luna12
10-12-2010 om 09:35
Keuze middelbare school voor slim kind
Hoi,
Ik weet niet of ik in de goede rubriek zit of dat ik naar basisschoolleeftijd moet. Als dat zo is kunnen bekendere forumgangers dat even schrijven.
Maar goed ik heb de volgende vraag. Mijn dochter is 11, groep 8 en van de week hebben we adviesgesprek gehad.
Daar kwam een erg hoog IQ uit en vwoadvies. De juf zei als er nog iets hoger bestond dan vwo had hij daar ook naar toe gekund.
Nu zit ik erg met dekeuze van de middelbare school. Ik heb weliswaar een slim kind. Maar ook een kind van ongeconcentreerd is, het ene doet, het andere vergeet, supergevoelig etc. we hebben keuze in ons stadje tussen drie scholen (daarbuiten wil ze absoluut niet).
Een vwotto. Maar daar heeft ze geen speciale interesse in.
Een christelijke school met een aparte vwo afdeling. Of een school met een havo/vwo brugklas. Vorig jaar zijn we al naar de open dagen geweest in groep 7. En toen vond ze de brugklas school het leukst. Maar nu lijkt het ons qua uitkomst adviesgesprek en ook advies meester beter om haar naar een school te sturen waar ze meteen tussen vwo-ers komt.
Maar ze blijft vasthouden aan die brugklas school. Misschien verandert het allemaal tijdens de komende opendagen. Maar wat ik me dus afvraag, mijn dochter is een bij wijze van spreke een typische nerd. Ik ben bang dat ze in zo'n brugklas met een gemengde brugklas ontzettend gepest gaat worden. Dat ze zich gaat vervelen en de kont tegen de krib gooit er graag bij wil horen en niks meer doet. Wat is jullie ervaring nu met slimme kinderen of meteen vwo of maakt het niet zoveel uit als ze eerst in een brugklas terecht komen. Ik hoop dat ik duidelijk ben in mijn verhaal.
Bedankt luna12
Henriette123
11-12-2010 om 18:14
Jesse
Jesse realiseer je wel dat als vriendjes wel naar de dezelfde school gaan maar naar een andere richting de begin en eindtijden vaak verschillend zijn. Dan is samen fietsen niet mogelijk.
Ook worden er in de brugkals vaak nieuwe vriendschappen gesloten, en verwateren er andere vriendschappen.
MarSy
12-12-2010 om 12:04
Toch individueel kijken
Bij mijn school keuze (20 jaar terug
Was ik met school op een aantal vo scholen wezen kijken bij ons het stadje. Ik vind het allemaal niets. Mijn bo school gaf een advies voor een school een stad verder omdat zij dat wel bij mij vonden passen. Op de open dag zijn mijn ouders geweest, ik niet, ik had het druk met hobby's!
Mijn ouders vonden het leuk en ik ben samen met mijn moeder op individueel gesprek gegaan. Ik weet nog heel goed: ik stapte het gebouw binnen en zei tegen mijn moeder: hier ga ik heen. Ik was minder dan 1 minuut binnen en had niets gezien. Mijn moeder snapte er niets van! Maar ik maakte de keus op gevoel het voelde goed en dat is altijd zo gebleven.
Dus mijn advies: vraag ook op BO welke school zij adviseren en ga op die andere scholen kijken, desnoods alleen! En maak die individuele afspraken toch en ga dan samen met je dochter. Gewoon om te kijken, pas als je alles hebt gezien kan je een goede keuze maken.
succes!
prulleke
19-12-2010 om 09:31
Laat je kind kiezen op gevoel
Mijn dochter (ook een slimmerik) kreeg VWO advies (lees gymnasium) en heeft zich regelmatig verveeld op de basisschool. Ze werd door haar oude klasgenoten ook regelmatig nerd genoemd en vond dat niet altijd even leuk.
Ze is ook een erg gevoelig meisje en haar gemoedstoestand is erg afhankelijk van sfeer.
We hebben wel 6 verschillende scholen bezocht in groep 8 (we hebben veel keus in de regio) en heb haar telkens vertelt dat ze zelf mag kiezen. Wij hoeven er niet naar toe, zij zal er 6 jaar moeten rondlopen.
Uiteindelijk viel de keus op een school met alleen havo/vwo brugklassen en ik vond deze school wat sfeer betreft het beste bij haar passen.
Ze heeft nu een hele fijne klas waar ze het heel goed doet (haalt hoge cijfers) en word zeker niet als nerd gezien. Ze heeft een berg nieuwe vriendinnen, de ene met hoge cijfers de andere met mindere maar niemand wordt buitengesloten.
Ik heb heel sterk het idee dat het gewoon afwachten is in wat voor een klas iemand komt. Ze kunnen elkaar wat goede prestaties echt omhoog trekken, maar ik heb ook ervaringen met neefje die in een vwo brugklas zat waar iedereen elkaar omlaag trok.
Het was immers veel stoerder om niet hard te werken voor school.
80% van de klas moest afstromen naar havo en zelf 3 leerlingen naar vmbo-t.
Het is vooral een kwestie van geluk hebben waar ze terecht komen en hopen dat ze niet te erg gaan puberen en tot ze door kan dringen dat ze het echt voor hun eigen toekomst doen.
Het is een lang verhaal geworden, maar ik zou je dochter vooral zelf laten kiezen. Als ze zich ergens prettig voelt dan ben ik van mening dat het met leren ook wel goed komt
Zonder naam
19-12-2010 om 12:18
Kiezen op gevoel kan ook helemaal fout gaan
Mijn oudste heeft zelf gekozen voor een middelbare school. De school is erg goed in open dagen en PR.
Enfin het was een foute keus, in de brugklas is hij enorm gepest, leraren vonden het zijn probleem en dat hij maar weerbaarder moest worden. Ondanks HB getest is het HAVO geworden. Hij is nu heel gelukkig op het HBO, maar de middelbare was 5 jaar afzien en verveling.
Het zal duidelijk zijn dat ik bij mijn tweede kind een dikke vinger in de pap had.
ijsvogeltje
19-12-2010 om 13:25
Inderdaad, het is afwachten
Het is inderdaad afwachten; de samenstelling van de klas is gewoon erg bepalend voor de sfeer. En iedere school heeft wel een of meerdere klassen waar het niet goed loopt. En ook heeft iedere school klassen met een supersfeer. Zoals het ook is als je ergens gaat wonen: je let op de uitstraling van de buurt, maar uiteindelijk zijn je directe buren vaak bepalend of je het wel of niet naar je zin hebt.
In de schoolkeuze-draadjes gaat het steeds over 'keuze voor een bepaalde sfeer'. Eigenlijk is dat toch apart. Sfeer wordt bepaald door de mensen. En de meeste mensen van een school (namelijk de leerlingen) zijn helemaal niet aanwezig op een open dag. Op een open dag wordt de sfeer bepaald door - ja, door wat eigenlijk? Een overvol gebouw vol met ouders en kinderen die er nog nooit geweest zijn. Je gevoel wordt op zo'n moment vooral bepaald door het gebouw, door het aanbod van activiteiten en door die ene leerkracht waar je een heel goed gesprek mee hebt en toevallig net de dingen zegt die je belangrijk vindt. Een smalle basis wat mij betreft om een keuze op te baseren - en al helemaal niet realistisch om van een kind te verwachten dat die op basis daarvan een verstandige keuze gaat maken.
Astrid
19-12-2010 om 15:03
Op je gevoel af gaan, niet op open dagen
Er zijn zoveel factoren die meespelen bij het bepalen van een school. Een open dag is leuk om te bezoeken, maar het zegt zo ongeveer niks. Zo gekunseld.
Waar ik wel naar gekeken heb: info avond voor ouders (gevoel daar bij), gesprekken met ouders (die ik al kende) die ook op die info avond waren en verhalen van kinderen die op zo'n school al zaten.
Bij kind 1 (nu 2 gymnasium) was de doorslag zijn autisme. Wij als ouders keken vooral naar hoe de begeleiding zou zijn. Bij school 1 was dat voor mijn gevoel een warm bad, bij school 2 was dat bijna een koud bad. School 3 zat helemaal niet op mijn kind te wachten.
Kind zelf keek niet naar de begeleiding. Hij keek wat de school voor extra's aanbood. Het liefst wilde hij chinees o.i.d. Op de basisschool had hij zich vanaf gr. 1 dood verveelt. Hij koos dus voor school 2 met dat, voor ons gevoel, koude bad. Deze school bood 2 talig aan en je kreeg al meteen latijn in de 1e. Daarnaast waren de gymnasiasten vanaf dag 1 al gescheiden van de atheneumers. Het gewone VWO was al helemaal apart. Voor hem heeft het zeer goed uitgepakt. Vanaf dag 1 zat hij midden tussen de nerds. Ook in mijn ogen vrij kinderlijke kinderen. Het was gewoon of hij tussen de soortgenoten zat. Er zaten/ zitten ook wel andere kinderen maar het meerendeel is echt anders dan op een gewoon VWO. Vanaf dag 1 had hij 2 vriendjes (had hij nog nooit gehad. Op de basisschool werd hij volkomen genegeerd). Nu in klas 2 zijn het er zelfs 3. Klassen zijn ondertussen wel wat gemengd en athen. en gym 2 talig zit door elkaar. Latijn en grieks doen ze samen met de gewone VWO'ers. Gaat ook prima. Hij zit daar echt op z'n plek. Hele goede keuze geweest.
Qua begeleiding voor z'n autisme heb ik gelijk gekregen. Loopt inderdaad moeizaam, maar ook zonder doet hij het goed. Verder vind ik de communicatie met de school slecht en is het sfeerloos. Maar goed, ik hoef er niet te zitten.
Kind 2 is totaal anders. Zij gaat voor sfeer en leuke meiden. Is een luie VWO'er die het komt aanwaaien, maar die absoluut niet tussen nerds wil zitten. Liever tussen meiden die zich bezig houden met kleding, muziek en make-up. Voor haar is school van zoon, denk ik, niet leuk. Gewone VWO stelt er ook weinig voor. Alles draait daar om TTO. Daarnaast gaat bijna niemand uit de buurt naar die school omdat het een openbare school is met veel allochtonen. Heel veel ouders gaan geeneens kijken, ook niet die met VWO + kinderen. Alles uit de buurt en van haar sport gaat naar die school die zoon destijds af wees. Zeer populaire school.
Omdat dochter nu ook al op zo'n basisschool zit (60% buitenlands) en er weinig vriendinnen keus is (klasjes van 17 kinderen), wil ik dat zij naar een school gaat waar wel veel potentiele vriendinnen rondlopen. Ik vind een gemengde school prima, maar op deze basisschool is het doorgeslagen. Meiden uit haar klas mogen ook vaak hier niet komen omdat haar broer of vader thuis zijn. Uiteindelijk mag ze zelf kiezen welke VO ze wil. Dus ook school van broer. Zij moet er zitten. Mijn eigen gevoel zegt die populaire school waar heel de buurt heen gaat.
Ik weet nu al dat ik bij kind 3 weer heel anders zal denken. Totaal ander kind.