Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Maryb

Maryb

11-04-2009 om 13:21

Keuze maken basisschool

Mijn zoon word pas 4 jaar oud in 2010, dus ik heb nog ruim een jaar om een beslissing te maken over welke school we hem zullen plaatsen. Nu hebben we twee scholen in onze directe omgeving. Beide scholen zitten op worpafstand.

De ene school is een openbare school---waar mijn zoon nu ook op de peuterspeelzaal zit---maar ik merk toch zo zoetjes aan waarom deze school niet zo erg goed aangeschreven staat. Ik heb er niet zo'n erg goed gevoel bij, al kan ik niet exact zeggen waarom. Echt zo'n onderbuik gevoel, zeg maar.

De andere school is een rooms katholieke school nog dichterbij huis, letterlijk de poort door en hij staat op school. De school trekt mijn man en mij erg. Met name door het programma wat ze aanbieden, hoe ze met hun leerlingen omgaan, de structuur, hoe de leerlingen begeleid worden. Er is enorm veel mogelijkheid en ruimte voor kindjes zich individueel te ontplooien op hun eigen niveau, en problemen zoals dyslexie of eventuele andere achterstanden waar je op kunt stuiten worden ook zeer goed begeleid. Kortom, we hebben een heel goed gevoel bij deze school. Mijn zoon zou hier dan ook geplaatst kunnen worden.

De maar is alleen; wij zijn niet katholiek. Daarom twijfel ik of ik er goed aan zou doen hem hier te plaatsen. Je praat dan over godsdienstlessen en de uiteraard erg belangrijke comunnie, waarbij hij buitengesloten zou worden van alle communie-voorbereidingen die toch veel tijd zullen vergen. Ik vraag me dan ook af wat wijsheid is en wat in zijn belang het beste zou zijn.

Zijn er hier ouders die niet katholieke kindjes op RK scholen hebben geplaatst, en wat hoe hebben jullie en jullie kindjes dit ervaren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Indd

Ik vraag me af of ze dit nog vanuit school doen. Ik heb zelf als leerkracht op een katholieke school les gegeven (ben zelf niet katholiek) En hier deden we alleen maar aan bidden en met de kerst/pasen enz gingen we dan wel naar de kerk, maar allemaal heel luchtig en sfeervol. Ik heb het altijd als erg positief ervaren en ik zal ook sneller kiezen voor een katholieke school voor mn kinderen kiezen dan voor een openbare. Ik vind (als ervaring als leerkracht, heb ook wel eens ingevallen en stage gelopen op openbare)dat de sfeer er beter is. Er is meer sociale contacten,vriendelijker, rekening houdend met elkaar. Ik zou wel weten waar ik voor zou kiezen!! En ik zou indd gewoon eventjes bij de school binnen stappen, informeren.

Katholieke basisschool

Heb ik goede ervaringen mee. De evt. Communie voorbereiding gebeurd steeds meer buitenschool om. Alleen maar vanuit de kerk en niet meer door de school. En dan wonen wij in "katholiek limburg". En godsdienst ed. tja ook steeds minder. Op deze school zitten namelijk ook een aantal allochtone kinderen. Maar door deze "geloven" wordt het onderwijs ook wel leuk want ze leren over alles. Alles wordt gezamelijk gevierd.
Dus als jullie dit een leuke/fijne school vinden, doen hoor. Je gevoel laten gelden. Niet direct geloof.
Gr. Rymcke

Ga eens praten

Het lijkt me verstandig om eerst eens te gaan praten in hoeverre het katholieke gedachtengoed of het godsdienstonderwijs een rol speelt in de dagelijkse gang van zaken. Mijn man en ik zijn beide katholiek opgevoed maar niet meer praktiserend. Wij hebben ons zoontje op een katholieke school gestuurd maar vooral omdat die school het meest dichtbij is, goed staat aangeschreven en kennis van religie in de breedste zin van het woord vinden wij -in de hoofdstad- juist een pre. Onze school doet niet aan bidden, communie ed, er komt geen pastoor langs iedere week. Maar het feit dat geloof en alle andere geloofsvormen en feestdagen wel wordt uitgelegd en deels daarvan wordt gevierd vinden wij wel belangrijk. Vandaar. Misschien is jullie RK school ook lang niet zo orthodox als je bang voor bent?

Rafelkap

Rafelkap

12-04-2009 om 08:54

Elke dag bidden

hoeft voor mij niet. Dat vind ik een beetje belachelijk als dit thuis niet wordt gedaan en dat zou voor ons zwaar wegen.
Ik heb zelf op een katholieke lagere school gezeten maar die communie, dat was maar een paar weken. Ik was de enige die niet meedeed, tegenwoordig zullen er veel meer kinderen niet mee doen. Het percentage praktiserende katholieken op school zal niet zo hoog meer zijn. En dat is maar een paar weken inderdaad.
Als het een goede school is verder zou ik niet aarzelen.
Een onderbuik gevoel moet je zeker niet negeren!

Mamvantwee

Mamvantwee

12-04-2009 om 19:43

Ander geluid

Ik heb zelf als niet-gelovige (met nog heel veel andere niet-gelovige kinderen) op een katholieke basisschool gezeten. En ik heb er echt geen schade aan overgehouden, maar toch heeft het ervoor gezorgd dat wij onze kinderen op de openbare basisschool hebben ingeschreven. Ik heb als kind wel vaak gemerkt dat ik als niet rk-kind mee moest doen, elke dag bidden en zo nu en dan naar de kerk. Ook als ik respectvol stil wilde zijn en niet bidden, moest ik toch meedoen. De school vond dat ik mee moest doen, ondanks mijn afwijkende "geloof": dat vind ik dus eigenlijk niet respectvol!

Ook hier vindt "men" dat deze school minder goed zou zijn. De openbare scholen hebben het sowieso lastiger met deze beeldvorming, vind ik. Dat vind ik niet terecht. Op onze school wordt juist erg veel aandacht gegeven aan religie en levensbeschouwingen die niet persé je eigen religie zijn: dus ook rk, maar ook islam en zelfs boeddisme komen aan bod.

Tijdens onze oriëntatie in de wijk hebben we ook twee rk-scholen bezocht. Er is ook nog een pc school, maar dat ligt helemaal ver van mijn overtuiging. Wat mij opviel op de rk-scholen is dat de overtuiging (uiteraard) is dat het rk-geloof het ware geloof is. Heel veel goede acties worden vanuit deze basis gedaan: een sponsorloop voor een kerk in verweggistan, vastenacties, weet ik wat allemaal. Plus uiteraard vieringen met kerst en pasen, ook in de kerk.

Wij zijn niet gelovig en onze kinderen ook niet, ik wil thuis niet het verhaal van school meepraten. Ik ben niet tegen andere geloven, maar ik heb mijn overtuiging dat ik niet geloof in een God. Ik wil juist dat mijn kinderen leren dat alle geloven er mogen zijn. Alles is even belangrijk. En rk niet een beetje meer dan de andere. Vandaar dus de openbare school. Hier is de sfeer ook goed, wordt ook veel aandacht aan goed burgerschap gegeven. Het voelt voor mij in elk geval heel goed.

groet, Mamvantwee

zon

zon

12-04-2009 om 19:59

Net de keuze gemaakt

Wij hebben net de keuze gemaakt om onze dochter op een katholieke school in te schrijven terwijl wij niet katholiek zijn.
Ik ben eerst met mijn dochter op de open dag wezen kijken en heb vervolgens samen met mijn man een gesprek met de directeur gehad. Het geloof kwam in dat gesprek uitgebreid aan de orde. Zoals ik het heb begrepen krijgen de kinderen godsdienstles maar richten deze lessen zich op alle geloven en komen er daarnaast allerlei maatschappelijke onderwerpen aan de orde. Voor het eten moeten de kinderen een momentje stil zijn maar ze mogen zelf weten of ze een kruisje slaan, bidden of niks doen. Aan de communie wordt wel in enige mate aandacht besteed (ook veel buiten schooltijd) maar er is maar een klein percentage kinderen die communie doet, de rest van de kinderen wordt er op een leuke manier bij betrokken. Verder had ik niet de indruk dat er echt specifieke katholieke dingen worden gedaan of de nadruk of voorkeur op het katholiek geloof wordt gelegd.
Mijn man en ik hebben gekeken naar de school waarvan wij de sfeer en werkwijze het beste bij ons en onze kinderen vinden passen, dat is in ons geval een katholieke school. Ik hoop dat uiteindelijk zal blijken dat het een goede keuze is geweest.

Hier ook

mijn kinderen zitten ook op een katholieke school terwijl ze zelf niet katholiek zijn en de pastoor komt ook weleens in de klas, vind ik niks mis mee hoor, zo horen ze toch wat katholiek zijn is en wij vieren toch ook sinterklaas kerst enz.Als ze hier thuis komen met zo'n verhaal dat de pastoor is geweest en dat die zo'n "raar" verhaal heeft dan zeg ik altijd dat ze respect moeten hebben voor een ander die daar wel in geloofd.
Met de communie deden er 14 van de 30 z'n communie en dit werd na school voorbereid.
suc6 met je beslissing,ik kan uit ervaring vertellen dat dat erg belangrijk is dat je een school hebt die er alles voor doet en de problemen erkent en daar iets mee doet.

krulleke

Rafelkap

Rafelkap

13-04-2009 om 19:32

Maryb

Niet alleen de directeur vragen hoe ze met het geloof om gaan, maar ook de ouders op het schoolplein. Van de school hier zeiden ze op de open dag dat ze er niet veel aan deden maar van een buurmeisje dat ze in de hoogste klassen elke dag bidden. Net als Mamvantwee (ook ongelovige op kath. school) heb ik ook een nare bijsmaak over het verplicht moeten bidden, uit respect.

zon

zon

13-04-2009 om 20:52

Moeder

Voor mij is het kiezen van een school een kwestie van keuzes maken. Ik heb een heel lijstje met dingen die ik belangrijk vind. Bijvoorbeeld de sfeer, de manier van werken, het zorgbeleid etc. Aan de hand van alle voors en tegens per school hebben wij een keuze gemaakt. Het feit dat onze schoolkeuze een katholieke school is zien wij als een nadeel maar daartegenover stonden weer heel veel voordelen.
Wat de mening van de paus is en wat er wereldwijd bij de katholieke kerk gebeurd vind ik totaal niet van belang bij de keus voor een katholieke school. Het gaat er om wat de school hiermee doet en in hoeverre zij het katholiek geloof overbrengen op de kinderen. Indien dit niet het geval is en een katholieke school nu eenmaal de school lijkt te zijn die qua sfeer en werkwijze het beste bij ons kind past dan vind ik dat het belangrijkst.

Moeder

het is bij ons niet zo dat ze iedere morgen moeten bidden, bij ons vinden ze de verhalen van jezus staat op uit het graf zelf al onzin en vinden ze rare verhalen, er wordt echter niets opgedrongen, de pastoor kwam vooral in groep 4 in de klas als ze de communie doen,ik vind dat ze er best wel iets van mogen weten, wij vieren toch ook kerst,pasen,sinterklaas en vieren zelfs carnaval en dan staan ze ook voorop.
Toch vind ik dat hoe je school met bepaalde dingen omgaat erg belangrijk en wat ze doen als het nodig is qua zorgenleerlingen en een heleboel ander dingen.

krulleke

'het' katholieke geloof

uit de posting van Zon " Het gaat er om wat de school hiermee doet en in hoeverre zij het katholiek geloof overbrengen op de kinderen".
Inderdaad. En houd daarbij in het oog dat 'het' katholieke geloof officieel wel zou moeten bestaan (volgens Rome) maar er in de praktijk een hoop variatie bestaat. Dus zelfs als je een katholieke school hebt die er wel duidelijk 'wat aan doet' dan is daarmee nog lang niet gezegd dat die school de lijn van de Paus volgt, het kunnen ook van die progressieve/hervormingsgezinde katholieken zijn, die bijv zonder enig probleem meisjes als misdienaar inzetten terwijl dat volgens Rome vziw helemaal niet mag.

Veel niet-katholieken denken, heb ik de indruk, dat 'de katholiek' gewoonlijk doet wat de paus zegt. In de praktijk volgt een klein groepje de paus, een klein groepje gaat actief de strijd aan, en de grootste groep doet volgens mij gewoon wat hem/haar goeddunkt en denkt over die hele paus nooit na.

Groeten,

Temet

Maylise

Maylise

14-04-2009 om 01:02

Verschilt per school

Ik ken twee rk scholen van nabij. Een RK school waar niks aan het geloof werd gedaan. Dan wilde school ook niet. Die school was duidelijk alleen nog in naam RK en ik vroeg me af waarom ze dat nog wel in hun naam wilden als ze het toch allemaal maar onzin vonden verder dat hele geloof. Het antwoord van de school was dat RK scholen een goede reputatie hadden dus vandaar dat ze het zo wilden houden. Ik vond dat zo verschrikkelijk laf dat ik het gelijk helemaal gehad met die school. Ik denk wel dat de meeste niet gelovigen zich prima thuis hadden gevoeld op deze school. Er was geen godsdienstles, geen bidden, niks. Misschien met kerst nog een kerststal maar daar bleef het ook bij. De kennis van het christelijke geloof en meer specifiek van de RK kerk onder het personeel was ook nihil. Kortom, niet wat ik van een RK school verwacht.

Daarnaast ken ik nog een andere RK school van dichtbij. Hier wel elke dag bidden en liedjes zingen in de geloofsfeer, elke week catechismus, met hoogtij dagen naar de mis, met Pasen een passiespel door de hoogste klas, met kerst een kerstspel en ook op andere gebieden veel aandacht voor het geloof. De communie voorbereiding vond hier (voor een deel) ook op school plaats. Ik vind dit normaal voor een RK school maar ik kan me voorstellen dat als je wel een RK school wilt maar niet al te veel geloof wilt deze school net wat te ver zou gaan. Er zaten wel niet RK kinderen op (en nog een vrij redelijk percentage ook) maar op die school merkte je wel aan alle kanten dat je op een RK school zat. De school was zeer nauw verbonden met de parochie en de pastoor kwam zeer regelmatig langs evenals twee nonnen uit een naburig klooster die een deel van de godsdienstlessen op zich namen.

Het verschilt dus enorm per school

Maylise

(nu kinderen op de openbare school)

Maylise

Maylise

14-04-2009 om 01:29

Leeftijd eerste communie

Ik denk dat de ouders de leeftijd redelijk zelf kunnen bepalen. Meestal meld je het kind via de parochie aan. Dat zal je meestal doen als het kind in groep 4 zit maar als je een jaartje wil wachten zal het vast geen probleem zijn. Mocht je kind op een school zitten waar de RK voorbereiding deels klassikaal wordt gedaan kan ik me voorstellen dat je in het geval van een zittenblijver of een kind wat een klas heeft overgeslagen er voor kiest om het kind een jaarte eerder of later communie te willen laten doen. Echter in principe zou je het ook alleen via de parochie moeten kunnen regelen want er zijn vaak ook wel kinderen die niet op een RK school zitten die communie gaan doen en die doen de voorbereiding uiteraard alleen maar via de parochie.

Overigens verbaasde ik me erg toen ik net in de parochie hier in Nederland was ingeschreven dat de communie voorbereiding maar een aantal maanden duurt (November beginnen en dan mei communie) terwijl in mijn parochie in Frankrijk de commmunie voorbereiding twee jaar duurt. Ook heb ik gemerkt dat in Nederland echt groep 4 (en dus 7, 8 jaar) het communie jaar is terwijl in Frankrijk statistisch gezien de meeste kinderen pas communie doen als ze in CM1 zitten (vergelijkbaar met groep 6, leeftijd 9/10 jaar) hoewel ik ook van parochies weet waar het al in CE2 is (groep 5 zeg maar dus met 8/9 jaar)

Het verschilt dus ook per land wat de gewoonte is. Wel is de leeftijd van 7 jaar vastgesteld door Paus Piux X. Ik heb echter het idee dat men in Nederland vervolgens die 7 jaar ziet als de leeftijd waarop met communie doet en in Frankrijk als de leeftijd waarop men begint met voorbereiden op de eerste communie. 7 jaar is echter geen ijzeren wet want het gaat om een richtlijn.

Sowieso zijn er meer verschillen. In Frankrijk heeft men naast de eerste communie en het vormsel ook nog de profession de foi wat een soort super 1e communie is. In Nederland ben ik dat nog nooit tegengekomen.

Maylise

Maylise

Maylise

14-04-2009 om 01:32

Temet

Misschien klopt het niet maar ik dacht dat meisjes als misdienaar officeel was toegestaan als de bisschop van de diocese toestemming heeft gegeven?

Maylise

mirreke

mirreke

14-04-2009 om 09:23

Maylise, misdienaressen

Er zijn ook veel kerken en priesters die zich niet zoveel aantrekken van de officiële regels van de RKK.
De RKK richt zich op de gehele wereld, en Nederland is nu eenmaal vrij progressief ook qua geloofsinstelling. Het officiële beleid van de RKK spreekt heel veel Nederlandse katholieken, waaronder ook priesters en vaak ook bisschoppen, absoluut niet aan.
Wat dat betreft kan ik me ook voorstellen dat er misdienaressen rondlopen zonder dat een bisschop daar expliciet toestemming voor heeft gegeven.
Wat ik trouwens prima vind.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-04-2009 om 09:28

En toch...

Vooropgesteld dat je natuurlijk zelf je afweging maakt waarom je voor een rk-school kiest of niet, terwijl je zelf niet rk bent. Ieder is vrij om te kiezen in dit land, gelukkig.

Maar even als voorbeeld: op "onze" openbare school wordt ook verteld wat Pasen en Kerst inhoudt. Maar dan wel van beide kanten: dus de wederopstanding van Jezus volgens de christelijke traditie, maar ook het lentefeest met de eieren. De geboorte van Jezus maar ook het midwinterfeest met de kerstboom. Dát vind ik dus wel belangrijk: ik kreeg dat vroeger mee vanuit thuis, en op school hoorde ik van juf en pastoor wel hoe de kerk er over dacht.

Vergis je niet hoor, de huidige rk-scholen hebben nu eenmaal een rk-stempel omdat ze deze leer volgen. Daar kun je heel verlicht over doen, maar een kind van 5 krijgt daar toch zijn waarheden van mee. Daar kun je thuis tegenwicht tegen bieden, lijkt me alleen maar heel gezond. Maar bv mijn dochter van 5 hoort De Juf aan en bestempelt alles wat zij zegt als de Waarheid. Ik wil daar niet thuis weer een les tegenaan gooien om ook de andere kant te belichten. Ik kan een heel eind meegaan in het geloof, wil best het verhaal uitleggen, maar ik kan niet zonder grijnzen de paus bekijken en ik wil een aantal overtuigingen van de kerk al helemaal niet goedpraten. Nee, een openbare school vind ik de beste keuze.

groet Mamvantwee

Communie

alle kinderen op een rk school die zijn communie doen, zijn allemaal gedoopt door hun ouders, zij zijn dus degene die voor hun kind een beslissing nemen en daar hoort een communie bij. Ik denk dat er veel verschil is in het omgaan met het geloof op verschillende rk scholen. Mijn zoon was het niet eens met het feit dat jezus zomaar op kon staan uit de dood, hij zegt dat kan niet, hij heeft dit bespreekbaar gemaakt in groep 4 en er werd gewoon over gepraat met de pastoor en die liet hem ook in z'n waarde dat hij er zo over dacht.

ayla

ayla

14-04-2009 om 13:18

Hier

dochter zit ook op een rk school, we hebben deze school niet gekozen vanwege het godsdienstige karakter maar meer vanwege de naam die de school heeft. Onze kinderen zijn wel gedoopt en zullen straks ook de communie doen, zoals trouwens het merendeel hier op school.
Ik vind het trouwens reuze meevallen met de aandacht die aan de godsdienst geschonken wordt. Ik ben namelijk wel gelovig maar niet zo'n voorstander van de kerk.
Dus de kleuters krijgen beperkte les in geloof. Nu met pasen worden er soms verhalen ovber Jezus verteld. Met kerst is er een kerstspel en de hogere klassen gaan naar de buurtkerk voor een speciale kindermis. Maar verder wordt er niet gebeden in de klas, dat zou ik ook niet willen, de pastor komt alleen langs in groep 4 voor de communievoorbereiding en verder blijft het eigenlijk vooral bij het vertellen van de makkelijkere bijbelverhalen. Daar heb ik dan ook niets op tegen

Primavera

Primavera

14-04-2009 om 13:29

Zieltjes winnen?

Zieltjes winnen? Nou, nee. Je kunt veel zeggen van de katholieke kerk, maar niet dat ze er op uit zijn om zieltjes te winnen. Eerder het tegenovergestelde. Ze doen juist hun uiterste best om zoveel mogelijk mensen uit te sluiten of af te laten vallen. En met succes! De verwachting is dat de huidige paus alle records zal breken.
Ondertussen vult iedere school op zijn eigen manier in wat en hoe er aan geloof gedaan wordt. Persoonlijk zou ik niet zozeer naar het stempeltje van de school kijken, maar meer naar de inhoud. Ik ben er niet zo voor om puur op ideologie een keuze te maken zonder te kijken wat beide opties nou precies voorstellen. Dus niet de school kiezen die toevallig hetzelfde geloof of niet-geloof aanhangt, maar kijken naar wat de scholen verder te bieden heeft als programma, leerondersteuning, klassegrootte, leerkrachten, pestprotocol, kleuterverlengprotocol, indivuduele begeleiding, sfeer, enz. te bieden heeft.
Groetjes Primavera

Hillary

Hillary

14-04-2009 om 14:16

25%

Onze kinderen zitten op een RK school in de randstad. In groep 4 deed bij beiden ongeveer 25% mee aan de eerste communie, waaruit ik dus opmaak dat ca. 25% min of meer RK wordt opgevoed. De voorbereidingen worden geheel door de kerk verzorgd, buiten schooltijd. Wel wordt in de schoolkrant vermeld wie communie gaan doen, wanneer het is en worden klasgenootjes gevraagd om te komen kijken tijdens de viering. De juffen van groep 4 zijn er ook altijd bij bij de dienst. Ook komt de pastoor ergens in die voorbereidingsperiode langs in groep 4 om uit te leggen wat de eerste communie inhoudt mn voor de kinderen die hier dus niet aan mee doen. Verder komt de pastoor af en toe langs in de bovenbouw in de aanloop naar pasen of kerst om wat te vertellen over deze feestdagen. Wel valt me op dat van de meeste kinderen toch wel een van beide ouders van huis uit RK is.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-04-2009 om 15:15

School kiezen

Precies Altair, goed verwoord: uiteindelijk kozen wij ook de school die op al die belangrijke punten goed uit de bus komt. Dat deden de katholieke scholen ook, helaas met een katholiek sausje. Vandaar dus dat het de openbare school is geworden.

De katholieke scholen in de wijk hebben expliciet in de schoolgids staan dat ze katholiek opvoeden. Ja, je kunt niet ontkennen dat er ook andere overtuigingen in de samenleving staan, dat zeggen zij ook wel. Maar toch: vieringen met pasen, kerst, catechismus-lessen, "nauwe contacten met de parochie", dagopening, jaaropening en -sluiting, samen bidden en verhalen uit de bijbel vertellen. Het staat allemaal letterlijk in de schoolgids (net nog even opgezocht). Dat roept herinneringen aan mijn bassisschooltijd en ik krijg er alsnog de kriebels van. Het was helemaal niet zo vrijblijvend en "open" als het lijkt. Als kind wil je ook niet buiten de boot vallen in de klas, dat speelde ook nog eens mee.

Ik herinner me in de 4e klas (nu groep 6 denk ik?) dat we met de school in de kerkbanken zaten voor één of andere viering. En ik mocht opeens niet meer mee naar voren om een hostie te halen....ik had geen communie gedaan en hoorde dus niet meer bij de kudde. Weet je wat dat doet met een kind van een jaar of 10? Of toen ik 's ochtends niet mee wilden bidden, en wachtte tot de klas het gebed opgedreund had - de juf vroeg mij speciaal om toch wel mee te bidden. Of in de 5e klas, toen er zo nu en dan een pastoor langskwam om met ons te "discussiëren" over geloof en samenleving: een andere mening werd wel toegestaan, maar niet echt gehoord, je kon niet spreken van een vrije discussie.

Ik kan nog wel even doorgaan zo...allemaal geen grote issues nee, maar toch vind ik dat dat katholieke onderwijs niet slechts een sausje is dat wel meevalt.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-04-2009 om 15:47

Pelle

Logische vraag, gezien mijn postings, ik verwachtte hem al! Ik zat in eerste instantie op een openbare basisschool, maar daar ontstond onenigheid in het bestuur, rollebolde de directeur met een leerkracht, stonden leerkrachten te smoezen op de gang en barstte mijn juf zelfs meermalen in tranen uit voor de klas...het liep allemaal niet lekker daar. Daarom ging ik naar een andere school, enige keuze was toen de katholieke basisschool (andere scholen waren te ver weg). Overigens bleek mijn halve klas overgestapt te zijn, dat was wel leuk.

groet, Mamvantwee

Maylise -oef

"Misschien klopt het niet maar ik dacht dat meisjes als misdienaar officeel was toegestaan als de bisschop van de diocese toestemming heeft gegeven? "

Ik zou het werkelijk niet weten. Heb ooit eens ergens gelezen dat Rome in het geheel geen vrouwen op het altaar wil (wat mij helemaal niet verbaasde, van die lui kun je alles verwachten ) en meer weet ik er ook niet van. Behalve dan dus dat men dat in mijn schooltijd bij ons in de kerk (want toen kwam ik daar nog) al anders deed.

Groeten,

Temet

Misdienares(o.t)

In mijn herinnering mochten vrouwen van alles zijn in de katholieke kerk. Voorgangster, misdienares, hulp in de huishouding van de pastor, rechterhand van de pastor. Van alles, behalve pastor(es). De pastor mocht toen ook niet trouwen, geen relatie. Dus hij had graag dames om zich heen....

Maylise

Maylise

14-04-2009 om 23:57

Temet

Ik ben ook niet echt van alle ins en outs van canoniek recht op de hoogte. Er staat mij iets bij dat voor het Tweede Vaticaans Concilie elke bediener op het altaar (dus ook misdienaars, acolieten) man moesten zijn. VII heeft dacht ik de wijdingen die nodig waren om op het altaar te mogen dienen afgeschaft. Daarom krijgt een misdienaar geen wijding meer. Hierdoor is er een mogelijkheid gekomen voor vrouwen om op het altaar te dienen als acoliet of misdienaar. Echter ik dacht dit alleen kon met specifieke toestemming van de bisschop en dat er verder hier geen eensgezindheid over bestaat gezien een deel van de gelovigen nog steeds vind dat een vrouw niet zou mogen dienen op het Hoogaltaar. Verder is er in VII niks over afgesproken.
Maar ik kan er naast zitten
Vind het sowieso allemaal onzin & gezeur op de milimeter van oude mannen die niks beters te doen hebben.

Maylise

Maylise (we blijven ot)

En dat allemaal met de rechtvaardiging, geloof ik, dat nergens staat dat Jezus vrouwelijke discipelen had. Dus omdat Jezus klaarblijkelijk een sexist was zijn de paus cs dat ook

Jezus was, als Jood, ongetwijfeld ook besneden. Dat volgen ze dan gek genoeg weer niet na. Watjes.

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

15-04-2009 om 21:28

Temet

"Dat volgen ze dan gek genoeg weer niet na. Watjes." Hierom moest ik zo hard lachen dat mijn dochter er wakker van werd (ze ligt wel heel dichtbij de woonkamer, maar toch).
Groetjes
Massi

Paula B

Paula B

16-04-2009 om 10:46

Even on-topic

Mijn man is rk, ik ben niet met geloof opgevoed. Hij wilde onze oudste graag op een katholieke school hebben, ik wilde gewoon een goede school kiezen.
Bezoek gebracht aan twee scholen, een katholieke en een openbare. Vragenlijstje in de hand, onder meer de vraag wat de school aan levensbeschouwelijke vorming deed. De katholieke directeur: ach meneer mevrouw, daar hoeft u zich niet al te veel bij voor te stellen hoor. In groep 4 doen we een deel van de communievoorbereiding op school, twee middagjes. In de bovenbouw komt de pastoor eens in de veertien dagen bijbelverhalen vertellen en praten, maar dat moet u meer als een soort maatschappijleer zien. Bidden in de klas? Nee, dat gebeurt niet. Wel een kerst- en paasviering in de kerk...
De openbare directeur: we hebben kinderen uit allerlei levensbeschouwelijke richtingen en we vinden het belangrijk daar aandacht aan te besteden. Dus gaan we in op het suikerfeest als dat gevierd wordt, en een communicantje mag uitgebreid over zijn communie vertellen en daar plakken we dan een kringgesprek of een les aan vast. Het kerstverhaal wordt wel verteld, niet als de waarheid maar als 'zo ervaren de christenen dat'. In de bovenbouw komt er wekelijks een godsdienstdocent en die behandelt alle grote godsdiensten. Ze legt links tussen verhalen die in meer geloven voorkomen. Er is ruimte voor elke overtuiging maar de school kiest niet.

We hebben gekozen voor de openbare school. De twee oudsten hebben de godsdienstlessen al ervaren en vinden dat het leukste stukje van de week . Bij hun communie mochten ze inderdaad wat vertellen en legde de godsdienstjuf wat uit. Zowel mijn man en ik vonden de enthousiaste, open houding van deze school veel prettiger dan de haast beschaamde houding van de katholieke.

Het zal niet overal zo zijn. Dit is een Randstadverhaal, in een katholieke streek zal de signatuur wel duidelijker zijn. Maar ga er niet voetstoots vanuit dat een katholieke school wel van alles aan het geloof zal doen.

Hier ook

Wij hebben heel zorgvuldig een school uitgezocht voor onze dochter van 4 en zijn hier naderhand erg blij mee. Hoewel wij onze dochter niet gedoopt hebben, is zij dus wel naar een Rooms Katholieke basisschool gegaan. Wij hebben een gesprek aangevraagd met de directeur en hebben dit ook voorgelegd (communie/godsdienstles etc).
Blijkt dat ze tegenwoordig geloofsorrientatie doen en geen echte katholieke godsdienstles meer. Daarnaast zijn er meer kindjes (steeds meer) die geen communie doen en daarvoor hebben ze dan ook een aangepast programma. Ik vind het trouwens ook geen probleem als ze er hier en daar wat van mee krijgt, want ik geloof wel, alleen niet in het rooms katholieke geloof.
Groetjes Evi

Nivea

Nivea

30-04-2009 om 14:52

Onze kinderen...

Onze kinderen gaan vanaf volgend jaar ook naar een RK school. Wij zijn zelf niet gelovig en willen onze kinderen zo opvoeden dat ze later zelf hun geloof kunnen kiezen. Ik heb gevraagd op welke wijze het RK karakter naar voren komt. Communieviering doen ze buiten schooltijd, maar als het onder schooltijd zou zijn, is het ook interessant voor niet-gelovigen. Mijn buurmeisje gaat naar dezelfde bakker toe om een brood te maken als ik destijds... Haar communieboek leek erg op dat van mij: wie ben ik, waar woon ik, hoe maak je brood, etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.