Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Adam

Adam

30-10-2010 om 23:07

Keuze basisschool amsterdam

Het valt mij op dat wanneer ouders hier advies vragen over de keuze van een basisschool, ze zelden tot nooit de beoogde scholen bij naam noemen. Waarom is dat? Is dat "not done"?

Wij moeten een keuze maken voor een school in Amsterdam-centrum/oost en dat valt ons moeilijk (voorzover je een plek kunt krijgen, ook dat is onduidelijk). Ik zou heel graag (recente) ervaringen van andere ouders horen over specifieke scholen. Ik vind het erg moeilijk om een goed beeld te krijgen via voorlichtingsbijeenkomsten of incidentele bezoeken. En het is ons eerste kind, dus ervaring hebben we nog niet hiermee...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Onderwijsconsumenten

Op de site van Onderwijsconsumenten staat informatie over zwakke basisscholen
http://www.onderwijsconsument.nl/ouders/artikel.php?aid=259
Dat geeft natuurlijk maar een beperkte informatie.
Mijn dochter is van school veranderd naar een zwakke school die juist weer de goede kant uitging maar nog wel weinig aanmeldingen en kleine klassen. Dat was een behoorlijke verbetering. En er is meer informatie, bijvoorbeeld ook een site met sterren voor basisscholen, ook in Oost.
Daarnaast is het heel persoonlijk en afhankelijk van wat je denkt dat geschikt is voor je kind en of de school en de mensen daar prettig overkomen.
Sommige scholen zijn 'zwarte' scholen of er komen veel verschillende kinderen, vooral in Amsterdam. Maar dat kan ook juist weer een voordeel zijn omdat er dan meer expliciet gesproken wordt over de verwachtingen van de school over de gang van zaken in de school.
Ik zou vooral ook eens op een schoolplein gaan kijken als er kinderen spelen of er komen ouders kinderen brengen en halen.

Adam

Ook aan de ervaringen van anderen heb je maar beperkt wat. Het blijft een sprong in het diepe. De sfeer op een school kan veranderen, het team kan veranderen, een directeur kan veel invloed hebben, of juist weinig, de populatie kan in een paar jaar tijd erg veranderen, de school kan prima geschikt zijn voor een bepaald type kind maar weer net niet voor jouw kind, jij kunt nu nog maar beperkt inschatten wat voor type jouw kind is...., de school die voor alle kinderen ideaal is moet nog uitgevonden worden, je kunt zelf onverwacht moeten verhuizen,

nou ja, mijn punt lijkt me duidelijk.
Laat het gaan. Makkelijk gezegd, ik weet het, maar het klinkt nu of je het onmogelijke wilt. Zekerheid van te voren.

Mag ik aannemen dat je je kind wel bij de geboorte al hebt ingeschreven? Want anders is het idd nog maar wachten waar je ingeloot wordt. Dan heb je je voor niets te sappel gemaakt. Vrienden van mij in Amsterdam Zuid zijn ondanks diverse waarschuwingen pas na de 1e verjaardag gaan inschrijven en blijken nu overal te laat of te moeten loten met 200 kinderen voor 10 plekken.

De beste tip vind ik toch de pleinkijktip van AnneJ hierboven. Dat zou ik zeker doen, dat geeft een goed beeld van de sfeer. Het is direct, uit de eerste hand, en niet cosmetisch door de school verbeterd.

Zit je kind op een kdv of psz?

Als je kind op een kdv zit, of op een peuterspeelzaal, dan zit het vast ook in een groep mee leeftijdgenoten die oudere broertjes of zusjes hebben. Spreek die ouders eens aan en vraag naar hun ervaringen, dan heb je iets om op af te gaan.

Uiteindelijk blijft het toch een sprong in het diepe. Ik zou gewoon de scholen die in principe in aanmerking komen op een rijtje zetten en beginnen met de inspectierapporten van die scholen te lezen. Dan de schoolgidsen van de scholen lezen (staan vaak op internet). Inderdaad eens rondkijken bij het schoolplein (dat ging hier dus niet, wij verhuisden net in die periode naar de andere kant van de stad en konden niet even gaan kijken) en ook eens kijken naar inschrijftermijnen. Bij sommige scholen kun je helemaal niet aanmelden voordat kind 3 is, dus dat verhaal van RodeBeuk gaat niet altijd op.

Groeten,

Temet

Leeftijd

In Amsterdam mag je inschrijven als ze 2 zijn. En dan mag je meen ik 3 scholen opgeven die je voorkeur hebben. In Oost en Centrum heb ik geen ervaring helaas. Alleen in Oud-West.

Niet om te zeuren...

maar die kennissen van mij hebben nu peuters en toen de kinderen waren geboren hanteerden sommige scholen die regel nog niet. Werd ze duidelijk gemaakt door school. Terwijl toen ze gingen kijken (kort na de geboorte) school ze er niet op gewezen had dat ze toen al konden inschrijven, en kennissen dachten oh, dan zal het wel vanaf 2 jaar zijn. Niet dus.

rozenstruikje

rozenstruikje

31-10-2010 om 21:03

Hier, ook amsterdam

Maar welke school wil je dan iets over weten?

Voor je allerlei dingen van de scholen tegen elkaar gaat afwegen zou ik even praktisch kijken: Op welke school is er plek, en is er dan ook plek op de naschoolse opvang (mocht je dat nodig hebben). Belangrijk is ook dat de naschoolse je kind wil ophalen bij school, behalve als je zelf de mogelijkheid hebt om even taxi te spelen om 1500 uur. Je hebt ook zo'n gids van alle scholen in amsterdam, heb je die al ontvangen? Ik kreeg die toen jongste drie werd gratis in de bus. Maar ik heb hem dus niet meer, want hij gaat naar de school van oudste natuurlijk.
Hier in onze wijk/ stadsdeel mag je maar bij 1 school inschrijven. Ik geloof al vanaf de geboorte? Inschrijving is geen garantie voor plaatsing want brusjes gaan natuurlijk voor en dat is nooit zo goed in te plannen.
Wij hadden uiteindelijk nauwelijks meer keuze:
Toen dochter nog klein was, 10 maanden geloof ik, heb ik haar ingeschreven bij de school in de straat. Je moest ook zoiets ondertekenen als 'ik heb mijn kind enkel bij deze school ingeschreven'. (Voor zover zoiets geldig is dan.)
Toen ze 3,5 was bleek de school vol en zou ze geplaatst worden op de tweede nog op te richten locatie echt een flink stuk verder (3 tramhaltes). Terwijl de creche van jongste de andere kant op was, ook al flink ver. Die tweede locatie zag ik niet zitten en dus moesten we pijlsnel op zoek naar een andere school. Inmiddels bleken de drie andere scholen dichtbij vol. Dus nu zit ze op een andere school echt een flink stuk verder, maar wel vlakbij creche van jongste dus de goede kant uit
Alle scholen hebben hier een profiel, een soort thema waarom ze het onderwijs opbouwen. Hartstikke leuk en dan kun je iets kiezen wat bij je kind past (sport/ spel/ natuur/ techniek/ media/etc). Maar dat is natuurlijk wel wat raar want aan de ene kant moet je al supervroeg inschrijven. Dan weet je nog niet wat bij je kind past. Aan de andere kant ook wel stom want uiteindelijk kom je gewoon op de school die plek heeft. Onze school is nu voor de komende twee jaar ook zo goed als vol met al ingeschreven kinderen en aankomende brusjes.

Rozenstruikje

Adama

Adama

31-10-2010 om 22:37

Reactie

Dank voor de snelle reacties!
Ja schoolgidsen en inspectierapporten hebben we uitgeplozen. Bezoek aan schoolplein heb ik bij een school gedaan, daar werd ik toch niet veel wijzer van, misschien moet ik het vaker doen, dan heb ik meer vergelijkingsmateriaal.
Van een school heb ik via buren en vrienden verhalen gehoord die niet zo'n gunstig beeld geven, terwijl de voorlichtingsbijeenkomst wel sympathiek was. Het gaat dan om echte inside-informatie: de laatste jaren gaat het slechter, vroeger was het een goede school maar nu niet meer, veel verloop onder leerkrachten. Dat soort dingen kom je niet te weten door op het schoolplein te kijken of de schoolgids te lezen.... Vandaar dat ik over de andere scholen ook graag meer zou willen horen van ouders. Ik lees al een tijd mee met ouders&school, en dan zie je dat je een school pas echt leert kennen als er problemen zijn, en dat ene school er heel anders mee omgaat dan de andere...

Ons kdv ligt ver weg in een andere wijk, de andere kinderen daar zullen naar heel andere scholen gaan. Het zijn bovendien vertikale groepen, waardoor er weinig leeftijdsgenootjes in de groep zitten.

Het inschrijvings- en toewijizingsbeleid verschilt in Amsterdam per stadsdeel. Bij ons mag je aanmelden vanaf twee jaar, maar de volgorde van aanmelding lijkt er niet toe te doen. Als er meer aanmeldingen dan plaatsen zijn, dan verdelen twee openbare scholen in dit postcodegebied hier de leerlingen op grond van nabijheid tot de school - met de passer en de lineaal dus. Vroeg aanmelden heeft dus geen zin. Je mag je kind maar bij één school definitief aanmelden ofwel inschrijven, maar ja hoe moet dat nou als je niet weet of er plaats voor je is op de school van voorkeur.... het komt op mij wat vaag over, de suggestie wordt gewekt dat je helemaal geen keuzevrijheid hebt. Dat maakt de overweging ook zo onwezenlijk...

Nu blijkt sinds kort dat we een plaats kunnen krijgen op een school en op een andere school waarschijnlijk ook. De keuze die we lijken te hebben is tussen redelijk goede scholen, met vermoedelijk een populatie kinderen/ouders die wel wat op elkaar lijkt, maar die een andere onderwijskundige benadering hebben. De ene school is oud en de andere nieuw. En ik vind de keuze echt heel erg moeilijk, ik loop al een jaar te dubben maar we komen er niet echt uit.... Ik zal concreter worden over mijn waarnemingen en overwegingen. Ik noem de scholen met name, omdat ik hoop dat jullie me willen corrigeren als je de school kent maar het niet met me eens bent.

De Boekmanschool is een oude school bij ons in de buurt enigszins op de fietsroute tussen huis en mijn werk. De school heeft een heel goede reputatie, hoewel meerdere buren niet voor deze school hebben gekozen vanwege de vreemde, wat arrogante, voorlichtingsmiddag en de elitaire houding van school en/of ouders. De cito-scores zijn hoog, maar dat is niet vreemd gezien het hoge gehalte hoogopgeleide ouders en de witte samenstelling. Ik dacht dat de school ooit Jenaplan was geweest, maar het is nu al lange tijd behoorlijk klassikaal. De school is geïnspireerd door de sociaaldemocratische idealen en drukkunstactiviteiten van Boekman. Er is veel aandacht voor leuke, extra activiteiten, vooral cultureel. De school ligt dichtbij allerlei musea etc. De school vermeldt trots dat ze Kanjertraining geven. In de schoolgids staat dat er na het gymmen gedouched wordt, maar er staat niet "verplicht". Er staat dat ze niet voor versnellen zijn. Het schoolgebouw is aardig maar oogt wat donker en muf en aftands. De school valt onder dezelfde stichting als van een schoolgebouw waar ik ooit sportlessen heb gevolgd en waar ik geschokt was door de vieze douches en wc's. Het schoolplein is vernieuwd en leuk. De voorlichtingsbijeenkomst vond ik vervelend, er werd weinig over het onderwijs van de hele school verteld, maar vooral over hoe het er in de kleuterklas aan toegaat, in de trant van "als je kind hier op school komt, gaat het zus en zo". Er werd niet vanuit gegaan dat de ouders een keuze hebben, je mag blij zijn als je een plaats krijgt. De bijeenkomst was op woensdagmiddag, in een lege school. Ik krijg de indruk dat het niet de bedoeling is dat je een keer in een volle school komt kijken. Ik verdenk de school ervan dat ze ouderwetse opvattingen over kleuteren hebben en dat er weinig ruimte is voor individuele ontwikkeling en afwijkingen van het gemiddelde. De school schrijft recent dat ze zich de komende tijd meer gaan richten op individuele leerverschillen. Onlangs is er een nieuwe directeur gekomen, die korte tijd gewerkt heeft op een probleemschool in de buurt. Die zwarte probleemschool heeft zichzelf inmiddels opgeheven (!) en de kinderen worden verdeeld over een aantal andere scholen waaronder deze. De school heeft momenteel geen continurooster, maar vermoedelijk wordt voor alle Amsterdamse scholen over enkele jaren een continurooster verplicht. De lunchpauze is tamelijk kort dus ik vermoed dat de meeste kinderen overblijven.

De andere school is De Kleine Kapitein, een nieuwe Daltonschool die nog aan het opbouwen, groeien is (ze hebben nu nauwelijks leerlingen voor de hogere klassen). We waren verrast door de frisse en heldere indruk die we kregen op de kleinschalige voorlichtingsochtend. Het Daltononderwijs geeft een duidelijk kader aan de onderwijsideeën, de school heeft een Dalton-certificaat gehaald en doet aan bijscholing van de leerkrachten. Ze kwamen enthousiast op ons over. De school zit nu nog in een tijdelijk gebouw maar krijgt een mooi groot nieuw gebouw. De voorlichting was op maandagochtend, we kregen een rondleiding door de school en ik was getroffen door de rustige, geconcentreerde sfeer. Kinderen zaten alleen of in groepjes voor zichzelf te werken in klaslokalen en soms ook een paar op de gang, en er heerste een enorme toewijding en rust. Het sprak mij enorm aan dat een kind in het eigen tempo kan werken voor het ene vak op een ander niveau dan op een ander. Ze werken met combiklassen waarin elk kind een eigen pad volgt. Het kind kan bijv. rekenen op het niveau van groep vijf en lezen op het niveau van groep vier, of andersom. De school is wat verder van ons huis, in meters maar ook psychologisch (in een ander stadsdeel, voorbij een drukke weg met stoplichten en een grote brug) en buiten mijn fietsroute (maar niet erg ver weg). De school zegt dat er ook kinderen zijn uit onze buurt. De school profileert zichzelf als "wereldschool". De kinderen krijgen Engels vanaf groep 1 maar ik zie niet dat daar een vakleerkracht voor is dus ik vraag me af hoe ze dat doen. Het is (nog) een kleine school, dus de mogelijkheden zijn wat minder wat betreft extra activiteiten. Maar op zich lijkt er in Amsterdam een tamelijk vast, standaard aanbod te zijn van een enkel concert en museumbezoek per jaar, schooltuintjes, schoolzwemmen etc. Ze geven geen Kanjertraining maar hebben een andere methode gericht op sociaal-emotionele ontwikkeling. In de schoolgids staat dat douchen na gym verplicht is. Ook is het verplicht om de onderwijzer aan het begin en eind van de dag een hand te geven. De school lijkt me overwegend wit maar wat minder dan de Boekmanschool. de school heeft een vast samenwerkingsverband met een bedrijf voor naschoolse opvang waarmee ze in het nieuwe gebouw een brede school gaan vormen. De school heeft een continurooster.

Zelf had ik als kind geen goede ervaringen met klassikaal onderwijs, ik snakte ernaar om op mijn eigen niveau en tempo te kunnen werken. Vandaar dat het Dalton-onderwijs mij aanspreekt. Maar het schijnt dat tegenwoordig op alle scholen veel meer mogelijkheden zijn voor individuele ontwikkeling dan vroeger en dat er geen echte klassikale scholen meer bestaan.
Onze zoon lijkt best slim te zijn, hij was nog geen tweeëneenhalf toen hij alle kleuren al kende, een aantal letters en de cijfers t/m 10 kon lezen, hij kent al heel veel liedjes, hij kan zich al jong verbaal goed uitdrukken merkten ze op de creche op (hij was gemiddeld met de leeftijd waarop hij ging praten, maar kon al snel goed vertellen wat hij wilde in plaats van een driftbui) etc (en hij heeft intelligente en hoogopgeleide ouders en opa en oma). Maar hij heeft een lichte zintuigelijke handicap (oncorrigeerbaar) en risico op leer-, gedrags- en ontwikkelingsproblemen (waar we tot nu toe niets van merken, het gaat erg goed met hem). Op de creche zit hij in een vertikale groep met veel ruimte voor individuele voorkeuren en ontwikkeling, en dat bevalt goed. Wennen op de creche was destijds ontzettend moeilijk. Maar sinds hij 2 is lijkt hij echt gelukkig daar. Het kan dus alle kanten opgaan op school, maar hoe dan ook lijkt mij individueel gericht onderwijs goed. En hoe dan ook zou ik graag willen dat de school goed omgaat met eventuele problemen of afwijkingen van het gemiddelde. Onze zoon is eind augustus jarig, dus dat zou geen problemen moeten geven met de lengte van het kleuteren.

De onderwijskundige benadering, de onderwijskwaliteit en de culturele activiteiten vind ik allemaal erg belangrijk. Maar soms zijn het ook kleine dingen die me opvallen en waarvan ik me afvraag of ze tekenend zijn voor de sfeer. De Kanjertraining vind ik bijv. dubieus, op dit forum heb ik daar enge dingen over gelezen. En het verplichte douchen stuit mij ontzettend tegen de borst en vind ik volstrekt onnodig.

Wat betreft ouderparticipatie heb ik geen goed beeld wat de scholen "eisen". De Boekmanschool wil graag ouderparticipatie voor de leuke activiteiten maar ik kan me niet voorstellen dat er veel thuisblijfmoeders zijn daar.

Ik ben heel erg dankbaar voor iedereen die ons tot meer inzicht zou kunnen brengen! Je kunt natuurlijk altijd nog later proberen van school te wisselen, maar daar denk ik niet lichtzinnig over, liever niet.

In dat geval

Zou ik voor de Kleine Kapitein gaan. Omdat ik zelf ook ongeveer in jouw schoenen heb gestaan kwa voorbelasting en kwa verwachting van een klassikale school, en daar heb ik me lelijk in vergist. Het bleek dat sommige docenten nog totaal klassikaal werkten en alle werkafspraken aan hun laars lapten. Daar heb je dan als ouder maar mee te dealen. Verder bleek mijn zoon nog wat slimmer dan gedacht, maar dat is niet bijzonder, dat heeft echt iedereen hier op OOL...

Ik blijf wel erbij dat je zoekt naar beheersing van iets wat je maar zeer beperkt kunt beheersen. Iedere school zal dingen hebben waar je bij op je achterhoofd krabt, en ik denk niet dat je je kind daarvoor in bescherming moet nemen. Daar leren ze gewoon van. Dat is helemaal niet zo erg.

En, zoals ik ook al aanduidde, de dingen kunnen ook weer veranderen. Juist die 'insider info' waar je aan refereert kan ook weer achterlopen.

Maar goed, ik ben nu dus bezig te repareren dat ik mijn slimme kinderen naar een klassikale school heb gestuurd in de verwachting dat differentiëren gemeengoed was inmiddels. Dus ik ben bevooroordeeld.

Laatste vraagje: hoe heb je je eigen schooltijd ervaren. Hindert dat je of helpt dat je nu? Wat vind je eigenlijk van school. Kun je aangeven of alles even belangrijk voor je is of zijn er speerpunten, prioriteiten waar je niet op wilt toegeven? Dat laatste zou de keus kunnen vergemakkelijken. Je schrijft nu een lang verhaal. Het is wel duidelijk hoor, maar kennelijk heb je nog geen top 3. Je schrijft: "De onderwijskundige benadering, de onderwijskwaliteit en de culturele activiteiten vind ik allemaal erg belangrijk. Maar soms zijn het ook kleine dingen"

Kortom, vind je alles belangrijk? Is het toeval dat je niet het sociale element als criterium hebt genoemd, waarbij het niet alleen om de sfeer gaat maar ook of je je thuis voelt tussen de ouders?

Laatste nabrander: ze hebben altijd iets van een sociaal programma, als het geen kanjertraining is dan wel vreedzame school.

jutter

jutter

09-11-2010 om 15:13

Intuitie

Als ik het zo lees, heeft je intuitie al duidelijk een keuze gemaakt. Volgens mij altijd een belangrijke graadmeter. Ik kan je helaas geen inside-info geven over de scholen (ken ik niet), alleen een kijkje in onze afwegingen.
Wij hebben naast het bekijken van inspectierapporten ed, alle potentiele scholen bezocht. Tijdens deze bezoekjes ook vooral gekeken naar leraren zelf en omgang met de kinderen. Verder ook mee laten wegen waar zou ik mijzelf thuis voelen. Dit resulteerde bij ons in een schoolkeuze die tegen de heersende mening van kennissen ed inging, maar wij hebben nog steeds het gevoel dat school goed aansluit bij hoe wij als gezin in het leven staan.
Verder hebben wij altijd in ons achterhoofd gehouden dat niets in steen gebeiteld is, dus switchen is niet wenselijk maar niet onoverkomenlijk.
succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.