Klaartje
19-02-2011 om 23:51
Keuze basisschool
Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op een basisschool voor mijn 3-jarige dochter. Er zit een Daltonschool bij ons in de straat, een 'reguliere' op 10 minuten fietsenen een op 10 minuten met de auto. Ik ken alledrie de scholen van binnenuit en vind de tweede qua zorgbeleid en onderwijs beter, de derde op dat gebied het beste, maar de eerste het leukst en meest persoonlijk(want kleiner). Ook bij de tweede zullen vriendjes uit de klas redelijk in de buurt wonen, maar zo dichtbij als de eerste heeft toch ook wel grote voordelen.
Tot zover de feiten in het kort.
Wat zouden jullie doen? In ieder geval met de vader en dochter alledrie scholen bezoeken, zodat zij 'van buitenaf' de sfeer proeven. Maar verder, wat zouden jullie overwegingen zijn? Nooit je kind (zo)ver van huis naar school laten gaan of moet dat geen argument zijn? Kiezen voor het beste onderwijs of voor sfeer en persoonlijkheid?
Massi Nissa
20-02-2011 om 07:56
Simpel
Ik zou gaan voor de school bij jou in de straat. Dochter van vier gaat naar een school op minder dan 100 meter afstand en boy oh boy wat is dat makkelijk! Goed onderwijs heeft minder met een school te maken dan met de leerkracht voor de groep. Ik ben op mijn dochters school gewoon een paar keer gaan kijken, zowel in de klas als bij de pauzes en de overblijf. De sfeer beviel me, de juffen ook. Klaar. Het is toevallig een zwarte school, een van de twee in mijn woonplaats, maar dat mag de pret tot nu toe niet drukken. Mijn man had zijn bedenkingen in het begin, wilde liever een gemengde school, maar ook hij is om nu hij ziet hoe leuk dochter het vindt en hoe er op het kind wordt ingespeeld. Ze mag bijvoorbeeld al bepaalde projecten meedraaien met groep 2 omdat ze taalkundig wat verder is dan de meeste andere kindjes. Ik zou zeggen: begin bij die Daltonschool en pas als iets je niet bevalt, kijk je verder. O ja, vraag ook gewoon de andere kleuterouders hoe het ze bevalt (ga erbij staan als de school uit gaat).
Groetjes
Massi
Picasso
20-02-2011 om 08:46
Dachten wij ook
Wij kozen in eerste instantie ook de school vlak bij. Is absoluut makkelijk. Toch hebben we dochter na een paar jaar naar een andere school gedaan omdat ze vastliep. De school bleek niet om te kunnen gaan met kinderen die voor liepen, de sfeer werd alsmaar slechter en nog wat dingen.
Nu zitten beide kids op een Daltonschool op ongeveer 10 minuten fietsen. Er was ook een goede school doe een optie was maar dat vond ik logistiek te lastig: rond spitstijd zeker 20 minuten met de auto.
Je kunt trouwens ook op de site van de onderwijsinspectie kijken om te zien hoe de scholen het doen. En ken je mensen met kinderen op de scholen? Altijd handig om even mee te babbelen.
dc
20-02-2011 om 09:10
Dichtbij
ik heb mijn kind bewust ingeschreven op de dichtstbijzijnde school. Het enige argument om dat niet te doen zou zijn dat hij wel heel erg slecht staat aangeschreven!
Klaartje
20-02-2011 om 16:20
Groot-klein
Veel dank voor jullie reactie, dit helpt absoluut!
Dat laatste, dat combineren van (te) kleine klassen, gebeurt inderdaad op die daltonschool in onze straat. Omdat ik op die school gewerkt heb, heb ik zelf ervaren dat ík dat geen ideale situatie vind, zeker bij Daltononderwijs, waar veel zelfstandig gewerkt moet worden. Ik werkte in een groep 4/5, waarbij de groep 4 het echte Daltonwerken nog moest leren, maar als een kind ook maar íets last had van concentratieproblemen werd het wel erg veel en snel afgeleid. Of dat lukt valt of staat natuurlijk vooral bij de kwaliteit van de leerkracht, net zoals in mijn ogen de werking van Montessori-onderwijs.
Verder ben ik het helemaal eens met de opmerking dat de kwaliteit in het algemeen meer afhangt van de leerkracht, maar ik heb ook gemerkt dat op de kleine school het zorgbeleid minder goed geregeld was dan op de grote(re) scholen. Als mijn dochter een 'gemiddelde'leerling is die zelfstandig werken aan kan, zal ze weinig problemen hebben op de school-in-de-straat, maar hoe kan ik dat nu al weten? Geen idee wat voor leerling ze zal zijn.
Het blijft lastig, ik blijf open staan voor alle argumenten, graag!
Merel78
20-02-2011 om 21:57
Schoolkeuze
Wij hebben net na heel lang nadenken, puzzelen en scholen bezoeken eindelijk een keuze gemaakt. Ik heb eerder al eens een draadje in ouders en school daarover gestart, misschien heb je daar nog wat aan.
Ik adviseer je in elk geval alle scholen te bezoeken, zeker ook met vader en evt. dochter. Het is een lastige keuze, zeker ook als je scholen van binnenuit kent.
Wij hebben uiteindelijk toch voor de verste school gekozen, eigenlijk zelfs al nadat we voor school 2 gekozen hadden. Voor alle helderheid: geen 1 school is bij ons heel dichtbij, zeg maar om de hoek. Er moet altijd een of meer drukke wegen overgestoken worden.
We hadden de keus voor:
- school 1: dichtste bij, RK-school
- school 2: Prot. Chr. school, iets verder weg. Kende ik niet, maar ik weet van verhalen dat ze minder goed aangeschreven stonden
- school 3: prot. chr. school, verste weg. Staat goed aangeschreven. Ken ik van aantal jaar geleden door stage, mijn broers en zussen hebben daar op school gezeten.
Mijn man vond dat ik niet mijn voorkeur voor school 3 de doorslag moest geven. Hij vond en dat was ik met hem eens, afstand ook een big issue. Na gesprekken op alle drie scholen viel de eerste school af omdat hij niet aansluit bij wat wij belangrijk vonden. En toen werd het lastig. We hadden voor de 2e school gekozen, maar na het ontvangen van het inschrijfformulier, hadden we heel veel vragen. Er werden rare dingen gevraagd, dus we zijn nog een keer het gesprek aangegaan. Dat was verre van bevredigend, we vonden het een beetje van 'ze doen maar wat'. Afgelopen week hebben we nog een gesprek gehad op school 3, waar inmiddels een nieuwe directeur is. Dat was zo'n helder en duidelijk verhaal dat het voor ons duidelijk is dat we voor deze school gaan kiezen, ondanks dat het wel een end weg is. Een duidelijke identiteit, kwalitatief goed onderwijs, een directeur met een visie en een goede sfeer op school hebben ons over de streep getrokken. En het zorgvuldig om gaan met zaken als het gaat om privacy, een net mailtje sturen over het inschrijfformulier dat nog nie twas teruggestuurd (we hadden dat opgevraagd om te vergelijken).
In jouw geval zou ik ook kijken naar jouw kind, wat heeft die nodig (misschien extra dingen?) en hoe 'slecht' is die eerste school? Een kleine, fijne school, met aandacht en warmte is ook heel belangrijk, dus ik kan me goed voorstellen dat je dan voor school 1 zou gaan als school 1 onderwijskundig er verder ook goed vanaf komt (met alleen die andere 2 als beter).
Succes met deze lastige keuze!
Merel
Merel78
20-02-2011 om 22:00
Aanvulling
Tjonge, ik kan dit echt nooit in 1 keer
De school waar we nu voor kiezen is denk ik ongeveer een 10-15 minuten fietsen of 5 min. met de auto. Je moet wel een tweetal drukkere (voor een groot dorp dan) wegen over en een spoorwegovergang. Alleen fietsen zal er dus voorlopig nog niet bij zijn (maar ja, dat sowieso nog niet als ze net 4 is. )
Merel
kaatje43
21-02-2011 om 21:37
Kies niet automatisch voor de school dichts bij
Maar ga kijken of het Dalton-systeem je aanspreekt. Als dat niet zo is dan worden het lange jaren met mogelijke irritaties.
Zelf heb ik ooit gekozen voor een Jenaplanschool die het verst weg is. Het soort onderwijs sprak mij gewoon heel erg aan. Net als Dalton kijken ze heel erg naar het niveau van het kind en naar mijn idee brengt dat het beste van je kind naar boven. Er zijn natuurlijke reguliere scholen die dit ook wel in min of meerdere mate doen, maar zij missen gewoon de ervaring van op individueel niveau les geven.
Het gemak weegt niet op tegen de kwaliteit van het onderwijs.
Probeer met mensen in contact te komen die kinderen op die scholen hebben zitten.
kaatje43
21-02-2011 om 21:46
Zelfstandig werken
Wordt toch aangeleerd? Niemand verwacht van een kind in groep 3 dat hij al zelfstandig kan werken. Ik merk nu mijn kinderen op het VO zitten, dat dat een groot pluspunt is van een school a la Dalton.
Maar goed niet ieder school is het zelfde en als je er al zelf gewerkt hebt, zul je wel weten hoe het daar reilt en zeilt. Dan begrijp ik je vraag eigenlijk niet. Enne... een gemiddeld kind bestaat niet ![]()
Klaartje
21-02-2011 om 22:44
Keuze
mijn vraag ging eigenlijk heel simpel over het kiezen tussen dichtbij of kwaliteit. De school dichtbij is naar mijn mening slechter (maar goed beoordeeld door inspectie trouwens) dan de school ver weg. Het verschil is niet dramatisch groot en heeft vooral te maken met het zorgbeleid, wat belangrijk kan zijn als je kind extra hulp nodig heeft.
Ik geloof trouwens eigenlijk niet echt dat je elk kind zelfstandig werken kan aanleren . Er zijn er gewoon bij die dat slecht kunnen. Niets mis mee, maar in mijn optiek niet handig om gelukkig te worden binnen Dalton-onderwijs.
egberdien
21-02-2011 om 23:25
Ik zou
niet kiezen voor een school op 10 auto-minuten afstand als er een goed alternatief is. De school hier is ongeveer 10 minuten fietsen, en het is heel makkelijk dat dochter van 8 (bijna 9) dat zelf kan nu.
dihanne
22-02-2011 om 08:31
Kwaliteit van directeur?
Hoi klaartje
jouw vraag is: kiezen tussen dichtbij of kwaliteit.
Dichtbij: dat is makkelijk te beoordelen, maar kwaliteit is een heel ander verhaal.
Je hebt een voorkeur voor de school wat verder weg, en denkt dat die ook beter is. Maar ja: dat weet je gewoon niet, en het onderwijs is natuurlijk sterk leerkrachtafhankelijk
Het is een lastige keuze
Ik zou zeker ook mee laten wegen waar je je zelf het meeste op je gemak voelt, dat zal vast ook voor je kind gelden. Als ik het zo lees, is dat op de school wat verder weg.
En de kwaliteit van de directeur proberen in te schatten. De directeur is toch wel erg belangrijk. Wij hebben op school in vijf jaar twee echte, en twee interim-directeuren gehad. Vreselijk. Er komt niets van de grond, goede leerkrachten vertrekken, alleen beginnende leerkrachten willen nog op zo'n school werken enz.
De kwaliteit van de directeur is ook van belang. Daar zou ik zeker een inschatting van proberen te maken.
succes
Dihanne
ayla
22-02-2011 om 10:10
Wij
Mijn oudste heeft ondertussen op een gewone basisschool en een montesorri school gezeten. Er is voor beide systemen wat te zeggen maar mijn voorkeur gaat uit naar montesorri, al moet je ook wel het kind ervoor hebben vind ik. Kinderen werken zelfstandiger, hebben meer vrijheid, werken meer op hun eigen niveau en daardoor vallen verschillen tussen de kinderen ook minder op. De oude school was een grote buurtschool met gewoon klassikaal onderwijs, op zich een prima school zolang je binnen de gemiddelden valt. Val je daarbuiten dan wisten ze niet goed wat ze ermee aan moesten. Door de omvang van de school, de grote van de klassen was overleg vaak ook moeizaam. De montesorri waar ze nu zit is kleiner, de directeur kent alle kinderen bij naam, hij participeert bij overleg met ouders en gaat ook in klassen kijken hoe het met de kinderen gaat. De klassen zijn kleiner en er is meer uitwisseling tussen de verschillende groepen. Voor mij een belangrijk punt was ook de combi klassen. De oudste zit nu in een 4/5 combi klas en kan hierdoor ook makkelijker omgaan met groep 5 kinderen. Jongste stroomt nu in een groep 1-2 in en kan hierdoor makkelijker werkjes van groep 2 mee doen terwijl hij als hij het fijn vindt toch met de jongste kleuters kan spelen. Dit was bij de oude school niet mogelijk. De montesorri ligt helaas niet echt vlakbij, met de auto toch 15 minuten rijden. Dat is wel te overbruggen het nadeel is echter meer dat er geen kinderen uit onze buurt op school zitten. Ook leeft er niet echt een afspraakjescultuur, dat mist onze oudste best wel.
Polly Shearman
22-02-2011 om 11:20
Hier
speelde afstand geen rol, we konden kiezen uit 3 scholen die in het zelfde gebouw zaten ( bredeschool)
Maar ik zou idd afstand wel laten mee tellen, nu denk je nl ach...ik moet ze toch brengen of ik er nu 5 min op de fiets of 5 min met de auto over doe
Maar gek genoeg worden kleine kinderen groot, en is het gewoon heel erg fijn als ze zelf kunnen lopen/fietsen
En zelfstandig met vriendje mee naar huis kunnen, en weer om 5 uur thuis kunnen zijn.
Vroeger... woonde wij ruim 3 km van school af, en fietste ik vanaf de 4de klas zelfstandig, langs een grote drukke weg. Toen kon dat nog... maar ja toen kon alles nog!
Yura
22-02-2011 om 11:39
Huiswerk
Daar heb ik toen nog helemaal niet opgelet, toen ze zo klein waren, maar ik vind dat onze kinderen erg veel huiswerk krijgen/kregen in de groepen 7 en 8. Volgens mij heeft dochter in groep 8 het af en toe drukker dan zoon in havo/vwo-brugklas. Ze moeten best veel werkstukken maken, waarbij je als ouders best veel moet helpen, omdat het te moeilijk voor ze is. Op de middelbare school beginnen ze gewoon bij het begin, dus bestaat een werkstuk eerst uit een formulier met open vragen. Achteraf gezien vind ik van mezelf dat ik daar op had moeten letten.
Moek
22-02-2011 om 12:42
Aanspreekbaarheid
Hier is een goede directeur en worden goede leerkrachten dus lang vastgehouden (al zitten er ook wel mindere bij). Maar toen er problemen waren, heb ik uiteindelijk echt met de vuist op tafel moeten slaan om iets te bereiken voor mijn kind. Nog steeds heb ik het gevoel dat ik de IB'er ben ipv de dame die daarvoor doorgaat. Ik moet ze steeds aan afspraken herinneren en zo. Dus communicatie, ouders serieus nemen, is ook belangrijk. Daarvoor kun je het best wat kritische vragen stellen, gewoon om te kijken hoe daarmee wordt omgegaan.
Overigens heb ik zelf 8 maanden op een Dalton gezeten na een afschuwelijke Montessori-school. Het was er heerlijk!
Woutje
22-02-2011 om 16:15
Kwaliteit gaat voor
Wij hebben ook gekozen voor een school op auto-afstand. Dat betekent dus veel heen en weer rijden, goede afspraken met de kinderen maken over wanneer wel en niet bij ons of ergens anders gespeeld kan worden.
Af en toe ben ik dat pendelen spuugzat, maar het weegt niet op tegen kinderen die op hun school op hun eigen niveau kunnen werken en het er naar de zin hebben (soort Dalton, maar dan vernieuwender). De dichtstbijzijnde school staat op 150 m afstand, maar is een reguliere school waar kinderen in vaste groepen zitten. O wee als je kind dan met 4,5 jr gaat lezen of al snel sommen boven de 20 kan maken... "Jij mag geen vragen meer stellen want dat leer je volgend jaar wel".
NaShA
22-02-2011 om 16:33
Voor oudste
heb ik toen ook gewoon voor de buurtschool gekozen. Niet dat die nu op zo korte afstand als door sommige hier genoemd lag, maar buurtschool omdat vrijwel alle kinderen uit de buurt daarheen gingen. Nadat het daar erg fout was gegaan met zoon, heb ik toen in overleg met de personen die hem begeleidden en behandelden besloten mijn andere 2 kinderen niet op die school aan te melden (ze waren toen ongeveer de aanmeldleeftijd). Als zoon namelijk weer had kunnen terugkeren naar regulier, dan hadden ze hem toch niet meer naar zijn oude school laten gaan.
Ik ben toen toch wat bewuster gaan rondkijken. Kort daarvoor was er een Daltonschool bij ons gestart. Zus werkt op een Dalton en de verhalen spraken mij wel aan. Dus samen met zus afgesproken om op die school te gaan kijken. Ondanks dat ze nog maar net gestart waren en nog geen officiele Daltonlicentie hadden was zus toch behoorlijk onder de indruk hoe ver ze toen al waren....De sfeer sprak mij ook erg aan en ook het al vroeg zelfstandig leren werken met ook de mogelijkheid daardoor om verdieping en verbreding te kunnen krijgen, als dat nodig was. Maar ook de mogelijkheid extra aandacht te besteden aan de dingen die minder goed gingen.
Heb ik nu echt niks te klagen over deze school? Ja hoor, op elke school is wel iets heb ik al gemerkt. Het kan nooit 100% naar je zin zijn. Maar ik zie wel verschillen. De manier waarop er met de kinderen omgegaan wordt vind ik toch een stuk prettiger dan op de oude school van oudste.
De Daltonschool ligt ook niet in onze wijk. Qua afstand scheelt het niet veel met de andere school, maar we moeten nu wel een drukke weg over. Dus alleen naar school zit er voorlopig nog niet in....
soepstengel
23-02-2011 om 11:22
Na flinke twijfel bij onze eerste
toch voor de school om de hoek gekozen,die niet zo geod bekend stond in onze nieuwe buurt, we waren een van de eersten die er naar toe gingen. We werden daar zo hartelijk ontvangen en bij de school van onze eerste keus helemaal niet. Dat was toen een tegenvaller, maar ik ben wel blij dat we niet elke dag 4 keer op en neer hoefden , de afgelopen jaren. Tuurlijk er is op onze school ook een aantal keer iets mis gegaan maar we hebben met onze hulp en flink wat praten met een aantal ouders zoveel bereikt. Zoon zit er nu nog en met hem wel 8 kinderen uit de straat( in zijn groep)Hij heeft altijd wel eimand om te spelen terwijl er nu bijna niemand meer op de "verre"school hier uit de buurt zit
kaatje43
23-02-2011 om 14:11
Klaartje, voor een deel heb je gelijk
"Ik geloof trouwens eigenlijk niet echt dat je elk kind zelfstandig werken kan aanleren . Er zijn er gewoon bij die dat slecht kunnen. Niets mis mee, maar in mijn optiek niet handig om gelukkig te worden binnen Dalton-onderwijs."
Tuurlijk zijn er kinderen die er meer begeleiding bij nodig hebben. Zelfstandig werken is ook niet hetzelfde als loslaten. Juist als die kinderen goed begeleid worden tot in groep 8 wellicht, hebben ze daar meer profijt van op het VO, die toch echt zelfstandigheid van ze eist. Het valt of staat dus met de leerkracht die goed in de gaten houdt wat de kinderen allemaal wel of juist niet doen.
SuzanneB
01-03-2011 om 22:03
Het is allemaal relatief
Dalton of geen Dalton? Steeds meer scholen nemen de werkwijze (geheel of gedeelteijk) van Dalton over, zonder echt dat prdikaat te willen behalen. Dat een school geen Daltonschool is betekent dus niet direct dat er niet zelfstandig en/of op niveau gewerkt wordt.
Goede directeur? Vriendelijke ontvangst en charmante persoonlijkheid maken iemand nog niet tot een goed schoolleider. En wat als die geweldige directeur net vertrokken blijkt te zijn als je kind 4 wordt?
Onderwijs is mensenwerk, maar het is niet zo dat dezelfde mensen altijd op dezelfde plek blijven zitten. Tussen het moment van aanmelden en het moment van daadwerkelijk naar school gaan kan daarin veel veranderd zijn.
Echt heel slechte scholen zijn er maar heel weinig in Nederland. Ik zou zeggen: als het even kan, kies voor een school in de buurt. Goed voor het zelfstandig sociaal leven van je kind.
En ga vooral samen met je kind een keer kijken op de school (niet tijdens het kennismakingsgeprek) en kijk hoe school en kind op elkaar reageren. Baseer je keuze dan gewoon op gevoel en intuitie.
Suzanne