering doen, wie heeft er een leuk idee? Afgelopen jaren was/is het gebruikelijk om s'avonds van half 6 tot half 8 eerst het kerstspel op te voeren en daarna een kerst(brood)maaltijd is de klas. Maar ik vind iets heel anders ook wel eens leuk, wie heeft er een goed idee??

Groetjes Uddel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kerst ontbijt

Doe eens gek, doe eens heel anders: in elke klas een kerstontbijt!

Cindy

Cindy

28-09-2008 om 07:55

Hapjes

In plaats van een broodmaaltijd nemen bij ons alle kinderen een hapje mee. Van dit buffet kan iedereen "snoepen" wat ze willen. Groot succes!

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 17:24

Ligt aan wat voor school het is

openbaar, katholiek, protestant?

Hier op een openbare school hing er voor het kerstdiner een week van te voren een intekenlijst op de deur van de klas. Daar kon iedereen opschrijven wat diegene wel wilde verzorgen/meenemen voor het kerstdiner op school. Als het te eenzijdig dreigde te worden kon de leerkracht altijd een paar suggesties opschrijven waar dan uit gekozen kon worden. Je moet dan denken aan warme worstjes, jellypudding met vruchtjes erin, stukjes pizza, stokjes met kaas of groenten, quiche lorraine, dat soort dingen.

De klassenouder en de juf gingen de klas van te voren mooi versieren, en sfeervol maken en een kwartiertje voor aanvang (bv om een uur of half zeven) kwam dan iedereen met de hapjes aan.

Verder hadden de kinderen een paar dagen eerder elk een kerststukje gemaakt, compleet met kaars in het midden en een placemat ingekleurd. Die werden dan tijdens het diner op elke tafel gezet/gelegd.

Iedereen kwam natuurlijk in extra mooie kleding ;- )

En na het diner was er voor de leerlingen en de ouders (die ondertussen ook weer op school waren aangekomen) en de leerkrachten een sfeervol samenzijn op het schoolplein, compleet met gluhwein en vuurkorfen. Eventueel kun je dan nog samen kerstliedjes zingen of anders een bandje afsplelen.

Het was ieder jaar een supergezellig, zeer kerstsfeerachtige kerstviering voor iedereen!

groetjes, Sophie.

uddel

uddel

28-09-2008 om 18:39 Topicstarter

Kerstontbijt is leuk maar..

wat doen we dan s'avonds voor de ouders?? Hapjesbuffet vind i ook erg leuk maar dit doen we ieder jaar met de feestweek al.

heb ooit iets opgevangen van een kerstwandeling wie heeft meer details?

Angela67

Angela67

28-09-2008 om 18:47

Moet dat dan

Hoi Uddel,
ik zit zelf niet echt te wachten op een kerstactiviteit die ook voor ouders is hoor, ik bedoel: het is er bij ons en een van ons gaat in ieder geval mee, maar als het alleen voor de kids zou zijn zou ik niets missen. Dus vraag eens rond of men het echt nodig vindt dat het ook voor ouders is?
Groet,
Angela

angel3

angel3

28-09-2008 om 20:02

Hier zo

kerst was vorig jaar ook iets met hapjes voor de kinderen zelf. De viering was s avonds met een kerst toneelstukje van de kinderen met daarna een sfeervol samenzijn op het plein met vuurkorf en zingen. Geen hapjes e.d Zit ik als ouder echt niet op te wachten...

*Sophie*

*Sophie*

28-09-2008 om 23:26

Iets voor de ouders...

maar je moet je kind(eren) toch ook weer komen ophalen? Nou, en dan kreeg je daar ook een glaasje bij, als je dat al wilde.
En dan kon je nog even samen met je kind en eventueel de rest in het vuur van de vuurkorven staren, als je daar al zin in had.
En als je dat leuk vond dan kon je nog even meebleren met de kerstliedjes, maar dan ook alleen als je daar zin in had hoor. Zo niet, dan kon je ook je kind oppakken en gelijk naar huis gaan.

Niets hoefde, alles mocht, heel ongedwongen.

En uhm, de hapjes waren alleen voor de kinderen, in een dicht klaslokaal genoten, iedere klas heel gezellig en intiem, totdat het een uurtje later weer ophaaltijd was. Zo dus.

groetjes, Sophie.

reina

reina

29-09-2008 om 10:17

Voor ouders

Als je persé iets voor ouders wilt doen kun je het schoolplein een kerstlook geven (met takken, (nep)bomen behangen met wattig spul wat op sneeuw lijkt, vuurkorven etc etc. Kunnen ouders die dat willen vanaf een bepaalde tijd komen, geef hen chocomel of glühwein en iets te eten, en ze kunnen evt blijven nakletsen. ( Geef wel een eindtijd aan, want anders staan jullie diep inde nacht de boel nog op te ruimen...)

kaatje66

kaatje66

29-09-2008 om 11:24

Hier kerstwandeling

Hier hebben ze vorig jaar een kerstwandeling door de wijk gedaan met de kinderen van groep 1 t/m 6. Deze hadden in de weken daarvoor allemaal lampionnen gemaakt. De leerlingen van groep 7/8 verzorgden allerlei optredens in de wijk.De ene groep had een lied, de andere een kerstverhaal, weer andere speelden op instrumenten.We hadden zelfs op het schoolplein een levende stal. Op het schoolplein stonden overal vuurkorven, kraampjes met erwtensoep, gluhwein, kerstkransjes etc. De kinderen liepen de tocht met hun ouders. Overdag hadden ze een kerstlunch met allerlei hapjes die door de ouders waren gemaakt. Wat het extra leuk maakte en wat we dus ook niet hadden kunnen plannen was dat het die dag sneeuwde. Het was een echte kerstsfeer.
succes met het organiseren
groetjes kaatje(66)

Maylise

Maylise

29-09-2008 om 15:58

Kerstliedjes, toneelstuk en eten

De titel zegt het eigenlijk al. Hier voeren ze met kerst een toneelstuk op en daarna is er een buffet. de ouders verzorgen het eten. Dus inderdaad losse hapjes. Dit is dan per klas of twee klassen als het on kleine klassen gaat. Daarna komt de hele school bij elkaar op het plein en zingt kerstliedjes. De ouders zijn ook uitgenodigd maar er wordt (gelukkig) geen aparte activiteit verder georganiseerd. Het geheel vind meestal 's avonds plaats dus van 18:00 tot 21:00 of zo. ik vind het ok geregeld. Het feit dat het 's avonds is betekend namelijk dat ik geen vrij hoef te nemen van mijn werk en er sowieso bij aanwezig kan zijn.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.