Merel78
07-04-2010 om 21:12
Keuze basisschool
Morgen gaan we voor het eerst kijken op een basisschool voor onze dochter (bijna 3). Dit is natuurlijk erg nieuw voor ons, dus ik ben heel benieuwd waar jullie op gelet hebben bij de keuze van de basisschool, wat vinden jullie belangrijk. We hebben zelf wel een aantal dingen, maar ben benieuwd hoe jullie tot een keuze gekomen zijn en of jullie nog tips hebben om te vragen of om op te letten.
Alvast bedankt!
Merel
Marit
07-04-2010 om 21:43
Ga eens kijken
als er speelkwartier is op het speelplein. Vaak kun je dan ook al heel veel zien: wordt er gevochten, spelen ze leuk met elkaar, is er toezicht van leerkrachten, etc. Je kunt ook op de website van de school kijken of op de site van de Inspectie. Of vraag buren die hun kinderen wel of juist niet op die school hebben.
Vraag hoe de overblijf geregeld is, en eventueel contacten met BSo (als je dat nodig hebt natuurlijk).
Succes ermee,
Marit
Picasso
07-04-2010 om 21:55
Nou
Ik ben nog nooit wezen kijken op een schoolplein, lijkt me zo weinig zeggen. Stel dat er net wat kinderen stoom moeten afblazen ofzo....
Zelf heb ik sites van scholen bekeken, inspectierapporten bekeken en scholen bezocht. Toen de keuze gemaakt en na 4,5 jaar naar een andere school overgestapt omdat de eerste school toch niet de meest ideale voor dochter bleek te zijn.
Bij de huidige school heb ik dezelfde research gedaan maar heb ook veel met mede-ouders gepraat.
Balletmama76
08-04-2010 om 08:57
Deze vind ik belangrijk
-Zijn er semi-verplichte klusjes kwa ouderhulp zoals bijvoorbeeld pleinwacht, schoolschoonmaak, oudpapier of meehelpen bij het overblijven als je kind overblijft? Dat is nu misschien nog geen probleem, maar als je later misschien weer (meer) wil werken, zal het een probleem kunnen worden.
-Hoe is de overblijf geregelt?
-Sluit de school aan bij je eigen levensovertuigingen kwa geloof etc?
-Hoeveel activiteiten worden er organisiert? Meer hoeft niet te betekenen dat het beter is, want hiervoor worden dan meestal ouders ingeplannt.
-Als het goed is, verstuurt een school regelmatig nieuwsbrieven, dat kan digitaal zijn of de kinderen krijgen een briefje mee. Als ze digitaal zijn, kan je deze vaak lezen op de schoolwebsite. Door deze nieuwsbrieven te lezen kan je ook al een feeling krijgen voor het reilen en zeilen op school.
3kidsmam
08-04-2010 om 09:46
Hoe wij het hebben gedaan
Ik heb op 3 scholen een afspraak gemaakt met de directeur. Onder schooltijd, zodat je ziet hoe het er in de praktijk aan toe gaat (hoe is de sfeer in de klassen, hoe druk is het op de gang etc.).
Voor mezelf had ik een lijstje gemaakt met dingen die ik graag wilde weten, bijvoorbeeld de manier van werken (lesgeven), het zorgbeleid (hoe gaan ze om met kinderen die voorlopen, of achterlopen, gedragsproblemen vertonen etc.), hoe gaan ze om met het geloof (ik heb gekeken op een openbare, een katholieke en een oecemenische school), wat doen ze voor activiteiten, hoe is de overblijf en bso geregeld en zo nog een aantal voor ons belangrijke zaken.
Onze uiteindelijke keuze is voornamelijk gemaakt op gevoel waarbij de sfeer op de school de belangrijkste overweging was. Op 1 school vonden we het heel druk en chaotisch, op 1 school vonden we het gewoon niet gezellig en op de school waar dochter nu op zit was de sfeer erg goed. Het was er rustig maar gezellig, echt een huiselijke sfeer, je zag dat de kinderen zich er prettig voelde. Dit was voor ons het belangrijkste punt. Je kan nog zoveel dingen willen weten en natuurlijk zijn bovengenoemde punten belangrijk maar ik denk dat je gevoel bij een bepaalde school en de sfeer die er heerst het allerbelangrijkst is. Of je moet een kind hebben waarvan je bij voorbaad weet dat hij of zij echt een bepaalde aanpak nodig heeft. Als je weet dat je kind echt behoefte heeft aan rust en structuur dan kijk je natuurlijk gericht daarnaar.
Dendy Pearson
08-04-2010 om 19:27
Niet te moeilijk gedaan
Voor ons was het belangrijkste dat de school om de hoek is en dat het een openbare is. Er staat hier een openbare om de hoek, dus we waren snel klaar. Maar voor ons was het makkelijk want slechte scholen staan hier niet in de buurt.
Dendy
Merel78
08-04-2010 om 20:05
Hoi allemaal
hoi allemaal
allereerst bedankt voor al jullie input, ik heb er echt iets aan. Het bevestigt voor een deel ook wel dat we op de goede weg zitten
In onze woonplaats zitten ontzettend veel scholen, omdat het een groeigemeente is geweest. Nu bleek in ons gesprek dat er nu een stilstand is in de geboortes, zeker vergeleken met 10-15 jaar terug, dus op alle scholen zal plek zijn. Dus eigenlijk hebben we teveel keus. Onze voorkeur gaat uit naar een christelijke school, daar zijn er maar 2 van en dan hebben we nog een katholieke school in de buurt. Dilemma is dat we geen 'school om de hoek' hebben, we wonen in een klein nieuwbouwwijkje waar geen school neergezet is, en wat ook niet nodig is gezien de overweldigende keus aan scholen. Maar de keuzes en dilemma's die er liggen vind ik best lastig: kies je voor de dichtsbijzijnde school ivm vriendjes (katholieke, is niet onze 1e voorkeur). christelijke school 1 is dicht bij de oppas, staat minder goed aangeschreven, heeft een turbulente periode gehad (wat ik gehoord heb uit verhalen van mensen die we kennen, maar ook van de directeur zelf, hij is er nl. zelf nog maar net, en hij zei letterlijk dat hij gekomen was om 'rust te brengen'). mijn vraag is wat dat doet met het school/ leefklimaat. chr. school 2 ken ik het beste, gaat mijn voorkeur naar uit (bevooroordeeld denk ik), maar is het verste weg en dan moet dochterlief later in elk geval 2 of 3 drukkere wegen oversteken en een spoorweg. afstand is dus ook verder weg (7 min. fietsen denk ik, missch. 10). deze school is ook wat groter (300 lln.) vs < 200 op chr. school 1. maar komt wel weer beter uit de inspectierapporten.
Naja, we gaan in elk geval nog op die andere school kijken en ik ga nog een afspraak maken op de katholieke school. Mijn indruk van vandaag was in elk geval best positief. En Dendy, hier ook geen 'slechte scholen' idd, uit de inspectierapporten komen ze allemaal als goed naar voren, alleen uit rapportage van 5 jaar geleden zie je nog wel wat verschillen (maar da's dus ook al een tijd geleden!)
Mogelijk beslissen we toch straks op basis van gevoel en praktische overwegingen (opvang, vriendjes, etc.).
bedankt in elk geval!
Merel
p.s. is het gebruikelijk dat je je kind meeneemt? Wij hadden een vaste oppasmiddag staan, dus dochterlief was met haar mee, maar de directeur vond het wel jammer omdat hij altijd graag het kind even zag. Is dit normaal?
Marjoleine64
08-04-2010 om 23:01
Open schoolochtenden
de scholen hier in het dorp hebben allebei in april 1 of 2 open ochtenden, waarop peuter-ouders kunnen komen kijken en kennismaken. De meeste klassen doen dan ongeveer hun normale lesprogramma, maar er wordt wel een beetje rekening gehouden met de bezoekers (geen toetsen die dag bijvoorbeeld). Wij zijn bij beide scholen gaan kijken, 1 protestants-christelijke en 1 katholieke. Destijds stonden beide scholen in het dorp te boek als goed, hanteerden ook min of meer hetzelfde systeem, en wij hadden ook bij beide best een goed gevoel. Toch hebben we op onze intuitie gekozen voor de christelijke, ook omdat die dichterbij was (1 km vgl met 2 km). Een openbare is er bij ons niet in de buurt, anders hadden we die gekozen denk ik. Nu, 9 jaar later, blijkt dat de goede keus geweest te zijn... De katholieke school loopt nu in snel tempo leeg, veel probleemkinderen, nieuwe directrice die de bezem erdoor haalt etc. Over 2 jaar zitten ze onder 1 dak (brede school), maar dat maken wij niet meer mee met onze jongens.
Marjoleine
Geerke
09-04-2010 om 09:06
Ook de grootte
Persoonlijk zou ik naast sfeer en werkwijze, de afstand ook belangrijk vinden, maar jij hebt sowieso niets in de buurt. Veel drukke wegen oversteken betekent waarschijnlijk langer je kind naar school brengen, dat kun je meewegen. Je hebt ook nog een kleintje.
Voor mij zou de grootte van een school ook een beetje meespelen (wat kleiner trekt mij aan). Maar 300 kinderen is ook niet echt heel veel of zo (hier in de buurt een groeiende school met nu nog 600, nou dat is no way wat mij betreft, zelfs al is het een supergoeie school).
Hillary
09-04-2010 om 12:51
Huiswerk
Waar ik destijds nooit druk om heb gemaakt (die kinderen uit groep 7 en 8 lijken al ontzettend oud als die van jou 3 is), is de hoeveelheid huiswerk. Ik vind nu met kinderen in groep 7 en 8, dat dat op onze school ontzettend veel is. Bij ons vinden ze dat ze alvast moeten wennen vanwege de middelbare school. Dat ze alvast met een agenda moeten leren omgaan en dan komen ze steevast met het voorbeeld dat kinderen dat noteren bij vandaag ipv bij de dag van inleveren. Nou volgens mij heb je daar geen 2 jaar voor nodig hoor. Wij hadden vroeger geen huiswerk (alleen topo) en geen agenda, maar toen ik het op dag 1 inderdaad verkeerd had opgeschreven op de middelbare school zei mijn moeder dat het anders moest, dus had ik het binnen 10 seconden al geleerd.
Verder is een kleine school misschien leuk, maar niet als deze in een groeiwijk staat en wellicht binnen 10 jaar van 10 kinderen naar 500 kan uitgroeien. Dan krijg je heel veel aandacht voor het organisatorische aspect en ook niet altijd de beste leerkrachten, want ze zijn allang blij dat ze elk jaar de formatie gevuld krijgen. Onze school stond 8 jaar geleden heel goed bekend, maar ik ken verschillende ouders in de bovenbouw die een eventueel volgend kind er niet meer naartoe zouden sturen. Ik zeg dit ook aan mensen als ze naar ervaringen vragen. De school is heel leuk zolang je een goeie leerkracht treft en zolang je geen probleemkind hebt, maar dat weet je vaak op 3-jarige leeftijd nog niet, vaak komt dat in de loop van de schooltijd naar voren of gebeurt er iets waardoor er alsnog problemen komen (een ouder overlijdt bijvoorbeeld). Mijn advies is dus ook om vooral rond te vragen bij mensen die op de scholen van je keuze al kinderen hebben zitten.
Merel78
09-04-2010 om 20:04
Dank
wat betreft de grootte nog van de school...onze woonplaats was in de jaren negentig een groeigemeente, en daarna ook nog wel, maar nu loopt het kindertal dus terug in vergelijking met toen. Dat betekent dus ook dat het leerlingenaantal daalt of zal dalen op vrijwel elke school. Dus dat kan best betekenen dat over 6 jaar een 'kleine' school niet meer rendabel is en opgeheven wordt of moet fuseren en dat een nu wat grotere school straks ook een 'kleinere' school is. Hmm, moeilijk zeg.
dat van het huiswerk is ook wel een goeie. En rondvragen, tja, dat vind ik best lastig, want mijn oudste is dus bijna 3, maar ik ken wel wat maar niet veel mensen die nu kinderen hebben op al de scholen die we willen bekijken (op elke 1 denk ik). Nou ja, eerst maar eens alle drie bezoeken en dan kijken wat ons gevoel zegt en dat dan naast alle praktische overwegingen leggen.
Thanx, Merel
m luiten
13-04-2010 om 12:42
Overgang naar groep 3
Onze dochter heeft op een school gezeten waar het gebruikelijk was om alle leerlingen van groep 2 over te laten gaan naar groep 3. En dus werd daar in groep 1 al gekeken of de kinderen ruim een jaar later wel toe zouden zijn aan groep 3!!.
Ik wist dit niet toen we onze dochter hebben aangemeld.
Ik werd er pas mee geconfronteerd toen, halverwege groep 1, het kleuteren aan de orde kwam.
Door verhuizing en overgang naar een andere school heeft onze dochter gelukkig geen extra jaar gekleuterd. Inmiddels zit ze in de brugklas en het gaat prima.
Ik had dit graag eerder geweten. En het staat niet bij alle scholen in de schoolgids.
M Lavell
13-04-2010 om 13:28
Schoolgids is niet heilig
"Ik had dit graag eerder geweten. En het staat niet bij alle scholen in de schoolgids."
Als een school systematisch leerlingen uit groep x anders behandelt dan leerlingen uit andere groepen, dan moet dat in de schoolgids staan. Staat dat er niet, dan is het hele gebruik op niks gestoeld.
Bovendien geldt de wet ten aanzien van doorstroom en die maakt geen onderscheid tussen de groepen en schrijft wel een ononderbroken schoolloopbaan binnen 8 jaar voor. De school mag daar niet systematisch 9 jaar van maken door in groep 1, 2, 3 of waar ook, bepaalde leerlingen aan een toelaatbaarheidsonderzoek voor de volgende groep te onderwerpen.
Uitzondering hierop is groep 8. Daar mag wel een toelaatbaarheidsonderzoek gedaan worden voor de overgang naar het vo. Daar mag wel verlenging plaats vinden met een extra jaar als die toelaatbaarheid onvoldoende blijkt te zijn.
Probleem is dat de overheid zich niet wil bemoeien met scholen. Een school die voor groep 8 zulke drempels opwerpt wordt dus met rust gelaten. De wet laat er geen ruimte voor, maar de overheid klaagt niet, dus kan het.
Maar dat betekent niet dat jij als ouder je daar bij neer moet leggen. Zelfs niet als het wel in de schoolgids staat.
Waar de overheid de scholen meer vrijheid laat dan de wet ze geeft om eigen beleid te voeren, betekent dat niet dat de school daarmee toestemming heeft om het jouw kind aan te doen.
Als jij meent en hard kunt maken dat die omgang je kind en onevenredig benadeelt, dan mag het niet.
Die benadeling is vrij eenvoudig neer te zetten. Ten eerste zijn er geen aanwijzingen dat dit soort zittenblijven het kind een voordeel oplevert (daar is onderzoek van), ten tweede is het mogelijk nadeel vooral een financiëel nadeel.
Een jaar langer in het bo levert in het vo een jaar minder bekostigd onderwijs op. De bezuigingsvoorstellen die de ambtenaren hebben gedaan, laten zien dat er tussen nu (naar groep 1 gaan) en straks (naar het vo gaan) op elk moment aan de financieringskraan gedraaid kan worden waardoor zittenblijven concreet geld kost.
Lesgeld, boekengeld en studiefinanciering.
Dit nadeel komt vooral terecht bij zittenblijvers die meestal terecht komen in het vmbo/mbo traject en daardoor eerder met dit soort kosten te maken krijgen. Bovendien zijn het de leerlingen voor wie kwalificatieplicht een grotere last is waarvoor ze ook na hun 18e op de huid gezeten worden.
Groet,
Miriam Lavell
Merel78
13-04-2010 om 20:10
Bedankt
nog voor jullie aanvulling. Kan me voorstellen dat het voor jullie een issue was, maar ik heb hier ook al e.e.a. gelezen over het wel/ niet kleuterverlengen enz. Voor ons zal de leeftijd ws. geen issue zijn, want onze dochter is van mei en ons zoontje van februari, dus die zullen nu relatief de 'oudsten' zijn (als de kinderen van december nog doorgaan naar gr. 3 als ze 5 zijn).
wij hebben 1 afspraak gehad, eind april nog een en ik moet er nog eentje maken. dat zal binnenkort wel zijn denk ik, moet nog ff bellen. Maar vind het nog wel lastig hoor, schoolgidsen zijn soms ook erg verschillend en erg positief denk ik
Merel
Hanne.
15-04-2010 om 14:00
Mee eens, maar er kan veel veranderen
Ik heb ook wel naar bovenstaande punten gekeken, maar ben er achter gekomen dat er helaas veel kan veranderen tussen het moment van orientatie en moment van naar school gaan (toch al snel 1,5 jaar)
De mannelijke leerkrachten waren vertrokken, de bso die volop ruimte had is ondertussen bomvol en de niet al te schone WC's zijn inmiddels vervangen door gloednieuwe etc etc.
Punt 10 is volgens mij het meest belangrijke punt, en dan niet zozeer het gevoel bij de individuele leerkracht (misschien krijgt je kind die wel nooit) maar wel het gevoel bij het totaalplaatje.