rutiel
09-01-2011 om 21:11
Keuze middelbare school: wat gaf de doorslag?
Morgen gaan we met Middelste de eerste van een reeks informatiemarkten van de middelbare scholen hier in de buurt bezoeken. Hoewel we het traject al een keer hebben doorlopen, blijft het toch spannend. Wat zal bij hem passen? Hoe gaan we om met al die informatie? Waar gaan we op letten en wat schuiven we af als verkooppraatjes? Kortom: welke kenmerken van de school zullen de doorslag gaan geven voor onze keuze (die we gelukkig pas volgend jaar hoeven te maken trouwens)?
Bij onze oudste was het de grote aandacht voor leerlingenzorg en het kleine aantal leerlingen op de school wat ons erg aansprak. Ook vonden we het prettig dat het een erg zakelijke school was met weinig buitenschoolse toestanden maar wel een gedegen uitziend lesprogramma. Natuurlijk heeft dochter in de keuze de doorslaggevende stem gehad, maar we waren het gelukkig wel met elkaar eens. Middelste is een heel ander type kind, dus daar zullen we weer op andere dingen moeten letten.
Een beetje nostalgie, en een beetje nieuwsgierigheid ook brengt me tot deze vraag: waar hebben jullie op gelet bij het kiezen van een middelbare school? En wat heeft de doorslag gegeven?
Ik ben benieuwd! n@nny
Fiorucci
10-01-2011 om 07:13
Nanny
Bij beide zonen heeft de mening van kindlief de doorslag gegeven, immers, zij moeten er de nodige jaren doorbrengen!
Kobalt
10-01-2011 om 10:01
Afstand
Hier is vooral de reisafstand van belang. Als de school acceptabel is, dan moet die andere school wel heel erg veel beter zijn, wil het de moeite lonen om er iedere dag een uur voor in de bus te gaan zitten.
En verder keken wij erg naar de sfeer en naar de manier waarop ons kind op de open avond door de docenten werd aangesproken.
Eén school viel af, omdat de docenten tegen ons als ouders gingen praten, in plaats van tegen ons kind. Ík hoef niet meer naar school.
ijsvogeltje
10-01-2011 om 10:36
Onze aanpak
Zoon (inmiddels in de 2e) kon kiezen uit 10 scholen.
* de scholen (2 stuks) met een onvoldoende van de inspectie vielen af
* de reformatorische en gereformeerde school (2 stuks) vielen ook af (die doen ook aan selectie aan de poort, daar komen we niet eens binnen)
* de 'nieuwe leren school' hebben we van het lijstje geschrapt. Ik geloof niet in 'het kind regisseert zijn eigen leerproces', in ieder geval niet voor onze zoon.
* toen hielden we er 5 over die wat ons betreft het overwegen waard waren. Zoon heeft er zelf 1 (ongezien) geschrapt vanwege negatieve verhalen ('kakschool')
* bij de andere 4 zijn we gaan kijken. Zowel wij als zoon hadden duidelijk voorkeur voor 2 van de 4 scholen. Waarom? Tja, gevoel, een goede 'match'. Ene school bood VWO-beta, en dat programma sprak ons erg aan. Andere school is categoriaal gymnasium en kwam op ons over als een heel goede school die snapt hoe het werkt met slimme kinderen die nog nooit hard hebben hoeven werken.
En toe kwam het dilemma: zoon had voorkeur voor VWO-beta, wij voor het gymnasium, juist vanwege de professionaliteit en ambitie. En wie haakt de knoop door? Uiteindelijk loste het dilemma zich vanzelf op: voor het VWO-beta werd hogere cito-score gevraagd dan voor het gymnasium en zoon scoorde net een punt te weinig. Hij had het natuurlijk best kunnen proberen op die andere school, maar ik geloof dat hij geen zin had in gesprekken enzo en koos direct voor het gymnasium. Inmiddels zit hij in de 2e en heeft nooit 1 moment spijt gehad, hij zit echt heel goed op zijn plek. En wij zijn ook erg tevreden over de school.
Minet
10-01-2011 om 14:45
Sfeer en tto
In eerste instantie was voor een van de zoons de sfeer heel belangrijk. Hij dacht de juiste sfeer te vinden in school A, maar vond hem tot zijn verbazing bij school B. Omdat ze daar ook TTO hadden koos hij vervolgens voor Havo-tto met daarbij ICT.
Andere zoon had zijn zinnen al 2 jaar gezet op school B, en koos daar ook voor VWO-tto met daarbij ICT.
Wij zijn heel tevreden over hun keus destijds.
Zoon 1 zit inmiddels op het MBO. Ook daar had hij in onze woonplaats keus in. Nu was niet zo zeer de sfeer belangrijk, maar de nogal afwijkende manieren van lesgeven waarover hij een heel duidelijke mening had. Dit keer stonden wij weer achter zijn keus.
T&T
12-01-2011 om 10:42
Wat een keuze ?!
Vooral in het verhaal van ijsvogeltje... wat een keuze! ik ben jaloers.
Wij "hoeven" pas over twee jaar, maar ik weet dat dat akelig snel dichtbij komt, voor een verlegen maar slim meiske met autisme. Ik wil haar niet in het speciaal onderwijs, en de keuze hier (op havo niveau) bestaat dan uit 2... dat is alles, en die twee zijn allebei erg groot, en hier in de omgeving lijkt het erop dat bijna alles steeds meer met het nieuwe leren werkt, wat bij mijn kinderen ook totaal niet aanslaat!
Dus wat doe ik? ik schuif het voor me uit, hoop dat er nog misschien voor die tijd een school komt die het wel anders aanpakt, nog even genieten van de basisschool waar ze wel goed op haar plek zit. (vrije school) het voortgezet onderwijs van de vrije school is nog een optie, maar een knap zware want dat betekend minstens een uur reistijd (enkele reis) tweede optie die we nog hebben is Belgie, maar dat zal alleen maar lukken als internaat, dat zie ik dus niet gebeuren!
Tess
Fraz
12-01-2011 om 11:18
Ook weinig keuze hier
1 HAVO/VWO in het dorp (5 minuten lopen) of 1 HAVO/VWO op ruim 7 km fietsen afstand (of nog een verder 8.5 km afstand). Zo ook voor VMBO. 1 in het dorp (5 min. lopen) en anders minimaal 7 km verder.
Nou is 7 km ook wel te overzien maar echt een ruime keuze is het niet. Voor het gymnasium moet je minimaal 8.5 km verderop zijn.
T&T
12-01-2011 om 12:06
Afstand
Afstand speelt hier zowiezo, de dichtsbijzijnde scholengemeenschap is 12 km, ik heb het altijd gefietst, is goed te doen. Maar de bovenbouw vrije school is dus 60 km verderop... belgie ongeveer 80 km. Als je een kind hebt dat op iedere school wel past gaat ie gewoon 12 km fietsen, maar helaas is dat hier ook nog niet het geval 
Tess
neteret mut
12-01-2011 om 14:58
Re tess
misschien rare opmerking ( voor nederlanders), maar in Belgie zijn er bij scholen veel internaten, vooral bij middelbare scholen ( al ken ik er minstens 1 waar kinderen vanaf 6 jaat toegelaten worden) Dan is die 80 km wel te doen. In mijn stad ( 80.000 inwoners) zijn er dacht ik al zeker 3 en dan nog een half-internaat.
T&T
12-01-2011 om 16:53
Neteret mut
Ja, dat weet ik, en er zijn hier in de buurt ook wel mensen die kinderen op internaat hebben in belgie. Maar ja, ik als egoistische moeder wil mijn kinderen eigenlijk niet missen door de week 
groetjes, Tess
neteret mut
12-01-2011 om 17:55
Re tess
ik hou ze ook heerlijk thuis, maar ik kan me in bepaalde gevallen voorstellen dat het beter uitkomt, bv een schooltype dat alleen verder weg is en precies bij dat kind past en dan niet alleen maar ivm dansopleiding of voetbalacademie. Als het voor het kind het allerbeste zou zijn, hm tja dan misschien wel. Ik stond er trouwens echt van te kijken hoeveel internaten er zijn, hoe redelijk gewoon het gevonden wordt.
T&T
13-01-2011 om 08:48
Internaat
Ja, in Belgie schijnt dat veel normaler te zijn nog. Ik ken wel een meisje dat na de mavo naar Belgie ging voor haar beroepsopleiding, maar die was toen 15, dat vind ik toch al heel anders dan 12 om de hele week van huis te zijn. Juist over de beroepsopleidingen hoor ik hele goede dingen over Belgie, en helaas niet veel soeps over het vmbo hier in de buurt... 
Maar goed, ik kan nog effe lekker tegen de basisschool aanleunen, we hebben nog twee jaar de tijd. Maar er verandert op onderwijs gebied niet zo heel veel in twee jaar... ach, voor de basisschool hebben we uiteindelijk ook een goede oplossing gevonden.
groetjes, Tess
Sera
13-01-2011 om 15:23
Tess
In ons dorp is ook een vrije school met een middelbare school erbij. In dorpen/steden hier in de buurt heb je vaak alleen een vrije lagere school. Veel ouders die hun kinderen op de vrije school hebben willen ook hun kind naar de middelbare vrije school laten gaan. De school in ons dorp houdt er dus altijd heel veel rekening mee dat er kinderen zijn die van ver weg komen met betrekking tot bijvoorbeeld flexibel zijn met schooltijden. Ik weet van een meisje wat uit een dorp komt en of 50 minuten van te voren op school zou moeten zijn of 10 minuten te laat komt. Zij heeft toestemming om te laat te komen.
Ook met avond activiteiten houden ze er rekening mee door die aansluitend aan school te laten plaats vinden of voor een tussen programma te zorgen.
Ouders onderling organiseren vaak ook carpool en dergelijke voor activiteiten.
Als er van jullie vrije school ook veel kinderen naar de middelbare school daar gaan dan kunnen ze in elk geval samen reizen, elkaar helpen en dan zal de middelbare school misschien ook wel behulpzaam zijn bij dingen regelen.
T&T
14-01-2011 om 08:33
Sera
Ja, wij zouden ook het liefst doorgaan bij de vrije school, ook in het voortgezet onderwijs, en dat geld voor veel ouders, maar het is een flinke reis, kinderen maken lange dagen, en de reiskosten zijn ook behoorlijk duur, daar krijg je niets van vergoed.
Toch is het voor ons nog een hele open weg, ik heb er nogal wat voor over om mijn kinderen op een passende school te hebben,en we reizen er nu ook voor, maar geen 60 km 
Overigens is vorig jaar bijna de hele 6e klas naar de voortgezette vrije school gegaan, ze reizen gezamelijk met de trein.
groetjes, Tess